abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_107400242
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 14:02 schreef CutCake het volgende:
Lijsten trekken doe je doorgaans in een mal en versterkt met glasvezel/gaasband. Ook kan je deze in de betere (stuc)speciaalzaak gewoon kopen en met een gipslijm plakken. Hoeken in verstek zagen en naden aanwerken en je bent klaar om te sauzen.

Trekken op het plafond is lastig en de manier die jij in je schets wil gebruiken gaat sowieso niet lukken aangezien gips op gips verbrandt.
Maar waarom kan er wel stuc over stuc heen, of bij schroefgaten gips over gips, of haal ik nu verschillende dingen door mekaar?!
pi_107400398
quote:
14s.gif Op maandag 30 januari 2012 14:06 schreef BJDD het volgende:

[..]

Ik heb persoonlijk het idee, om deze zelf te maken, ondanks de adviezen om het niet te doen...
Kun je me uitleggen hoe het trekken op het plafond wel moet?
Of is dat niet 1 2 3 uit te leggen?

Wil het je toch sterk afraden als je dit niet vaker hebt gedaan, je haalt dingen aan de hand die je niet moet willen...

Simpel:
Contramal maken van pak 'm beet minstens 20cm lang en enigzins taps toelopend. Horizontale geleiding maken hiervoor (goed uitmeten indien plafond niet 100% vlak ivm vastlopen) en trekken maar.

quote:
Maar waarom kan er wel stuc over stuc heen,
Kan niet als je het goed doet ;)
quote:
of bij schroefgaten gips over gips, of haal ik nu verschillende dingen door mekaar
hoe krijg je het voor elkaar dat je schroefgaten 2x dicht moet zetten?
  maandag 30 januari 2012 @ 14:16:52 #28
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_107400410
Bij stuc ove rstuc gaat er toch eerst van die pikkuhpoelie overheen en dan pas de gipslaag. Op die manier kan de oude gipslaag niet als een zot het vocht uit de nieuwe gipslaag trekken waardoor het verbrand.
Wat cutcake zegt, het zijn idd van die kant en klare lijsten die versterkt zijn met gaas en die je er met speciale lijm tegen aan zet.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_107400453
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 14:16 schreef klusfoobje het volgende:
Bij stuc ove rstuc gaat er toch eerst van die pikkuhpoelie overheen en dan pas de gipslaag. Op die manier kan de oude gipslaag niet als een zot het vocht uit de nieuwe gipslaag trekken waardoor het verbrandt.
Idd...
pi_107400685
pikkuhpoelie -> wat?
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_107400765
quote:
2s.gif Op maandag 30 januari 2012 14:24 schreef RanTheMan het volgende:
pikkuhpoelie -> wat?
pi_107400876
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 14:16 schreef CutCake het volgende:
hoe krijg je het voor elkaar dat je schroefgaten 2x dicht moet zetten?
Hoewel ik normaal heel goed weet wat ik wil ( met eventuele verregaande consequenties ) en het dan toch doe, denk ik dat ik van zelf sierlijsten maken toch af zie.
Als ik dit toch ga doorzetten, ga ik eerst voor meer info naar een stuc-vakwinkel... Om dingen met eigen ogen te zien.

En 2x gipsen:
Schroefgat vullen, overtollige gips met een spons wegvegen, drogen, nog een vullen en met een spons wegvegen.

Maar ik hou niet van kant en klaar werk, daar ben ik te eigenwijs voor.
Dan investeer ik liever in een zak gips + toebehoren, dan geld voor dure lijsten.
En ik doe er ervaring mee op.

- eigenwijs mode -
Maar ik kan dus als ik mijn schema aan houd, tussen elke laag gips een primer doen?
Ik snap je systeem van een geleider maken!
  maandag 30 januari 2012 @ 14:30:20 #33
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_107400928
Wat let je om een test te doen? maak een soort hoek die de muur en plafond moeten voorstellen en probeer het daarop uit.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_107400939
quote:
14s.gif Op maandag 30 januari 2012 14:28 schreef BJDD het volgende:
Schroefgat vullen, overtollige gips met een spons wegvegen, drogen, nog een vullen en met een spons wegvegen.
Ging er voor het gemak vanuit dat als je kan plamuren je ook wel een schroefgat knap dicht kon krijgen :P
pi_107400974
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 14:30 schreef CutCake het volgende:

[..]

