quote:Kan iemand deze man misschien even aanklagen voor misdaden tegen de menselijkheid?
The first human clone 'due in December'De geboorte van de eerste mens die via kloning is geschapen staat gepland voor December, zegt de controversiële Italiaanse arts Severino Antinori in een interview met de Franse krant Liberation.
Antinori zegt dat er zich 50 koppels met vruchtbaarheidsproblemen hebben gemeld voor zijn kloonprogramma.
"Ik het 18 via kloning gecreëerde embryo's geplaatst en daaruit is 1 zwangerschap ontstaan", verklaarde hij. "De foetus ontwikkelt zich goed."
De professor van de universiteit van Torvergata kwam al eerder in het nieuws toen hij een 62 jaar oude vrouw hielp de oudste moeder ooit te worden.
Andere onderzoekers waarschuwen dat kinderen die via kloning ter wereld komen veel kwalen en lichamelijke abnormaliteiten zullen hebben, zoals vette levers, onderontwikkelde longen en een defect immuun systeem.
bron: Independent Online
Dat kan toch niet, klonen... mensen horen uniek te zijn...
quote:In Italië blijkbaar wel. Of misschien heeft ie wel een of andere constructie bedacht via een land waar het woord wetboek nog uitgevonden moet worden.
Op donderdag 18 juli 2002 17:02 schreef thecrook het volgende:
Dit mag toch officieel helemaal niet offuh
Willens en wetens zwaar gehandicapte kinderen op de wereld zetten.. en je dan nog arts noemen??
het schaap dollie is ziek omdat het een kloon is.
de vraag is hoe oud was het genetissche materiaal van het orgineel? als dat 10 jaar is dan is die baby die geboren wordt dus genetisch 10 jaar oud.
(heeft te maken met een eiwit aan het einde van je DNA string)
mav out
quote:Deze man is alleen te stoppen door hem het leven te ontnemen ben ik bang. Tis een waanzinnige.
Op donderdag 18 juli 2002 16:59 schreef NorthernStar het volgende:[..]
Kan iemand deze man misschien even aanklagen voor misdaden tegen de menselijkheid?
quote:Och hij heeft vast wel ergens een kloon van zichzelf klaarliggen
Op donderdag 18 juli 2002 17:07 schreef Lucille het volgende:[..]
Deze man is alleen te stoppen door hem het leven te ontnemen ben ik bang. Tis een waanzinnige.
quote:Ja, maar dat is de natuurlijk gang van zaken!
Op donderdag 18 juli 2002 17:11 schreef extreme het volgende:
joh, zolang er een-eiige tweelingen bestaan, bestaan er al klonen van mensen hoor
quote:het lijkt me vrij goed mogelijk dat dat inderdaad het geval is bij kloontjes
een defect immuun systeem
quote:Dat zijn genetisch identieke mensen ja, geen kloons; dat is artificial.
Op donderdag 18 juli 2002 17:11 schreef extreme het volgende:
joh, zolang er een-eiige tweelingen bestaan, bestaan er al klonen van mensen hoor
Dat de wetenschap doorgaat is prima, biedt alleen maar meer mogelijkheden, maar dit zijn pure Mengele praktijken!
[Dit bericht is gewijzigd door NorthernStar op 18-07-2002 17:15]
Waarom is iemand voor of tegen? Onderbouw eens met argumenten.
quote:Hmmm.. leent zich misschien ook niet zo voor een discussie. Hoe kun je voor het nemen van zulke risico's met mensen zijn??
Op donderdag 18 juli 2002 17:14 schreef golfer het volgende:
Is het nou werkelijk zo moeilijk om een discussie ergens over te voeren i.p.v. alleen maar schaapachtig one-liners neer te planten?Waarom is iemand voor of tegen? Onderbouw eens met argumenten.
quote:In Italie mag dit idd niet. Ik heb al eens een docu over het plan en die arts gezien en toen deed ie een beetje wazig en noemde hij o.a. India als land waar het wel zou kunnen.
Op donderdag 18 juli 2002 17:07 schreef NorthernStar het volgende:[..]
In Italië blijkbaar wel. Of misschien heeft ie wel een of andere constructie bedacht via een land waar het woord wetboek nog uitgevonden moet worden.
Willens en wetens zwaar gehandicapte kinderen op de wereld zetten.. en je dan nog arts noemen??
Verder vind ik zijn succes ratio van 1 zwangerschap op 18 embryo's een beetje onwaarschijnlijk, aangezien er meestal honderden pogingen nodig zijn (o.a. bij schaap Dolly).
* Jojogirl is erg benieuwd maar denkt dat het nog heel lang duurt voordat de eerste volledig gezonde gekloonde baby geboren gaat worden (en dat vind ik prima, ben tegen het klonen van mensen).
quote:En dan gaat er gewoon een van zijn collega's door met het kloonen
Op donderdag 18 juli 2002 17:07 schreef Lucille het volgende:[..]
Deze man is alleen te stoppen door hem het leven te ontnemen ben ik bang. Tis een waanzinnige.
Dan kan je net zogoed heel het gebouw waarin geklooned wordt plat gooien.. en alle voorheen gedaande ontdekkingen in het kloonen vernietigen.
Mijn mening zou dus heel goed kunnen gaan veranderen, naar mate er meer onderzoek gedaan wordt.
Verder vind ik de redenen die Antinori heeft om die klonen te maken erg slecht. Hij geeft stellen die kinderen verloren hebben hoop dat ze die kinderen weer terugkrijgen. En dat gaat nooit lukken.
Als er al een volledig gezonde kloon geboren zou worden, dan zou die nog geen exacte kopie zijn van het kind waarvan het genetisch materiaal komt.
Tijdens de zwangerschap heeft de omgeving allerlei invloed op de ontwikkeling van een kind, dus lichamelijk zal zo'n kind niet gelijk zijn aan het origineel omdat die omstandigheden voor de 2 babies verschillend zijn. Verder wordt een kind geestelijk gevormd door omgeving en ook die zal niet hetzelfde zijn, dus ook het karakter van het origineel en de kloon kan hemelsbreed verschillen. Dat kan je al zien aan 1-eiige tweelingen: die verschillen vaak al best veel terwijl ze nog onder exact dezelfde omstandigheden opgroeiden.
Die stellen komen nu dus hoogstwaarschijnlijk met een kind te zitten dat (als het al gezond is) niet is wat ze willen en dat lijkt me niet goed voor dat kind.
quote:Nou stel je voor dat we later de ruimte willen koloniseren.
Op donderdag 18 juli 2002 17:22 schreef ColdMuD het volgende:
Hmmm, dit geeft mij toch een beetje een rare nasmaak, het is idd niet natuurlijk en wat voor voordelen zouden we hieruit kunnen halen?
Ik bedoel: wat zou de mensheid hiermee opschieten, behalve dan dat we ineens een heel scala aan mogelijkheden krijgen voor donororganen etc, maar het blijven toch mensen, gekloond of niet.
Dan heb je een aangepaste mens nodig omdat de afbraak van spiermassa en de slechte tolerantie voor straling ons nu ongeschikt maakt.
Kloontechnieken kunnen dan erg behulpzaam zijn om een nieuw soort mens in elkaar te knutselen.
Andere toepassingen zijn bijvoorbeeld het klonen van een identiek lichaam, maar dan zonder hoofd (is al met kikkers gedaan). Je kunt dat lichaam dan gebruiken voor reserve onderdelen.
Er zijn dus best wel toepassingen te bedenken. Deze man wil echter gewoon graag in de geschiedenisboekjes en als hij daarvoor wat doodongelukkige freaks moet creeëren is dat kennelijk geen probleem voor hem.
Bovendien zijn dat soort eigenschappen (spiermassa, intelligentie, etc.) meestal van vele genen afhankelijk en zijn de complete functies e.d. van die genen vaak nog niet eens helemaal opgehelderd. Laat staan dat ze al naar believen gemodificeerd kunnen worden.
quote:Nee maar zonder proeven te nemen en te experimenteren kom je ook niet verder.
Op donderdag 18 juli 2002 17:35 schreef Jojogirl het volgende:[...]
Ik bedoel, onderzoek naar klonen en andere genetische technieken moeten vooral doorgaan.
Klonen als een techniek om onvruchtbare mensen toch kinderen te laten krijgen zou nooit moeten imo, ook niet als het veilig is.
Als er defecten zijn waardoor je geen kinderen kunt krijgen, waarom moeten we dan met kunstmatige middelen deze genen toch door laten geven? Blijkbaar zijn ze niet geschikt.
quote:Tja, en dat zal ook echt wel gebeuren..
Op donderdag 18 juli 2002 17:41 schreef NorthernStar het volgende:Nee maar zonder proeven te nemen en te experimenteren kom je ook niet verder.
Ik bedoel, onderzoek naar klonen en andere genetische technieken moeten vooral doorgaan.
quote:Op grond van?
Op donderdag 18 juli 2002 16:59 schreef NorthernStar het volgende:[..]
Kan iemand deze man misschien even aanklagen voor misdaden tegen de menselijkheid?
Als we door klonen mensen kunnen genezen, waarom dan niet?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |