abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 18 januari 2012 @ 12:38:13 #1
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_106945705
Sinds ongeveer een half jaar wonen house_is_a_feeling en ik samen in Enschede. We wonen anti-kraak, dus lekker flexibel. :P

Hoewel het wonen in Enschede fijn is, zijn zaken als school en ouders relatief ver weg. Omdat we toch anti-kraak wonen en het huis binnenkort gesloopt zal worden, zijn we op zoek gegaan naar een vervangend huurhuis wat voor ons meer in de "buurt" ligt. Uiteindelijk zijn we uitgekomen in de woonplaats van mijn ouders, waar sinds kort een hele wijk verhuurd wordt aan studenten in het kader van de leegstandswet. Kortom, ook anti-kraak. De gehele wijk gaat plat over 2 jaar. We kunnen iig tot einde 2013 daar blijven wonen.

Gisteren hebben we het huurcontract getekend voor een klein huisje met 3 kleine slaapkamers. Het is een stuk kleiner en een stuk uitgeleefder dan waar we nu zitten, maar het feit dat alles nu dichterbij is maakt voor ons een hoop goed ;).

7 februari moeten we naar ons "nieuwe" huis toe voor de sleuteloverdracht. De huur van ons oude huis wil ik per 15 februari opzeggen. Dat geeft ons ongeveer een week om te verhuizen.

Eigenlijk ben ik opzoek naar tips om het verhuizen snel af te kunnen. We zijn begonnen met het inpakken van kleine spullen, zodat we straks alleen de meubels hoeven over te verhuizen. Alle dozen met spullen worden op het moment naar mijn ouders toegebracht.

Verder zal het nieuwe huis ook een beetje opgeknapt moeten worden. Echter is het zonde om er veel geld aan te gooien en veel meer dan een andere kleur op de muur zal er dan ook niet gebeuren.

Het nieuwe huis beschikt over een vloer (grotendeels zeil), wat prima is. We hebben hier ook nog wat vloerbedekking liggen wat nog in zeer goede staat is, dat we gedeeltelijk willen meenemen. Dat kan ook gemakkelijk aangezien alle kamers in het nieuwe huis kleiner zijn, we kunnen dus alles gewoon uitsnijden. Zoals ik zei behoeven de muren wat aandacht; overal hangt 30 jaar oude behang; het is vies en verkleurd. Ik ben bang dat als we gelijk eroverheen verven dat de gele vlekken er gewoon doorheen gaan, dus ik ben eigenlijk opzoek naar een alternatief. Mijn ouders hadden het erover om de muur te sauzen, maar is dit de goedkoopste oplossing?

Even een foto impressie van ons nieuwe sloophok:
De buitenkant

Verder hebben we maar weinig foto's, iig niet een foto van iedere ruimte.

Badkamer

Slaapkamer

Ophokkamer (dit is de kleinste kamer en wordt op de plattegrond aangemerkt als zolder. Echter hebben de vorige bewoners nog een zolder gemaakt, bovenop de eerste verdieping).

Ik overweeg om de tegels in de badkamer te behandelen met tegelverf.. Dit lijkt mij alleen vrij duur.. De ruimte is niet heel groot, maar ik heb gehoord dat een klein potje wat geschikt is voor 8 m2 al gauw 40-50 euro kan kosten (en dan moet je nog meerdere lagen schilderen). Is dit een goed idee, of zijn er andere oplossingen om de badkamer minder saai te maken? :+

Alle tips verder zijn altijd welkom, ben benieuwd hoe jullie de verhuizing zo effectief mogelijk zouden doen :9
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_106945862
Gewoon sauzen die handel. Is maar een paar dagen werk en het is meteen een stuk frisser.
  vrijdag 20 januari 2012 @ 22:30:22 #3
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_107048752
Stormlooptopic, had toch wel op bruikbare tips gehoopt! :{
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
pi_107049464
Dat je in zoiets kan wonen!
Maar ik kan 't mis hebben...
  vrijdag 20 januari 2012 @ 22:46:15 #5
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_107049501
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 22:45 schreef Patroon het volgende:
Waarom zou dat niet kunnen? :+
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
pi_107050306
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 22:45 schreef Patroon het volgende:
Je moest eens weten wat ik hiervoor ga opgeven. 5 kamers, garage, keuken van 5x5m.. booh. Maargoed, scheelt weer 80 minuten reistijd straks.
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
  zaterdag 21 januari 2012 @ 08:06:58 #7
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_107059372
tegeltjes kan je opleuken met stickers.

Het vergeelde van de muren komt niet zomaar door de verf heen, dus latexen die hap
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_107059384
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2012 12:44 schreef ilovelamp het volgende:
Gewoon sauzen die handel. Is maar een paar dagen werk en het is meteen een stuk frisser.
Compressor met verfspuit huren, witte verf erin en muren en plafond van het hele huis in een keer doen middag werk en klaar :7
pi_107059652
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 08:16 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

Compressor met verfspuit huren, witte verf erin en muren en plafond van het hele huis in een keer doen middag werk en klaar :7
Heb dat wel eens geproefdraaid met een speciale spuit voor latex. Nou, valt erg tegen qua snelheid. Ga je met z'n tweeën rollen, ben je een stuk sneller klaar dan met zo'n miezerig neveltje.

Verder prima woning, na alles sauzen met goede latex knapt het gigantisch op. Tegeltjes kan je inderdaad verven (hebben wij ook in de badkamer), wordt niet "als nieuw", maar van een oubollige uitstraling&kleur kom je wel af. Tegeltjesverf is niet zo duur als je eerst suggereerde.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 21 januari 2012 @ 10:13:34 #10
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_107060252
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 08:06 schreef lipje het volgende:
tegeltjes kan je opleuken met stickers.

Het vergeelde van de muren komt niet zomaar door de verf heen, dus latexen die hap
Stickers mogen niet meer van meneer. :P
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 08:16 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

Mijn ouders schijnen er een te hebben, dus het proberen waard. :)

quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 09:15 schreef blomke het volgende:

[..]

Heb dat wel eens geproefdraaid met een speciale spuit voor latex. Nou, valt erg tegen qua snelheid. Ga je met z'n tweeën rollen, ben je een stuk sneller klaar dan met zo'n miezerig neveltje.

Verder prima woning, na alles sauzen met goede latex knapt het gigantisch op. Tegeltjes kan je inderdaad verven (hebben wij ook in de badkamer), wordt niet "als nieuw", maar van een oubollige uitstraling&kleur kom je wel af. Tegeltjesverf is niet zo duur als je eerst suggereerde.
Wat heb je ervoor betaald dan? Enig idee hoeveel ik nodig zal hebben om het goed dekkend te krijgen? De badkamer is niet zo groot.. in totaal maar 1m2 in ruimte, dus de muren zullen bij elkaar zo rond de 3m2 zitten.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
pi_107060526
Ach, denk dat je met een primer en een slijtvste laag met 2 x ¤20,- klaar bent.

Je begint met eerst alles met St Marc te ontvetten, dan de speciale tegeltjesprimer (die primer stinkt nogal, da's de goeie merk), dan een krasvaste laag erover, die laatste kan van ieder goed merk (Histor, Flexa) zijn.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_107061718
Eerst alles gaan ontvetten met st marc of ammoniak.

Dan kun je eventueel de slechtste wanden ( gele plekken ) plakken met glasweefselbehang.

Als je geen ervaring hebt met spuiten, zou ik ook voor rollen gaan.
Als je tex wil gaan spuiten, heb je meestal ook speciale spuit tex nodig.

Kijk of ze bij de Gamma/ Praxis een aanbieding hebben van Flexa/ Histor van 12,5 liter voor 40 euro.

Ga daar mee rollen, en het knapt een heel stuk op.
  zaterdag 21 januari 2012 @ 13:21:25 #13
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_107063964
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 11:42 schreef bobenjanneke het volgende:

Als je geen ervaring hebt met spuiten, zou ik ook voor rollen gaan.
Als je tex wil gaan spuiten, heb je meestal ook speciale spuit tex nodig.

Hmm, nog even kijken dan. Weet sowieso niet voor een specifieke spuit mijn ouders hebben. Zal dat even na moeten vragen :+
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
  zaterdag 21 januari 2012 @ 13:32:47 #14
363652 Nihao
Wo shi qiaomen de!
pi_107064276
Een beginnende schilder kan beter rollen dan spuiten, denk ik.