Ging er voor het gemak vanuit dat als je kan plamuren je ook wel een schroefgat knap dicht kon krijgen :P
Je kan wel plamuren met een bultje erop en dan gaan schuren, wij doen het altijd 2x.
Of bedoelde je een andere manier?
pi_107401091
quote:
14s.gif Op maandag 30 januari 2012 14:31 schreef BJDD het volgende:

[..]

Je kan wel plamuren met een bultje erop en dan gaan schuren, wij doen het altijd 2x.
Of bedoelde je een andere manier?
Nee hoor, werkt zo goed als hetzelfde.
Alleen 'hoor' je schroefgaten in gipsplaten niet dicht te zetten (tenzij je gaat behangen) maar gewoon de hele wand overtrekken met gips voordat je gaat sauzen.
pi_107401211
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 14:34 schreef CutCake het volgende:

[..]

Nee hoor, werkt zo goed als hetzelfde.
Alleen 'hoor' je schroefgaten in gipsplaten niet dicht te zetten (tenzij je gaat behangen) maar gewoon de hele wand overtrekken met gips voordat je gaat sauzen.
Ik had het niet specifiek over gipsplaten....
Maar bedankt voor de info zover, moet nu naar het ziekenhuis voor mijn hernia...
pi_107401331
quote:
14s.gif Op maandag 30 januari 2012 14:37 schreef BJDD het volgende:

[..]

Ik had het niet specifiek over gipsplaten....
Maar bedankt voor de info zover, moet nu naar het ziekenhuis voor mijn hernia...
Succes!
pi_107402628
Ik snap in ieder geval waarom jullie het mij afraden, ivm geen kennis en ervaring. Dus ieder bedankt!
  maandag 30 januari 2012 @ 15:40:20 #40
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_107403372
Als je geen standaard lijsten wil, kun je ook lijsten op maat laten maken.

Wij hebben dat bij Het Schippertje (in Harderwijk) laten doen (op basis van een afgietsel van bestaande lijsten in ons huis), en dat was niet gek veel duurder dan lijsten uit hun standaard assortiment...
pi_107522611
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 14:02 schreef CutCake het volgende:
Lijsten trekken doe je doorgaans in een mal en versterkt met glasvezel/gaasband. Ook kan je deze in de betere (stuc)speciaalzaak gewoon kopen en met een gipslijm plakken. Hoeken in verstek zagen en naden aanwerken en je bent klaar om te sauzen.

Trekken op het plafond is lastig en de manier die jij in je schets wil gebruiken gaat sowieso niet lukken aangezien gips op gips verbrandt.
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 14:30 schreef klusfoobje het volgende:
Wat let je om een test te doen? maak een soort hoek die de muur en plafond moeten voorstellen en probeer het daarop uit.
Toch maar de stoute schoenen aangetrokken...
Naar de afwerkgroothandel ( EKC in Eindhoven ) geweest, mijn verhaal zoals hier ook uitgelegd.
Heb voor een proefstuk een kg knauf stuc primer gehaald en een zak knauf geelband.

Vanavond eerst voorprimeren, uit een stuk hard plastic de mal maken en morgen vroeg 2 stukken hout monteren voor de geleiding.

Zal vanavond een foto plaatsen van hoe het was, en nog enkele foto's plaatsen zoals het geworden is.

Nog iemand tips voor het ( ver ) werken van geelband?

Mag het goed gaan, is het het risico waard! En kan het nog altijd opschuren met Pxxx ;)

-edit-
Door een verjaardag nu pas thuis... Dus primeren en zo schuift een dagje op....

