abonnement Unibet Coolblue
pi_107410000
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 18:42 schreef mirelia het volgende:
Ik kreeg de meldingen op de site, niet op het bestand zelf.
Daar is niets mee aan de hand, excuses voor de verwarring
aha.. ok, dank je

Heeft iemand een beter alternatief?

Ik heb goede verhalen gehoord over megaupload :')
pi_107455449
Als je een staaf-/kolomgrafiek hebt. Kun je dan instellen dat de ruimte tussen de staven kleiner wordt, of de staven breder, zodat er minder ruimte tussen zit?

edit: de kolommen/staven tegen elkaar aan zou helemaal mooi zijn...

[ Bericht 6% gewijzigd door elkravo op 31-01-2012 20:55:52 ]
  dinsdag 31 januari 2012 @ 21:12:09 #28
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_107456611
rechtsklikken op je kolommen -> gegevensreeks opmaken->ruimte tussen kolommen naar 0% schuiven
  vrijdag 3 februari 2012 @ 17:00:50 #29
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_107562644
Ik heb Excel 2010.
Taal geen idee.

Ik heb twee identieke tabbladen met als enig verschil dat ik in tabblad 2 zal werken. (maar de gegevens worden wel overgenomen in tab 1)
Daar komt in een kolom een tijdsnotatie te staan in decimalen. Dus voor 1 uur en een kwartier komt daar te staan 1.25. We ronden alles af naar kwartieren dus doen niet moeilijk met 5 minuutjes e.d.
Nu moet ik dus in diezelfde cel maar dan in tabblad1 dat decimale getal omzetten naar uren en minuten. daar moet dus komen te staan 1:15

Ik krijg het niet voor elkaar :')
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_107562792
Hoe kan je de taal niet weten :')

Het is wel een vreemde notatie die je wilt. 1:15 is in de ogen van Excel kwart over een. Niet 1 uur dubbele punten het aantal minuten. Dat is wel wat lastiger.
pi_107562835
quote:
17s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 17:00 schreef Puckzzz het volgende:
Ik heb Excel 2010.
Taal geen idee.

Ik heb twee identieke tabbladen met als enig verschil dat ik in tabblad 2 zal werken. (maar de gegevens worden wel overgenomen in tab 1)
Daar komt in een kolom een tijdsnotatie te staan in decimalen. Dus voor 1 uur en een kwartier komt daar te staan 1.25. We ronden alles af naar kwartieren dus doen niet moeilijk met 5 minuutjes e.d.
Nu moet ik dus in diezelfde cel maar dan in tabblad1 dat decimale getal omzetten naar uren en minuten. daar moet dus komen te staan 1:15

Ik krijg het niet voor elkaar :')
=1,25/24

opmaak tijd

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-02-2012 17:08:14 ]
pi_107562933
Lol ok dat is best makkelijk.
Kritisch owned dit topic :'(
pi_107563002
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 17:10 schreef DaFan het volgende:
Lol ok dat is best makkelijk.
Kritisch owned dit topic :'(
;) tob al met spreadsheets sinds quatro pro :P
pi_107565072
Ik heb een vraag over de functie subtotal (data>subtotal).

Om het voorbeeld te vereenvoudigen: dmv subtotal kun je bijvoorbeeld berekenen hoeveel omzet er is gemaakt met de verkoop van laptops (zie http://www.gratiscursus.be/excel_cursus/excelles12c.htm).
Nu wil ik deze informatie niet onder het product komt te staan (in de rij), maar dat er een aparte kolom komt met de totale verkoop. Dus voor elk product laptop, wil ik dat er in een nieuwe kolom telkens komt te staan wat de totale omzet is uit de verkoop van ALLE laptops. Aangezien er in mijn database honderden 'producten' staan, kan dit dus niet elke keer handmatig gelinkt worden.

[Dus stel dat de omzet op het gebied van LAPTOP 1mln is, wil ik in elke rij die over laptops gaan dat er in de nieuwe kolom staat dat de totale omzet 1 mln is, en dit zo bij vele andere producten).

Misschien een beetje moeilijk omschreven maargoed;)
Weet iemand hier het antwoord op?
pi_107567446
Tja...

Ik snap je niet helemaal, maar ik zit te denken aan een UDF (user defined function)

Maar dat kan komen doordat ik je niet helemaal snap en doordat ik vrij snel naar VBA grijp ;)

plaats dit in een module

1
2
3
4
5
6
7
8
9
Function SubT(Bereik As Variant, Term As String, TermKol as integer, OptelKol as integer)

For i = 1 To Bereik.Count
    If Term = Bereik(i, TermKol) Then
        SubT = SubT + Bereik(i, OptelKol)
    End If
Next

End Function

Typ in een cel in excel =subT( en druk op fx

Je kan nu het bereik selecteren, bijvoorbeeld $a$1 tot $b$18 waarin zowel de productnaam als de opbrengst staat

De Term is Laptop (kun je typen, of aanwijzen als bv $a$1)

De TermKol is in dit geval 1

De OptelKol is in dit geval 2

Als je bereik groter is (bv in kolom a staat laptop en in kolom e staat het bedrag dan is de optelkol 5, ze zijn altijd relatief, dus als het bereik van d naar e loopt is het weer kolom 1 en 2)

Wat de functie doet is in het bereik kijken of de term in de term kolom staat en zo ja telt hij het getal dat in de optelkolom staat bij SubT op

Hier een sheet met de functie erin

http://www.mediafire.com/?ctuzcusvyd2623u

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 03-02-2012 19:43:05 ]
pi_107568243
Een ander idee is dat je een extra tabel maakt met hierin de totalen voor elk producttype:

laptops 1.000.000
PC 500.000
komkommers 3.000.000

en dan in de kolom die je wil maken via vertikaal zoeken de juiste subtotalen erbij zoeken

zie voorbeeld:

http://www.mediafire.com/?srq485z9jm4e1t9

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 03-02-2012 19:59:29 ]
pi_107568769
Dank voor je uitgebreide reactie, ik ga er mee aan de slag!
pi_107569124
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 20:07 schreef Sjaakbakfiets het volgende:
Dank voor je uitgebreide reactie, ik ga er mee aan de slag!
Mijn tweede suggestie is beter en sneller (UDF is traag) ;)

edit:
:') die hele tussentabel is helemaal niet nodig

=SOM.ALS($A$1:$B$19;A1;$B$1:$B$19)

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 03-02-2012 20:18:16 ]
pi_107569817
Ik was inderdaad met de 2e bezig :) Ik laat je weten als het gelukt is!

Edit: gelukt! Een hele dag aangeplaard, en nu binnen 5 minuten geregeld. Wat kan excel toch makkelijk zijn als je weet hoe het werkt. Nogmaals bedankt!:D

[ Bericht 50% gewijzigd door Sjaakbakfiets op 03-02-2012 20:37:22 ]
pi_107570358
Mocht je een oplossing hebben voor mijn volgend probleem dan hoor ik het graag ;)

Ik heb 2 excelbestanden (respectievelijk 4000 en 8000 rijen), en in beide bestanden zit een kolom met codes. In totaal zijn ongeveer 3500 van deze codes hetzelfde. U raadt het al, deze 3500 codes (met bijbehorende informatie) moet ik filteren.
Weet jij/iemand hoe ik deze bestanden kan matchen?

Edit: grotendeels gelukt, dmv formule ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(A1;B:B;1;0));"";VERT.ZOEKEN(A1;B:B;1;0))

[ Bericht 10% gewijzigd door Sjaakbakfiets op 04-02-2012 00:45:47 ]
pi_107612328
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 20:38 schreef Sjaakbakfiets het volgende:
Mocht je een oplossing hebben voor mijn volgend probleem dan hoor ik het graag ;)

Ik heb 2 excelbestanden (respectievelijk 4000 en 8000 rijen), en in beide bestanden zit een kolom met codes. In totaal zijn ongeveer 3500 van deze codes hetzelfde. U raadt het al, deze 3500 codes (met bijbehorende informatie) moet ik filteren.
Weet jij/iemand hoe ik deze bestanden kan matchen?

Edit: grotendeels gelukt, dmv formule ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(A1;B:B;1;0));"";VERT.ZOEKEN(A1;B:B;1;0))
Waarom niet helemaal dan?
pi_107631475
Stel ik heb een vrij lange Excel lijst/tabel. Hierin staat een kolom met categoriën, bijvoorbeeld A, B, C.
Iedere rij/object heeft dus een categorie A B of C gekregen, hierin zit geen volgorde

Nu wil ik graag dat er ondere iedere rij van categorie B een extra lege regel wordt toegevoegd.

Beperking: ik kan/mag de lijst NIET sorteren omdat ik dan nooit meer terugsorteren kan naar de huidige volgorde.

Kan dit makkelijk, zonder dat ik handmatig rijen 1-voor-1 moet toevoegen?
  zondag 5 februari 2012 @ 15:27:40 #43
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_107631599
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 15:24 schreef elkravo het volgende:
Stel ik heb een vrij lange Excel lijst/tabel. Hierin staat een kolom met categoriën, bijvoorbeeld A, B, C.
Iedere rij/object heeft dus een categorie A B of C gekregen, hierin zit geen volgorde

Nu wil ik graag dat er ondere iedere rij van categorie B een extra lege regel wordt toegevoegd.

Beperking: ik kan/mag de lijst NIET sorteren omdat ik dan nooit meer terugsorteren kan naar de huidige volgorde.

Kan dit makkelijk, zonder dat ik handmatig rijen 1-voor-1 moet toevoegen?
Macro/VBA

KritischeMassa zal zo wel langskomen om het uit te leggen :P
Of zoek uit hoe je t zelf kan doen, ik kan t namelijk ook (nog) niet goed (genoeg)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_107631754
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 15:27 schreef qu63 het volgende:

[..]

Macro/VBA

KritischeMassa zal zo wel langskomen om het uit te leggen :P
Of zoek uit hoe je t zelf kan doen, ik kan t namelijk ook (nog) niet goed (genoeg)
Ik probeer zoveel mogelijk macro's VBA te vermijden omdat ik er geen verstand van heb. Liefst een simpel trucje. Het betreft een eenmalige verbouwing van een excel lijst waarbij ik onder bepaalde rijen van een categorie een extra regel moet toevoegen. En de lijst is 10.000 rijen...
pi_107632579
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 15:30 schreef elkravo het volgende:

[..]

Ik probeer zoveel mogelijk macro's VBA te vermijden omdat ik er geen verstand van heb. Liefst een simpel trucje. Het betreft een eenmalige verbouwing van een excel lijst waarbij ik onder bepaalde rijen van een categorie een extra regel moet toevoegen. En de lijst is 10.000 rijen...
Ja ik zou wel VBA gebruiken

Maar ja

Het invoegen van regels is nu eenmaal niet mogelijk met een formule, of lastig.

Als je in VBA gaat klooien maak dan wel eerst een backup van de huidige situatie.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Sub InsertLines()
    Dim LastRow As Long
    With ActiveSheet
        LastRow = .Cells(.Rows.Count, "A").End(xlUp).Row
    End With

    For i = LastRow To 1 Step -1
        If ActiveSheet.Cells(i, 1) = "B" Then
            Rows(i + 1).Insert Shift:=xlDown
        End If
    Next
End Sub

Deze code in de betreffende sheet plakken (in het VBA scherm) en de macro draaien

Deze code gaat ervan uit dat de ABC in kolom A staat (activesheet.cells(i,1) = "B") de 1 in cells verwijzing slaat op kolom A dat kun je aanpassen

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 05-02-2012 15:49:48 ]
pi_107633164
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 15:24 schreef elkravo het volgende:

Beperking: ik kan/mag de lijst NIET sorteren omdat ik dan nooit meer terugsorteren kan naar de huidige volgorde.
Je kan altijd terug sorteren als je eerst een kolom maakt die gewoon telt van 1 tot einde
pi_107634052
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 15:47 schreef KritischeMassa het volgende:

[..]

Ja ik zou wel VBA gebruiken

Maar ja

Het invoegen van regels is nu eenmaal niet mogelijk met een formule, of lastig.

Als je in VBA gaat klooien maak dan wel eerst een backup van de huidige situatie.
[ code verwijderd ]

Deze code in de betreffende sheet plakken (in het VBA scherm) en de macro draaien

Deze code gaat ervan uit dat de ABC in kolom A staat (activesheet.cells(i,1) = "B") de 1 in cells verwijzing slaat op kolom A dat kun je aanpassen
1 vraagje... in de code, waar staat de A voor in "LastRow = .Cells(.Rows.Count, "A").End(xlUp).Row ??
pi_107634171
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 16:17 schreef elkravo het volgende:

[..]

1 vraagje... in de code, waar staat de A voor in "LastRow = .Cells(.Rows.Count, "A").End(xlUp).Row ??
Hij kijkt in kolom A wat de laatste regel is

Ik ben uitgegaan van kolom A

Je kan ook de lastrow opgeven als je die weet (bijvoorbeeld rij 32012)

Dan kan je volstaan met

1
2
3
4
5
6
7
Sub InsertLines()
    For i = 32012 To 1 Step -1
    If ActiveSheet.Cells(i, 1) = "B" Then
        Rows(i + 1).Insert Shift:=xlDown
    End If
    Next
End Sub
pi_107634503
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 16:20 schreef KritischeMassa het volgende:

[..]

Hij kijkt in kolom A wat de laatste regel is

Ik ben uitgegaan van kolom A

Je kan ook de lastrow opgeven als je die weet (bijvoorbeeld rij 32012)

Dan kan je volstaan met
[ code verwijderd ]

Ok... dan snap ik 'm... ben geen VBA held ;-)... normaal als ik een rij toevoeg, duurt dat 3 seconden ivm formuleberekeningen... de macro runt nu... zal wel even duren ;-)... laat m'n comp gewoonjakkeren... Hopelijk kom ik straks terug met goed het resultaat op m'n scherm.
pi_107634573
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 16:26 schreef elkravo het volgende:

[..]

Ok... dan snap ik 'm... ben geen VBA held ;-)... normaal als ik een rij toevoeg, duurt dat 3 seconden ivm formuleberekeningen... de macro runt nu... zal wel even duren ;-)... laat m'n comp gewoonjakkeren... Hopelijk kom ik straks terug met goed het resultaat op m'n scherm.
Ach had dat gezegd

dan had ik wat regels code toegevoegd om de berekeningen uit te zetten...

Je hebt wel een back up gemaakt eerst?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')