abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_107356752
Sinds een paar dagen komt er vrijwel constant een onregelmatig getik uit de verwarming in 2 kamers, echt om gek van te worden want ik slaap op ongeveer 1 meter van 1 van de 2.

Het gaat om 2 kamers naast elkaar. In de ene lopen 2 verticale buizen van vloer naar plafond met een aftakking naar een radiator, plus een aftakking door de muur heen naar mijn slaapkamer naar de andere radiator. Beide eenheden heb ik eik nooit aan. Ik woon op de 2e van 3 verdiepingen.

Het geluid lijkt uit de verticale buizen te komen maar niet bij mij zelf, denk dat de buizen als geleider voor het geluid ergens anders vandaan dienen.

Beide units aanzetten helpt niet (en wil ik ook niet, ik ga niet stoken waar niet nodig) en ontluchten haalt ook niks uit. In mijn woonkamer heb ik ook 2 paar van die verticale buizen en die heb ik nog nooit horen tikken. Wat kan dat zijn?
pi_107356854
Helpt ontluchten niet?
pi_107356890
Als ik met dit weer mijn verwarming aan zet, gaan de koude buizen ook tikken.
De wbv heeft ooit gezegd, dat de buizen dan te strak vastzitten in de houders aan de muur...
Tevens mompelde de klantenservice van de wbv iets over een "waterslagdemper."
pi_107357047
Vaak helpt het om de klembeugel met een hamer iets heen en weer over de buis te tikken zodat de leiding zich kan zetten.
Wie dit leest is gek
pi_107357048
Wat je hoort is het krimpen en uitzetten van de leidingen, probeer de bevestigingsbeugels wat te lossen of er wat rubber tussen te maken. Kijk ook eens naar de wand of vloer doorvoeringen, daar moeten de buizen ook vrij kunnen bewegen
  zondag 29 januari 2012 @ 13:48:58 #6
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_107358827
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 13:13 schreef exlurker het volgende:
Wat je hoort is het krimpen en uitzetten van de leidingen, probeer de bevestigingsbeugels wat te lossen of er wat rubber tussen te maken. Kijk ook eens naar de wand of vloer doorvoeringen, daar moeten de buizen ook vrij kunnen bewegen
Dit dus. ^O^
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_107360203
Cv-watertemperatuur verlagen. Scheelt ook nog eens aanzienlijk in de kosten.
pi_107361084
quote:
De moertjes een paar slagen losser gedaan en vooralsnog lijkt het te helpen.
pi_107361154
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 14:16 schreef citywok het volgende:
Cv-watertemperatuur verlagen. Scheelt ook nog eens aanzienlijk in de kosten.
Valt niet mee als je op de 2e etage woont in een pand met 3 verdiepingen met waarschijnlijk een centraal ketelhuis
pi_107362251
quote:
17s.gif Op zondag 29 januari 2012 13:10 schreef BJDD het volgende:
Als ik met dit weer mijn verwarming aan zet, gaan de koude buizen ook tikken.
De wbv heeft ooit gezegd, dat de buizen dan te strak vastzitten in de houders aan de muur...
Tevens mompelde de klantenservice van de wbv iets over een "waterslagdemper."
_O-
Helpt hier niet maar dat terzijde.
Overigens zou TS ook eens een hartig woordje met zijn boven en onderburen kunnen spreken, zijn ze nu helemaal gek geworden om de verwarming aan te zetten.
Of zoals gezegd de beugels oplossen, doorvoeringen vrij maken of inspuiten, hoewel inspuiten vaak herhaald moet worden.
pi_107362335
quote:
14s.gif Op zondag 29 januari 2012 14:31 schreef Modus het volgende:

[..]

De moertjes een paar slagen losser gedaan en vooralsnog lijkt het te helpen.
^O^
En vergeet de doorvoeringen niet, vaak kun je er bijvoorbeeld met het blad van een ijzerzaagje omheen zodat je net die vervuiling weghaalt die ervoor zorgt dat de buis klemt.
pi_107363434
Hmmm het werkt toch niet. Ik zie maar 1 bevestiging (van een verticale aan de wand vast) die ik kan lossen en die zit nu aardig los. Zoals ik al zei, zou me niet verbazen dat de 'bron' ergens anders zit en de buizen gewoon het geluid geleiden.
pi_107363701
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 15:19 schreef Modus het volgende:
Hmmm het werkt toch niet. Ik zie maar 1 bevestiging (van een verticale aan de wand vast) die ik kan lossen en die zit nu aardig los. Zoals ik al zei, zou me niet verbazen dat de 'bron' ergens anders zit en de buizen gewoon het geluid geleiden.
Je boven of onderburen.
pi_107364167
Heb je een eigen ketel?
dag
pi_107365420
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 15:24 schreef klipper het volgende:

[..]

Je boven of onderburen.
Daar vragen of je de bevestigingen even mag nalopen en kijken of ie daar vrij kan bewegen. Soms zijn de rubbers eruit gesloopt en is het staal op staal. Bekijk dat ook even.

Kan me voorstellen dat je je rotschrikt uit je slaap, ik heb eens middernacht in de kou een bahco uit de schuur gehaald om de beugels te lossen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_107382013
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 15:59 schreef blomke het volgende:

[..]

Daar vragen of je de bevestigingen even mag nalopen en kijken of ie daar vrij kan bewegen. Soms zijn de rubbers eruit gesloopt en is het staal op staal. Bekijk dat ook even.

Kan me voorstellen dat je je rotschrikt uit je slaap, ik heb eens middernacht in de kou een bahco uit de schuur gehaald om de beugels te lossen.
Al eens eerder verteld, wij hebben de politie al enkele malen rond 0.30 uur aan de deur gehad ivm geluidsoverlast ( lees tikkende leidingen, of een centrifugerende wasmachine ).
Daarna 2x de wbv over de vloer gehad, voor controle en probleemoplossing.
Maar aangezien ik op slechte voet leef met de buurvrouw ( 76 jaar ), laat ik bij mij in huis geen werkzaamheden verrichten voor de buurvrouw...

En de kinderen slapen door de tikkende leidingen heen, dus heb er geen last van...
pi_107399005
quote:
Ik heb dit ook, maar de dingen die jij voorstelt helpen niks. Ik heb de gaten in de vloer groter geboord en bij alle beugels rubbers tussen gedaan en het blijft evenhard tikken als de verwarming aangaat.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_107399181
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 13:39 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik heb dit ook, maar de dingen die jij voorstelt helpen niks. Ik heb de gaten in de vloer groter geboord en bij alle beugels rubbers tussen gedaan en het blijft evenhard tikken als de verwarming aangaat.
Soms kun je echt weinig doen zonder grote ingrepen, omdat het materiaal van knietjes/bochtjes anders is dan van de leiding of wanneer een bocht sowieso wat op spanning staat. Het enige wat dan helpt is zoals eerder beschreven het verlagen van de watertemperatuur zodat het tikken wat eerder stopt bij het opwarmen of wat minder hard is.
pi_107401751
Het tikken kan ook nog komen van het aan en uit springen van een thermostaat kraan. Zeker als er veel druk op het systeem staat kan dat met een vrij harde tik gaan. Als je veel onder/boven buren hebt met zo'n kraan lig je de hele nacht te tikken.

Anders zou mijn beste gok inderdaad de leidingen of luchtbellen zijn. Aan lucht doe je echter niet veel in een complex, want er zijn altijd meerdere buren die het vertikken regelmatig te ontluchten. Als je de enige bent die ontlucht schiet het niet op.
  dinsdag 31 januari 2012 @ 20:05:15 #20
131066 scrub_nurse
ik denk dat ik denk, denk ik..
pi_107453063
hier hetzelfde probleem..ook in een flat, en je hoort continu getik om gek van te worden af en toe...ik heb zelf zelden de verwarming aan, op de slaapkamer nooit.
pi_107453829
Het is helaas niet af en toe een tik. Het is echt om de paar minuten, de hele dag door, bijna een ritme, 5 tikken, een tel rust, 5 tikken maar dan fractie sneller, rust, weer sneller etc. dan weer langzamer en ebt het geleidelijk weer weg. Geen ketel hier en zoals ik al zei, ik heb het idee dat mijn buizen gewoon geluid ergens anders vandaan geleiden.

Dat het nu pas na 5,5 jaar wonen voor het eerst hoorbaar is, komt wellicht omdat de veroorzaker ook nooit eerder de verwarming gebruikt heeft...
pi_107473849
Als je het zo beschrijft, dan lijkt het inderdaad wel op een thermostaat kraan die niet weet of hij aan of uit moet gaan,...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')