abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109789415
Hmmm, ik kan er niks over vinden eigenlijk. Dat zal wel komen omdat er geen spotmarkt aanwezig is voor autotransport, prijsinformatie is dus niet vrij toegankelijk. Er zijn maar een paar fabrikanten en die zullen deels het transport in eigen beheer uitvoeren en deels via lange termijn contracten met partijen als Wallenius Wilhelmsen. Ik heb alleen de doorvoercijfers uit Rotterdam van de afgelopen 35 jaar (maar dat is wel alle roro).

pi_114146560
Tweede Maasvlakte, april 2012

Wat een schitterend staaltje Hollandse ingenieurskracht weer! Verreweg de belangrijkste haven van Europa, goed voor 90.000 banen in de regio Rotterdam en maar liefst ¤15 miljard bruto toegevoegde waarde voor de NL economie verwacht met de uitbreiding haar positie binnen Europa alleen maar te versterken en nog rustig een procentje of 20 te groeien! Awesome. Binnenkort even een kijkje nemen met zo'n tour. :P
pi_114151159
Ik vond de plannen voor een derde (of vierde) Maasvlakte wel charmant. Het idee was om van Den Helder tot Vlissingen een complete strook land op te spuiten zodat we onze gehele industrie + luchthavens konden relocaliseren en uitbreiden. Daarnaast zou het stuk land als extra waterkering dienen. Het plan heeft veel haken en ogen is en bovenal een ontzettend dure aanbesteding maar als liefhebber van megalomane en geldverslindende projecten lijkt het me wel ontzettend gaaf als we zo iets gedaan krijgen.
One man's trash, another man's treasure.
pi_130004492
Het smelten van de ijskap op de Noordelijke IJszee (wat je daar ook van mag denken) schept nieuwe kansen voor de scheepvaart. Er is een winst van 15 dagen mogelijk op een route tussen China en Europa! Dit kan een grote impact gaan hebben op de maritieme sector. Klanten kunnen sneller bediend worden, er zijn minder schepen nodig om een bepaalde rotatiefrequentie aan te bieden (en er is al gierende overcapaciteit :') ) en er kan op brandstofkosten bespaard worden. Twee interessante artikelen hierover, beide uit de Financial Times (in de spoilers staat de rest van het artikel):

quote:
Arctic shipping set for record as sea ice melts

Arctic shipping is set for a record year, underlining how melting sea ice is raising the prospect of an important new route for trade between Asia and Europe that shaves thousands of kilometres off the trip.

As of Friday, the administrators of the Northern Sea Route (NSR) – which follows the north coast of Russia – had granted permission to 204 ships to sail this year. In 2012, only 46 ships sailed the entire length from Europe to Asia, up from four vessels just two years earlier.

Experts are forecasting a further large rise in Arctic shipping in coming decades but say it will take several years before it is a commercially viable alternative to the southern route through the Suez Canal.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
Chinese cargo ship sets sail for Arctic short-cut

A Chinese cargo ship is attempting the country’s first ever commercial transit of the Northeast Passage above Russia, as a changing climate opens a short-cut that promises to reduce shipping times between China and Europe.

The Yong Sheng, a 19,000-tonne vessel operated by state-owned Cosco Group, set sail on August 8 from Dalian, a port in northeastern China, bound for Rotterdam. According to an announcement on Cosco’s website, the journey via the Bering Strait could shave as much as 15 days off the traditional route through the Suez Canal and Mediterranean Sea.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 0% gewijzigd door Kowloon op 13-08-2013 01:15:11 ]
pi_130007302
Check deze site voor maritiem nieuws ;)

http://worldmaritimenews.com/
[quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
pi_137570245
quote:
'Lagere overslag haven Rotterdam door staatssteun'

De Rotterdamse haven heeft last van overheidssteun voor zeehavens in buurlanden. De Duitse en Vlaamse overheden steunen hun zeehavens met 1,18 en 1,12 euro per overgeslagen ton goederen per jaar, blijkt uit onderzoek dat minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) liet uitvoeren.

De haven van Rotterdam zou 7 procent meer containers kunnen overslaan als Europese havens onder gelijke omstandigheden zouden concurreren, denken de onderzoekers van de Erasmus Universiteit Rotterdam en onderzoeksbureau Ecorys.

Volgens minister Schultz verstoren de verschillen tussen buurlanden de markt. Ze wil dat de Europese Unie werk maakt van duidelijke richtlijnen voor staatssteun. De bewindsvrouw stuurt daarom de conclusies van de onderzoekers naar het Europees Parlement en de Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EU.

Nederland steunt de eigen zeehavens ook, maar wel voor een fors lager bedrag dan buurlanden. Het zou gaan om zo'n 6 cent per overgeslagen ton goederen per jaar.

Het Havenbedrijf bevestigt dat oneerlijke concurrentie leidt tot het verlies van lading aan concurrenten in Hamburg en Antwerpen. De Nederlandse overheid zou volgens de havenbeheerder een voorbeeld kunnen nemen aan buurlanden, die soepeler omgaan met de Europese vennootschapsbelasting voor havenbedrijven.

''Andere landen hebben kans gezien hier zo mee om te gaan dat havenbedrijven in de praktijk geen of nauwelijks vennootschapsbelasting betalen'', laat het Havenbedrijf weten.
http://www.rijnmond.nl/ni(...)dam-door-staatssteun
pi_137570867
Goede kick. ;) Tsja, infrastructuur en aanverwante zaken blijven op politiek en overheid een haast onweerstaanbare aantrekkingskracht hebben. Nagenoeg alle havens en bedrijven in havens in het Hamburg-Le Havre gebied ontvangen in meer of mindere mate steun van de overheid; financieel, organisatorisch en indirect door bijvoorbeeld scholing van mensen. En vaak is de overheid ook nog eens volledig eigenaar of (groot)aandeelhouder van de haven. Met andere woorden, Havenbedrijf Rotterdam moet eigenlijk niet zo zeuren, zelf zijn ze ook niet vies van het aannemen van staatssteun en ze is 100 % in handen van de overheid (Staat en gemeente Rotterdam).
  donderdag 15 mei 2014 @ 09:50:47 #38
78918 SeLang
Black swans matter
pi_139975844
If ever there was a better indication of the malinvestment boom created by an interfering Fed, this is it. As demand for shipping collapses on real slowing in the global economy - markets have "told" shipbuilders to "build it and they will come"... here is a ship-shipping ship, shipping shipping ships.



http://www.zerohedge.com/(...)x-collapsing-1-image
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_139980315
Ja is een bekend fenomeen. :D (Staan nog veel meer mooie scheepsspotfilmpjes op dat kanaal overigens).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')