abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_106993316
De studiefinanciering voor studenten die een master volgen wordt vervangen door een sociaal leenstelsel.
Kortzichtige manier van bezuinigen en alleen maar onvoordelig op langer termijn
  donderdag 19 januari 2012 @ 15:58:05 #2
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_106993342
Ach ik was toch al door m'n stufi heen dus het maakt me vrij weinig meer uit....
pi_106993504
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 15:58 schreef kwiwi het volgende:
Ach ik was toch al door m'n stufi heen dus het maakt me vrij weinig meer uit....
En minder master studenten betekent dat mijn papiertje meer waard wordt *O*
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
pi_106993637
Ik ben er ook blij mee.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
  donderdag 19 januari 2012 @ 16:05:39 #5
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_106993686
En zo wordt studeren weer wat het was voor de oorlog : je wordt niet toegelaten om wat je kent en kunt, maar om wat je ouders kunnen betalen, en zo hoort het ook te zijn voor de CDA-ers en de VVD-ers. Een kennis-economie, goed, maar niet voor de paupers.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  donderdag 19 januari 2012 @ 16:08:12 #6
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_106993798
Links smult hiervan, die zien de stemmen al eraan komen!
"If you had a million years to do it, you couldn't rub out even half the "Fuck you" signs in the world."
Always look at the bright side of death
  donderdag 19 januari 2012 @ 16:10:28 #7
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_106993910
Ach, studenten gaan nu tenminste een keer een beetje hun best doen voor hun studie.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
  donderdag 19 januari 2012 @ 16:10:48 #8
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_106993925
Ik zie het probleem niet zo... Met het salaris wat je met je master kan verdienen zijn die paar euro's echt een peuleschilletje...
So we just called him Fred
pi_106993947
Dus van de basis en prestatiebeurs blijven ze af?

Ik heb geen enkel probleem om mijn toekomstige master te betalen, maar een bachelor zie ik wel graag bekostigd. Heb namelijk geen rijke ouders....
pi_106994109
Erg lullig voor universtair studenten. Immers, hun bachelor-diploma - een systeem dat er snel doorheen is gejaagd, en waarvoor destijds werd beloofd dat dit geen consequenties zou hebben - is volgens werkgevers minder waard dan een bachelor diploma van een hbo-student, die wél vier jaar studiefinanciering krijgen. Een mbo-er die doorstroomt naar het hbo krijgt 8 jaar studiefinanciering, een hardwerkende WO-student slechts drie. Hoe is dit eerlijk? Niet. Maar dat is het leven natuurlijk per definitie niet.
pi_106994143
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 16:10 schreef FredvZ het volgende:
Ik zie het probleem niet zo... Met het salaris wat je met je master kan verdienen zijn die paar euro's echt een peuleschilletje...
Ware het niet dat de overheid daar alweer een flink deel van opeist.
pi_106994195
'Studiefinanciering voor masterstudenten vervalt'

Wat betekent dit concreet; welke master en wat bijvoorbeeld met het reisproduct.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_106994229
quote:
14s.gif Op donderdag 19 januari 2012 16:10 schreef error_404 het volgende:
Ach, studenten gaan nu tenminste een keer een beetje hun best doen voor hun studie.
Mijn master duurt 3 jaar :')
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
  donderdag 19 januari 2012 @ 16:17:56 #14
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_106994272
quote:
14s.gif Op donderdag 19 januari 2012 16:16 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
'Studiefinanciering voor masterstudenten vervalt'

Wat betekent dit concreet; welke master en wat bijvoorbeeld met het reisproduct.
Halbe zal het reisproduct ook wel te duur vinden :')
pi_106994508
quote:
9s.gif Op donderdag 19 januari 2012 16:17 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Halbe zal het reisproduct ook wel te duur vinden :')
Als je met je master bezig bent hoef je ook heus niet meer elk weekend naar je ouders
  donderdag 19 januari 2012 @ 16:24:32 #16
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_106994655
Het gekke is dat Halbe het gerechtvaardigd vind vanwege de miljardenschuld, maar waarom is het dan de verantwoordelijkheid van de jonge burger en student om de schuld te fixen van eerdere generaties?

De reden "vanwege de miljardenschuld" is eigenlijk geen argument, omdat je daar alles mee kan rechtlullen wat krom is.
Zo kan ook besloten worden om belastingen flink te verhogen ...vanwege de miljardenschuld.
De zorg te korten ....vanwege de miljardenschuld
HRA per direct te stoppen met terugwerkende kracht ...vanwege de miljardenschuld.
etc.etc.
"If you had a million years to do it, you couldn't rub out even half the "Fuck you" signs in the world."
pi_106995128
Ja gaat lekker, premaster gaat 10k kosten en vervolgens bij je master ook geen STUFI meer krijgen. Worden dure jaren voor mij, dat red je niet eens met maximaal lenen :') :') :') :') Mijn ouders hebben door hard werken gelukkig een potje gecreerd, maar die gaat op deze manier ook volledig na de klote.
  donderdag 19 januari 2012 @ 16:36:15 #18
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_106995263
quote:
10s.gif Op donderdag 19 januari 2012 16:22 schreef Jesse_ het volgende:

[..]

Als je met je master bezig bent hoef je ook heus niet meer elk weekend naar je ouders
Ik dacht meer aan mensen die niet dichtbij hun onderwijsinstelling wonen vanwege een kamertekort of vanwege de kosten. Want voor "prive" doeleinden vind ik het sowieso niet echt noodzakelijk.
  donderdag 19 januari 2012 @ 16:37:22 #19
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_106995325
quote:
5s.gif Op donderdag 19 januari 2012 16:24 schreef mymoodfentje het volgende:
Het gekke is dat Halbe het gerechtvaardigd vind vanwege de miljardenschuld, maar waarom is het dan de verantwoordelijkheid van de jonge burger en student om de schuld te fixen van eerdere generaties?
Omdat hij geen zin heeft om zichzelf te korten op allerlei voordeeltjes.
pi_106995713
Laat mijn master nou net 3 jaar zijn, verdomme :')
pi_106995775
Enorm eerlijk! Hoe maak je langere masters nog minder aantrekkelijk?

En vervolgens klagen dat er te weinig technici zijn. Gôh, als je kan kiezen tussen een makkelijke master van 1 jaar of een moeilijke master waar velen 3 jaar over doen is de keuze gemakkelijk gemaakt. Zeker wanneer je na die een-jarige master vaak al meer kan verdienen dan bij een beta-master. Driemaal zo veel schuld/kosten en een gelijk/lager salaris!
pi_106995789
Graag ook met terugwerkende kracht lullo's zoals Zijlstra, Verhagen en Rutte belasten voor hun langstudeergedrag.

Verder zie ik het probleem niet zo. Studenten mogen wel wat zuiniger gaan leven, en wat meer investeren in hun eigen ontwikkeling en toekomstige mogelijkheden.
"Het geluk van het leven hangt af van de kwaliteit van je gedachten." - Marcus Aurelius
"Van liefde dromen is soms heerlijker dan ze te bedrijven." - Georges Guilbert
  donderdag 19 januari 2012 @ 17:04:13 #23
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_106996447
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 16:47 schreef Gewetensvol het volgende:
Studenten mogen wel wat zuiniger gaan leven, en wat meer investeren in hun eigen ontwikkeling en toekomstige mogelijkheden.
Ik weet niet hoe jij denkt dat het zit, maar als je het met alleen stufi en eventueel een aanvullende beurs moet doen kun je sowieso al maar net rondkomen. Collegegeld, boeken, huisvesting, verzekeringen, levensonderhoud etc. is allemaal niet gratis.
pi_106996752
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 16:33 schreef HenkXL het volgende:
Ja gaat lekker, premaster gaat 10k kosten en vervolgens bij je master ook geen STUFI meer krijgen. Worden dure jaren voor mij, dat red je niet eens met maximaal lenen :') :') :') :') Mijn ouders hebben door hard werken gelukkig een potje gecreerd, maar die gaat op deze manier ook volledig na de klote.
Ik hoop dat premasters tegen het ''lage instellingscollegegeld'' gevolgd mag worden, oftewel het normaal wettelijk collegegeld.
pi_106996807
De 'zuiniger leven' opmerking is inderdaad onzinnig.

Daarnaast vraag ik me af of dit niet juist meer langstudeerders op gaat leveren. In mijn geval (en ik zal niet de enige zijn) zal ik tijdens mijn master (veel meer) moeten gaan werken. Dit betekent minder tijd hebben om te studeren, waardoor vertraging...

En laat ik nou net een master hebben van drie jaar :(
pi_106996808
Maar is dit vooral voor HBO'ers of voor WO'ers?
  donderdag 19 januari 2012 @ 17:14:22 #27
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_106996833
quote:
14s.gif Op donderdag 19 januari 2012 17:13 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Maar is dit vooral voor HBO'ers of voor WO'ers?
Wat is dit voor vraag :')

voor Wo'ers natuurlijk.
pi_106996925
quote:
5s.gif Op donderdag 19 januari 2012 17:14 schreef mymoodfentje het volgende:

[..]

Wat is dit voor vraag :')

voor Wo'ers natuurlijk.
Qua doorstroming bedoel ik. Stel ik ga vanaf HBO een master doen. Is dit relevant?
  donderdag 19 januari 2012 @ 17:19:14 #29
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_106996990
quote:
14s.gif Op donderdag 19 januari 2012 17:17 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Qua doorstroming bedoel ik. Stel ik ga vanaf HBO een master doen. Is dit relevant?
Dan wel ja.
pi_106997066
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 17:19 schreef mymoodfentje het volgende:

[..]

Dan wel ja.
Voor welke groep is dit dan relevant, weet jij dat? Dat wil ik graag weten, ik twijfel over een master na mijn HBO.
pi_106997111
quote:
14s.gif Op donderdag 19 januari 2012 17:22 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Voor welke groep is dit dan relevant, weet jij dat? Dat wil ik graag weten, ik twijfel over een master na mijn HBO.
Voor elke groep die een master wil gaan doen, dus ook voor een HBO'er. Echter bestaat de kans dat een HBO'er ook voor de pre-master genept wordt door dit kabinet ( per studiepunt betalen etc. )
  donderdag 19 januari 2012 @ 17:23:56 #32
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_106997115
quote:

[..]

Iedereen?
  donderdag 19 januari 2012 @ 17:26:15 #33
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_106997181
quote:

[..]

Iedereen die academisch hogerop wilt komen omdat de basisschool heeft bepaald welk niveau jij hebt op 12 jarige leeftijd.
pi_106997598
quote:
10s.gif Op donderdag 19 januari 2012 17:26 schreef mymoodfentje het volgende:

[..]

Iedereen die academisch hogerop wilt komen omdat de basisschool heeft bepaald welk niveau jij hebt op 12 jarige leeftijd.
:') Jij hebt zeker geen vwo gedaan aan deze uitspraak te zien.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
  donderdag 19 januari 2012 @ 17:43:28 #35
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_106997622
wel lullig dat we zo genaaid worden!
Als mbo'er heb je wel de mogelijkheid om door te kunnen leren! Dan kun je 2 opleidingen volgen met je 4 jaar stufi. Dan kun je dus wel een domme keuze maken of een nivo hoger gaan doen. Als je als mbo'er naar het hbo wilt krijg je gewoon weer 4 jaar stufi!
Als WO'er krijg je straks 3 jaar stufi en eenmaal afgestudeerd als Bachelor heb je een voor het bedrijfsleven waardeloos papiertje opzak... en gaat een ambitieuze VMBO'er die wel de mogelijkheid had om door te leren er met jouw baan vandoor.

Daarnaast ben ik straks genaaid als ik geen OV meer krijg. Waarschijnlijk moet ik nog stage volgen na 1 september 2012. En wie gaat dat betalen meneer Zijlstra?
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
  donderdag 19 januari 2012 @ 17:45:34 #36
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_106997684
quote:
7s.gif Op donderdag 19 januari 2012 17:42 schreef Seam het volgende:

[..]

:') Jij hebt zeker geen vwo gedaan aan deze uitspraak te zien.
Dan denk je dat verkeerd, ik geef alleen aan hoe ingrijpend de maatregel wel niet is. Het hele onderwijssysteem in NL is slecht en dat begint bij de laatste groep op de basisschool.
pi_106998067
Ah, ik hoor nu net op het nieuws dat het definitief is dat Zijlstra dit wetsvoorstel indient.
In de praktijk betekent dit dat je als uitwonende student ¤230 meer per maand moet betalen, die waarschijnlijk geleend gaat moeten worden als je een enigzins serieuze masteropleiding volgt (lees: niet een waarvoor je aan 20 uur per week genoeg hebt).

Het is niet leuk en het is zeker niet sociaal maar ik zou de studie er niet voor laten liggen, het gaat om een extra schuld van maximaal 24*¤230 (afhankelijk van ofdat je direct na het afstuderen start met werken), in ieder geval als je nominaal slaagt, dus zo'n ¤5500. Dat is te overzien, zelfs gezien het bijzonder lage financiële rendement wat je in Nederland haalt uit een studie (bron: OESO).
Ik vind het wel zorgwekkend dat er alweer meer op de portemonnee en op afkomst wordt geselecteerd (bij University Colleges bijv. ook al het geval, bij bepaalde masterfases van opleidingen was dit ook al het geval en nog extremer (¤11000 voor 2 jaar L&R)) in plaats van dat er wordt geselecteerd op kwaliteiten en bewezen prestaties. Ik denk dan aan een combinatie van een aantal eisen die op zichzelf niet bijzonder zwaar zijn maar tesamen een goed beeld geven: een paar zevens en slagen voor een toelatingsexamen.

Je kan minder investeren per student door voor alle studenten minder te besteden en je kan ervoor kiezen om voor de ene opleiding minder te besteden en de andere opleiding evenveel te blijven investeren, dat laatste lijkt mij verstandiger.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_106998069
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 17:23 schreef HenkXL het volgende:

[..]

Voor elke groep die een master wil gaan doen, dus ook voor een HBO'er. Echter bestaat de kans dat een HBO'er ook voor de pre-master genept wordt door dit kabinet ( per studiepunt betalen etc. )
Is daar al wat meer informatie over?

Want was het niet nu al zo dat als je na het afronden van het HBO naar het WO wilde gaan, je rond de ¤10.000 moest neerleggen voor een premaster?
pi_106998175
Verschilt per opleiding per universiteit. Denk aan 150-200 euro per studiepunt voor de pre-masters.

Daarbovenop krijg je geen stufi en geen ov kaart.
pi_106998305
Als ik zie dat in Münster een master net iets meer dan ¤200 per semester (dus ¤400 per jaar) aan collegegeld kost, dan is het mischien ook interessant om over de grens te gaan kijken (België schijnt ook aantrekkelijk te zijn?).
pi_106998500
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 17:43 schreef ieniminimuis het volgende:
wel lullig dat we zo genaaid worden!
Als mbo'er heb je wel de mogelijkheid om door te kunnen leren! Dan kun je 2 opleidingen volgen met je 4 jaar stufi. Dan kun je dus wel een domme keuze maken of een nivo hoger gaan doen. Als je als mbo'er naar het hbo wilt krijg je gewoon weer 4 jaar stufi!
Als WO'er krijg je straks 3 jaar stufi en eenmaal afgestudeerd als Bachelor heb je een voor het bedrijfsleven waardeloos papiertje opzak... en gaat een ambitieuze VMBO'er die wel de mogelijkheid had om door te leren er met jouw baan vandoor.

Daarnaast ben ik straks genaaid als ik geen OV meer krijg. Waarschijnlijk moet ik nog stage volgen na 1 september 2012. En wie gaat dat betalen meneer Zijlstra?
Je moet niet vergeten dat het afpakken van de stufi bij een mbo'erharder aankomt dan iemand op de uni. Mensen op de uni kunnen een lening later makkelijker terugbetalen dan een mbo'er.
Wijnaldum: "Volgend seizoen speel ik in de Champions League" (15 September 2011)
pi_106998519
@Jesse

quote:
En minder master studenten betekent dat mijn papiertje meer waard wordt.
Het zou nog meer in waarde stijgen als het aantal studenten vermindert doordat het niveau wordt verhoogd.
Het is ook wat sympathieker.
Beter nog: het niveau van de universitaire opleidingen verhogen maar in totaal niet minder investeren in onderwijs en het geld wat wordt geïnvesteerd efficiënter investeren en beter verdelen.

[ Bericht 80% gewijzigd door Bram_van_Loon op 19-01-2012 18:45:04 ]
#NoDAPL
pi_106999335
quote:
13s.gif Op donderdag 19 januari 2012 18:05 schreef xminator het volgende:
Verschilt per opleiding per universiteit. Denk aan 150-200 euro per studiepunt voor de pre-masters.

Daarbovenop krijg je geen stufi en geen ov kaart.
Inderdaad, ik heb enige maanden geleden een klein ''onderzoekje'' gedaan en dat is in het kort waar het op neer komt. Bij een 60EC pre-master ben je dus al gauw een klein kapitaaltje a 10k kwijt. Zeilstra heeft een keer gezegt dat universiteiten het gewone collegetarief moesten hanteren, echter ging hij hier geen maatregelen voor treffen. Wat er op neer kwam dat studenten zelf maar moesten aankloppen wanneer bovenstaande het geval zou zijn.

quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 18:11 schreef von_Preussen het volgende:
Als ik zie dat in Münster een master net iets meer dan ¤200 per semester (dus ¤400 per jaar) aan collegegeld kost, dan is het mischien ook interessant om over de grens te gaan kijken (België schijnt ook aantrekkelijk te zijn?).
Dat is zeker interessant inderdaad en ik denk dat dat velen op termijn ook voor deze stap gaan kiezen. Ik zie het in ieder geval niet zitten om in een luttele 2 jaar een enorme studieschuld op te bouwen. Andere oplossing is een bedrijf vinden die jouw studie wil betalen, echter speelt dan het probleem van deeltijd bij (pre)masters weerop.
pi_106999381
In tijden dat we elk dubbeltje op z'n kant moeten leggen vind ik dit helemaal niet zo'n slecht plan. Zo'n sociaal leenstelsel is prima te overzien getuige Bram's sommetje: ¤5500 schuld maximaal, waar je dan 10 (of was het inmiddels verhoogd naar 15) jaar voor hebt om het terug te betalen. ¤550 per jaar is m.i. goed te doen voor iemand met een master-opleiding. En de geneeskundestudenten met een 3-jarige master gaan ook ontzettend veel geld binnenharken, dus dat moet ook geen probleem zijn.

Voor je reiskosten moet je pas opdraaien als je meer dan een jaar vertraging hebt. Alleszins redelijk, wat mij betreft. Overigens mag wat zo'n OV-jaarkaart best veranderd worden in een trajectkaart (ouderlijk huis-uni of ouderlijk huis-studentenkamer).

Maar allemaal op één voorwaarde: dat het verdiende (uitgespaarde) geld direct terug het onderwijs in wordt gepompt.
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
pi_106999404
quote:
1s.gif Op donderdag 19 januari 2012 18:19 schreef Guidetti het volgende:

[..]

Je moet niet vergeten dat het afpakken van de stufi bij een mbo'erharder aankomt dan iemand op de uni. Mensen op de uni kunnen een lening later makkelijker terugbetalen dan een mbo'er.
Geen extra stufi voor een MBO'er die HBO gaat doen lijkt me anders niet meer dan redelijk. Waarom wel master aanpakken, maar niet het MBO.
pi_106999490
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 18:49 schreef Adames het volgende:

[..]

Geen extra stufi voor een MBO'er die HBO gaat doen lijkt me anders niet meer dan redelijk. Waarom wel master aanpakken, maar niet het MBO.
Omdat er voor de zwakkeren gezorgd moet worden
pi_106999559
@Netflanders

Die BaMa-hervorming heeft volgens mij al negatieve consequenties gehad:
1. doordat die bachelorfase zonodig een op zichzelfstaande opleiding moest worden, iets wat volslagen ridicuul is, is de bachelorproef ingevoerd. Minder theoretische bagage en twee keer eenzelfde proef waarvan de een (thesis) wat uitgebreider is dan de ander.

2. er zijn schakelprogramma's ingevoerd die logisch gezien nooit het theoretische gat tussen de 3-jarige WO-bachelorfase en de 4-jarige HBO-bachelor kan overbruggen. Daarvoor is een schakelprogramma van een half jaar (nominaal!) te kort.
Ook voor het schakelen vanuit WO-bachelorfases van andere opleidingen geldt volgens mij hetzelfde probleem. Als je een groep studenten hebt waarvan er 50 het reguliere traject hebben gevolgd, 10 de bachelorfase van een andere WO-opleiding hebben gevolgd en 20 die een HBO-opleiding hebben gevolgd en dan ook nog eens op verschillende scholen dan kan je toch niet uitgaan van een bepaalde basis aan kennis, inzicht en vaardigheden. Tenzij je werkt met verschillende specialisaties voor de verschillende groepen studenten. Twee van de factoren die het belangrijkst zijn voor de kwaliteit van het onderwijs zijn homogene groepen en goede docenten.

Ik vind het ook nergens op slaang dat de mensen die starten met een MBO-opleiding twee opleidingen van in totaal 8 jaar krijgen vergoed terwijl de mensen die starten met een HBO-opleiding 4 jaar krijgen vergoed en de studenten die starten met een WO-opleiding slechts 3 jaar volledig krijgen vergoed.
Het lijkt mij ook in strijd met de uitspraak die diezelfde Halbe Zijlstra eerder in de week deed, dat Nederland niet meer zou moeten streven naar de Lissabondoelstelling, althans zoals Nederland die foutief interpreteerde!

[ Bericht 0% gewijzigd door Bram_van_Loon op 19-01-2012 21:47:07 ]
#NoDAPL
pi_107000055
Ik ben vorig jaar met mijn 3-jarige master begonnen, dus voor mij heeft het geen gevolgen maar je zou maar nu in je laatste Bachelor-jaar zitten :X
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
  donderdag 19 januari 2012 @ 19:24:55 #49
100593 Catch_me
Donateur Asielactie 2009
pi_107000638
heel dit land gaat naar de kloten
Op elke fokker past een bril.
pi_107000792
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 19:24 schreef Catch_me het volgende:
heel dit land gaat naar de kloten
Je kunt het toch gewoon lenen van de overheid en in 15 jaar terugbetalen? Wat is het probleem?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')