quote:Arctic shipping set for record as sea ice melts
Arctic shipping is set for a record year, underlining how melting sea ice is raising the prospect of an important new route for trade between Asia and Europe that shaves thousands of kilometres off the trip.
As of Friday, the administrators of the Northern Sea Route (NSR) – which follows the north coast of Russia – had granted permission to 204 ships to sail this year. In 2012, only 46 ships sailed the entire length from Europe to Asia, up from four vessels just two years earlier.
Experts are forecasting a further large rise in Arctic shipping in coming decades but say it will take several years before it is a commercially viable alternative to the southern route through the Suez Canal.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.quote:Chinese cargo ship sets sail for Arctic short-cut
A Chinese cargo ship is attempting the country’s first ever commercial transit of the Northeast Passage above Russia, as a changing climate opens a short-cut that promises to reduce shipping times between China and Europe.
The Yong Sheng, a 19,000-tonne vessel operated by state-owned Cosco Group, set sail on August 8 from Dalian, a port in northeastern China, bound for Rotterdam. According to an announcement on Cosco’s website, the journey via the Bering Strait could shave as much as 15 days off the traditional route through the Suez Canal and Mediterranean Sea.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door Kowloon op 13-08-2013 01:15:11 ]
http://www.rijnmond.nl/ni(...)dam-door-staatssteunquote:'Lagere overslag haven Rotterdam door staatssteun'
De Rotterdamse haven heeft last van overheidssteun voor zeehavens in buurlanden. De Duitse en Vlaamse overheden steunen hun zeehavens met 1,18 en 1,12 euro per overgeslagen ton goederen per jaar, blijkt uit onderzoek dat minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) liet uitvoeren.
De haven van Rotterdam zou 7 procent meer containers kunnen overslaan als Europese havens onder gelijke omstandigheden zouden concurreren, denken de onderzoekers van de Erasmus Universiteit Rotterdam en onderzoeksbureau Ecorys.
Volgens minister Schultz verstoren de verschillen tussen buurlanden de markt. Ze wil dat de Europese Unie werk maakt van duidelijke richtlijnen voor staatssteun. De bewindsvrouw stuurt daarom de conclusies van de onderzoekers naar het Europees Parlement en de Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EU.
Nederland steunt de eigen zeehavens ook, maar wel voor een fors lager bedrag dan buurlanden. Het zou gaan om zo'n 6 cent per overgeslagen ton goederen per jaar.
Het Havenbedrijf bevestigt dat oneerlijke concurrentie leidt tot het verlies van lading aan concurrenten in Hamburg en Antwerpen. De Nederlandse overheid zou volgens de havenbeheerder een voorbeeld kunnen nemen aan buurlanden, die soepeler omgaan met de Europese vennootschapsbelasting voor havenbedrijven.
''Andere landen hebben kans gezien hier zo mee om te gaan dat havenbedrijven in de praktijk geen of nauwelijks vennootschapsbelasting betalen'', laat het Havenbedrijf weten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |