Ja, maar geen instructies en niks erbij. Sommige van die scriptjes vinden bijv. het locale ip adres en die inadyn zie ik ook niks doen. En al zou die wel werken, hoe krijg ik die nu als daemon werkend? Slechte documentatiequote:Op woensdag 1 februari 2012 21:35 schreef Farenji het volgende:
[..]
Hier staat toch genoeg tussen?
http://freedns.afraid.org/scripts/freedns.clients.php
dat lukt welquote:Op woensdag 1 februari 2012 22:31 schreef KomtTijd... het volgende:
Als "apt-get install openssh" niet lukt? euh...
sudo apt-get install openssh-serverquote:Op woensdag 1 februari 2012 22:35 schreef sbientje het volgende:
[..]
dat lukt welik dacht ik moet vast vanalles goed instellen..
guru's helpen newbies toch?
dat had ik al gedaan. Ik ben er nu even over aan het lezen op google. Maar goed, blijkbaar is het heel makkelijk dus het gaat me gewoon lukkenquote:Op woensdag 1 februari 2012 22:38 schreef erikkll het volgende:
[..]
sudo apt-get install openssh-server
zou ik proberen
man sshd_configquote:Op woensdag 1 februari 2012 22:35 schreef sbientje het volgende:
dat lukt welik dacht ik moet vast vanalles goed instellen..
guru's helpen newbies toch?
permitrootlogin moet dus op no? sftp staat aan zo te zien jaquote:Op woensdag 1 februari 2012 22:45 schreef devzero het volgende:
[..]
man sshd_config![]()
De standaard instellingen geven bijna altijd wel een werkende sshd. Je kunt kijken naar X11Forwarding, PermitRootLogin (niet natuurlijk), Protocol (alleen 2) en nog een paar kleinere settings. Ik neem aan dat sftp standaard aanstaat in debian (Subsystem sftp ...). Als je alles werkend hebt kun je misschien gaan spelen met Match blocks.
Ik ben van het kamp dat liever inlogged als gewone user en dan sudo/su gebruikt. "gebrokenglas" denkt daar dus anders overquote:Op woensdag 1 februari 2012 23:33 schreef sbientje het volgende:
permitrootlogin moet dus op no? sftp staat aan zo te zien ja
Het commando /sbin/ifconfig laat je de configuratie van je interfaces zien. Kijk naar een lijn alsquote:Op donderdag 2 februari 2012 00:18 schreef sbientje het volgende:
ik voel me echt een noob.. ssh draait, volgens mij, maar nu heb ik geen idee hoe ik erop moet komen, wat de naam/adres isNou, das voor morgen hoor, heb nu echt geen zin meer!
1 2 | eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:0e:0c:2e:f6:12 inet addr:192.168.0.3 Bcast:192.168.0.255 Mask:255.255.255.0 |
commando om erin te komen is: ssh root@192.ipadresetc over het algemeen.quote:Op donderdag 2 februari 2012 00:18 schreef sbientje het volgende:
ik voel me echt een noob.. ssh draait, volgens mij, maar nu heb ik geen idee hoe ik erop moet komen, wat de naam/adres isNou, das voor morgen hoor, heb nu echt geen zin meer!
nee, hoef niet van buiten, gaat alleen maar om thuisnetwerkquote:Op donderdag 2 februari 2012 03:10 schreef devzero het volgende:
[..]
Ik ben van het kamp dat liever inlogged als gewone user en dan sudo/su gebruikt. "gebrokenglas" denkt daar dus anders over
[..]
Het commando /sbin/ifconfig laat je de configuratie van je interfaces zien. Kijk naar een lijn als
[ code verwijderd ]
Van waar wil je trouwens inloggen? Dat 192.168.0.3 ip address is in een 'prive' range, dus die kun je niet zomaar van buiten bereiken.
ssh {username}{:wachtwoord}@{ipadres}quote:Op donderdag 2 februari 2012 09:56 schreef Aneurism het volgende:
[..]
commando om erin te komen is: ssh root@192.ipadresetc over het algemeen.
Als je bijv een linksys router hebt moet je op de router forwarding instellen naar ssh (geloof dat dat poort 22 was?)
Als je ssh root@ipadres doet krijg je exact dezelfde resultaten alleen moet je apart je wachtwoord nog invullen zodat deze niet terug komt in de history van je commands... True je kan bij dit soort commands je history clearen of een spatie indrukken zodat het niet opgenomen word maar ik heb dequote:Op donderdag 2 februari 2012 11:25 schreef wdn het volgende:
[..]
ssh {username}{:wachtwoord}@{ipadres}
oh en
scp {username}@{ipadres}:/{directory/}{file} .
om die van een systeem op te halen
Thanks!quote:Op donderdag 2 februari 2012 13:43 schreef wdn het volgende:
aneurism: voor de huis, tuinn en keukengebruikers niet echt van belang maar als het om Linux systemen in een netwerk gaat: puppet / puppetmaster.
In kort: alle systemen zijn puppets en 1 systeem wordt puppetmaster (je logt op een puppet in met sudo en je bent de puppetmaster). Vanuit de puppetmaster update je je puppets, je kunt settings aanpassen op 1 puppet en dan die settings doorzetten naar alle andere puppets. Wallpapers, themes, icons, bookmarks updaten is mogelijk. Je kunt servers beschikbaar maken voor puppets (mail, web, file-server kan per puppet geblokkeerd worden of beperkt worden).
Hmmmm. De meeste bedrijven waar -ik- kom staan Windows PC's met Linux servers waarbij de administratie op de Linux server staat (met een terminal client of via de browsers komt men dan aan de administratie).quote:Op donderdag 2 februari 2012 13:54 schreef Aneurism het volgende:
[..]
Thanks!
Dat is de standaard in bedrijfs netwerken?
Dat lijkt (eh is) zo omdat iedereen zijn eigen standaards heeftquote:Op donderdag 2 februari 2012 13:54 schreef Aneurism het volgende:
Van de plaatjes die ik op internet tegenkom krijg ik een heel aparte blik op een linux netwerk alsof het een samen geraapt bundeltje aan servers is zonder een centraal geheel.
Transmission heeft toch een webinterface die je op kan roepen in je browser?quote:Op donderdag 2 februari 2012 19:37 schreef sbientje het volgende:
ik ben iig zo ver gekomen dat ik nu een programma kan openen vanaf mijn laptop op de (linux)pc, met Xming. Volgende probleem, hoe krijg ik een programma in beeld dat al draait? Ik wil dus eigenlijk gewoon de desktop zien van mijn pc, en alles wat daar draait. Als ik namelijk transmission start vanaf mijn laptop, en hij draait al op de pc, krijg ik een error, das op zich wel logisch natuurlijk..
edit - ik heb nu winscp geinstalleerd en dat werkt wel om bestanden vanaf linux naar de laptop te kopieren, maar andersom werkt nog niet
Ik neem aan dat je VNC bedoelt in plaats van VLC? VLC is een soort WinAmp namelijk.quote:Op donderdag 2 februari 2012 20:26 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Transmission heeft toch een webinterface die je op kan roepen in je browser?
Je bureaublad in beeld zou ook zonder ssh kunnen met VLC. Ik dacht dat je door ssh een xterm kan openen. Nooit echt geprobeerd trouwens.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |