abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_107716391
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 15:42 schreef Appeltje2010 het volgende:
Ik denk wel dat ie zoiets bedoelde ja.

Ik heb zoiets als dit wel eens gevraagd aan mijn zwager, toen wij aan het kijken waren voor een nieuw huis, en ik wilde weten welke ketels een no-go waren. Hij is manager-onderhoud bij een middelgroot installatiebureau, met nu ~30 monteurs onder zich, en hij heeft daarvoor praktijkervaring opgedaan in het onderhoud, diverse cursussen en aanvullende certificaten gehaald van fabrikanten, en zo verder. Ze hebben ettelijke duizenden ketels in onderhoud, van alle bekende merken, en hij kon me ook geen top-3 geven van exacte ketels. Dat bleef bij wat meer algemene adviezen, met als belangrijkste eigenlijk om Radson/Bosch te vermijden als de pest. ;)
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_107717778
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 15:28 schreef fruityloop het volgende:

Nefit is zeer betrouwbaar, dat lijkt een consensus hier?
Heb ik ook gehad (combi), nou, ik werd er niet warm of koud van. Geëtter met de 3-weg klep en z'n gasverbruik was ook niet mals. Overigens 20 jaar geleden geïnstalleerd, dat type (Nefit-Fasto) wordt nu niet meer gebouw.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_107717932
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 15:53 schreef fruityloop het volgende:

Ze hebben ettelijke duizenden ketels in onderhoud, van alle bekende merken, en hij kon me ook geen top-3 geven van exacte ketels.
Dan middel je statistische variatie uit; op basis van 1000 ervaaringen per merk, kan je zeggen wat betrouwbaar is en wat minder betrouwbaar.

Blijft het feit dat merken ontwikkelen; wat 10 jaar geleden slecht was, kan nu een prima toestel zijn geworden (oa door overnames van/door conculega's)
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_107720509
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 16:38 schreef blomke het volgende:

[..]

Dan middel je statistische variatie uit; op basis van 1000 ervaaringen per merk, kan je zeggen wat betrouwbaar is en wat minder betrouwbaar.

Blijft het feit dat merken ontwikkelen; wat 10 jaar geleden slecht was, kan nu een prima toestel zijn geworden (oa door overnames van/door conculega's)
Ik denk niet dat er iemand in Nederland is, die zoveel onafhankelijke ervaringen met 1 type ketel heeft? Of andersom, dat 1000 gebruikers, of een vergelijkbaar/representatief aantal, van zeg een Remeha Calenta 28c, hun weg naar dit topic zullen vinden?

Neem die ketel hierboven op kieskeurig, 1 review geeft een allround beoordeling van een 9, met de zin "Het gebruiksrendement van deze ketel is uitstekend, gezien huidige gasverbruik t.o.v. het jaar ervoor." ter uitleg. :? Wat is zo'n beoordeling waard vraag ik me dan af. Als je op een site als kieskeurig al dat soort "beoordelingen", er uit filtert, kom je al niet tot 5 degelijke reviews per type ketel, en die club doet niks anders dan beoordelingen verzamelen.

Met zoveel variaties in de ketel zelf, en de omgevingsfactoren, lijkt me dit goede plan, in de praktijk erg lastig?
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  dinsdag 7 februari 2012 @ 18:16:08 #30
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_107721145
Een echte top 3 neerzetten is lastig.
Echt slechte ketels zijn er niet meer,
persoonlijk zou ik merken zoals Intergas, Itho, Agpo, toch mijden.
Mijn persoonlijke top 3 is :
1. Remeha
2. Vaillant
3. Nefit

Deze top 3 is dan ook gebaseerd op persoonlijke ervaringen en installatie/ onderhoud gemak.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  dinsdag 7 februari 2012 @ 20:11:39 #31
296495 kneus1000
Het Gaat Zo Door.
pi_107726348
Een top 3tje van mij dan

1. Nefit, Zowel Topline als Proline beide goede ketels met veel inregel mogelijkheden beide gebaseerd op de smartline basic wat zich al jarenlang heeft bewezen als projectketel.

2. Intergas, Je krijgt wat je betaald goede ketel voor goede prijs kost niet veel maar der zit ook niks in wat kapot kan gaan (driewegklep,druksensoren) gewoon simpel en goed.

3. Valliant/Remeha, Hetzelfde zit niet veel verscvhil tussen doet gewoon z'n werk zoals het hoort Avanta draait tegenwoordig wel goed aan het begin veel problemen met branderblok, Calenta en Quinta beide gebaseerd op de avanta zit weinig nieuws in,
Valliant te lang doorgeborduurd op de VR en daarom te laat met de HR begonnen. ze zijn zeker niet slecht doet gewoon wat hij moet doen.
pi_107727435
Laat ik eens een poging geven om een overzicht te geven door de ogen van een servicemonteur. Dit zijn mijn ervaringen, het kan zijn dat dit niet overeenkomt met andere meningen.

Ik pak van elk merk de gangbare modellen en probeer van daaruit een beetje de bekende problemen of de voordelen aan te geven.

Ferroli Megadens:

+ Goedkoop
- Veel problemen met diverse onderdelen. Zeer slechte kwaliteit, bij geen of slecht onderhoud branden ze uit.

Atag A244(e)c

+ Nog geen bekende mankementen, goede service en de Ec versie is erg zuinig
- Nog geen

Atag E of Q-serie

Weinig ervaring mee, voor de rest zie hierboven

Awb thermo elegance

+ Door het samengaan met Vaillant in kwaliteit vooruit gegaan
- Wordt niet veel geplaatst, dus misschien wat onbekend

Bosch Compact

+ Is een Nefit Proline met een andere naam
- Is een Nefit Proline met een andere naam

Bosch HRC 2

+ Vrij onderhoudsarm
- Ontsteekpenset slijt snel, branders gaan weleens stuk

Intergas KK HRE

+ Simpel ontwerp, condensafvoer verbetert t.o.v. het vorige model
- Problemen met het gasblok, de trafo en de montage van de voorplaat

Itho Aquamax

+ Eenvoudig bijvullen zonder vulslang
- Het merk heeft geen beste naam en ook deze ketel belooft niet veel goeds

Nefit Proline

+ Compacte ketel, nog geen bekende storingen
- Nog geen

Nefit Topline (Aquapower)

+ Qua potentie de beste ketel
- Nog veel problemen met het hydroblok en de gloeiplug, in het verleden met de brander en de ventilator

Nefit Baseline

Nog geen ervaring mee, nieuw op de markt

Remeha Avanta

+ Populairste ketel in NL, goede service en de ketel is continue in ontwikkeling. De prijs/kwaliteit verhouding is goed
- Weinig, een groot deel van de mankementen zijn inmiddels opgelost

Remeha Calenta

+ Zie Avanta, nog weinig mankementen bekend of reeds opgelost
- Onhandig aangeven van onderhoudsbeurten (ketel geeft zelf aan wanneer dit nodig is, de benodigde servicesets zijn vrij prijzig en vaak overbodig)

Remeha Tzerra

Nog geen ervaring mee, nieuw op de markt

Vaillant HR solide Plus VHR24-28/4c

+ Draaien vrij probleemloos
- De bijbehorende thermostaat (calormatic) is bijna onbegrijpbaar

Vaillant Pro

+ Goede prijs/kwaliteit verhouding, nog geen bekende mankementen
- Zie hierboven + alleen leverbaar als CW4
pi_107727583
Ik heb zelfs een Itho Aquamax en het bijvullen is inderdaad erg handig. Gewoon kraantje open en klaar, zonder ellende. Maar ik vind dat hij allemaal rare geluiden maakt; het zal allemaal wel maar het klinkt gewoon niet helemaal zoals het moet. Prestaties zijn echter wel oke.
pi_107728586
De ketels in mijn huurwoningen ben ik al lang vergeten, maar als eigenaar heb ik 10 jaar ervaring met een Nefit en in onze huidige woning ook al weer 10 jaar met een Atag blauwe engel.

