Ik snap dat je je rechten verliest, da's logisch, maar die betalingsverplichting zou volgen uit een automatische verlenging, die volgens mij sinds 1 december niet meer kan.quote:"We maken u erop attent dat u bij uitblijven van betaling vanaf 1 februari geen rechten meer kunt ontlenen aan uw lidmaatschap, Wegenwacht en andere diensten. De verplichting tot betalen blijft echter bestaan.
Ook dat, jaquote:Op zaterdag 21 januari 2012 12:19 schreef nikk het volgende:
De ANWB is een vereniging, het lidmaatschap valt buiten de wet van dam. Je zit er gewoon een (kalender)jaar aan vast.
quote:Voor het opzeggen van lidmaatschappen bij verenigingen (zoals bijvoorbeeld de ANWB) gelden andere regels (verenigingsrecht). Hier blijft gelden dat een lidmaatschap met een jaar verlengd kan worden wanneer niet voor een bepaalde periode wordt opgezegd (voor de ANWB geldt bijvoorbeeld dat je voor 15 november moet hebben opgezegd, anders zit je ook het daarop volgende jaar vast aan je lidmaatschap).
Nee. De ANWB ziet de wegenwachtservice als onderdeel van het lidmaatschap.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 13:31 schreef Verbal het volgende:
Aha, okee, maar het lidmaatschap is iets van 20 euro, maar het lijkt mij dat de Wegenwacht daar wellicht buiten valt?
V.
Ja dat kan de ANWB wel zo zien, maar ik zie ook deze uitleg:quote:Op zaterdag 21 januari 2012 13:43 schreef nikk het volgende:
[..]
Nee. De ANWB ziet de wegenwachtservice als onderdeel van het lidmaatschap.
Bronquote:Overigens geldt deze uitzondering alleen voor het lidmaatschap zelf. Als een vereniging diensten levert waar leden een apart contract voor moeten sluiten, geldt op dat contract gewoon de Wet Van Dam. Denk aan een ledentijdschrift dat men apart moet aanvragen. Bij de vereniging ANWB is bijvoorbeeld de Wegenwacht een aparte dienst.
Ik ben het op zich met je eens. Ben ook van mening dat de wegenwacht service geen onderdeel is van het lidmaatschap. Het probleem is alleen dat de ANWB dat anders ziet. Uiteindelijk zal je je gelijk of ongelijk moeten halen bij een geschillencommissie of rechter.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 16:04 schreef Verbal het volgende:
[..]
Ja dat kan de ANWB wel zo zien, maar ik zie ook deze uitleg:
[..]
Bron
V.
Je kan max twee verschillende kentekens per jaar laten repareren/ controleren door de ANWB.quote:Op zondag 22 januari 2012 08:33 schreef trigt013 het volgende:
De wegenwacht is een dienst die per maand opzegbaar is, het lidmaatschap van de ANWB is per jaar opzegbaar. Anders kan je je pasje natuurlijk ook gebruiken om arme mensen hun auto gratis te laten repareren. Maak je nog een beetje winst op je lidmaatschap
twee? jaartje geleden sprak ik iemand van de wegenwacht en die zei vijf?quote:Op zondag 22 januari 2012 10:23 schreef tongytongylickylicky het volgende:
[..]
Je kan max twee verschillende kentekens per jaar laten repareren/ controleren door de ANWB.
Yep, twee stuks:quote:Op zondag 22 januari 2012 10:48 schreef BrandX het volgende:
[..]
twee? jaartje geleden sprak ik iemand van de wegenwacht en die zei vijf?
Ik lees het netquote:Op zondag 22 januari 2012 11:12 schreef tongytongylickylicky het volgende:
[..]
Yep, twee stuks:
http://www.anwb.nl/wegenw(...)derland-Service.html
Onder belangrijk om te weten.
Voor beide stellingen: waar staat dat?quote:Op woensdag 25 januari 2012 18:27 schreef trigt013 het volgende:
Wet van Dam geld ook voor lopende overeenkomsten. Namelijk alle overeenkomsten hebben een opzegtermijn van 1 maand.
Heb je de tekst van de "Wet Van Dam" daadwerkelijk gelezen? Want dan zou je zien dat het wel even wat anders in elkaar zit. De zogenoemde "Wet Van Dam" bestaat feitelijk uit een lijst met wijzigingen in de zogenaamde zwarte en grijze lijst (art. 6:235 en 6:236 BW). Daarin is geregeld welke bedingen onredelijk bezwarend worden geacht als ze in een overeenkomst staan.quote:Op woensdag 25 januari 2012 18:54 schreef trigt013 het volgende:
Er staat gewoon dat contracten niet meer onbeperkt verlengt mogen worden en daarbij per maand opzegbaar zijn. Dus mijn lopende contract mag niet meer onbeperkt verlengt worden en is dus per maand opzegbaar. Wet van Dam gaat over abonnementen en lidmaatschappen. Niet over contracten. Met uitzonderingen van tijdschriften en verenigingen.
Wel, toch? Er is een overgangsregeling van 1 jaar. De wet is van toepassing op contracten en abonnementen die vanaf 1 december 2011 zijn afgesloten, en pas vanaf 1 december 2012 is de wet van toepassing op alle bestaande contracten en abonnementen. Dat is tenminste hoe ik het begrepen heb.quote:Op woensdag 25 januari 2012 18:22 schreef Pandora73 het volgende:
In de Wet Van Dam is geen overgangsrecht geregeld. Er is dus nog geen duidelijkheid of deze nieuwe wetgeving ook geldt voor overeenkomsten die al liepen op het moment dat de wet effectief werd.
Klopt. Er is een reparatiewet in behandeling bij de Eerste Kamer, maar de behandeling van dat voorstel is aangehouden door de indiener (Tweede Kamerlid Martijn van Dam), die ook het originele voorstel ingediend had.quote:Op woensdag 25 januari 2012 20:19 schreef trigt013 het volgende:
Oorspronkelijk heeft de wetgever de bedoeling gehad om de nieuwe wet te laten gelden voor ALLE contracten, dus ook voor bestaande contracten. Maar helaas is de wetgever vergeten in de wet te melden dat het overgangsrecht niet van toepassing is... Resultaat lijkt te zijn dat het overgangsrecht formeel wel van toepassing is en dat de nieuwe wet voor contracten van vóór 1 december 2011 pas van toepassing zou zijn vanaf 1 december 2012.
bron: consuwijzer
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |