Na de betreffende uitzending gezien te hebben vraag ik mij serieus af wat de motivaties zijn van de beweging. Of zou de uitzending een verkeerde afspiegeling zijn geweeest ? Ik kon weinig ideologie bespeuren.quote:Quote allesbeterweter
Het enige wat occupy wil is dat mensen wakker worden en geen waarde meer hechten aan geld en macht.
Ze geloven in het goede van de mens en dat we samen veel verder komen zonder geld..............
In de beschrijving van de docu staat: wie zijn de demonstranten?quote:Op dinsdag 24 januari 2012 08:34 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Na de betreffende uitzending gezien te hebben vraag ik mij serieus af wat de motivaties zijn van de beweging. Of zou de uitzending een verkeerde afspiegeling zijn geweeest ? Ik kon weinig ideologie bespeuren.
quote:Op dinsdag 24 januari 2012 08:58 schreef heartz het volgende:
Hier alvast de aflevering:
http://tegenlicht.vpro.nl(...)ck-van-de-jeugd.html
Het leek mij dat ze een toekomst, een baan en geld willen. Ik vond ze serieuzer dan die figuren daar op het Damrak, eerlijk gezegd. Op het Damrak zie je alleen maar alcoholisten, feestvierders en drugsgebruikers.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 08:34 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Na de betreffende uitzending gezien te hebben vraag ik mij serieus af wat de motivaties zijn van de beweging.
Occupy is mislukt, zoveel is wel duidelijk, maar ik had wel sympathie voor die mensen uit de uitzending van gisteravond en dat heb ik niet voor die agressieve types op het Damrak.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:35 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Dat is een beetje het punt vind ik. Waar protesteer je tegen ? Als je gewoonweg hetzelfde wilt als anderen dan is de vraag of het een legitieme beweging is ? Althans in mijn ogen.
Mijn indruk was dat het dieper ging, dat het de beweging zou worden die de gehele manier van leven en systeem opbouw van de huidige westerse wereld wilde reorganiseren naar een systeem dat ook op termijn houdbaar zou zijn.
Misschien dat het nog vorm gaat krijgen, dat weet ik niet. Maar op de manier zoals gepresenteerd draagt het niet bij aan een betere wereld.
Ik ben het wat dat laatste betreft niet met je eens. De mensen op het Beursplein waren alles behalve agressief, integendeel.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:38 schreef yyyentle het volgende:
[..]
Occupy is mislukt, zoveel is wel duidelijk, maar ik had wel sympathie voor die mensen uit de uitzending van gisteravond en dat heb ik niet voor die agressieve types op het Damrak.
En dit ook.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:40 schreef Copycat het volgende:
Dat 'los zand en hang er maar aan wat jij er aan wilt hangen'-idee is imo al van meet af aan de zwakte van Occupy geweest. Er zit geen duidelijke lijn in en zonder dat is het onmogelijk om concrete methodes te vinden voor omwentelingen.
Het blijft allemaal een beetje geneuzel in de ruimte.
Daarbij is die instelling ook nog eens een fraaie uiting van egocentrisme.
Mwoah, dat is niet helemaal waar. Echte denkers denken vooruit. In tijden van welvaart aan de latere tijden die daar onlosmakelijk aan zijn verbonden.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:43 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Mensen gaan pas nadenken zodra er iets van onvrede of achterstand ontstaat. Zo werkt dat nu eenmaal.
Niets meer aan toe te voegen.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:47 schreef Copycat het volgende:
[..]
Mwoah, dat is niet helemaal waar. Echte denkers denken vooruit. In tijden van welvaart aan de latere tijden die daar onlosmakelijk aan zijn verbonden.
De massa gaat idd pas denken als de eigen portemonnee wordt geraakt. Met dit soort op eigen leed/angst gebaseerde non-movements tot gevolg.
In het ( imo totaal onvergelijkbare) MiddenOosten lukte het ook, dus wij gaan ook de straat op! Dat idee een beetje. Maar laat ons wel op tijd onze Stabucks drinken.
Dat hebben ze sinds half oktober gedaan. En nog steeds is er geen eensluidend oordeel gepresenteerd.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:48 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Ik denk dat je moet gaan beginnen met inventariseren van wat belangrijk is. Wat er nodig is. En hoe je dit kunt bereiken. Anders blijf je op dezelfde voet verdergaan als altijd. Dit is niet de eerste keer dat er iets aan de hand is.
Er is structureel een probleem in hoe maatschappijen functioneren. Ten eerste is het belangrijk om de principes te onderkennen.
quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:41 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ik ben het wat dat laatste betreft niet met je eens. De mensen op het Beursplein waren alles behalve agressief, integendeel.
Maar hoe zou je die volgens jou onderliggende principes dan willen aanpakken?quote:Op dinsdag 24 januari 2012 10:03 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Maar het onderliggende principe geld en egocentrisme blijven buiten schot. En dat zijn nu juist de twee dingen die bekeken zouden moeten worden. Imo.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |