quote:
Op zondag 29 januari 2012 23:32 schreef Skv het volgende:Samen afstuderen.

Het gaat er toch om dat je je papiertje zelf haalt? Waardeloos onderwijs vind ik dat.
Verklaar je nader? Als je samen afstudeert betekent dat absoluut niet dat je minder werk doet

Binnen de bouwkunde is Building Information Modeling (geïntegreerd ontwerpen) in opkomst en daarbij is het grootste speerpunt dat meerdere partijen (installateurs, architecten, constructeurs, adviseurs) bij elkaar in 1 model een project ontwikkelen. Dit simuleren wij met diezelfde software, alleen fungeren wij als al die partijen samen. Daarnaast hebben wij ons individuele onderzoek net als elke afstudeerder dat alleen zou hebben.
Extra voorwaarde aan het samen afstuderen is dat het project groter en gecompliceerder moet zijn, wat geresulteerd heeft in een museum + mode-vakschool (in 1 gebouw) van circa 12.000 m², waar enkele klasgenoten (die alleen afstuderen) gaan stoeien met een eenvoudig kantoorgebouw van maar net 4.000 / 5.000 m² en een daarnaast een dertien-in-een-dozijn onderzoekje doen.
Hetgeen dat lemonlime zegt is 200% waar, we motiveren elkaar en dit project is gewoon afstudeerwaardig. Hier kom ik graag mee aanzetten bij mijn sollicitatiegesprek en zet ik in mijn portfolio, het gaat ons gigantisch veel werk kosten en daar zijn wij allebei tot bereid en ook toe in staat.
Het valt me op dat er voor het eerst kritisch (in de zin dat het makkelijker zou zijn) gereageerd wordt op 'samen afstuderen', aangezien er vanuit onze klas juist alleen maar negatief op werd gereageerd omdat het juist meer werk is en extra verantwoordelijkheden met zich mee brengt. Verder is onze begeleiding prima, aangezien je zelf je begeleiders mag uit kiezen

oh en xminator, ik doe ook hbo maar bij ons is het niet verplicht om af te studeren binnen een bedrijf. Zal dus opleiding-afhankelijk zijn. Het samen afstuderen kan zeker voor problemen zorgen als je partner/collega slecht werk levert of gewoon te laks is, maar daarvoor moet je elkaar gewoon goed kennen. Net wat ik zeg, in die 4 jaar tijd heb ik gewoon mijn gelijkenis getroffen qua werkhouding, allebei perfectionistisch, gedreven, stipt en we doen liever iets extra's dan te weinig. Ik zou ook werkelijk met
niemand anders in mijn klas kunnen afstuderen (nu klink ik bijna gay..) dan met hem.
Hij moet trouwens 40/50 minuten reizen en ik 10 minuten, dus we spreken daarom elke dag dezelfde tijd af om een ritme op te bouwen, 40 uur per week, voorbereiding op de werkuren etc.. komt helemaal goed!