Ik heb zoiets als dit wel eens gevraagd aan mijn zwager, toen wij aan het kijken waren voor een nieuw huis, en ik wilde weten welke ketels een no-go waren. Hij is manager-onderhoud bij een middelgroot installatiebureau, met nu ~30 monteurs onder zich, en hij heeft daarvoor praktijkervaring opgedaan in het onderhoud, diverse cursussen en aanvullende certificaten gehaald van fabrikanten, en zo verder. Ze hebben ettelijke duizenden ketels in onderhoud, van alle bekende merken, en hij kon me ook geen top-3 geven van exacte ketels. Dat bleef bij wat meer algemene adviezen, met als belangrijkste eigenlijk om Radson/Bosch te vermijden als de pest.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 15:42 schreef Appeltje2010 het volgende:
Ik denk wel dat ie zoiets bedoelde ja.
Heb ik ook gehad (combi), nou, ik werd er niet warm of koud van. Geëtter met de 3-weg klep en z'n gasverbruik was ook niet mals. Overigens 20 jaar geleden geïnstalleerd, dat type (Nefit-Fasto) wordt nu niet meer gebouw.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 15:28 schreef fruityloop het volgende:
Nefit is zeer betrouwbaar, dat lijkt een consensus hier?
Dan middel je statistische variatie uit; op basis van 1000 ervaaringen per merk, kan je zeggen wat betrouwbaar is en wat minder betrouwbaar.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 15:53 schreef fruityloop het volgende:
Ze hebben ettelijke duizenden ketels in onderhoud, van alle bekende merken, en hij kon me ook geen top-3 geven van exacte ketels.
Ik denk niet dat er iemand in Nederland is, die zoveel onafhankelijke ervaringen met 1 type ketel heeft? Of andersom, dat 1000 gebruikers, of een vergelijkbaar/representatief aantal, van zeg een Remeha Calenta 28c, hun weg naar dit topic zullen vinden?quote:Op dinsdag 7 februari 2012 16:38 schreef blomke het volgende:
[..]
Dan middel je statistische variatie uit; op basis van 1000 ervaaringen per merk, kan je zeggen wat betrouwbaar is en wat minder betrouwbaar.
Blijft het feit dat merken ontwikkelen; wat 10 jaar geleden slecht was, kan nu een prima toestel zijn geworden (oa door overnames van/door conculega's)
Hier moet ik toch even op inhaken, De Calenta en Quinta zijn zeer zeker niet op de Avanta gebaseerd. De Calenta en de Quinta hebben alle 2 een compleet andere wisselaar, ook de branderautomaat is compleet anders.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 20:11 schreef kneus1000 het volgende:
Een top 3tje van mij dan
1. Nefit, Zowel Topline als Proline beide goede ketels met veel inregel mogelijkheden beide gebaseerd op de smartline basic wat zich al jarenlang heeft bewezen als projectketel.
2. Intergas, Je krijgt wat je betaald goede ketel voor goede prijs kost niet veel maar der zit ook niks in wat kapot kan gaan (driewegklep,druksensoren) gewoon simpel en goed.
3. Valliant/Remeha, Hetzelfde zit niet veel verscvhil tussen doet gewoon z'n werk zoals het hoort Avanta draait tegenwoordig wel goed aan het begin veel problemen met branderblok, Calenta en Quinta beide gebaseerd op de avanta zit weinig nieuws in,
Valliant te lang doorgeborduurd op de VR en daarom te laat met de HR begonnen. ze zijn zeker niet slecht doet gewoon wat hij moet doen.
Das wel lullig zoiets.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 22:40 schreef blomke het volgende:
Over mijn Remeha Quinta toch een -: de manometer. Zit met een lullig ventielslangetje aan de installatie en is na 2 jaar verstopt. Met als gevolg dat de manometer "vast" staat. Op zich geen probleem om een nieuwe manometer bij de vul/aftapkraan te plaatsen (wel zo handig bij het vullen).
Maar dat een Remehaketel één zo'n slecht onderdeel plaats, valt me erg tegen.
Het is maar goed voor IThO dat ze samen gegaan zijn met Daalderop, hebben ze toch nog enige ketelexpertise in huis gehaald, als er 1 klote ketel op de markt verschenen is dan zijn het wel de itho ketels"quote:Op dinsdag 7 februari 2012 11:18 schreef fruityloop het volgende:
Kies sowieso een ketel die al een paar jaar gebouwd wordt, net als met auto's, zijn de eerste series van nieuwe modellen soms nog wat storingsgevoelig.
Nefit gebruikt(e) wat meer standaard onderdelen dan bijvoorbeeld Remeha (die maken meer onderdelen in eigen beheer, oa in China), dat kan eventuele reparaties wat vergemakkelijken, aldus mijn zwager, die onderhouds-manager is bij installateur met ~30 monteurs in de buitendienst.
Hijzelf heeft een Itho ketel in zijn huis gehangen.
Oud zeer?quote:Op dinsdag 7 februari 2012 13:46 schreef fruityloop het volgende:
Mijn lief heeft een poosje voor Remeha gewerkt, en de werkmethoden van hun R&D en klantenservice, waren nou niet echt om over naar huis te schrijven.![]()
quote:De Quinta pro is dan onderhuids een beproefd model, een iets gemoderniseerde Quinta eigenlijk, daar val je je idd geen buil aan.
Neehoor, geen oud zeer. Overigens werd die matige service beaamd door mijn zwager de installateur, en een oom van mijn vriendin die ook installateur is. Maar goed, het hangt er ook wat van af welke persoon je aan de bel hebt, net als dat bij zo ongeveer elke service desk het geval is.quote:Op woensdag 8 februari 2012 07:51 schreef klipper het volgende:
[..]
Oud zeer?
Ik ben echt niet van iedere remeha ketel kapot, maar de service is zeker goed te noemen.
Korte wachttijden bij de helpdesk, prima garantieservice ook na de officiele garantieperiode speelt natuurlijk wel mee dat de meeste installateurs ook wel wetene wat de goede en minder goede kanten van de ketel zijn.
Wel moet ik zeggen dat de deskundigheid van veldmederwerkers soms wel te wensen over laat, is er 1 print defect vervangen ze er rustig 3, gelukkig brengen ze er dan maar 1 in rekening.
[..]
Wat is het vermogen van de huidige ketel? Dat lijkt me een goed startpunt, als die tot nu toe goed bevallen is qua capaciteit etc. Als ik zo even een online tooltje invul bij Nefit, voor een ongeïsoleerd huis, komen zij met een HRC 30/CW5 Combi-ketel van ~29 kW, is die 44 kw niet wat overkill?quote:Op woensdag 8 februari 2012 14:49 schreef quirigua het volgende:
een vraag m.b.t. een oom van mij, die heeft een huis 2/1 kap, jaren '30, niet geisoleerd, 3 SK, 2WK, grote zolder ;ze hebben zelf geen idee, willen nu de cv ketel gaan vernieuwen ;
de vraag : hoeveel KW vermogen zou voor een dgl huis nodig zijn ? Is 44 tot 46 KW genoeg ?
en : welke ketels kunnen dat (betrouwbaar) ?
Dat is nou juist de vraag : huidige ketel (denken ze) is te klein - Valliant, maar er staat nergens de capaciteit op ; ketel is meer dan 12 jaar oud minstens ; heb geen idee of het VR of wat dan ook is ?quote:Op woensdag 8 februari 2012 14:53 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Wat is het vermogen van de huidige ketel? Dat lijkt me een goed startpunt, als die tot nu toe goed bevallen is qua capaciteit etc.
Itho moet zich alleen met ventilatie bezighouden, niet met verwarming.quote:Op woensdag 8 februari 2012 07:47 schreef klipper het volgende:
[..]
Het is maar goed voor IThO dat ze samen gegaan zijn met Daalderop, hebben ze toch nog enige ketelexpertise in huis gehaald, als er 1 klote ketel op de markt verschenen is dan zijn het wel de itho ketels"
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |