http://www.nu.nl/politiek(...)udenten-vervalt.htmlquote:'Studiefinanciering voor masterstudenten vervalt'
AMSTERDAM - De studiefinanciering voor studenten die een master volgen wordt vervangen door een sociaal leenstelsel. Dat betekent per jaar 3200 euro extra kosten voor uitwonende studenten en 1200 euro voor mensen die nog thuis wonen.
Dit blijkt volgens de Volkskrant uit een wetsvoorstel dat staatssecratris Halbe Zijlstra van Onderwijs donderdag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. De nieuwe wet zou op 1 september van dit jaar moeten ingaan.
Meer informatie volgt nog.
Qua collegegeld is de eerste master evenveel als de bachelor.quote:Op donderdag 19 januari 2012 14:15 schreef GladiatorMaximus het volgende:
Ik dacht dat masteropleidingen al duur genoeg waren
Weinig of geen rente vermoed ik.quote:Op donderdag 19 januari 2012 14:16 schreef Merkie het volgende:
Kan iemand me overigens uitleggen wat een sociaal leenstelsel is? En wat is het verschil met een "normaal" leenstelsel?
Je haalt nu premaster en master door elkaar.quote:Op donderdag 19 januari 2012 14:16 schreef Jellereppe het volgende:
Dit was al langer bekend. Als je een master wilt gaan doen moet je het instellingscollegetarief gaan betalen. Ook heb je geen recht op een studentenreisproduct. Wordt een duur geintje.
Zou kunnen, ik vind het alleen vreemd dat de "sociale" aspecten van het leenstelsel nergens duidelijk uitgelegd worden. Dat doet mij er toe denken dat er weinig sociaals aan het leenstelsel is, en dat het waarschijnlijk hetzelfde leenstelsel is als wat er nu ook al is.quote:
quote:Volgens Zijlstra stimuleert deze maatregel studenten om sneller af te studeren en een betere keuze te maken, zo schrijft de krant donderdag.
Dat vermoed ik ook, maar dat is iets om voor te waken. Als Spanje of Italië over twee jaar ineens gered moet worden, is het een koud kunstje om die rente even met 1,5% te verhogen.quote:
Het verschil is dat het omzetten van de lening in een gift op het moment dat je je master afrondt, nu wordt afgeschaft. Ontvangen studiefinanciering tijdens de masterfase moet nu dus altijd terugbetaald worden.quote:Op donderdag 19 januari 2012 14:22 schreef Merkie het volgende:
[..]
Zou kunnen, ik vind het alleen vreemd dat de "sociale" aspecten van het leenstelsel nergens duidelijk uitgelegd worden. Dat doet mij er toe denken dat er weinig sociaals aan het leenstelsel is, en dat het waarschijnlijk hetzelfde leenstelsel is als wat er nu ook al is.
Ik snap hoe het zal gaan werken. Alleen wat is er dan precies sociaal aan? Het is toch gewoon een leenstelsel? Het bijvoegelijk naamwoord "sociaal" impliceert iets van terugbetaling naar draagkracht, maar volgens mij is dat gewoon onzin.quote:Op donderdag 19 januari 2012 14:24 schreef freako het volgende:
[..]
Het verschil is dat het omzetten van de lening in een gift op het moment dat je je master afrondt, nu wordt afgeschaft. Ontvangen studiefinanciering tijdens de masterfase moet nu dus altijd terugbetaald worden.
In vergelijking tot landen waar überhaupt niet geleend kan worden is het sociaal, zo luidt een mogelijke verklaring.quote:Op donderdag 19 januari 2012 14:25 schreef Merkie het volgende:
[..]
Ik snap hoe het zal gaan werken. Alleen wat is er dan precies sociaal aan? Het is toch gewoon een leenstelsel? Het bijvoegelijk naamwoord "sociaal" impliceert iets van terugbetaling naar draagkracht, maar volgens mij is dat gewoon onzin.
Vergelijk de voorwaarden maar eens tussen een lening die je nu bij de bank afsluit, en een lening via DUO. De laatste heeft beduidend zachtere voorwaarden (lagere rente, uitstellen aflossing indien geen draagkracht).quote:Op donderdag 19 januari 2012 14:25 schreef Merkie het volgende:
[..]
Ik snap hoe het zal gaan werken. Alleen wat is er dan precies sociaal aan? Het is toch gewoon een leenstelsel? Het bijvoegelijk naamwoord "sociaal" impliceert iets van terugbetaling naar draagkracht, maar volgens mij is dat gewoon onzin.
Hoe bedoel je? Als je van het hbo komt moet je een premaster tegen het instellingscollegetarief volgen. En daarna nog een master van 1 of 2 jaar. Naar mijn weten ook tegen het instellingscollegetarief.quote:Op donderdag 19 januari 2012 14:18 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Je haalt nu premaster en master door elkaar.
Als je van het HBO komt ja, dat is een kleine groep. De meeste master-studenten hebben een WO-bachelor op zak, voor hen geldt dat niet. Je liet me even schrikken met je onzorgvuldig geformuleerde opmerking.quote:Op donderdag 19 januari 2012 14:29 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Hoe bedoel je? Als je van het hbo komt moet je een premaster tegen het instellingscollegetarief volgen. En daarna nog een master van 1 of 2 jaar. Naar mijn weten ook tegen het instellingscollegetarief.
Alsnog is het de bedoeling dat iedereen alles terugbetaalt. Ik vind er weinig sociaals aan. Deflatie van het begrip "sociaal" imo.quote:Op donderdag 19 januari 2012 14:29 schreef freako het volgende:
[..]
Vergelijk de voorwaarden maar eens tussen een lening die je nu bij de bank afsluit, en een lening via DUO. De laatste heeft beduidend zachtere voorwaarden (lagere rente, uitstellen aflossing indien geen draagkracht).
Inderdaad. Dat is wat ik bedoelde.quote:Op donderdag 19 januari 2012 14:31 schreef Merkie het volgende:
[..]
Als je van het HBO komt ja, dat is een kleine groep. De meeste master-studenten hebben een WO-bachelor op zak, voor hen geldt dat niet. Je liet me even schrikken met je onzorgvuldig geformuleerde opmerking.
Ach, 'sociaal' voor de een gaat ten koste van 'sociaal' voor de ander. Het is niet onbehoorlijk om de financiële verantwoording meer bij de kant van de student te leggen. En zoals freako al aangaf zijn de voorwaarden dan nog gunstig, mocht de studiekeuze op de arbeidsmarkt slecht uitpakken.quote:Op donderdag 19 januari 2012 14:33 schreef Merkie het volgende:
[..]
Alsnog is het de bedoeling dat iedereen alles terugbetaalt. Ik vind er weinig sociaals aan. Deflatie van het begrip "sociaal" imo.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |