abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 29 januari 2012 @ 22:42:58 #1
356451 Heinlein
Realiteit, I has it
pi_107382639
Al enige tijd klaagt mijn (vegetarische) vriendin over darmklachten. Na het middag- of avond-eten krijgt ze een pijnlijke dikke darm, links onderin haar buik, waar ze dan op drukt. Dat verlicht de pijn enigszins. Er hoort een opgeblazen gevoel bij, met een dikke buik, en winderigheid.

Huisarts doet er eigenlijk niks aan; "prikkelbare darm" dacht hij niet, want daar was het niet heftig genoeg voor. Gaf zakjes probioticum poeder en twee weken ging het wel aardig, maar niet super. En na die tijd ging het feest gewoon weer door.

Nou hebben we enigszins uitgevogeld wat wel werkt, en wat niet werkt. Het lijkt 'm in granen te zitten, of in gist ofzoiets. Maar we kunnen geen lijn ontdekken:

Geen last van deze producten:
• Havermout
• Muesli (met bijv. yoghurt of melk)
• Zuurdesem brood
• Crackers, beschuit
• Muesli repen
• Pasta
• Ciabatta brood

Wel last na eten van deze producten:
• Gewoon brood (zowel wit als bruin)
• Pannenkoeken
• Bladerdeeg
• Krentenbollen

Ziet iemand hier een lijn in? Waarom wel zuurdesem brood, en wel pasta, maar geen gewoon brood en geen pannenkoeken?
De waarheid is hard, maar dat maakt het niet minder waar
pi_107383093
Iemand die er verstand van heeft, een diëtist bijvoorbeeld, zal er wel een lijn in zien?
pi_107383242
Ligt aan tarwe. Lees Wheat Belly maar eens.
  zondag 29 januari 2012 @ 23:01:02 #4
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_107383634
En melk producten?
pi_107386777
Mja ik eet de laatste tijd alleen Spelt brood. Dit is voor iedereen beter. Zit geen Tarwe in, teveel van die rotzooi is niet goed. Enige reden waarom dat overal in zit is omdat het goedkoop en makkelijk te produceren is. En in een supermarkt gooien ze er zelfs hout doorheen. (witbrood)

"U denkt uw kind gezonde vezels voor te schotelen met Blue Band witbrood? Niets is minder waar. Behalve inuline, een toegevoegde plantenvezel, stopt Unilever ook het houtproduct E466 in zijn 'verrijkte' witbrood. Voedselfabrikanten gebruiken dit E-nummer als verdikkingsmiddel, vulmiddel, antiklontermiddel of… voedingsvezel! Verkoopt Unilever het hout in uw brood als gezonde voedingsvezel? Jawel, erkent Unilever desgevraagd: 'E466 wordt inderdaad als voedingsvezel meegeteld in de voedingswaardentabel.'

Om een voorbeeld te noemen, gewoon 100% speltbrood proberen.
  maandag 30 januari 2012 @ 01:33:38 #6
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_107389158
Misschien heeft het te maken met moeilijk verteerbare produkten. Zelf krijg ik last van enorme vermoeidheid als ik wit brood, niet-volkoren bruinbrood, stokbrood, pannekoeken, lasagna, kadetjes of gesmolten kaas eet. Dit is een greep, weet even niet méér.

Het verteert moeilijk dus je darmen hebben veel werk en daar word je moe van. Als je dan geen extra vezels eet gaat het 'stoppen'.

Ik zou een tijdje volkorenbrood eten, extra zemelen/vezels gebruiken en veel water drinken. En Google eens op 'vezelrijk eten'.

[ Bericht 1% gewijzigd door Boca_Raton op 30-01-2012 02:20:56 ]
  maandag 30 januari 2012 @ 02:00:09 #7
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_107389753
Gluten, tarwe en/of melk zijn de meest voorkomende boosdoeners. Klinkt echter niet alsof dit om melk of gluten gaat.

(goede) pasta wordt gemaakt met durum (harde) tarwe. Brood met standaard tarwe. Nu is Hollandse tarwe helemaal niet zo slecht (als je het vergelijkt met Brits tarwe), maar kan best dat het daar aan ligt.

Ik weet niet hoe jullie bovenstaande getest hebben overigens. Als ze vegetarisch is, en relatief weinig proteïnen binnenkrijgt (wat vaak zo is), en dan een keer veel proteïnen eet kan het zijn dat ze door ontwenning daarna er een opgeblazen gevoel krijgt.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
  maandag 30 januari 2012 @ 02:19:26 #8
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_107390005
De eerste rij is gefermenteerd, de tweede niet.

Mensen (alle mensen) hebben eigenlijk niet de mechanismen om om aan te gaan met alle gifstoffen in ongefermenteerde granen en bonen. De manier van 'omgaan' is winderigheid en schade aan de darmen.

Schakel over naar een gefermenteerd dieet, vooral op soja producten overigens (soja is ongefermenteerd uitermate schadelijk) aangezien ze daar vaak mee in aanraking zal komen als vegetariër. Dus: vanaf nu alleen nog maar gefermenteerde granen, bonen en soja.
Dat is prima te doen, maar je moet even dingen opzoeken vantevoren.
  maandag 30 januari 2012 @ 14:18:09 #9
356451 Heinlein
Realiteit, I has it
pi_107400456
Het lijken geen melkproducten te zijn, die gaan goed. De tip van spelt is een goede, dat is lichter verteerbaar. Echter, omdat zuurdesem brood gewoon goed gaat, en hierin gewoon tarwe zit, kan dat niet het enige zijn.

quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 02:19 schreef Frith het volgende:
De eerste rij is gefermenteerd, de tweede niet.
Dat klinkt bijzonder aannemelijk. We gaan er eens mee experimenteren. De effecten van bonen/prei/kool/tofu hadden we nog niet helder, dus het is het waard om ook deze eens in de gaten te houden.

Bedankt iedereen tot nu toe, namens mijn vriendin (met buikpijn) en mijzelf (stink-scheten die uit de vrouw van mijn dromen ontsnappen :D )
pi_107400535
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 14:18 schreef Heinlein het volgende:
Dat klinkt bijzonder aannemelijk. We gaan er eens mee experimenteren. De effecten van bonen/prei/kool/tofu hadden we nog niet helder, dus het is het waard om ook deze eens in de gaten te houden.
Sluit zeker ook combinaties niet uit. Toen ik nog dagelijkse tarwe at, had ik altijd last van uien (maakte niet uit of ze rauw of gebakken/gekookt waren). Nu ik een paar maanden tarwevrij ben, kan ik uien eten wat ik wil, nergens last van.
  dinsdag 31 januari 2012 @ 14:57:13 #11
356451 Heinlein
Realiteit, I has it
pi_107441776
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 14:20 schreef anboni het volgende:

[..]

Sluit zeker ook combinaties niet uit. Toen ik nog dagelijkse tarwe at, had ik altijd last van uien (maakte niet uit of ze rauw of gebakken/gekookt waren). Nu ik een paar maanden tarwevrij ben, kan ik uien eten wat ik wil, nergens last van.
Gaan we op letten, goede tip!
pi_107507897
Kauwt ze wel goed? Daar begint de spijsvertering namelijk.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_107508614
Sorry maar is haar stoelgang wel goed? Het kan zijn dat ze last heeft van verstopping; zo klinkt het in ieder geval wel. Is makkelijk te verhelpen door meer vezels en bladgroenten te eten. Eventueel kan de huisarts ook een vezel-kuur voorschrijven. Als dat niet helpt kijken of ze nog klachten krijgt bij het eten van andere voedingsmiddelen.

Bladerdeeg en krentenbollen zijn trouwens best vet, dat kan de spijsvertering ook ontwrichten.

Prikkelbare darm is het denk ik inderdaad niet, want dat heb ik zelf, en dat betekend bij mij de afgelopen 10 jaar al dagelijks meerdere stoelgangen die meestal heel waterig zijn en gepaard gaan met ernstige krampen.
pi_107509001
Moet je dokter vragen voor een psylliumvezel kuur...werkt goed!
fluff for life
pi_107509250
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 10:27 schreef bluebellyfluff het volgende:
Ah ja zo heette dat :)
pi_107566040
Hoe reageert ze trouwens op kaas?
Ik heb precies dezelfde klachten! En ook nog niet kunnen ontdekken waar het aan ligt. Klachten varieren van extreme krampen, verstopping (of juist niet) of gewoon een opgeblazen gevoel met de zelfde pijnscheuten.
HA heeft pds diagnose gesteld (binnen 5 minuten, dat dan weer wel)
Als ik stress heb of mijn periode kan ik bijna geen zuivel eten of drinken. Doorgaans met mate. Ik was helemaal overgestapt op de soja producten maar de laatste tijd pak ik weer een beetje gewone vla of kookroom, en deze week gaat het goed.
Irritante is het niet weten wat de klachten veroorzaken. Ik kan ook geheel zuivelloos eten en alsnog plat gaan van de krampen :(
pi_107572424
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 19:02 schreef Cassandra87 het volgende:
Irritante is het niet weten wat de klachten veroorzaken. Ik kan ook geheel zuivelloos eten en alsnog plat gaan van de krampen :(
Probeer eens een paar weken tarwe in alle vormen te vermijden. Voor mij maakte dat een wereld van verschil (en volgens het boek wat ik hierboven al linkte, geldt dat voor veel meer mensen)
pi_107580797
Desem (zuurdesem, zuurdeeg, natuurdesem) is een brooddeeg dat wordt gemaakt zonder toevoeging van gist. Gewone brood heeft weer wel gist nodig.
  zaterdag 4 februari 2012 @ 01:22:14 #19
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_107584607
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 19:02 schreef Cassandra87 het volgende:
Hoe reageert ze trouwens op kaas?
Ik heb precies dezelfde klachten! En ook nog niet kunnen ontdekken waar het aan ligt. Klachten varieren van extreme krampen, verstopping (of juist niet) of gewoon een opgeblazen gevoel met de zelfde pijnscheuten.
HA heeft pds diagnose gesteld (binnen 5 minuten, dat dan weer wel)
Als ik stress heb of mijn periode kan ik bijna geen zuivel eten of drinken. Doorgaans met mate. Ik was helemaal overgestapt op de soja producten maar de laatste tijd pak ik weer een beetje gewone vla of kookroom, en deze week gaat het goed.
Klinkt als mijn darmen. Ik kan niet tegen zuivel, pittig eten (met name goedkope gedroogde peper, vers en sambal gaat redelijk) en (onderbewuste) stress. Met name een combinatie van 2 levert een probleem op.
Daar ik op bewust niveau bijna nooit gestrest ben, heb ik soms problemen als ik 1 van de twee eet.

Granen kan ik daarentegen eindeloos eten
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
  zaterdag 4 februari 2012 @ 17:43:19 #20
327255 Kreupel
Sorry alle hamburgers!
pi_107600633
Ik heb dezelfde klachten, en ook de pijn linksonderin. Alsof er een baksteen in je buik zit. Met name 's morgens, en het kan heftig uitstralen naar mijn rug en bekken zodanig dat ik niet meer in bed kan blijven liggen.

PDS, zegt de huisarts. Lekker makkelijk... En ik ben ook negatief getest op glutenintolerantie. (alleen bloedtest, dus zegt eigenlijk nog niets. )

Ik merk dat ik veel baat heb bij:
- stoppen met suiker
- stoppen met te veel bewerkte voeding (dus geen light producten, zakjes en pakjes, e-nummers e.d.)
- stoppen met alle granen, met name brood en pasta (rijst gaat redelijk). Heb zuurdesem en spelt met en zonder gist geprobeerd, maar tevergeefs.

Verder heb ik een voorzichtige stap gemaakt richting Paleo/oervoeding (met het boek 'Oergondisch Genieten'. Leuke en gangbare recepten, echt een aanrader!) en wát een verschil. Het is even wennen, en lastig om in te passen en om voldoende calorieën binnen te krijgen. (heb dit gewoon op internet berekend, zorgen dat ik minimaal 1500 binnenkrijg)

