een ketting rekt langzaam op tot aan het punt dat hij zal breken, n X kilometer moet hij worden gecontroleerd op rek , en als de rek dan boven de norm is moet hij worden vervangen.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 11:57 schreef TheConversation het volgende:
Ik hoop voor TS dat hij onder coulance geholpen wordt (50/50 ofzo).
Verder weet ik niet zoveel van wetgeving, dus even puur uit nieuwsgierigheid:
De ketting was niet defect op moment van aankoop, anders had de auto niet gereden. Dus de auto was op moment van aankoop conform. Dat die ketting, zonder dat verkoper of koper dat redelijkerwijs hadden kunnen weten, 4 dagen later breekt lijkt me iets dat typisch onder een garantie valt, niet onder non-conformiteit.
Ik snap dat de auto niet verkocht is als 4-dagen model, maar als je het zo gaat uitleggen kun je alle gevallen van garantie wel door non-conformiteit vervangen. Wat is dan nog het verschil tussen garantie en non-conformiteit?
Vooraf zelf ook NAP check gedaan. NAP gekregen, dus kmstand lijkt zuiver.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 18:45 schreef MaGNeT het volgende:
Is de kilometerstand overigens wel 100% zuiver bij deze auto?
20.000 per jaar kan natuurlijk prima voor een benzine-auto maar heb je NAP erbij?
En wat staat er in het onderhoudsboekje? (weet niet of die er bij zat, zag het zo snel niet staan)
Non-conformiteit stopt niet als een product op de dag van aankoop goed werkt.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 11:57 schreef TheConversation het volgende:
Ik hoop voor TS dat hij onder coulance geholpen wordt (50/50 ofzo).
Verder weet ik niet zoveel van wetgeving, dus even puur uit nieuwsgierigheid:
De ketting was niet defect op moment van aankoop, anders had de auto niet gereden. Dus de auto was op moment van aankoop conform. Dat die ketting, zonder dat verkoper of koper dat redelijkerwijs hadden kunnen weten, 4 dagen later breekt lijkt me iets dat typisch onder een garantie valt, niet onder non-conformiteit.
Daar komt het in essentie wel op neer, de branche uitdrukking "zoals gezien en bereden" is dermate vaag dat daaruit niet zonder meer volgt dat een bepaald gebrek voor lief wordt genomen door de koper. Bovendien is de gehele kwestie zeer casuistisch nu eenmaal geen tweedehands auto hetzelfde is, desalniettemin kun je in de regel stellen dat als je voor een gebruikelijke prijs koopt in ieder geval op een normale wijze van de auto gebruik moet kunnen worden gemaakt.quote:Op woensdag 8 februari 2012 11:13 schreef TheConversation het volgende:
Logisch standpunt, maar stel nu dat je (in theorie) een auto `as is' zou willen verkopen, is dat dan juridisch onmogelijk, ongeacht de afgesproken voorwaarden? (afgezien van verkoop aan een bedrijf).
Voor wat betreft het vorengaande? Nee, omdat dit los staat van de inhoud van een eventuele BOVAG garantie.quote:Zou het anders zijn als verkoper een niet-bovag aangesloten handelaar was ipv een officiele VW dealer?
Iets wat men op grond van de wet al reeds recht op heeft, dat hoeft men mijns inziens niet bij te "kopen".quote:Maakt het uit of garantie expliciet is aangeboden maar willens en wetens is afgeslagen door koper?
Ik denk dat de verkoper bakzeil haalt, de koper staat in zijn rechtquote:Als VW dealer nu alsnog garantie zou laten kopen voor E 800,- alvorens het defect te willen verhelpen, zou dat dan (juridisch gezien) een acceptabel aanbod zijn, of zou een rechter van zo'n aanbod gehakt maken?
Ja dat klopt, maar dat zou dan wel m.i. nadrukkelijk dienen te geschieden, het afzien van BOVAG garantie. Dat moet dus uit de bewoordingen van de tekst en/of gedragingen van partijen voortvloeien. De BOVAG voorwaarden schrijven trouwens een duidelijke regeling voor.quote:Op woensdag 8 februari 2012 12:11 schreef TheConversation het volgende:
@Sovereign
Ook jij bedankt voor de verduidelijking. In zekere zin is 'bij kopen' of 'korting' natuurlijk hetzelfde, maar omdat het een Bovag bedrijf is, wordt je als klant geacht moeite te doen om van de garantie af te komen. Ik dacht dat dit wellicht zou kunnen meespelen in een oordeel. Het is tenslotte in geval van schikkingen ook mogelijk om af te zien van verdere wettelijke rechten, toch?
quote:Op vrijdag 10 februari 2012 12:40 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Denken dat je de wet beter kent dan r_one![]()
Die man IS de wet
Heeft een Golf een analoge kmstandtellertje of kan je ook al met de digitale kmstand sjoemelen???quote:Op dinsdag 7 februari 2012 18:45 schreef MaGNeT het volgende:
Is de kilometerstand overigens wel 100% zuiver bij deze auto?
20.000 per jaar kan natuurlijk prima voor een benzine-auto maar heb je NAP erbij?
En wat staat er in het onderhoudsboekje? (weet niet of die er bij zat, zag het zo snel niet staan)
Ik lees nergens dat TS de distributieketting ook al elders heeft laten vervangen, alleen dat een andere dealer naar het probleem heeft gekeken en een kostenopgave heeft gemaakt.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 00:38 schreef Fer het volgende:
Maar ten tweede, TS heeft de verkoper geen kans gegeven het probleem te verhelpen. Wat mag hij dan nu nog van de verkoper verwachten (mocht het WEL non-conformiteit zijn) als deze zelf had kunnen repareren was hij hooguit de inkoopprijs van de onderdelen kwijt. Is het redelijk dat verkoper dat bedrag vergoed of moet hij ook een deel van de herstelkosten vergoeden. Ik dacht de een kans geven het te herstellen wel heel belangrijk was.
joh lul toch niet. wannabe Rechtswinkelmedewerker.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 23:43 schreef Life2.0 het volgende:
Voor alle kneuzen: Dankje! Met zulke domheid heb ik genoeg werk tot mn pensioen
Je hebt garantie en wettelijke garantie, is het beval van een officiele dealer hoort hij dit te fixen aangezien hebt binnen een half jaar kapot ging, je kan geen garantie "afkopen" wettelijke plicht enzulks
quote:Indien Berendsen Bovag-garantie had gekregen (en betaald) dan had de zaak geheel anders gelegen, omdat Auto Valk het geconstateerde euvel dan wèl kosteloos had moeten verhelpen. In zoverre kan dus niet worden volgehouden, dat een dergelijke garantie bij -gebruikte- auto’s zinloos is. Integendeel, die garantie is nu juist bedoeld om na aflevering optredende defecten te verhelpen, die op zichzelf niet worden gedekt door de zogenaamde conformiteitregel van artikel 7.17 van het Burgerlijk Wetboek.
Op grond van het voorgaande ben ik van oordeel, dat als volgt moet worden beslist.
B E S L I S S I N G
De vordering wordt afgewezen.
Dit bindend advies is gegeven door mr. F.M.Visser als rijdende rechter en uitgespro¬ken te zaandam op 14 oktober 2008.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |