abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 23 januari 2012 @ 10:48:08 #1
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_107131635
120121_134533_prisongangpv.jpg

FOK! gaat op 30 Januari 2012 om 20:00 in dit topic in gesprek met auteur Frank van Gemert over zijn nieuwe boek Van Prison-gang tot TBS

In true crime boeken komen de criminele hoofdpersonen zelf niet of nauwelijks aan het woord. Deze biografie brengt hierin verandering…

Tijdens lange, soms heftige gesprekken vertelt Jan Hoolwerf (1956) aan criminoloog Frank van Gemert, hoe hij, na een gewelddadig leven in Nederland, in de VS een straf uitzit wegens cocaïnesmokkel. In de gevangenis wordt Hoolwerf lid van een prison gang. Na zijn vrijlating keert hij terug naar Nederland en probeert hij zijn leven weer op de rails te krijgen. Onverwacht pleegt hij een levensdelict. Jan Hoolwerf wordt tot vijf jaar gevangenis en tbs veroordeeld.

Van prison-gang tot tbs is het levensverhaal van een gewelddadige man die geheel vastloopt. Het is een schokkend relaas zonder excuses of neutralisaties, dat zowel de eigen woorden van de dader bevat als de scherpe analyse van de wetenschapper.

quote:
“Ik had mijn eerste steekpartij in de gevangenis van Allenwood. Toen kwamen twee homies naar me toe en die zeiden dat ik mijn eigen moest bewijzen voor de clique, de gang. Ze zeiden dat ik iemand moest pakken. Ik zei: ‘wijs maar aan, dan hoek ik hem wel voor zijn harses’. Nee, zeiden ze, ‘dat is niet de bedoeling en ze gaven me een filero, een mes.” – Jan Hoolwerf
120121_134533_prisongangpvboek.jpg

Frank Van Gemert

Frank van Gemert (1958) studeerde Culturele Antropologie en deed o.a. onderzoek naar jeugdbendes, drugshandel en krakers. Hij is verbonden aan de afdeling Criminologie van de Vrije Universiteit te Amsterdam.

FOK! in gesprek met Frank van Gemert en hoe jij een exemplaar kunt winnen!

Op 30 Januari 2012 om 20:00 kun jij hier in dit topic live in gesprek gaan en jouw vragen stellen aan auteur en criminoloog Frank van Gemert.

Van Just Publishers mogen we bovendien vijf users die een leuke, bijzondere, of interessante bijdrage aan dat gesprek leveren belonen met een exemplaar van dit bijzondere boek.

Natuurlijk ben je van harte welkom om ook vooraf aan het gesprek al wat vragen te posten, wij zullen onze best doen om alle vragen aan bod te laten komen!
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_107146692
oeh interessant! (ff topic volgen want dat boek wil ik wel hebben :Y ) Oh laat maar ik moet die avond werken ;(
pi_107160769
Wat leuk! Ik moet dit boek lezen voor een vak, niet geheel toevallig gegeven door de heer van gemert :)

Ik ga dit dus zeker in de gaten houden.
Dat zou jij wel willen weten.
  dinsdag 24 januari 2012 @ 14:15:40 #4
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_107178734
Cool! Nu maar hopen dat ik niet gebanned wordt voor die tijd :)
pi_107308568
Wat ik me afvraag is hoe je als wetenschapper omgaat met de emoties die bij zulke gesprekken misschien loskomen. En hoe Hoolwerf over de maatschappij anno nu denkt.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  Moderator vrijdag 27 januari 2012 @ 21:07:43 #6
42184 crew  DaMart
pi_107308970
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2012 18:37 schreef Memento-Mori het volgende:
oeh interessant! (ff topic volgen want dat boek wil ik wel hebben :Y ) Oh laat maar ik moet die avond werken ;(
Je kunt nu natuurlijk ook alvast je vraag posten als je er niet bij kunt zijn ;).
  zondag 29 januari 2012 @ 00:07:18 #7
284578 EricOscuro
Anders dan anders
pi_107346587
Erg veel Nederlanders denken dat ons TBS beleid een lachertje is, zelf hoor ik echter vaak dat het buitenland ( o.a. de Verenigde Staten) erg enthousiast zijn over het Nederlands TBS-beleid.

Vraag; wat weten de meeste Nederlandse burgers niet van ons TBS-beleid, dat "we"zo negatief zijn versus; wat weet het buitenland (eventueel) niet, dat zij wel enthousiast zijn?
De wereld is vol met kleuren, neem geen genoegen met een zwart/ wit visie. De kleuren zitten vaak in de nuance.
pi_107405332
In de (Amerikaanse) gevangenissen schijn je je zelf te moeten bewijzen. Dus je altijd verdedigen als mensen iets van je willen (afpakken). Is er een duidelijk verschil tussen Amerikaanse en Nederlandse gevangenissen hierin?
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_107412455
Serieuze vraag: bestaat 'Bubba' echt? Oftewel, wat is er waar van de 'zeepje laten vallen'-verhalen in gevangenissen?
  Moderator maandag 30 januari 2012 @ 19:58:31 #10
42184 crew  DaMart
pi_107413124
Goedenavond Frank, van harte welkom op FOK!. Vanavond hebben users de mogelijkheid om vragen te stellen naar aanleiding van je boek 'Van prisongang tot TBS'. Veel succes met het beantwoorden van de vragen, en we zijn allemaal natuurlijk heel nieuwsgierig naar de antwoorden :).
  maandag 30 januari 2012 @ 20:03:52 #11
365661 FrankVanGemert
Auteur Van Prison Gang tot TBS
pi_107413438
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 20:59 schreef Mr_Belvedere het volgende:
Wat ik me afvraag is hoe je als wetenschapper omgaat met de emoties die bij zulke gesprekken misschien loskomen. En hoe Hoolwerf over de maatschappij anno nu denkt.
In het begin hebben we afgesproken hoe we te werk zouden gaan, dat maake veel duidelijk. Emoties kwamen later
  maandag 30 januari 2012 @ 20:05:58 #12
365661 FrankVanGemert
pi_107413560
quote:
11s.gif Op maandag 30 januari 2012 19:45 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Serieuze vraag: bestaat 'Bubba' echt? Oftewel, wat is er waar van de 'zeepje laten vallen'-verhalen in gevangenissen?
Er zijn veel mythen over het leven in de gevangenis, ook over seks tussen inmates. Ben je in dat onderwerp geinteresseerd, dan adviseer ik je het boek van Mark Fleisher, die daar onderzoek naar deed
  maandag 30 januari 2012 @ 20:07:54 #13
365661 FrankVanGemert
pi_107413645
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 16:33 schreef Mr_Belvedere het volgende:
In de (Amerikaanse) gevangenissen schijn je je zelf te moeten bewijzen. Dus je altijd verdedigen als mensen iets van je willen (afpakken). Is er een duidelijk verschil tussen Amerikaanse en Nederlandse gevangenissen hierin?
Het meest duidelijke verschil lijkt de aanwezigheid van gangs. In de prisons van de VS is het in veel gevallen moeilijk om als eenling overeind te blijven. Je moet je aansluiten en dat heeft Jan, mijn hoofdpersoon, ook gedaan.
pi_107413648
Beste Frank,

Hoe gaat het met Hoolwerf nu? En hoe komt het dat hij het gevangenisleven lijkt te preferen over een 'normaal leven'. Denk je dat hij na het uitzitten van zijn huidige straf uit de gevangenis blijft?
Domheid is moeder aller zonden, alle andere zonden en ondeugden zijn het gevolg van domheid
pi_107413699
Heb je overigens enig idee hoe het verschil tussen de Amerikaanse en Nederlandse gevangeniscultuur is ontstaan (mbt gangs)? En of hier in Nederland beleid op wordt gevoerd om dit te voorkomen?
Domheid is moeder aller zonden, alle andere zonden en ondeugden zijn het gevolg van domheid
  maandag 30 januari 2012 @ 20:10:10 #16
365661 FrankVanGemert
pi_107413739
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 00:07 schreef EricOscuro het volgende:
Erg veel Nederlanders denken dat ons TBS beleid een lachertje is, zelf hoor ik echter vaak dat het buitenland ( o.a. de Verenigde Staten) erg enthousiast zijn over het Nederlands TBS-beleid.

Vraag; wat weten de meeste Nederlandse burgers niet van ons TBS-beleid, dat "we"zo negatief zijn versus; wat weet het buitenland (eventueel) niet, dat zij wel enthousiast zijn?
Op dit moment wordt er vrijwel uitsluitend gepraat over TBS wanneer er een persoon niet van proefverlof terugkomt of in de fout gaat. Dat het in het overgrote deel van de gevallen goed gaat ziet men over het hoofd
  maandag 30 januari 2012 @ 20:12:05 #17
365661 FrankVanGemert
pi_107413834
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 20:07 schreef Teundepopulist het volgende:
Beste Frank,

Hoe gaat het met Hoolwerf nu? En hoe komt het dat hij het gevangenisleven lijkt te preferen over een 'normaal leven'. Denk je dat hij na het uitzitten van zijn huidige straf uit de gevangenis blijft?
Hij zit op dit moment weer vast. Hij kreeg twee dagen voort kerst een straf van vijf jaar en tbs. Hij kwam tot de conclusie dat het burgerleven hem niet paste
pi_107413860
Is TBS voor degene die er toe worden veroordeeld de enige optie om weer 'op het goed pad' te komen of zie je zelf betere alternatieven?
dag
  maandag 30 januari 2012 @ 20:14:08 #19
365661 FrankVanGemert
pi_107413940
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 20:09 schreef Teundepopulist het volgende:
Heb je overigens enig idee hoe het verschil tussen de Amerikaanse en Nederlandse gevangeniscultuur is ontstaan (mbt gangs)? En of hier in Nederland beleid op wordt gevoerd om dit te voorkomen?
Amerikaanse samenleving is heel anders dan de Nederlandse. De street gangs worden voortgezet in de prisons, daat krijgen ze echter een meer permanent karakter. Kijk naar de film 'American Me' als je het verhaal van de Mexican Maffia wil zien
  maandag 30 januari 2012 @ 20:15:50 #20
365661 FrankVanGemert
pi_107414008
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 20:12 schreef Peter het volgende:
Is TBS voor degene die er toe worden veroordeeld de enige optie om weer 'op het goed pad' te komen of zie je zelf betere alternatieven?
TBS biedt een gelegenheid voor de persoon om zich te laten behandelen. Dat is voor sommigen een goede optie. Anderen zijn dat station voorbij. Het is, met andere woorden, geen algemene oplossing
pi_107414057
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 20:15 schreef FrankVanGemert het volgende:

[..]

TBS biedt een gelegenheid voor de persoon om zich te laten behandelen. Dat is voor sommigen een goede optie. Anderen zijn dat station voorbij. Het is, met andere woorden, geen algemene oplossing
Dat is nogal een algemeen antwoord. Zie je zelf ( wat is je ervaring), dat TBS op een goede manier wordt gebruikt? Is het een nuttig instrument voor de samenleving?
dag
pi_107414065
Het is een merkwaardige individuele keuze dat het burgerleven hem niet past. Zouden we voor dit soort gevallen een soort gevangenis avant le crime moeten hebben? Maw moeten we zulke mensen de mogelijkheid geven zich preventief van de samenleving te onttreken, dan wel levenslang op te sluiten?
  maandag 30 januari 2012 @ 20:17:59 #23
365661 FrankVanGemert
pi_107414112
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 20:16 schreef Peter het volgende:

[..]

Dat is nogal een algemeen antwoord. Zie je zelf ( wat is je ervaring), dat TBS op een goede manier wordt gebruikt? Is het een nuttig instrument voor de samenleving?
Ja, ik denk dat het een nuttig instrument is, maar ik ben minder zeker of het Jan baat zal brengen
pi_107414128
Hoe kijkt Hoolwerf zelf tegen de TBS aan? Is hij "blij" dat hij.hulp.gaat krijgen of had hij liever alleen een langere gevangenisstraf gekregen?
En TBS wordt tegenwoordig weleens gezien als verkapt levenslang, hoe denkt.u hierover?
  Moderator maandag 30 januari 2012 @ 20:19:32 #25
42184 crew  DaMart
pi_107414184
Vorig jaar heeft de vicevoorzitter van het Arnhemse gerechtshof zich kritisch uitgelaten over de bemoeienis van de politiek met TBS. De overheid zou het TBS-systeem kapotmaken, onder andere door de nadruk te leggen op opsluiten en veiligheid, wat een negatief effect op de behandeling heeft.

Hoe kijk jij tegen die kritiek aan?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')