De Nefit was zeker niet slecht maar de kwaliteit van de typische inkoop onderdelen zoals een flowswitch of een manometertje was ronduit matig. Daar is wel het een en ander aan vervangen in die periode. Ook viel de ketel af en toe in storing en moest er even gereset worden.

De Atag is nu aan zijn 10e winter bezig en heeft nog nooit een storing wat welke aard dan ook gehad. En dat ligt niet aan een overdaad aan onderhoud, hij heeft net twee maanden geleden zijn tweede onderhoudsbeurt gehad. (daarbij heb ik overigens wel een plastic afvoerpijpje van een paar tientjes preventief laten vervangen)

Op grond van deze ervaring kies ik voor de Atag
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
  dinsdag 7 februari 2012 @ 21:38:52 #35
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_107730302
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 20:11 schreef kneus1000 het volgende:
Een top 3tje van mij dan

1. Nefit, Zowel Topline als Proline beide goede ketels met veel inregel mogelijkheden beide gebaseerd op de smartline basic wat zich al jarenlang heeft bewezen als projectketel.

2. Intergas, Je krijgt wat je betaald goede ketel voor goede prijs kost niet veel maar der zit ook niks in wat kapot kan gaan (driewegklep,druksensoren) gewoon simpel en goed.

3. Valliant/Remeha, Hetzelfde zit niet veel verscvhil tussen doet gewoon z'n werk zoals het hoort Avanta draait tegenwoordig wel goed aan het begin veel problemen met branderblok, Calenta en Quinta beide gebaseerd op de avanta zit weinig nieuws in,
Valliant te lang doorgeborduurd op de VR en daarom te laat met de HR begonnen. ze zijn zeker niet slecht doet gewoon wat hij moet doen.
Hier moet ik toch even op inhaken, De Calenta en Quinta zijn zeer zeker niet op de Avanta gebaseerd. De Calenta en de Quinta hebben alle 2 een compleet andere wisselaar, ook de branderautomaat is compleet anders.
De Avanta is een echte projectketel, zo is hij ook ontworpen.
De Calenta zit tussen de Avanta en de Quinta in.
Quinta's zie je vaak daar waar grotere vermogens nodig zijn, de Quinta Pro, gewone Quinta's zijn er ook niet meer.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_107733452
Over mijn Remeha Quinta toch een -: de manometer. Zit met een lullig ventielslangetje aan de installatie en is na 2 jaar verstopt. Met als gevolg dat de manometer "vast" staat. Op zich geen probleem om een nieuwe manometer bij de vul/aftapkraan te plaatsen (wel zo handig bij het vullen).

Maar dat een Remehaketel één zo'n slecht onderdeel plaats, valt me erg tegen.
  dinsdag 7 februari 2012 @ 23:02:45 #37
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_107734494
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 22:40 schreef blomke het volgende:
Over mijn Remeha Quinta toch een -: de manometer. Zit met een lullig ventielslangetje aan de installatie en is na 2 jaar verstopt. Met als gevolg dat de manometer "vast" staat. Op zich geen probleem om een nieuwe manometer bij de vul/aftapkraan te plaatsen (wel zo handig bij het vullen).

Maar dat een Remehaketel één zo'n slecht onderdeel plaats, valt me erg tegen.
Das wel lullig zoiets.
Gelukkig zijn ze bij de huidige Quinta's ( de Pro ) digitaal.
  woensdag 8 februari 2012 @ 00:28:02 #38
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_107737895
kijk, nu komen we ergens. :Y

Verschillen in mening zijn er en zullen er blijven. En post van panic-A en een opmerking van Blomke mbt zo'n drukmeter, dat zijn wel handig zaken om te weten.

Zelf zat ik bijv. aan de Nefit Aqualine te denken ipv de pro line, maar heb nu toch ene puntje waar ik misschien even dieper in moet duiken bij een eventuele aanschaf.

Hier gaat het me ook een beetje om. Dat heel concreet info bij elkaar staat waarmee je net even iets eenvoudiger snel een keuze kunt maken. Een ketel is niet heel erg goedkoop en als je dan net een rampmodel heb gekocht ...
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_107740304
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 11:18 schreef fruityloop het volgende:
Kies sowieso een ketel die al een paar jaar gebouwd wordt, net als met auto's, zijn de eerste series van nieuwe modellen soms nog wat storingsgevoelig.

Nefit gebruikt(e) wat meer standaard onderdelen dan bijvoorbeeld Remeha (die maken meer onderdelen in eigen beheer, oa in China), dat kan eventuele reparaties wat vergemakkelijken, aldus mijn zwager, die onderhouds-manager is bij installateur met ~30 monteurs in de buitendienst.

Hijzelf heeft een Itho ketel in zijn huis gehangen.
Het is maar goed voor IThO dat ze samen gegaan zijn met Daalderop, hebben ze toch nog enige ketelexpertise in huis gehaald, als er 1 klote ketel op de markt verschenen is dan zijn het wel de itho ketels"
pi_107740329
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 13:46 schreef fruityloop het volgende:
Mijn lief heeft een poosje voor Remeha gewerkt, en de werkmethoden van hun R&D en klantenservice, waren nou niet echt om over naar huis te schrijven. :N
Oud zeer?
Ik ben echt niet van iedere remeha ketel kapot, maar de service is zeker goed te noemen.
Korte wachttijden bij de helpdesk, prima garantieservice ook na de officiele garantieperiode speelt natuurlijk wel mee dat de meeste installateurs ook wel wetene wat de goede en minder goede kanten van de ketel zijn.
Wel moet ik zeggen dat de deskundigheid van veldmederwerkers soms wel te wensen over laat, is er 1 print defect vervangen ze er rustig 3, gelukkig brengen ze er dan maar 1 in rekening.
quote:
De Quinta pro is dan onderhuids een beproefd model, een iets gemoderniseerde Quinta eigenlijk, daar val je je idd geen buil aan.
pi_107740511
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 07:51 schreef klipper het volgende:

[..]

Oud zeer?
Ik ben echt niet van iedere remeha ketel kapot, maar de service is zeker goed te noemen.
Korte wachttijden bij de helpdesk, prima garantieservice ook na de officiele garantieperiode speelt natuurlijk wel mee dat de meeste installateurs ook wel wetene wat de goede en minder goede kanten van de ketel zijn.
Wel moet ik zeggen dat de deskundigheid van veldmederwerkers soms wel te wensen over laat, is er 1 print defect vervangen ze er rustig 3, gelukkig brengen ze er dan maar 1 in rekening.

[..]

Neehoor, geen oud zeer. Overigens werd die matige service beaamd door mijn zwager de installateur, en een oom van mijn vriendin die ook installateur is. Maar goed, het hangt er ook wat van af welke persoon je aan de bel hebt, net als dat bij zo ongeveer elke service desk het geval is. ;) De meeste mindere ervaringen waren trouwens met de staande ketels, niet de kleinere consumentenketels. Alhoewel ook daar, vooral op R&D gebied toch wel wat kleinere bokjes zijn geschoten. Dat is trouwens bij meer merken het geval, zoals de post van Panic_A treffend illustreert.

Maar ze hebben bij Remeha bijvoorbeeld ook veel gedonder gehad met de panelen bij hun zonneboilers, maar dat bleek bij nadere inspectie in 90% van de gevallen een plaatsingsfout van een ondeskundige installateur te zijn, en geen constructiefout in die panelen, zoals diezelfde installateurs riepen. Dat was ook één van de aanleidingen om enkel geselecteerde, en vooraf getrainde, installateurs de eVita ketels te laten plaatsen.
pi_107750128
Ik praat in het algemeen ook alleen over de grote vermogens.
Hoewel remeha ook genoeg staande keteltjes heeft die geen groot vermogen hebben.
En echt grote vermogens hebben ze nu ook weer niet als je grote ketels met elkaar gaat vergelijken.
pi_107751166
een vraag m.b.t. een oom van mij, die heeft een huis 2/1 kap, jaren '30, niet geisoleerd, 3 SK, 2WK, grote zolder ;ze hebben zelf geen idee, willen nu de cv ketel gaan vernieuwen ;

de vraag : hoeveel KW vermogen zou voor een dgl huis nodig zijn ? Is 44 tot 46 KW genoeg ?
en : welke ketels kunnen dat (betrouwbaar) ?
pi_107751337
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 14:49 schreef quirigua het volgende:
een vraag m.b.t. een oom van mij, die heeft een huis 2/1 kap, jaren '30, niet geisoleerd, 3 SK, 2WK, grote zolder ;ze hebben zelf geen idee, willen nu de cv ketel gaan vernieuwen ;

de vraag : hoeveel KW vermogen zou voor een dgl huis nodig zijn ? Is 44 tot 46 KW genoeg ?
en : welke ketels kunnen dat (betrouwbaar) ?
Wat is het vermogen van de huidige ketel? Dat lijkt me een goed startpunt, als die tot nu toe goed bevallen is qua capaciteit etc. Als ik zo even een online tooltje invul bij Nefit, voor een ongeïsoleerd huis, komen zij met een HRC 30/CW5 Combi-ketel van ~29 kW, is die 44 kw niet wat overkill?

[ Bericht 8% gewijzigd door fruityloop op 08-02-2012 15:00:35 ]
pi_107751648
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 14:53 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Wat is het vermogen van de huidige ketel? Dat lijkt me een goed startpunt, als die tot nu toe goed bevallen is qua capaciteit etc.
Dat is nou juist de vraag : huidige ketel (denken ze) is te klein - Valliant, maar er staat nergens de capaciteit op ; ketel is meer dan 12 jaar oud minstens ; heb geen idee of het VR of wat dan ook is ?
pi_107753755
Op stickers en in de usermanual staat ongetwijfeld het vermogen. I.i.g. heb je aan een 30 kW ketel vermogen zat genoeg.
Als ze het niet warm krijgen, is er waarschijnlijk te weinig radiatorcapaciteit geïnstalleerd óf de installatie is niet goed ingeregeld.
  woensdag 8 februari 2012 @ 16:10:58 #47
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_107754125
Bij de vraag mbt het jaren 30 huis dat niet geisoleerd is. Overweeg eens om wel wat isplatie te gaan doen. Je kunt wel meer vermogen nemen maar dan staat dat grote vermogen voor een belangrijk deel ws tegen de tocht en kou op te boksen.

Ik heb het zelf hier ook, sommige kamers wel en sommige niet geïsoleerd. In de geïsoleerde kamers staat de verwarming op half en is het heerlijk en constant. Op de andere kamers staat de radiator vol open en is de temp steeds aan het schommelen. Dan weer flink stoken, erg warm en daarna dondert de temp weer omlaag.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_107755290
Isolatieglas bijv. kost maar weinig (¤50/m² als het past in de bestaande kozijnen) en levert flinke besparing + comfort op
  woensdag 8 februari 2012 @ 17:30:39 #49
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_107757196
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 07:47 schreef klipper het volgende:

[..]

Het is maar goed voor IThO dat ze samen gegaan zijn met Daalderop, hebben ze toch nog enige ketelexpertise in huis gehaald, als er 1 klote ketel op de markt verschenen is dan zijn het wel de itho ketels"
Itho moet zich alleen met ventilatie bezighouden, niet met verwarming.
Het is naast Agpo een van de grootste missers.
pi_107757305
Ik lees geïnteresseerd mee. De ketel is echt opgegeven en er moet zsm een nieuwe geplaatst worden..

(maar met de drukte vanwege de vorst is snel plaatsen nogal lastig)
hoezo overvloed aan tijd? in mijn dromen zeker !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')