quote:Winter 2012: het blijft voorlopig vriezen
BREDA - Hoewel een Elfstedentocht er voorlopig nog niet inzit, houden de winterse omstandigheden aan. Het KNMI verwacht tot en met zondag overwegend strenge vorst in de nacht, zo blijkt maandag op de website van het weerinstituut.
Nederland beleeft voor het eerst sinds 1997 een officiële koudegolf. De temperatuur is sinds 7 uur in de ochtend van 29 januari niet meer boven de nul graden Celsius gekomen in de Bilt. Ook daalde het kwik in de nacht van zaterdag op zondag voor de derde nacht op rij tot -10 graden: in Lelystad was het -21 graden.
Sinds 1901 is er 32 keer een koudegolf voorgekomen in Nederland. De huidige golf is goed voor een gedeelde derde plaats qua minimumtemperatuur. De kou van de afgelopen dagen is mede toe te schrijven aan het sneeuwdek. Daardoor ontstaat er ’s nachts onder een heldere hemel veel uitstraling. Een nacht eerder was het in Lelystad min 22,9 graden, de koudste nacht in 27 jaar.
Elfstedentocht
Volgens het KNMI blijft het tot volgend weekend nog flink vriezen. Maandagochtend is bij de persconferentie over de Elfstedentocht bekend geworden dat er voorlopig nog geen Elfstedentocht inzit vanwege het zwakke ijs in het zuidoosten van Friesland.
Linksquote:Veel sneeuw en zeer lage temperaturen
Voorgaande Topics nav --> http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)over-een-maand.dhtml
quote:Op maandag 6 februari 2012 13:29 schreef blessed19 het volgende:
Ik verwacht een vroege lente en een warme, zonnige zomer!
+1quote:Op maandag 6 februari 2012 15:51 schreef Lavenderr het volgende:
Wat een heerlijke horror is dit. Zon, blauwe lucht, ijs en sneeuw
Ja, dat is wel erg zonde van het ijs, die sneeuw.quote:Op maandag 6 februari 2012 18:08 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Sneeuw is dan ook gewoon goed kut. Daar kunnen we best zonder. Tegen de zon en blauwe lucht en ijsbanen kan ik geen enkel bezwaar hebben
Hier in het westen ligt het meeste geloof ik.quote:Op maandag 6 februari 2012 17:55 schreef Gwywen het volgende:
[..]
+1
Bij ons ligt alleen bijna geen sneeuw
Records gesneuveld? Wat voor records bedoel je danquote:Op maandag 6 februari 2012 18:23 schreef Bastard het volgende:
Toch wel een beetje een horrorwinter hoewel rijkelijk laat gestart. De temperaturen zijn natuurlijk weer eens extreem, records gesneuveld.
ook niet onbelangrijk. De accuhandel is nu een goede businessquote:Op maandag 6 februari 2012 18:27 schreef Disana het volgende:
Het is een recorddag voor de ANWB. Volgens 1Vandaag.
Ja lachen, die dingen zijn niet aan te slepenquote:Op maandag 6 februari 2012 18:31 schreef du_ke het volgende:
[..]
ook niet onbelangrijk. De accuhandel is nu een goede business
quote:Op maandag 6 februari 2012 18:27 schreef Disana het volgende:
Het is een recorddag voor de ANWB. Volgens 1Vandaag.
En mijn 24 jaar oude auto heeft geen centje pijnquote:Op maandag 6 februari 2012 18:31 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ssst, don't jinx itquote:Op maandag 6 februari 2012 18:31 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
[..]
En mijn 24 jaar oude auto heeft geen centje pijn
Alleen kosten die accu's de anwb nu handen vol geldquote:Op maandag 6 februari 2012 18:31 schreef du_ke het volgende:
[..]
Maandag pas. Tenminste dat zijn de voorspellingen dat het dan gaat dooien.quote:
Waarschijnlijk genoeg vet?quote:Op maandag 6 februari 2012 18:41 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
Horrorwinter!
Gistermiddag en afgelopen nacht nog in een kort rokje (wel met maillot) de hond uitgelaten en ik had het helemaal niet koud!
Wat ik van de week hoorde, het zou ijskoud zijn.quote:Op maandag 6 februari 2012 18:24 schreef du_ke het volgende:
[..]
Records gesneuveld? Wat voor records bedoel je dan?
Dus je hebt je over je angst heengezet? Ja, die hond moet uitgelaten, dus dat is een goeie stok achter de deurquote:Op maandag 6 februari 2012 18:41 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
Horrorwinter!
Gistermiddag en afgelopen nacht nog in een kort rokje (wel met maillot) de hond uitgelaten en ik had het helemaal niet koud!
Oh, dan pas. Kunnen we in het weekend de Elfstedentocht doenquote:Op maandag 6 februari 2012 18:41 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Maandag pas. Tenminste dat zijn de voorspellingen dat het dan gaat dooien.
Dikke vrouwen in korte rokjes en Uggs... De horror(winter)!quote:
Het was de eerste keer dat ik die hond uitliet (sinds ik ging samenwonen en er gratis een hond bij kreegquote:Op maandag 6 februari 2012 18:49 schreef Lavenderr het volgende:
Dus je hebt je over je angst heengezet? Ja, die hond moet uitgelaten, dus dat is een goeie stok achter de deur
Tja, het is net zo koud als 27 jaar geleden. Leuk maar een echt recordquote:Op maandag 6 februari 2012 18:46 schreef Bastard het volgende:
[..]
Wat ik van de week hoorde, het zou ijskoud zijn.
http://nos.nl/artikel/337208-recordkou-in-nederland.html
Dus waarschijnlijk voor jou een persoonlijk record.quote:Op maandag 6 februari 2012 18:54 schreef du_ke het volgende:
[..]
Tja, het is net zo koud als 27 jaar geleden. Leuk maar een echt record?
* het begint al in november - niet dusquote:Op maandag 31 oktober 2011 23:07 schreef ikweethetookniet het volgende:
Veel sneeuw en zeer lage temperaturen
Vanuit Duitsland bereiken ons nu ook steeds meer onheilspellende berichten over de komende winter. Begin november zouden de temperaturen nog erg mild zijn, maar in de tweede helft helft van de volgende maand zou het een stuk kouder gaan worden en mogen we ook al de eerste sneeuw verwachten in de Lage Landen. En dat kan drie maanden gaan duren.
Eerder stelde weerbedrijf Meteoconsult al dat we voor een strenge winter staan, de Duitsers doen daar nu nog een schepje bovenop. Donnerwetter heeft het over een 'horrorwinter' die drie maanden lang zal aanhouden. Ook Dominik Jung van Wetter.net voorspelt veel sneeuw in de Lage Landen.
Die laatste weerexpert voorspelt ook dat Duitsland voor de vierde keer op rij te maken zal gaan krijgen met een té koude winter. Wat wil zeggen dat onze oosterburen voor het vierde achtereenvolgende jaar gemiddelde temperaturen zullen meten die lager zijn dan de klimatologische referentiewaarden van 1961 tot 1990. Volgens Jung zouden vier koude winters op rij echt een sensatie zijn.
'Winter des doods'
Ook andere Duitse weerinstanties, zoals Killikus.de en Wetterprognose-wettervorhersage.de, hebben het allemaal over een te koude winter. Alleen Accuweather verwacht een 'normale' winter. Meteorologen baseren zich op langetermijnvoorspellingen van zowel Duitse, Poolse, Britse en Amerikaanse Meteorologische diensten. Ook Britse bureaus waarschuwen de burger al volop voor wat zij nu al een 'winter des doods' noemen.
Hieronder de prognose per maand van Wetter.net:
December: Wisselend. Periodes van kou, maar ook wat warmere dagen. Over het algemeen te koud. December zal ook -net als vorig jaar- in het teken staan van sneeuw. De kans op een witte kerst bedraagt momenteel in de Lage Landen 40 procent. Op locaties die hoger liggen dan 200 meter zelfs 60 procent.
Januari: Ook deze maand veel kouder dan normaal. 's Nachts kan de thermometer zelfs makkelijk dalen tot min 25 graden. Ook dan zullen we rekening moeten houden met sneeuw dankzij een aantal 'sneeuwintensieve' dagen.
Februari: Ook deze maand zal kouder verlopen dan het langjarig gemiddelde. Aan het einde van de winter is het vanzelfsprekend dat er ups en downs zijn, maar ook februari kan voor de nodige sneeuw zorgen
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)over-een-maand.dhtml
*kachel gaat controleren*
Als ik zo iets zeggen wordt ik direct geconfronteerd met klimaat-wijsneuzen die mij weten te vertellen dat ik het verschil tussen weer en klimaat niet kenquote:Op maandag 6 februari 2012 21:17 schreef kawotski het volgende:
Horrorwinter, mediahype, niet meer niet minder. We hebben om de zoveel jaar strenge winters en dat is maar goed ook want anders krijgt die Gore nog een nobelprijs.
Momenteel -16 met een strakblauwe luchtquote:Op maandag 6 februari 2012 14:00 schreef Selestha het volgende:
Om dit nu een horrorwinter te noemen gaat wel n beetje ver
Nu bijvoorbeeld:quote:Op dinsdag 7 februari 2012 08:58 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Volgens mij komt de temperatuur overdag echt niet onder de -10 hoor. Ligt eraan hoe vroeg je de thermometer checkt.
Nee, dit is een goeie temperatuur. Een temperatuur voor echte mannen.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 09:10 schreef Dawnbreaker het volgende:
hopelijk gaat het snel dooien en worden we verlost van de kou en de 11steden onzin
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |