abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 1 februari 2012 @ 21:52:44 #76
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_107497637
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 21:35 schreef Farenji het volgende:

[..]

Hier staat toch genoeg tussen?
http://freedns.afraid.org/scripts/freedns.clients.php
Ja, maar geen instructies en niks erbij. Sommige van die scriptjes vinden bijv. het locale ip adres en die inadyn zie ik ook niks doen. En al zou die wel werken, hoe krijg ik die nu als daemon werkend? Slechte documentatie :{
heitieh
pi_107499713
Ben bezig met het instellen van SSH op mijn download pctje. Is er iemand die ik mag pm-en als ik er niet uitkom? :)
Vaduz: Je snapt toch wel waarom sbientje het Franse woord bien in d'r naam heeft?
pi_107499921
Als "apt-get install openssh" niet lukt? euh...
pi_107500142
quote:
14s.gif Op woensdag 1 februari 2012 22:31 schreef KomtTijd... het volgende:
Als "apt-get install openssh" niet lukt? euh...
dat lukt wel :') ik dacht ik moet vast vanalles goed instellen..
guru's helpen newbies toch? :P
Vaduz: Je snapt toch wel waarom sbientje het Franse woord bien in d'r naam heeft?
pi_107500273
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 22:35 schreef sbientje het volgende:

[..]

sudo apt-get install openssh-server

zou ik proberen :P
pi_107500567
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 22:38 schreef erikkll het volgende:

[..]

sudo apt-get install openssh-server

zou ik proberen :P
dat had ik al gedaan. Ik ben er nu even over aan het lezen op google. Maar goed, blijkbaar is het heel makkelijk dus het gaat me gewoon lukken :D
pi_107500662
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 22:35 schreef sbientje het volgende:
man sshd_config ;)

De standaard instellingen geven bijna altijd wel een werkende sshd. Je kunt kijken naar X11Forwarding, PermitRootLogin (niet natuurlijk), Protocol (alleen 2) en nog een paar kleinere settings. Ik neem aan dat sftp standaard aanstaat in debian (Subsystem sftp ...). Als je alles werkend hebt kun je misschien gaan spelen met Match blocks.
  woensdag 1 februari 2012 @ 22:57:12 #83
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_107501175
Klopt ja. Nog nooit meegemaakt dat ssh het niet deed. Soms is inloggen als root gedisabled, en dat is dan wel eens lastig.
pi_107502784
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 22:45 schreef devzero het volgende:

[..]

man sshd_config ;)

De standaard instellingen geven bijna altijd wel een werkende sshd. Je kunt kijken naar X11Forwarding, PermitRootLogin (niet natuurlijk), Protocol (alleen 2) en nog een paar kleinere settings. Ik neem aan dat sftp standaard aanstaat in debian (Subsystem sftp ...). Als je alles werkend hebt kun je misschien gaan spelen met Match blocks.
permitrootlogin moet dus op no? sftp staat aan zo te zien ja :)
pi_107503718
Man, worden die LPI boeken ook herschreven of is het hele LPI examen gewoon outdated? Ik lees: LPI Linux Certification in a Nutshell wat mij door meerdere mensen is aangeraden: insmod, sndconfig... Eerste 2 hoofdstukken kom ik allemaal verouderde meuk tegen.

(kernel 2.2 word nog over gesproken... :{ )
pi_107504002
Ow en LPI Linux Certification in a Nutshell. 900 pagina's voor een nutshell... wt... hell?
pi_107504162
ik voel me echt een noob.. ssh draait, volgens mij, maar nu heb ik geen idee hoe ik erop moet komen, wat de naam/adres is :') Nou, das voor morgen hoor, heb nu echt geen zin meer!
pi_107505894
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 23:33 schreef sbientje het volgende:
permitrootlogin moet dus op no? sftp staat aan zo te zien ja :)
Ik ben van het kamp dat liever inlogged als gewone user en dan sudo/su gebruikt. "gebrokenglas" denkt daar dus anders over ;)
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 00:18 schreef sbientje het volgende:
ik voel me echt een noob.. ssh draait, volgens mij, maar nu heb ik geen idee hoe ik erop moet komen, wat de naam/adres is :') Nou, das voor morgen hoor, heb nu echt geen zin meer!
Het commando /sbin/ifconfig laat je de configuratie van je interfaces zien. Kijk naar een lijn als
1
2
eth0  Link encap:Ethernet  HWaddr 00:0e:0c:2e:f6:12  
        inet addr:192.168.0.3  Bcast:192.168.0.255  Mask:255.255.255.0
Van waar wil je trouwens inloggen? Dat 192.168.0.3 ip address is in een 'prive' range, dus die kun je niet zomaar van buiten bereiken.
pi_107508218
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 00:18 schreef sbientje het volgende:
commando om erin te komen is: ssh root@192.ipadresetc over het algemeen.
Als je bijv een linksys router hebt moet je op de router forwarding instellen naar ssh (geloof dat dat poort 22 was?)

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 02-02-2012 09:56:55 ]
pi_107508722
quote:
14s.gif Op donderdag 2 februari 2012 03:10 schreef devzero het volgende:

[..]

Ik ben van het kamp dat liever inlogged als gewone user en dan sudo/su gebruikt. "gebrokenglas" denkt daar dus anders over ;)

[..]

Het commando /sbin/ifconfig laat je de configuratie van je interfaces zien. Kijk naar een lijn als
[ code verwijderd ]

Van waar wil je trouwens inloggen? Dat 192.168.0.3 ip address is in een 'prive' range, dus die kun je niet zomaar van buiten bereiken.
nee, hoef niet van buiten, gaat alleen maar om thuisnetwerk :) Ok tnx again!
  donderdag 2 februari 2012 @ 11:25:09 #91
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_107510615
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 09:56 schreef Aneurism het volgende:

[..]

commando om erin te komen is: ssh root@192.ipadresetc over het algemeen.
Als je bijv een linksys router hebt moet je op de router forwarding instellen naar ssh (geloof dat dat poort 22 was?)
ssh {username}{:wachtwoord}@{ipadres}

oh en

scp {username}@{ipadres}:/{directory/}{file} .

om die van een systeem op te halen ;)
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_107513685
ah top, het is gelukt :)

even wat proberen te kopieren
pi_107513839
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 11:25 schreef wdn het volgende:

[..]

ssh {username}{:wachtwoord}@{ipadres}

oh en

scp {username}@{ipadres}:/{directory/}{file} .

om die van een systeem op te halen ;)
Als je ssh root@ipadres doet krijg je exact dezelfde resultaten alleen moet je apart je wachtwoord nog invullen zodat deze niet terug komt in de history van je commands... True je kan bij dit soort commands je history clearen of een spatie indrukken zodat het niet opgenomen word maar ik heb de
persoonlijke voorkeur om mijn wachtwoorden niet met het command te combineren.

Een andere vraag als echte linux n00b.

Ik dacht altijd dat een linux netwerk redelijk opgebouwd word zoals windows, echter kom ik er achter dat een domain controller een typisch windows fenomeen is. Weet iemand een goede source waarin netwerk opbouw in een puur linux netwerk beschreven is? Ik snap niet helemaal hoe linux gecentraliseerd usermanagement in een netwerk heeft...

Van de plaatjes die ik op internet tegenkom krijg ik een heel aparte blik op een linux netwerk alsof het een samen geraapt bundeltje aan servers is zonder een centraal geheel.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 02-02-2012 13:14:30 ]
  donderdag 2 februari 2012 @ 13:43:08 #94
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_107514916
aneurism: voor de huis, tuinn en keukengebruikers niet echt van belang maar als het om Linux systemen in een netwerk gaat: puppet / puppetmaster.

In kort: alle systemen zijn puppets en 1 systeem wordt puppetmaster (je logt op een puppet in met sudo en je bent de puppetmaster ;) ). Vanuit de puppetmaster update je je puppets, je kunt settings aanpassen op 1 puppet en dan die settings doorzetten naar alle andere puppets. Wallpapers, themes, icons, bookmarks updaten is mogelijk. Je kunt servers beschikbaar maken voor puppets (mail, web, file-server kan per puppet geblokkeerd worden of beperkt worden).

[ Bericht 55% gewijzigd door wdn op 02-02-2012 13:51:26 ]
pi_107515265
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 13:43 schreef wdn het volgende:
aneurism: voor de huis, tuinn en keukengebruikers niet echt van belang maar als het om Linux systemen in een netwerk gaat: puppet / puppetmaster.

