abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_107875421
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 22:22 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Spelenderwijs herken ik wel, ik maak regelmatig rondedansjes en klap-zangsolo's als er weer iets geproefd of goed gegeten wordt. In de mond proppen doe ik (nog net) niet.
Wat hier goed werkt als hij iets niet wil eten: hij mag mij nootjes voeren. :')

Dat vindt hij zo leuk om te doen. En intussen leer ik hem hoe de verschillende noten heten. Hij kan inmiddels cashewnoten, amandelen, pecannoten, walnoten en hazelnoten van elkaar onderscheiden. Dat doe ik trouwens ook zo met nagels knippen, de verschillende vingers benoemen. Ivan heeft een merkwaardige preoccupatie met opsommingen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_107875456
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 22:23 schreef Claudia_x het volgende:
Oh, en ik moet echt even trots doen. :+ Van de week zei een leidster dat ze Ivan zo'n pientere jongen vond. Ze hebben op de groep een "dierentuin" en hij weet alle dieren zo goed te benoemen. Ja, goh, Ivan en dieren. O+ Die weet zelfs wat een okapi is.
:D *O*
pi_107875522
Knappe Ivan :D (nare mama, ik ben diep gekwetst door je opmerking in het babietjestopic ;( ;) )
Mama van Jaël (17-07-2009)
Mama van Sarah (05-03-2011)
pi_107875718
Ik vind dat weer zo'n mooie ontwikkeling in het ouderschap, dat je merkt dat je je kind dingen kunt leren. Natuurlijk leer je je kind meteen al allerlei dingen, maar nu wordt het zo snel opgepikt. Het is precies zoals ik me had voorgesteld. O+
pi_107875805
Ja en dat je opeens ziet dat ze over dingen nadenken. Zo gaaf!! Eigenlijk is het erg leuk dat ze groter en wijzer worden :D
pi_107875897
Hoezo 'eigenlijk'? :D
pi_107876105
quote:
5s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 22:37 schreef Claudia_x het volgende:
Hoezo 'eigenlijk'? :D
Nou omdat je er als mam soms nog niet helemaal aan toe bent maar eigenlijk is het wel leuk, maar dan wil je het nog niet leuk vinden omdat je er dus nog niet aan toe bent, maar bij Jaël ben ik er wel aan toe die ontwikkeld zo lief en geweldig en leuk en die roept na de nacht 's morgens al dat ze me zoooooooooooo gemist heeft :D Ik hou ervan!
pi_107876194
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 22:42 schreef MamaPurk het volgende:

[..]

Nou omdat je er als mam soms nog niet helemaal aan toe bent maar eigenlijk is het wel leuk, maar dan wil je het nog niet leuk vinden omdat je er dus nog niet aan toe bent, maar bij Jaël ben ik er wel aan toe die ontwikkeld zo lief en geweldig en leuk en die roept na de nacht 's morgens al dat ze me zoooooooooooo gemist heeft :D Ik hou ervan!
Wat grappig, ik had er helemaal niet zo bij stilgestaan dat dat ook het geval kan zijn. Ik voel me soms wel wat overrompeld door de taalontwikkeling.
pi_107876345
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 22:45 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Wat grappig, ik had er helemaal niet zo bij stilgestaan dat dat ook het geval kan zijn. Ik voel me soms wel wat overrompeld door de taalontwikkeling.
Nou dat heb ik dus ook en dan denk ik ja hallo doe es niet, daar ben ik nog niet aan toe :+ Maar ja dat maakt ze helemaal niets uit, die meiden van mij doen lekker waar ze zelf zin in hebben :)
  zondag 12 februari 2012 @ 08:49:30 #210
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_107883804
lily, hier is de boel ook vreselijk statisch.

Nou gelukkig ging na de moeizame start, de nacht wel goed.
  Moderator zondag 12 februari 2012 @ 10:59:22 #211
5428 crew  miss_sly
pi_107884999
Ik heb een vraag, misschien dat iemand hier een idee heeft.
Hoe kun je een kind stimuleren zelf te spelen?

Het ging hier even best goed, maar het is weer helemaal mis. De hele dag door moeten we met haar bezig zijn. Alleen spelen met de iPad of tv kijken kan ze alleen. Ik heb het kookwekkertje er maar eens bij gepakt ennet bijvoorbeeld 20 minuten met haar gespeeld met de duplo. Uitgelegd Vanseveren dat als ht wekkertje gaat, het tijd is voor haar om zelf te spelen. Ook daarvoor het wekkertje gezet, op 15 minuten om te starten. Maar ze doet ht gewoon niet. Sterker nog, ze weigert letterlijk om zelf te spelen. Ook als ze weet dat als ht wekkertje gaat, ze met een van ons mag spelen of op de iPad mag. Ze hangt dan gewoon wat rond, verder niets.

Dus: iemand tips hoe je zelf spelen kan stimuleren?

Spelen is trouwens heel breed, hoor. Lezen, spelen, liedjes zingen, pop duplo, tekenen, wat dan ook, maar eigenlijk zichzelf even amuseren.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_107885098
Miss_sly: misschien is meteen 15 minuten wat lang, eerst eens beginnen met 5 of zo? Verder denk ik dat je t prima doet, eerst even samen, haar laten zien wat ze zou kunnen doen, en dan alleen (en prijzen als dat lukt). Verder weet ik t ook niet, ik ben gezegend met een peuter die heel goed zelf kan spelen...
pi_107885146
Oh, wat lastig, miss! Wat losse vragen en opmerkingen:

- Is er niets wat ze zó leuk vindt om te doen dat ze erin opgaat?

- Je hebt recentelijk waarschijnlijk al veel opgeruimd, dus dit is misschien niet zo'n heel goede tip, maar ik denk dat over het algemeen selectiever speelgoed aanbieden kan werken. Dus dingen weghalen waar ze niet mee speelt en wat minder laten staan zodat het overzichtelijker wordt.

- Wat gebeurt er als je haar negeert als ze om aandacht vraagt nadat je hebt gezegd dat het tijd is om zelf te spelen?

- Misschien helpt het om het als iets te zien wat je op moet bouwen, dus beginnen met 5 minuten alleen spelen, niet verwachten dat het meteen goed gaat en dan langzaam uitbouwen?

- Hoe gaat dat op het kinderdagverblijf?
pi_107885187
selene heeft er ook onwijs veel moeite mee. aangezien ze ook net in de fase dagslaapje-wel-of-niet zit, heb ik die 2 problemen gecombineerd gefixt: er staat nu boven op de gang een doos barbies (mijn oude punkbarbies O+ ) waar ze mee mag spelen als ze geen slaap heeft :Y

het probleem lost zich verder vanzelf op, aangezien ravi altijd wel in is om selene trouw te volgen. en daarom gaat ravi dus absurd vroeg al naar de peuterspeelzaal proberen ;)
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  Moderator zondag 12 februari 2012 @ 11:11:24 #215
5428 crew  miss_sly
pi_107885196
Ze heeft in die 15 minuten geen poging gedaan iets te doen,behalve met mij praten. Dus nog een keer het wekkertje gezet, nu op 10 minuten. Ze gaat nu zelf spelen, zegt ze, wat betekent dat ze nu naastmeeenboekje voor zit te lezen :') als ze geen reactie verwacht, reken ikhet maar goed ;)

Misschien is 15 minuten wel lang, maar we zijn alweer dagen constant met haar in de weer, dus een kwartiertje niet lijkt me zo fijn. Zelfs als we beiden iets aan ht doen zijn (administratie en strijken) hangt ze gewoon maar wat rond, maar speelt niet.
  Moderator zondag 12 februari 2012 @ 11:18:06 #216
5428 crew  miss_sly
pi_107885316
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 11:08 schreef Claudia_x het volgende:
Oh, wat lastig, miss! Wat losse vragen en opmerkingen:

- Is er niets wat ze zó leuk vindt om te doen dat ze erin opgaat?

- Je hebt recentelijk waarschijnlijk al veel opgeruimd, dus dit is misschien niet zo'n heel goede tip, maar ik denk dat over het algemeen selectiever speelgoed aanbieden kan werken. Dus dingen weghalen waar ze niet mee speelt en wat minder laten staan zodat het overzichtelijker wordt.

- Wat gebeurt er als je haar negeert als ze om aandacht vraagt nadat je hebt gezegd dat het tijd is om zelf te spelen?

- Misschien helpt het om het als iets te zien wat je op moet bouwen, dus beginnen met 5 minuten alleen spelen, niet verwachten dat het meteen goed gaat en dan langzaam uitbouwen?

- Hoe gaat dat op het kinderdagverblijf?
De iPad en tv kan ze volledig in opgaan. Verder eigenlijk niets zonder publiek/gezelschap.

We hebben inderdaad haar speelgoed al uitgezocht en er staat niet bijzonder veel: duplo, tekenspullen, wat auto's en treintjes die we pas een week hebben, boeken, pop met toebehoren. Nog meer wegzetten lijkt me niet handig, maar misschien toch proberen?

Dan hangt ze dus rond, letterlijk. Beetje op de bank hangen, beetje rondlopen, beetje proberen een gesprek aan te knopen, etc.

Ok 15 minuten is misschien wat veel om te starten, kunnen we beter korter doen.
Maar wat doen we dan als ze die 5 minuten niets doet? Hoe reageren we daar dan op? Op gewoon afspreken dat we 5 minuten geen aandacht geven, in de hoop dat als ze merkt dat dat zo is, ze vanzelf wel gaat spelen?

Nu hangt ze dus naast me, meekijken op de iPad, maar doet niets.

Simmu, Senna zal echt helemaal zichzelf moeten leren amuseren, want een broertje of zusje zit er niet in. En het middagdutje is hier voorbij, en van 's ochtends tot 's avondspits constant aandacht geven is best lastig.
  Moderator zondag 12 februari 2012 @ 11:20:25 #217
5428 crew  miss_sly
pi_107885360
Ik zal het eens navragen trouwens op het kdv, maár volgens mij gaat het daar prima.
pi_107885366
Ja, ik zou het rondhangen echt negeren. Ik begrijp dat het frustrerend is, nu al een hangjongere en wel in je eigen huis in plaats van de portiek. :+ Maar ze moet zichzelf misschien wat opnieuw uitvinden en dat kan tijd nodig hebben.

Ik denk dat het wel goedkomt als je het de tijd geeft en rustig uitbouwt. Er zijn bepaalde gewoontes en patronen ontstaan en bijbehorende verwachtingen. Het is altijd even lastig om daaruit te komen.
  Moderator zondag 12 februari 2012 @ 11:23:41 #219
5428 crew  miss_sly
pi_107885414
En dan een paar keer per dag die vijf minuten doen?

Mijn eigen hangjongere hangt nu dus letterlijk aan mijn nek "ik wil met je knuffelen". Toen ik zei dat ik dit niet prettig vind en er een beetje verdrietig van wordt, draaide ze mijn hoofd naar zich toe en zei "ik zorg wel dat je niet verdrietig wordt, mama"

Tja O+ :')
pi_107885418
Ik vermoed dat het op het kinderdagverblijf wel prima gaat omdat ze weet dat ze zich daar zelf moet vermaken. Ze hebben er eenvoudigweg niet de mogelijkheden om aan elk kind zoveel aandacht te besteden als thuis gebeurt en dus ontstaan er andere patronen.
pi_107885463
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 11:23 schreef miss_sly het volgende:
En dan een paar keer per dag die vijf minuten doen?

Mijn eigen hangjongere hangt nu dus letterlijk aan mijn nek "ik wil met je knuffelen". Toen ik zei dat ik dit niet prettig vind en er een beetje verdrietig van wordt, draaide ze mijn hoofd naar zich toe en zei "ik zorg wel dat je niet verdrietig wordt, mama"

Tja O+ :')
Hihi. Ze gooit gewoon al haar charme in de strijd. :+

Ja, meerdere keren per dag aangekondigd 5 minuten klinkt goed. Om jezelf tegen haar charmes in bescherming te nemen kun je iets doen zoals aan het kookeiland gaan zitten of aan de eettafel in plaats van op de bank ploffen of zo. En dan dus gewoon negeren, wat er ook gebeurt. En dan na de 5 minuten (waar je ook een kookwekker voor kunt gebruiken) gewoon weer aandacht geven, wat ze daarvoor ook heeft gedaan. Ik geloof dat ik het zo aan zou pakken. (Ik zou dus niet als ze heel vervelend heeft gedaan die 5 minuten de tijd ineens verlengen of zo.)

En misschien gaat het de eerste dagen wel helemaal niet goed, maar het lukt vast wel. Ik vind het gezien haar leeftijd niet te veel gevraagd om op z'n minst 15 minuten alleen te spelen. Ze moeten even over die drempel heen. Als je de eerste hobbel hebt genomen gaat het uitbouwen vast makkelijker!
  Moderator zondag 12 februari 2012 @ 11:26:41 #222
5428 crew  miss_sly
pi_107885464
Klopt, dat is een vrij natuurlijk gegeven op het kdv. Toch hebben wij ons nooit fulltime met haar bezig gehouden, maar is die vraag van haar er altijd geweest. Ook als we bezig zijn, met wat dan ook, wil ze contact praten, moet je kijken, wil ze spelen. Er is niets, behalve de iPad en de tv, wat ze eventjes alleen kan. En het is echt niet dat ze zoveel op de iPad mag of tv mag kijken.

Het is ook vervelend dat het zo koud is en ze daar niets aan vindt. Als het minder koud is, gaan we veel meer naar buiten, wandelen, fietsen, Artis, stad, van alles. Dat is ook beter te doen dan hele dagen binnen wat nu aan de orde is. Daar ligt misschien ook wel een stukje van de frustratie van beide kanten, bedenk ik me nu ineens.
pi_107885528
quote:
1s.gif Op zondag 12 februari 2012 11:26 schreef miss_sly het volgende:
Klopt, dat is een vrij natuurlijk gegeven op het kdv. Toch hebben wij ons nooit fulltime met haar bezig gehouden, maar is die vraag van haar er altijd geweest. Ook als we bezig zijn, met wat dan ook, wil ze contact praten, moet je kijken, wil ze spelen. Er is niets, behalve de iPad en de tv, wat ze eventjes alleen kan. En het is echt niet dat ze zoveel op de iPad mag of tv mag kijken.
Ik herken het ook wel van Ivan, hoor. Die zou het liefst de hele dag met mij bezig zijn. De vraag is er van hem uit dus altijd geweest. Het hoort waarschijnlijk ook gewoon bij haar (net als bij Ivan) dat ze zo'n sociaal dier is en het liefst de hele dag met jullie babbelt en bezig is! Het is ook niks verkeerds, maar het is ook geen gek idee om andere kanten van haar meer te stimuleren. En zelf kun je het momentje voor jezelf ook wel gebruiken!

Dat laatste vind ik ook wel een helder inzicht. De leidsters op het kinderdagverblijf vinden dit ook een lastigere periode omdat ze de kinderen meer binnen moeten vermaken.
  Moderator zondag 12 februari 2012 @ 11:33:22 #224
5428 crew  miss_sly
pi_107885591
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 11:30 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik herken het ook wel van Ivan, hoor. Die zou het liefst de hele dag met mij bezig zijn. De vraag is er van hem uit dus altijd geweest. Het hoort waarschijnlijk ook gewoon bij haar (net als bij Ivan) dat ze zo'n sociaal dier is en het liefst de hele dag met jullie babbelt en bezig is! Het is ook niks verkeerds, maar het is ook geen gek idee om andere kanten van haar meer te stimuleren. En zelf kun je het momentje voor jezelf ook wel gebruiken!
Precies dit inderdaad. Ze babbelt ook de hele dag en is echt met ons bezig. Niet alleen om haar te amuseren, maar ook met wat wij doen en waarom.

Ik ga het met die vijf minuten per keer, aangekondigd inderdaad, gewoon proberen. E dan tussendoor als ik aan het strijken ben bijvoorbeeld, moet ze zich ook een beetje zelf amuseren, maar kan ik haar daar wel bij helpen door te reageren en dingen aan te moedigen. Maar die vijf minuten ga ik dan helemaal niet reageren, die moet ze echt zelf invullen. Zoiets?
pi_107885662
quote:
1s.gif Op zondag 12 februari 2012 11:33 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Precies dit inderdaad. Ze babbelt ook de hele dag en is echt met ons bezig. Niet alleen om haar te amuseren, maar ook met wat wij doen en waarom.

Ik ga het met die vijf minuten per keer, aangekondigd inderdaad, gewoon proberen. E dan tussendoor als ik aan het strijken ben bijvoorbeeld, moet ze zich ook een beetje zelf amuseren, maar kan ik haar daar wel bij helpen door te reageren en dingen aan te moedigen. Maar die vijf minuten ga ik dan helemaal niet reageren, die moet ze echt zelf invullen. Zoiets?
Dat met de strijken doe ik ook zo (hypothetisch dan, want ik strijk niet :+). En dan geef ik inderdaad wel flink aandacht. Tijdens die 5 minuten helemaal niet reageren klinkt goed.

And remember: It gets worse before it gets better.

:+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')