[ Bericht 3% gewijzigd door BJDD op 02-02-2012 23:27:14 (laat thuis van verjarjaardag) ]
pi_107554172
Zoals beloofd wat foto's:

Materiaal:

Oude situatie:

Bezig 1

Bezig 2

Situatie na het primeren

Primer moet minimaal 6 uur drogen.

Omdat ik geen stucadoor ben, ga ik als geleider 2 latten gebruiken, 1 schroef ik vast tegen de muur en 1 schroef ik vast tegen het plafond.
De afwerk-winkel adviseerde eerst stucstop met snelgips vast te zetten, maar dit lijkt mij voor een proefstuk wat degelijker....

Alleen nog even kijken waar ik de mal van maak... Ik denk van hard plastic.

[ Bericht 11% gewijzigd door BJDD op 03-02-2012 13:49:11 ]
  vrijdag 3 februari 2012 @ 13:29:59 #43
240439 samsuus
Twijfelgeval
pi_107554627
Ziet er spannend uit, niet bang dat t mislukt en je alles opnieuw moet gaan afwerken???

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Count your smiles instead of your tears & count your courage instead of your fears...
Don't be afraid of letting go, you may lose out on something good, but you might gain something even better.
  vrijdag 3 februari 2012 @ 13:36:55 #44
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_107554916
is de mal niet eenvoudiger te maken van MDF dat je goed in de lak zet of met plastic folie belijmt ?
pi_107555052
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 13:36 schreef klusfoobje het volgende:
is de mal niet eenvoudiger te maken van MDF dat je goed in de lak zet of met plastic folie belijmt ?
Hout is idd gemakkelijker te bewerken ( zagen/ frezen ) als in hard plastic te gaan liggen snijden.
Maar ik ben bang dat als ik met folie ga werken, ik geen mooi resultaat krijg.
pi_107555099
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 13:29 schreef samsuus het volgende:
Ziet er spannend uit, niet bang dat t mislukt en je alles opnieuw moet gaan afwerken???

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mocht het mislukken, steek ik weer alles af.
De wbv zou eigenlijk in april mijn plafond komen stuccen, maar komen nou wat eerder.
Dus schade aan mijn plafond wordt zoiezo hersteld!
  vrijdag 3 februari 2012 @ 13:42:02 #47
240439 samsuus
Twijfelgeval
pi_107555159
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 13:40 schreef BJDD het volgende:

[..]

Mocht het mislukken, steek ik weer alles af.
De wbv zou eigenlijk in april mijn plafond komen stuccen, maar komen nou wat eerder.
Dus schade aan mijn plafond wordt zoiezo hersteld!
Aha dan snap ik t ;-) Succes!!
Count your smiles instead of your tears & count your courage instead of your fears...
Don't be afraid of letting go, you may lose out on something good, but you might gain something even better.
  vrijdag 3 februari 2012 @ 17:01:30 #48
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_107562665
Ben wel erg benieuwd naar het resultaat. Zou het zelf niet aandurven, lijkt mij ook wel aardig arbeidsintensief om het voor elkaar te krijgen :Y . Had je trouwens mijn facebook berichtje gezien BJDD?
  vrijdag 3 februari 2012 @ 17:02:15 #49
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_107562688
Als je trouwens iets van een laser ofzo nodig hebt om de latten netjes waterpas op de juiste hoogte tegen de muur te schroeven hoor ik het wel :) .
pi_107563874
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 17:01 schreef bleiblei het volgende:
Ben wel erg benieuwd naar het resultaat. Zou het zelf niet aandurven, lijkt mij ook wel aardig arbeidsintensief om het voor elkaar te krijgen :Y . Had je trouwens mijn facebook berichtje gezien BJDD?
een keer buiten de gebaande paden denken is ook niet verkeerd hahaha. Plafond wordt door de wbv toch opnieuw gestuct...

En liever arbeids intensief en ervaring opdoen, als standaard recht toe recht aan.

Fb bericht heb ik gelezen, reply komt er aan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')