Maar na een jaar standaard elke ochtend opstaan met heftige pijn, binnen enkele dagen ineens geen pijn meer!
Nadeel is wel, als ik nu een keertje brood of pasta eet is het direct mis...
pi_107601893
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 17:43 schreef Kreupel het volgende:
en lastig om in te passen en om voldoende calorieën binnen te krijgen. (heb dit gewoon op internet berekend, zorgen dat ik minimaal 1500 binnenkrijg)
Dat vind ik eigenlijk best meevallen. Je moet je vooral realiseren dat vetten totaal niet ongezond zijn, vetten zijn juist je belangrijkste bron van energie. Gooi dus een extra klont roomboter over je groenten :)
  zaterdag 4 februari 2012 @ 18:25:29 #22
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_107602020
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 10:27 schreef bluebellyfluff het volgende:
Kan je ook gewoon kopen bij The Vitamin Store of een dergelijke winkel. Colon Clean bijvoorbeeld.
KuikenGuppy
  zondag 5 februari 2012 @ 15:38:18 #23
327255 Kreupel
Sorry alle hamburgers!
pi_107632105
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 18:22 schreef anboni het volgende:

[..]

Dat vind ik eigenlijk best meevallen. Je moet je vooral realiseren dat vetten totaal niet ongezond zijn, vetten zijn juist je belangrijkste bron van energie. Gooi dus een extra klont roomboter over je groenten :)
Ik vind oervoeding lastig inpassen, niet gezonder eten. Boter (zuivel) hoort daar namelijk niet bij. Voor vetten kun je kokos of olijfolie nemen.

En ik at heel veel vetten. Had alle boter vervangen door roomboter, at alleen volle yoghurt, etc. etc. Dat bedoel ik met zo veel mogelijk onbewerkte voeding, en dat deed ik dus al. Alleen met oervoeding heb ik dus nog betere resultaten

[ Bericht 2% gewijzigd door Kreupel op 05-02-2012 15:44:56 ]
pi_107640362
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 15:38 schreef Kreupel het volgende:
Ik vind oervoeding lastig inpassen, niet gezonder eten. Boter (zuivel) hoort daar namelijk niet bij. Voor vetten kun je kokos of olijfolie nemen.
Klopt, strikt genomen hoort boter inderdaad niet in 'n paleo dieet (maar olijf- en kokosolie net zo goed niet, zeker niet in deze streek). Maar als je 'n paleo dieet probeert aan te houden, eet je dan ook voornamelijk orgaanvlees? Dat is namelijk wat de oermens als eerste at (in ieder geval doen de inuit dat, spiervlees is daar voor de sledehonden). Mijn benadering is dan ook meer: alleen onbewerkt voedsel (vlees, groenten), waarbij ik mager vlees aanvul met goede vetten (uit willekeurige bron: bij voorkeur boter of kokosolie, olijfolie gebruik ik vooral in koude gerechten) en nauwelijks koolhydraten (dus geen granen, aardappels, weinig fruit)
  zondag 5 februari 2012 @ 20:12:57 #25
327255 Kreupel
Sorry alle hamburgers!
pi_107644279
Nee, ik eet niet strikt volgens oervoeding of Paleo. Maar gebruik het wel als lijdraad, dat is wat ik bedoel met een voorzichtige stap richting Paleo/oervoeding... Niet omdat ik als holbewoner wil eten zeg maar, maar omdat 'men beweert' dat veel mensen niet goed tegen bepaalde voedingsmiddelen kunnen die nu als normaal worden gezien.

Ik weet niet wat er waar van is, maar vond het zeker de moeite eens te onderzoeken. Als je alles al geprobeerd hebt en niets helpt, maak je weleens een rare sprong ;)

Ik heb het dan vooral over suikers, tarwe-producten en zuivel. Producten waar het lichaam eigenlijk niet geschikt voor zou zijn, maar waar de meeste mensen wel naar zijn aangepast. Een enkeling heeft er echter wel moeite mee wat vaak vage klachten meebrengt.

Ik eet: noten, zaden, heel veel groenten en fruit, vetten als olijfolie of kokosnoot, vlees en vis.
Ik denk dat 70% van mijn voeding (ik eet weleens aardappel of tomaat mee, wat er ook niet toe behoort) op zo'n dag wel redelijk volgens de Paleo regels is.

Ik denk dat vooral het schrappen van granen-producten bij mij de truc is. Maar zeker weten doe ik het niet. En eigenlijk maakt het me niet zoveel uit, want ik voel me 100x beter ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')