Op zaterdag 13 oktober 2012 17:58 schreef RickoKun het volgende:Koken met Rickokun:
Helaas geen plaatjes want dat kon niet op facialbook:
Benodigdheden voor lekkere sappige ballen van Rickue:
Basis:
100 gram beeuuuuurrrreee
500 gram half om half gehakt (runder is zo hendig droog)
1 ei
1 beschuit
1 eetlepel melk
Een klein lepeltje mosterd
Een klein beetje Ketjap Manis
Zout (1 theelepeltje) , peper.
Een halve teen Knoflook
Een kwart tot half ui (gesnipperd)
Een glas lauw water
(optioneel: spekjes, moet je wel los bakken voor je het bij de gehakt gooit, paprika)
Bereidingsbozzy:
Dikke plakaat 500 gram half om half in een kom pleuren. Tyf nu het ei en een eetlepel melk d’r door heen. Zorg dat je de knoflook heel erg fijn snijdt. Flikker nu alle ingrediënten door elkaar heen, zorg dat je goed in mijn ballen knijpt. Alles moet goed verdeeld zijn immers!
Goed, als je even flink de ballen door elkaar hebt gegraaid, zorg je dat er geen scheurtjes in mijn ballen zitten. Als er scheurtjes in zitten dan spuit er allemaal sap uit mijn ballen, en dat wil je niet. Niemand wil een rotzooitje maken in de keuken. Dus zorg dat je de gehaktballen in gelijke proporties verdeeld en zorg dat de oppervlakten egaal blijven.
Verhit nu een grote pan (met deksel, maar doe het deksel er nog niet op). Sodemieter die 100 gram boter bij de pan, eventueel een heel klein beetje olijfolie er door heen. Als de boter bruin en shit is, leg je heel voorzichtig mijn ballen in de pan. Je wil niet dat de sappen in je ogen spetteren want dat doet pijn. Nu zorg je dat het vuur goed hoog staat en blijf je bij de pan met gehaktballen staan. Je wacht tot de buitenkanten van de ballen goed bruin zijn aan beide kanten. Dit duurt heel erg kort dus wees alert op te bruine ballen.
Nu zijn de ballen aan de buitenkant dicht en lopen er geen sapjes meer uit mii balleng. Nu kan je ze rustig gaan braden: Een glaasje lauw water erbij gooien, het vuur zachtjes zetten en de deksel op de pan. Nu moet je 20 minuten de ballen laten braden. Zorg dat je ze na 10 minuten even omdraait. Eventueel vaker omdraaien maar dan heb je kans dat er scheuren in mijn ballen komen!
Vriendelijke groet,Ricko de cock