In kort: alle systemen zijn puppets en 1 systeem wordt puppetmaster (je logt op een puppet in met sudo en je bent de puppetmaster ;) ). Vanuit de puppetmaster update je je puppets, je kunt settings aanpassen op 1 puppet en dan die settings doorzetten naar alle andere puppets. Wallpapers, themes, icons, bookmarks updaten is mogelijk. Je kunt servers beschikbaar maken voor puppets (mail, web, file-server kan per puppet geblokkeerd worden of beperkt worden).
Thanks!
Dat is de standaard in bedrijfs netwerken?
  donderdag 2 februari 2012 @ 14:02:38 #96
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_107515470
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 13:54 schreef Aneurism het volgende:

[..]

Thanks!
Dat is de standaard in bedrijfs netwerken?
Hmmmm. De meeste bedrijven waar -ik- kom staan Windows PC's met Linux servers waarbij de administratie op de Linux server staat (met een terminal client of via de browsers komt men dan aan de administratie).

Die waar ik kom en waar men Linux desktops heeft met Linux servers zijn de werknemers van dusdanig kwaliteit dat men goed weet waar men mee bezig is en een puppetmaster overkill zou zijn (ie. mensen meer hindert dan dat het problemen voorkomt ;) )

Dus om het een `standaard` te noemen durf ik niet te zeggen maar het is wel het beste open source en gratis product in Linux land (mijn mening ;)) .
pi_107522592
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 13:54 schreef Aneurism het volgende:
Van de plaatjes die ik op internet tegenkom krijg ik een heel aparte blik op een linux netwerk alsof het een samen geraapt bundeltje aan servers is zonder een centraal geheel.
Dat lijkt (eh is) zo omdat iedereen zijn eigen standaards heeft ;) Veel gebruikte centrale user management software is ldap of kerberos (onder de moterkap gebruikt microsoft ook een kerberos variant). Voor een thuis network of een homogeen linux network is een configuratie tool als puppet prima bruikbaar. Voor mixed networks zie je vaak ldap.
pi_107527789
ik ben iig zo ver gekomen dat ik nu een programma kan openen vanaf mijn laptop op de (linux)pc, met Xming. Volgende probleem, hoe krijg ik een programma in beeld dat al draait? Ik wil dus eigenlijk gewoon de desktop zien van mijn pc, en alles wat daar draait. Als ik namelijk transmission start vanaf mijn laptop, en hij draait al op de pc, krijg ik een error, das op zich wel logisch natuurlijk..

edit - ik heb nu winscp geinstalleerd en dat werkt wel om bestanden vanaf linux naar de laptop te kopieren, maar andersom werkt nog niet

[ Bericht 15% gewijzigd door sbientje op 02-02-2012 19:59:49 ]
  donderdag 2 februari 2012 @ 20:26:44 #99
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_107530541
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 19:37 schreef sbientje het volgende:
ik ben iig zo ver gekomen dat ik nu een programma kan openen vanaf mijn laptop op de (linux)pc, met Xming. Volgende probleem, hoe krijg ik een programma in beeld dat al draait? Ik wil dus eigenlijk gewoon de desktop zien van mijn pc, en alles wat daar draait. Als ik namelijk transmission start vanaf mijn laptop, en hij draait al op de pc, krijg ik een error, das op zich wel logisch natuurlijk..

edit - ik heb nu winscp geinstalleerd en dat werkt wel om bestanden vanaf linux naar de laptop te kopieren, maar andersom werkt nog niet
Transmission heeft toch een webinterface die je op kan roepen in je browser?

Je bureaublad in beeld zou ook zonder ssh kunnen met VLC. Ik dacht dat je door ssh een xterm kan openen. Nooit echt geprobeerd trouwens. :P
heitieh
pi_107531409
quote:
99s.gif Op donderdag 2 februari 2012 20:26 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Transmission heeft toch een webinterface die je op kan roepen in je browser?

Je bureaublad in beeld zou ook zonder ssh kunnen met VLC. Ik dacht dat je door ssh een xterm kan openen. Nooit echt geprobeerd trouwens. :P
Ik neem aan dat je VNC bedoelt in plaats van VLC? VLC is een soort WinAmp namelijk. ;).

Je zou het ook met Xpra kunnen proberen (zelf nooit gedaan overigens).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')