abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_107322698

Links: Estelle Maersk op zee.
Rechts: Vale Rio de Janeiro bij EECV terminal, Rotterdam.

Achtergrondinformatie:
Maritiem vervoer bestaat uit vervoer over zeeën en oceanen. De belangrijkste typen schepen in het maritiem vervoer zijn droge bulk carriers (383 miljoen DWT), olietankers (362 miljoen DWT) en containerschepen (136 miljoen DWT). Om een indruk te geven, het totale draagvermogen van deze typen schepen is ongeveer 3 keer zo groot als de som van het draagvermogen van alle overige scheepstypen samen.

Overzicht van de belangrijkste scheepklassen naar omvang en capaciteit (gemeten in juli 2007):

Verder wordt er natuurlijk geld verdiend met deze schepen, over de periode 1990-2005 gemiddeld zo'n 21000 $/dag per schip, echter met een gemiddelde standaarddeviatie van ongeveer 65 %. De inkomsten per dag hebben binnen deze periode dus flink gefluctueerd, terwijl het jaarlijks rendement beperkt was tot zo'n 6 % per jaar. Onderstaande correlatietabel geeft inzicht in hoe in de verschillende scheepsklassen de maandelijkse inkomsten per schip gecorreleerd zijn (1990 - 2002):

Markten:

Baltic Dry Index:

Container Time Charter Index:

Bunkerworld Index (bunkertarieven)

Topic:
Dus discussieer hier over alles wat met de maritieme wereld te maken heeft in economische en financiële zin. Speculeren op de bulkmarkten, wel of niet beleggen in scheeps-CV's, overcapaciteit of nu nieuwe schepen bestellen, het kan hier allemaal besproken worden. :)

Even opgelet, het originele topic over de BDI werd geopend door -Denominator-, ik heb vervolgens een ander topic gemaakt met als doel een centrale maritieme reeks te starten. Maar met het samenvoegen is het volgens mij niet helemaal goed gegaan, de OP van -Denominator- staat hier in de spoiler:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 20% gewijzigd door Bolkesteijn op 02-02-2012 23:37:21 ]
pi_107325213
Baltic dry vs spx:

Baltic dry vs crb:

Er lijkt een aardige gap te ontstaan.
De terugval in de baltic is volgens mij grotendeels te verklaren door de verminderde vraag naar staal.
Nu China wat lijkt af te koelen is er een stuk minder erts, kolen en staal te verschepen dus er is overcapaciteit.
Je zou het inderdaad wel kunnen zien als een leading indicator, alleen dan wel met een lange horizon.
Het is wel interessant om te zien of inderdaad de lows uit 2008 doorbroken worden en wat voor gevolgen het gaat krijgen. De baltic dipt elk jaar in januari, de vraag is hoe ver hij dit keer gaat zakken.

Hier komen de grafieken vandaan
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  zaterdag 28 januari 2012 @ 13:31:54 #3
78918 SeLang
Black swans matter
pi_107326372
Het weerspiegelt vooral de overcapaciteit in het scheepsvervoer. De grote tariefstijgingen voor de crisis lokken investering uit in capaciteit. Het bouwen van schepen kost een aantal jaren en die capaciteit komt nu pas online.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_107329265
Zijn er dan zoveel meer schepen gebouwd de laatste paar jaar, en zoveel meer aanbieders bijgekomen?
pi_107331918
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2012 15:21 schreef -Dominator- het volgende:
Zijn er dan zoveel meer schepen gebouwd de laatste paar jaar, en zoveel meer aanbieders bijgekomen?
Ik zat me af te vragen hoe lang het nou eigenlijk duurt voordat zo'n groot schip wordt opgeleverd.
Het lijkt me aannemelijk dat de nieuwbouw orders na 2008 flink terug geschroefd zijn maar de trend was al een paar jaar dat er steeds grotere schepen gebouwd werden, die waarschijnlijk ook een langere constructietijd hebben.
10 jaar geleden was een 6000 TEU (20 voets containers) echt een monsterlijk schip, nu is 13000 geen uitzondering :P
Danaos krijgt in ieder geval in 2012 nog wat capaciteit erbij las ik op de site.
Leuke plaatjes van die schepen.
Moet je bedenken dat ze daar wel 13.000 studenten in kwijt kunnen :D

Hanjin to order five 13,000TEU‘s

South Korea’s Hanjin Shipping has confirmed it will spend KRW 923.6bn ($845.9m) to build five 13,000 teu containerships for delivery beginning first quarter 2012 through 2013

Hier staat dat de totale vervoerscapaciteit inderdaad is toegenomen in 2011.
Er staat erg veel informatie in het rapport, vast handig voor iemand met een werkstuk.
Ik heb de totale capaciteit eruit geplukt:

De prijzen van de schepen staan ook onder druk, niet alleen de vervoersprijzen.

In de afgelopen jaren, heeft overaanbod van container schip de capaciteit als gevolg de prijzen voor nieuwe en gebruikte schepen te vallen.

Van 2008 tot 2009, nieuwe containerschip daalden de prijzen met 19 tot 33%, terwijl de prijzen voor 10-jaar-oude containerschepen daalde met 47-69%. In maart 2010, de gemiddelde prijs voor een aangepast 500-ton container het schip was $ 10 miljoen, terwijl de gearless schepen van 6.500 en 12.000 TEU gemiddelde prijzen van 74 miljoen dollar en 105 miljoen dollar respectievelijk. Tegelijkertijd, tweedehands prijzen voor 10-jarige gericht containerschepen van 500 -, 2500 -, en 3500-TEU capaciteit gemiddelde prijzen van $ 4 miljoen, $ 15 miljoen en $ 18 miljoen bedragen.

In 2009 werden 11.669.000 bruto ton nieuw gebouwde containerschepen opgeleverd. Meer dan 85% van deze nieuwe capaciteit werd gebouwd in de Republiek van Korea, China en Japan, met Korea goed voor meer dan 57% van de wereld totaal alleen. ​​Nieuwe containerschepen goed voor 15% van de totale tonnage dat nieuwe jaar, achter de bulkcarriers op 28,9% en olietankers op 22,6%.

Ik heb me een beetje gefocust op de containers maar de bulkcarriers laten eenzelfde capaciteitsgroei zien, de tankvaart is vrijwel onveranderd.
Het lijkt er in ieder geval op dat de Baltic Dry wat last heeft van permanente averij.
Sommige rederijen hebben de boot gemist en zijn het schip ingegaan met hun mooie nieuwe vloot.
De wal moest het schip een keer keren natuurlijk :7

[ Bericht 2% gewijzigd door fedsingularity op 28-01-2012 17:13:04 ]
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_107332401
Goed advies van de telegraaf uit 2008

quote:
di 04 nov 2008, 11:32
Niet vrij van risico´s, maar grote klapper mogelijk bij verkoop schip

Beleggen in schepen

AMSTERDAM - Na de flinke klappen op de beurs zal menig Nederlander uitkijken naar andere beleggingsvormen. Geld steken in een schip is dan wellicht een aardig alternatief. De behaalde rendementen tot nu toe zijn meer dan eens om te watertanden.
Als de oude vloot weggeroest is wordt participatie in een CV misschien weer interessant maar daar hoef je de komende 5-10 jaar niet in te zitten denk ik.
Wanneer de investeringen nu volledig wegvallen zou er over 5-10 jaar een tekort kunnen onstaan, dat is vroeg genoeg om in te stappen.
pi_107349799
Wat doen TEU's in een topic over de Baltic-Dry? Voor containervervoer moet je bijvoorbeeld naar de Hamburg Index met chartertarieven.
pi_107350124
quote:
10s.gif Op zaterdag 28 januari 2012 17:23 schreef fedsingularity het volgende:
Goed advies van de telegraaf uit 2008

Als de oude vloot weggeroest is wordt participatie in een CV misschien weer interessant maar daar hoef je de komende 5-10 jaar niet in te zitten denk ik.
Wanneer de investeringen nu volledig wegvallen zou er over 5-10 jaar een tekort kunnen onstaan, dat is vroeg genoeg om in te stappen.
Volgens mij hebben de meeste scheeps-CV's meer betrekking op kleine feederschepen. Deze worden vaak gerund door partijen die te weinig kapitaalkrachtig zijn om zelf de schepen aan te kunnen schaffen. De grote containercarriers en grote bulkpartijen hebben vaak hun schepen in eigendom en zullen dus niet naar CV's grijpen om aan kapitaal te komen.

Vale uit Brazilië is trouwens zo gek geweest om 7 Valemax schepen met een tonnage van meer dan 400000 dwt te bestellen. :') Gevalletje bubbelvorming in de Braziliaanse economie denk ik.
pi_107350270
Iedereen die wil beleggen in dit soort markten raad ik aan om het boek Maritime Economics van Martin Stopford te lezen. Dit is veruit het beste boek op het gebied van maritiem transport dat er te krijgen is. Er zit onder andere een tijdreeks vanaf 1850 met tarieven voor transport van kolen in.
  zondag 29 januari 2012 @ 09:07:35 #10
78918 SeLang
Black swans matter
pi_107351854
Nog een andere index. Laat wel een beetje hetzelfde beeld zien.

quote:
Harpex Index

Given the changes above, we have decided to amend the methodology used to calculate our index. Our Harpex index was originally developed in 2004 and we feel now is the right time to update and improve the method of calculation in order to better represent the current container charter market. Based on the new methodology we shall be providing an index figure each calendar week, as we did previously. The index will now be based on rate assessments taken from following seven classes of ship, rather than the previous eight classes of ship.

700 teu gearless abt 700 teu abt 400@14t gearless abt 8400 dwt abt 100 reefer abt 17kn
1100 teu geared abt 1100 teu abt 700@14t geared abt 14000 dwt abt 200 reefer abt 19kn
1700 teu geared abt 1700 teu abt 1100@14t geared abt 22000 dwt abt 200 reefer abt 19kn
2500 teu geared abt 2500 teu abt 1850@14t geared abt 34000 dwt abt 300 reefer abt 22kn
2700 teu geared abt 2700 teu abt 2100@14t gearless abt 37000 dwt abt 300 reefer abt 22kn
3500 teu gearless abt 3500 teu abt 2400@14t gearless abt 42000 dwt abt 300 reefer abt 22kn
4250 teu gearless abt 4250 teu abt 2800@14t gearless abt 50000 dwt abt 400 reefer abt 23kn

We have also retroactively calculated the index for the last ten years based on this new methodology and figures for the last three years are available on the website.

We hope everyone finds this useful and should anyone have any questions please do not hesitate to ask.

http://www.harperpetersen.com/harpex/harpexVP.do
Mijn reisverslagen
pi_107352494
quote:
7s.gif Op zondag 29 januari 2012 01:57 schreef Bolkesteijn het volgende:
Wat doen TEU's in een topic over de Baltic-Dry? Voor containervervoer moet je bijvoorbeeld naar de Hamburg Index met chartertarieven.
Ik neem aan dat je hiermee zegt dat de baltic alleen over bulkgoed gaat?
Verder probeerde ik eigenlijk de link te leggen tussen de trend naar steeds grotere schepen waarvan er nog steeds capaciteit online komt.

Wat heeft de big mac index ermee te maken? ;)
pi_107361596
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 10:18 schreef fedsingularity het volgende:
Ik neem aan dat je hiermee zegt dat de baltic alleen over bulkgoed gaat?
Verder probeerde ik eigenlijk de link te leggen tussen de trend naar steeds grotere schepen waarvan er nog steeds capaciteit online komt.
Vaak wordt deze directe overcapaciteit uitgelegd als link voor de overcapaciteit van de markt maar ik vind die verklaring niet helemaal zaligmakend. Er is namelijk een significant verschil in efficiency tussen brandstofverbruik van oude schepen en nieuwe schepen. Een verminderd branstofverbruik van 20% is zeker niet ongewoon en een hoger verschil is mogelijk als het vergeleken wordt met nog oudere schepen die geproduceerd werden in het cheap oil tijdperk.
Als dit direct wordt afgezet naar de toegenomen capaciteit van zo'n schip zelf, zeg 50%, dan is de totale kostenpost voor brandstof nog maar met 20% toegenomen. 20% meer brandstof voor 50% meer capaciteit is geen roekeloze investering in een globaal groeiende markt. Dit zijn mitigerende factoren binnen een besluit om capaciteit te vergroten en valt dan ook niet geheel terug te pinnen op de 2007 bubble alleen. Ik veronderstel dan ook dat rederijen bekend zijn met volatiele marktomstandigheden en dit soort tegenvallers niet geheel onverwacht komt..
One man's trash, another man's treasure.
  zondag 29 januari 2012 @ 14:54:40 #13
107631 Pikhoofd
What's in a name?
pi_107362130
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 02:13 schreef Bolkesteijn het volgende:

Vale uit Brazilië is trouwens zo gek geweest om 7 Valemax schepen met een tonnage van meer dan 400000 dwt te bestellen. :') Gevalletje bubbelvorming in de Braziliaanse economie denk ik.
Niet alleen Vale, ook STX, Berge Bulk en Oman Shipping Company kopen schepen uit die klasse, de vrachtprijs moet blijkbaar nog lager gaan liggen, of ze gaan tezamen de andere partijen beconcurreren..
pi_107369754
BDIY gaat inderdaad door het putje. Op IEX stond een mooie column met een verklaring ervan. Zal de link morgen eens posten..
  zondag 29 januari 2012 @ 21:27:50 #15
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_107377884
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 18:22 schreef Rejected het volgende:
BDIY gaat inderdaad door het putje. Op IEX stond een mooie column met een verklaring ervan. Zal de link morgen eens posten..
Vada a bordo, Baltic Dry!
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_107453148
pi_107538649
Edit: zie OP. Dit topic is samengevoegd met een eerder topic, maar dat is niet helemaal goed gegaan dus de OP stond eerst hier en heb ik nu naar boven verplaatst.

[ Bericht 19% gewijzigd door Bolkesteijn op 02-02-2012 23:35:28 ]
pi_107540588
Klasbak!

Zet de bunkerworld index (mandje van verschillende scheepsbrandstoffen) er ook in als je wilt. Ik denk dat we nog vaak genoeg gaan refereren naar dat soort prijzen.
pi_107541616
quote:
14s.gif Op donderdag 2 februari 2012 23:17 schreef Arkai het volgende:
Zet de bunkerworld index (mandje van verschillende scheepsbrandstoffen) er ook in als je wilt. Ik denk dat we nog vaak genoeg gaan refereren naar dat soort prijzen.
Goed idee, ik heb hem toegevoegd. Arme carriers, de prijzen dalen hard door overcapaciteit, en de bunkerprijzen stijgen, dat kan maar een ding betekenen, langzamer varen. Maar ook dat gaat niet meer werken. ;)

quote:
Maximaal effect van ‘super slow steaming’ is bereikt
Het trager laten varen van containerschepen is voor de rederijen niet langer een mogelijkheid om de overcapaciteit in de lijnvaart te beperken.

Uit een analyse van de Franse consultant Alphaliner blijkt dat ‘super slow steaming’ wereldwijd al op grote schaal wordt toegepast. Door de invoering daarvan waren er meer schepen per loop nodig en was er dus meer werk voor de containervloot.

De toepassing van ‘super slow steaming’ heeft intussen al 750.000 slots aan capaciteit geabsorbeerd, goed voor bijna 5% van de totale containervloot. Veel meer zal dat niet worden omdat er amper nog snelle diensten zijn en er de komende maanden wellicht eerder loops zullen verdwijnen dan bijkomen.

De voorbije vier maanden werden er volgens Alphaliner wereldwijd nog 25 lijndiensten vertraagd, waardoor 150.000 teu aan extra capaciteit nodig was. Niet alle rederijen voegen echter een extra schip toe aan de loop die ze vertragen. Er zijn ook diensten tussen het Verre Oosten en Noord-Europa waarbij eens om de tien weken een afvaart wegvalt.

Nog trager gaan varen heeft ondanks de hoge bunkerprijzen weinig zin. Tegenover de besparing op de brandstofkosten staat immers de exploitatiekost van een extra schip. Voor dat extra schip zijn uiteraard ook weer extra containers nodig. De besparingen die gerealiseerd kunnen worden door 18 in plaats van 21 knopen te varen zijn volgens berekeningen van Alphaliner veel groter dan wanneer van 18 op 15 knopen wordt overgeschakeld.

Omdat ‘super slow steaming’ nu bijna zijn maximaal effect bereikt heeft, rest de containerrederijen volgens Alphaliner slechts één optie meer om de overcapaciteit aan te pakken, namelijk het opleggen van schepen.
  maandag 6 februari 2012 @ 15:50:13 #20
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_107676315
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_108068454
quote:
Loodsenacties jagen MSC naar Rotterdam
De acties van de Belgische loodsen hebben een eerste 'slachtoffer' gemaakt. De Zwitserse rederij Mediterranean Shipping Company (MSC) gaat al haar schepen afleiden naar Rotterdam en andere West-Europese havens. MSC is de belangrijkste containerrederij in Antwerpen, goed voor 55 procent van het overzeese containerverkeer in de haven.

'Momenteel liggen 21 schepen te wachten en daarnaast is een 20-tal schepen onderweg', zegt Marc Beerlandt, algemeen directeur van MSC Belgium. 'Door de acties van de loodsen hebben we al drie dagen achterstand en verdere risico's willen we niet lopen. De schade is al dermate groot', klinkt het boos. Wekelijks loopt een 40-tal schepen van MSC de Scheldehaven aan.

In een persbericht spreekt MSC bovendien dreigende taal: 'MSC heeft geen begrip voor deze en voorbije vakbondsacties van het loodswezen en herbekijkt zijn toekomstige investeringspolitiek in Vlaanderen.'

De rederij is duidelijk bijzonder ontstemd over de staking en de langzaam-aanactie van de loodsen, die de scheepvaart van en naar de haven van Antwerpen op een erg laag pitje hebben gezet. MSC wijst er bovendien op dat het conflict zich voordoet 'in een periode dat de containerscheepvaart een diepe crisis beleeft'.

Kantooruren
De loodsen hebben donderdag hun acties wel enigszins versoepeld. Dinsdag en woensdag werkten ze enkel volgens de kantooruren, van 8 tot 17 uur, en werden alleen uitgaande schepen begeleid. Vandaag is ook weer binnenkomend verkeer mogelijk. 's Nachts valt het scheepsverkeer op de Schelde nog altijd helemaal stil.

Volgens Annik Dirkx, woordvoerster van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen, liggen op dit moment nog 55 tot 60 schepen vast, hetzij in de haven, hetzij voor de kust.

Een echte oplossing voor het conflict is echter nog niet in zicht. De loodsen willen dat de pensioenleeftijd voor hen behouden blijft op 60 jaar in plaats van te worden opgetrokken tot 62, zoals de regering-Di Rupo heeft beslist. Voorts vragen een zee- en kustloodsen een zachter loopbaaneinde en vragen de rivier- en kanaalloodsen een hoger pensioen. Zij willen dat bij de berekening van hun pensioen niet alleen wordt rekening gehouden met het basisloon maar ook met de toelagen voor nacht- en overwerk.

Het loodsendossier is de voorbije dagen heen en weer gekaatst tussen de federale en de Vlaamse regering, die allebei voor bepaalde aspecten bevoegd zijn. Dat bemoeilijkt het vinden van een oplossing.
Dit is buitengewoon schadelijk voor de Antwerpse haven. Vanwege nagenoeg gelijk condities voor transport naar het achterland zijn de havens van Rotterdam en Hamburg prima substituten voor de haven van Antwerpen als het gaat om containervervoer. Daarnaast worden logistieke ketens steeds tijdkritischer ingericht.

Deze twee factoren samen zorgen er voor dat naast de direct schade in de zin van schepen die de terminal niet kunnen bereiken, de schade ook van langdurige aard kan zijn doordat containerrederijen voorzichtiger worden om Antwerpen als zee/land overslagpunt te kiezen zolang er sprake is van politiek tumult in België.

Rotterdam heeft trouwens een uitstekende reputatie op het gebied van de afwezigheid van stakingen. Een staking zoals bij de Belgische loodsen lijkt veel minder waarschijnlijk in Nederland omdat Loodswezen geprivatiseerd is waardoor een staking de loodsen direct in de portemonnee treft.

NB: Antwerpen heeft trouwens nog een extra beperkende factor. Zeker voor de grootste containerschepen (zoals MSC die veel heeft, 13-15 meter diepgang) heeft de Westerschelde een behoorlijk beperkt tijvenster (soms slechts enkele uren) waardoor de Antwerpse haven extra afhankelijk is van loodsen en het soms lang kan duren (in orde van dagen) als een loods niet snel voor handen is eer een schip weer verder kan varen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bolkesteijn op 17-02-2012 02:05:16 ]
pi_108069346
quote:
Omdat ik mijn hoofd er niet omheen kon draperen ;) jat ik even een quote van een reactie op dit artikel. Als je de gebruikelijk zerohedge quote leest, klinkt het namelijk verdomd onlogisch.

quote:
Keep in mind, just because the rates went negative, the customer still must pay for fuel. So if a bunch of ships need to relocate to a busier region, it's cheaper for a shipping company to lose money on the rates, but charge for fuel, than to just run the vessel empty to another location. It's actually pretty damn smart - imagine a taxi driver that needs to get from Kentucky to Las Vegas (because it happens to be busier in LV) and finds a customer willing to pay for fuel expenses, but not for the ride itself. Win, Win.

Shipping rates are actually about to reverse, because three dozen over-aged vessels are going to be sold to the scrap yards this year.

By the way, negative rates on dry bulk have been charged since mid January, while cargo(container ships) rates have more than doubled in the past year.
pi_108086838
quote:
Maersk snoeit drastisch in aanbod Azië-Europa
Maersk Line, 's werelds grootste containerrederij, schrapt 9 procent van zijn capaciteit op de belangrijke routes van Azië naar Europa. De Deense scheepvaartgroep wil op die manier weer rendabel worden. De beslissing betekent een belangrijke koerswijziging voor Maersk dat tot nog toe geen marktaandeel wou prijsgeven.

De inkrimping van het aanbod van de eigen vloot gebeurt in combinatie met een samenwerkingsakkoord met de Franse groep CMA-CGM. De twee gaan nu schepen delen op de Azië-Europa route, een gebruikelijke praktijk in de scheepvaart. CMA-CGM is de op twee na grootste containerrederij.

Maersk zegt niet wat het gaat doen met de schepen die het van die route neemt en geeft pas op 27 februari meer uitleg bij de bekendmaking van de kwartaalcijfers. Maersk is een onderdeel van de transportgroep A.P.Moeller.

Op het einde van 2011 waren er 490 schepen in de vaart op de Azië-Europa route op 52 verschillende lijndiensten, volgens Clarkson, ’s werelds grootste scheepsmakelaar. Een 100-tal daarvan, meer dan een vijfde dus, behoort tot Maersk.

Containerrederijen verliezen al een tijdje geld omdat de vrachttarieven gedaald zijn en de sector te veel nieuwe schepen in de vaart bracht om te anticiperen op een herstel van de markt dat er helaas niet kwam.

Koerswijziging
Maersk zegt dat het nog andere maatregelen overweegt om het aanbod terug te dringen, waaronder het aanpassen van charterakkoorden, het verlengen van de vaartijd en zelfs het verder uit de vaart nemen van schepen. ‘Dit is een duidelijk signaal dat Maersk zijn strategie aanpast’, vindt Lars Erick Nilsen, analist bij Fearnley Fonds, ‘Maersk is nu zelfs bereid schepen uit de vaart te nemen waar het tot voor kort niet wou aan denken’.

Nils Smedegaard Andersen, CEO van A.P.Moeller, zei in november nog dat hij niet wou snoeien in het aanbod omdat Maersk door zijn omvang langer met verlies kan werken dan zijn concurrenten.

Verlies
Zowel Maersk als andere containerrederijen hebben sinds het derde kwartaal van vorig jaar alleen maar geld verloren op de Azië-Europa-routes, zegt Philip Damas, een manager bij Drewry Shipping Consultants.

Volgens hem ligt de gemiddelde bezettingsgraad voor deze trade op 83 procent terwijl scheepvaartgroepen gemiddeld 85 procent moeten halen om winst te maken. Toch had Damas pas in het derde kwartaal een vermindering van de capaciteit verwacht.

Marktaandeel
Zelfs na de beslissing van Maersk om 9 procent weg te nemen tussen Azië en Europa zal het aanbod dit jaar nog sterker stijgen dan de vraag. Vorige maand ging de gespecialiseerde website Alphaliner nog uit van een trafiekgroei van 1,5 procent, tegen 2,8 procent in 2011. Maar de containervloot op die route zou met 8,3 procent toenemen.

De capaciteitsvermindering betekent niet dat Maersk bereid is om marktaandeel te verliezen, klinkt het strijdhaftig. ‘We zullen onze positie verdedigen door te focussen op groei en winstherstel’, zei Soeren Skou, verantwoordelijk voor Azië-Europa bij Maers. Damas gelooft dat niet: ‘Het lijkt er eerder op dat Maersk afstapt van zijn strategie om vooral marktaandeel te winnen’.

Maersk, dat wereldwijd een marktaandeel van 16 procent bezit, voorspelde al in november dat 2011 een verlieslatend boekjaar zou worden. Tot dan ging het uit van een ‘kleine winst’. Vorig jaar daalden de vrachttarieven met gemiddeld 25 procent, op de Azië-Europa-trade was dat zelfs 60 procent.
Logische stap van Maersk, maar ik had niet gedacht dat containerschepen een bezetting van 85 % moeten halen om winstgevend te draaien, dat vind ik erg hoog en het laat zien hoe lastig het is om in deze markt winst te maken. Het moedigt denk ik verdere integratie in logistieke dienstverlening aan bij de rederijen omdat ze daarmee hun bezettingsgraad op kunnen krikken.
pi_108259348
Uit Schuttevaer:
quote:
Zeevrachtenmarkt: Lichtpuntjes voor droge bulkers
Het dieptepunt lijkt intussen voor de droge bulkers wel bereikt. Er kwamen hier en daar al kleine verbeteringen. Het is mogelijk dat er een eind aan de dalingen kwam doordat reders besloten hun schepen liever stil te leggen dan nog langer afbraakvrachten te accepteren. Zo waren er op een gegeven moment zo'n 50 capesizers stilgelegd.

Het is intussen wel duidelijk dat China, hoe belangrijk ook voor de droge bulkers en de containervaart, de wereldeconomie niet op sleeptouw kan nemen. Voor het eerst in twee jaar daalde de Chinese buitenlandse handel in januari. De Europese Unie is China's belangrijkste handelspartner en de Europese economische crisis is voor China een probleem. Bovendien kampt het land met een moeilijk in de hand te houden inflatie, waardoor arbeidsonrust dreigt, en een berg aan slechte leningen aan noodlijdende bedrijven.

De Braziliaanse export van ijzererts daalde in januari met bijna 50% ten opzichte van december 2011. Die grote daling kwam voornamelijk door minder vraag uit Azië en slecht weersomstandigheden. Voor reizen met ijzererts van Brazilië naar China lagen de vrachten iets onder $ 20 per ton, van Australië naar China rond $ 7,50 per ton. De verwachting is dat de vrachttarieven de komende weken wat zullen verbeteren.
Met het opleggen van schepen lijken de bulkprijzen zich in ieder geval wat te stabiliseren. Zie ook de BDI grafiek in de OP.
pi_108333204
Drukte hier zeg. :o Ik zal eens kijken of ik nog wat leuks in de handboeken hier in de kast heb staan. Voorkeuren?
  vrijdag 24 februari 2012 @ 12:33:03 #26
107631 Pikhoofd
What's in a name?
pi_108341780
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 01:31 schreef Bolkesteijn het volgende:
Drukte hier zeg. :o Ik zal eens kijken of ik nog wat leuks in de handboeken hier in de kast heb staan. Voorkeuren?
Ik zat vooral te lurken, maar hier een bijdrage:

quote:
Asia-Europe Rates Rise on Maersk Capacity Cut
Spot rates rose 3 percent after carrier unveiled plans to cut capacity 9 percent

Spot freight rates on the westbound Asia-Europe trade lane rose 3 percent this week from the week before after Maersk Line announced plans to reduce vessel capacity on the route by 9 percent.

The World Container Index of spot prices for shipments from Shanghai to Rotterdam rose by $37 this week to $1,276 per 40-foot equivalent unit. The WCI fell by 3.2 percent, or $41 per FEU, to $1,239 last week after falling in most of the previous three weeks since the Chinese New Year.

Although there was no direct links betweeen Maersk’s Feb. 17 announcement on the trade lane and the rate gain, the mere sign that the Danish carrier will cut capacity set the tone for higher rates on the lane. Carriers have been hit by acute overcapacity and low freight rates on the world’s largest trade lane.

The WCI, which is compiled by a joint venture between Drewry Shipping Consultants and Singapore’s Cleartrade Exchange, is 48.6 percent lower this week than in the same week last year, when it was $2,482 per FEU.

Most major carriers have announced either rate or surcharge hikes of $700 to $800 per 20-foot equivalent unit to be applied on Asia-Europe services starting March 1. But many shippers have questioned whether those increases will stick.
en daarbij behorend
quote:
Maersk Drops Option to Order Last 10 Triple-E Ships
Danish carrier won't deploy 180,000 TEUs of capacity on Asia-Europe trade lane

The decision by Maersk Line not to exercise an option to order another 10 mega-containerships with capacities of 18,000 20-foot equivalent units was no surprise considering overcapacity on the Asia-Europe trade, said a container shipping analyst.

“That had been implied quite a while ago,” said Martin Dixon, editor of Drewry’s Container Freight Rate Insight. “There’s too much capacity, and demand on the Asia-Europe trade where those vessels would have been deployed is slowing.”

Maersk Line ordered 10 Triple-E ships a year ago this month from South Korea’s Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering. The world’s largest container line also had an option to order another 20 of the ships, and later exercised its option to order 10 of them.

If Maersk had exercised its option to order the last 10 of the 30 so-called Triple-E ships, those ships would have been delivered around 2015.

Dixon said there are reports that other lines looking to hold back orders going into 2013. “Demand is unlikely to be strong on that trade in the two years ahead,” he said.

When Maersk announced on Feb. 17 that it would reduce capacity on the Asia-Europe trade by 9 percent, Maersk said it would “not declare” its option for the last 10 Triple-E ships. Maersk also said it will consider additional opportunities to reduce capacity, including redelivery of time charter tonnage, the use of lay-ups and slow-steaming.
Blijkt toch maar weer wat voor een invloed Maersk heeft..
pi_108449995
Het is eigenlijk alsof alle containercarriers op elkaar af rennen en dat het het spel is wie het laatst zijn capaciteit durft te reduceren om de overcapaciteit te temperen. Daarom moet je ook diepe zakken hebben als je in het maritiem transport stapt als investeerder. Het is zaak dat je dit soort crises weet uit te zingen om dan juist gepositioneerd te zitten voor de opleving die met zekerheid weer gaat komen.

Wat betreft de 18000 TEU schepen, vanuit het oogpunt van Maersk is het laten vallen de optie op deze schepen een logische stap en ik ben benieuwd of die stap ook door andere containercarriers gezet gaat worden zolang de overcapaciteit voort duurt. Aan de andere kant, en in relatie tot de vorige alinea, als er pas weer nieuwe schepen besteld worden als de markt daadwerkelijk weer gaat groeien dan ben je natuurlijk wel te laat om optimaal te profiteren van een opleving. Als er dan weer een hausse start met het aanschaffen van nieuwe en grotere schepen luidt dat wellicht weer de volgende periode van overcapaciteit in.
pi_109705303
Twee berichten van Nieuwsblad Transport:
quote:
Maersk Line nog trager naar het Verre Oosten
De Deense rederij Maersk Line voegt volgende maand nog een extra schip toe aan de vloot van vijf Verre Oostendiensten.

Door nog eens vijf extra schepen op het vaargebied in te zetten, kan Maersk Line de dienstsnelheid verder verlagen. Dat zal overigens alleen maar in oostelijke richting gebeuren, wat betekent dat de transittijden van Europa naar Azië zeven dagen langer worden.
quote:
DP World heeft topjaar achter de rug
DP World deed het vorig jaar beter dan het zelf verwacht had: de groep haalde een winst van 751 miljoen dollar op een omzet van 2,98 miljard dollar. De winst lag daarmee liefst 67% hoger dan in 2010.

DP World zegt dat het vorig jaar voordeel kon halen uit het aantrekken van de wereldwijde containertrafieken. Het plukte verder ook de vruchten van zijn inspanningen op het stuk van productiviteit en kostenbeheersing. Dat resulteerde in een ebitda van 1,31 miljard dollar. De ebitda-marge bereikte zo een record van 43,9%.

De 'geconsolideerde' trafiek op de terminals van de groep kwam vorig jaar uit op 27,5 miljoen teu. Wanneer vergelijkbare cijfers gebruikt worden, DP World verkocht vorig jaar een meerderheidsbelang in zijn vijf terminals in Australië, bedroeg de groei van de behandelde volumes 9%. Qua omzet was er op die basis sprake van een stijging van 14% en nam de ebitda met 19% toe.

In de drie regio's waar de groep actief is, werden hogere cijfers behaald. De regio Midden-Oosten, Europa en Afrika was goed voor een ebitda van 861 miljoen dollar (+9%), Azië-Pacific voor 322 miljoen (+26%) en Amerika en Australië voor 203 miljoen (+33,1% na verrekening van de verkoop van de Australische terminals).

Voorzitter Ahmed bin Sulayem schrijft de uitstekende resultaten vooral toe aan de focus op opkomende markten en beter renderende trafieken. De positieve trend zette zich door in de eerste twee maanden van dit jaar met een volumegroei van 11%, voegt ceo Mohammed Sharaf daaraan toe. Hij rekent op betere cijfers in 2012.

DP World heeft grote investeringsprojecten op stapel staan in Jebel Ali, het vlaggenschip van de groep, en Londen.
Waar rederijen zoals Maersk dus nog steeds zuchten onder oplopende brandstofkosten (zie bunkertarieven in de OP) en overcapaciteit, profiteren operators van container terminals, zoals DP World met een grote terminal in Antwerpen, van de toch toenemende containervervoersstromen. Kennelijk zijn reders nog steeds niet in staat daar ook van te profiteren, wat ook weer te zien is aan de time charter tarieven in de OP die nog steeds niet stijgen.
pi_109724585
Is er eigenlijk ook een ro-ro index, Bolkesteijn?
Zo'n index zou iets kunnen zeggen over aantallen verscheepte auto's over de wereld.
Of worden auto's tegenwoordig ook per container verscheept?
pi_109726794
Gewoon per roro-schip zowel op zee als in de binnenvaart (zie bijvoorbeeld deze terminal in Neuss, vlakbij Dusseldorf). Of er een index van is, ongetwijfeld, maar dan moet ik even in de handboeken kijken en die heb ik pas morgen weer bij de hand. :)
pi_109789415
Hmmm, ik kan er niks over vinden eigenlijk. Dat zal wel komen omdat er geen spotmarkt aanwezig is voor autotransport, prijsinformatie is dus niet vrij toegankelijk. Er zijn maar een paar fabrikanten en die zullen deels het transport in eigen beheer uitvoeren en deels via lange termijn contracten met partijen als Wallenius Wilhelmsen. Ik heb alleen de doorvoercijfers uit Rotterdam van de afgelopen 35 jaar (maar dat is wel alle roro).

pi_114146560
Tweede Maasvlakte, april 2012

Wat een schitterend staaltje Hollandse ingenieurskracht weer! Verreweg de belangrijkste haven van Europa, goed voor 90.000 banen in de regio Rotterdam en maar liefst ¤15 miljard bruto toegevoegde waarde voor de NL economie verwacht met de uitbreiding haar positie binnen Europa alleen maar te versterken en nog rustig een procentje of 20 te groeien! Awesome. Binnenkort even een kijkje nemen met zo'n tour. :P
pi_114151159
Ik vond de plannen voor een derde (of vierde) Maasvlakte wel charmant. Het idee was om van Den Helder tot Vlissingen een complete strook land op te spuiten zodat we onze gehele industrie + luchthavens konden relocaliseren en uitbreiden. Daarnaast zou het stuk land als extra waterkering dienen. Het plan heeft veel haken en ogen is en bovenal een ontzettend dure aanbesteding maar als liefhebber van megalomane en geldverslindende projecten lijkt het me wel ontzettend gaaf als we zo iets gedaan krijgen.
pi_130004492
Het smelten van de ijskap op de Noordelijke IJszee (wat je daar ook van mag denken) schept nieuwe kansen voor de scheepvaart. Er is een winst van 15 dagen mogelijk op een route tussen China en Europa! Dit kan een grote impact gaan hebben op de maritieme sector. Klanten kunnen sneller bediend worden, er zijn minder schepen nodig om een bepaalde rotatiefrequentie aan te bieden (en er is al gierende overcapaciteit :') ) en er kan op brandstofkosten bespaard worden. Twee interessante artikelen hierover, beide uit de Financial Times (in de spoilers staat de rest van het artikel):

quote:
Arctic shipping set for record as sea ice melts

Arctic shipping is set for a record year, underlining how melting sea ice is raising the prospect of an important new route for trade between Asia and Europe that shaves thousands of kilometres off the trip.

As of Friday, the administrators of the Northern Sea Route (NSR) – which follows the north coast of Russia – had granted permission to 204 ships to sail this year. In 2012, only 46 ships sailed the entire length from Europe to Asia, up from four vessels just two years earlier.

Experts are forecasting a further large rise in Arctic shipping in coming decades but say it will take several years before it is a commercially viable alternative to the southern route through the Suez Canal.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
Chinese cargo ship sets sail for Arctic short-cut

A Chinese cargo ship is attempting the country’s first ever commercial transit of the Northeast Passage above Russia, as a changing climate opens a short-cut that promises to reduce shipping times between China and Europe.

The Yong Sheng, a 19,000-tonne vessel operated by state-owned Cosco Group, set sail on August 8 from Dalian, a port in northeastern China, bound for Rotterdam. According to an announcement on Cosco’s website, the journey via the Bering Strait could shave as much as 15 days off the traditional route through the Suez Canal and Mediterranean Sea.

SPOILER

[ Bericht 0% gewijzigd door Kowloon op 13-08-2013 01:15:11 ]
pi_130007302
Check deze site voor maritiem nieuws ;)

http://worldmaritimenews.com/
[quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
pi_137570245
quote:
'Lagere overslag haven Rotterdam door staatssteun'

De Rotterdamse haven heeft last van overheidssteun voor zeehavens in buurlanden. De Duitse en Vlaamse overheden steunen hun zeehavens met 1,18 en 1,12 euro per overgeslagen ton goederen per jaar, blijkt uit onderzoek dat minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) liet uitvoeren.

De haven van Rotterdam zou 7 procent meer containers kunnen overslaan als Europese havens onder gelijke omstandigheden zouden concurreren, denken de onderzoekers van de Erasmus Universiteit Rotterdam en onderzoeksbureau Ecorys.

Volgens minister Schultz verstoren de verschillen tussen buurlanden de markt. Ze wil dat de Europese Unie werk maakt van duidelijke richtlijnen voor staatssteun. De bewindsvrouw stuurt daarom de conclusies van de onderzoekers naar het Europees Parlement en de Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EU.

Nederland steunt de eigen zeehavens ook, maar wel voor een fors lager bedrag dan buurlanden. Het zou gaan om zo'n 6 cent per overgeslagen ton goederen per jaar.

Het Havenbedrijf bevestigt dat oneerlijke concurrentie leidt tot het verlies van lading aan concurrenten in Hamburg en Antwerpen. De Nederlandse overheid zou volgens de havenbeheerder een voorbeeld kunnen nemen aan buurlanden, die soepeler omgaan met de Europese vennootschapsbelasting voor havenbedrijven.

''Andere landen hebben kans gezien hier zo mee om te gaan dat havenbedrijven in de praktijk geen of nauwelijks vennootschapsbelasting betalen'', laat het Havenbedrijf weten.
http://www.rijnmond.nl/ni(...)dam-door-staatssteun
pi_137570867
Goede kick. ;) Tsja, infrastructuur en aanverwante zaken blijven op politiek en overheid een haast onweerstaanbare aantrekkingskracht hebben. Nagenoeg alle havens en bedrijven in havens in het Hamburg-Le Havre gebied ontvangen in meer of mindere mate steun van de overheid; financieel, organisatorisch en indirect door bijvoorbeeld scholing van mensen. En vaak is de overheid ook nog eens volledig eigenaar of (groot)aandeelhouder van de haven. Met andere woorden, Havenbedrijf Rotterdam moet eigenlijk niet zo zeuren, zelf zijn ze ook niet vies van het aannemen van staatssteun en ze is 100 % in handen van de overheid (Staat en gemeente Rotterdam).
  donderdag 15 mei 2014 @ 09:50:47 #38
78918 SeLang
Black swans matter
pi_139975844
If ever there was a better indication of the malinvestment boom created by an interfering Fed, this is it. As demand for shipping collapses on real slowing in the global economy - markets have "told" shipbuilders to "build it and they will come"... here is a ship-shipping ship, shipping shipping ships.

http://www.zerohedge.com/(...)x-collapsing-1-image
Mijn reisverslagen
pi_139980315
Ja is een bekend fenomeen. :D (Staan nog veel meer mooie scheepsspotfilmpjes op dat kanaal overigens).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')