Hoeveel knaken betaal je maandelijks voor zo'n anti-kraak woning als ik vragen mag?
啊呀!
  zaterdag 21 januari 2012 @ 20:14:16 #15
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_107075608
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 13:32 schreef Nihao het volgende:
Een beginnende schilder kan beter rollen dan spuiten, denk ik.

Hoeveel knaken betaal je maandelijks voor zo'n anti-kraak woning als ik vragen mag?
250, maar dat heeft de woningbouw zelf bepaald.. De voorwaarden zijn zelfs gunstiger dan dat we nu hebben. Voor het nieuwe huis geldt voor de woningbouw een opzegtermijn van 3 maanden + dat we huurtoeslag aan mogen vragen etc. Voor het oude huis betalen we 95 per persoon + service kosten. Er geldt een opzegtermijn van 2 weken wederzijds. Dus we gaan er eigenlijk best op vooruit. :)
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
  zondag 22 januari 2012 @ 01:28:46 #16
121741 _Dizzy_
space, the final frontier
pi_107086523
Gewoon witte latex op alle muren mikken, de goedkoopste is goed genoeg, ben je voor een paar euro klaar.
Om op te leuke koop ( of maak) je wat sjablonen, die zet je tegen je muur in welke kleuren je wilt.

Zier er toch best leuk uit? En het is super goedkoop, heb ik toen ook zo gedaan in een huurwoning die ik kreeg, was ook helemaal uitgeleefd.
pi_107086828
Dat hebb je netjes gedaan! Ziet er echt mooi uit!
  zondag 22 januari 2012 @ 10:55:01 #18
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_107089895
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 20:14 schreef monsterd. het volgende:

[..]

250, maar dat heeft de woningbouw zelf bepaald.. De voorwaarden zijn zelfs gunstiger dan dat we nu hebben. Voor het nieuwe huis geldt voor de woningbouw een opzegtermijn van 3 maanden + dat we huurtoeslag aan mogen vragen etc. Voor het oude huis betalen we 95 per persoon + service kosten. Er geldt een opzegtermijn van 2 weken wederzijds. Dus we gaan er eigenlijk best op vooruit. :)
Ik heb respect voor je dat je dat kunt, wonen in een kraakwoning.
Ik zou dat niet kunnen, die hele onzekerheid dat het maar voor een korte periode is.
Telkens weer de hele boel verhuizen en nog maar niet te spreken van het inlichten van alle diensten en instellingen.
Nee, ik betaal dan liever wat meer.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_107090010
quote:
2s.gif Op zondag 22 januari 2012 10:55 schreef cvboer het volgende:

[..]

Ik zou dat niet kunnen, die hele onzekerheid dat het maar voor een korte periode is.
Telkens weer de hele boel verhuizen en nog maar niet te spreken van het inlichten van alle diensten en instellingen.
2 jaar vind ik niet kort. Deze die we nu hebben was een half jaar ;)
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
pi_107090056
quote:
2s.gif Op zondag 22 januari 2012 10:55 schreef cvboer het volgende:

[..]

Ik ben het met je eens, maar aan de andere kant is het voor sommigen een uitkomst.
Er zijn genoeg mensen die zelfstandig willen wonen, maar ook die moeten!

En in TS zijn geval weet ik het niet, maar 250 euro voor een woning is relatief weinig.

In Eindhoven is de gemiddelde wachttijd voor een reguliere sociale huurwoning 8 jaar.
Wij betalen 525 euro huur, dan hebben we het geluk gehad dat de woning zo uitgeleefd was dat een bouwbedrijf de woning gerenoveerd heeft, maar er zijn ook genoeg uitgeleefde woningen waar de nieuwe huurder aan de slag moet.

Dus het is een uitkomst, met de wetenschap dat het huurcontract voor een bepaalde tijd is.
  zondag 22 januari 2012 @ 12:52:02 #21
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_107092592
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2012 01:28 schreef _Dizzy_ het volgende:
Gewoon witte latex op alle muren mikken, de goedkoopste is goed genoeg, ben je voor een paar euro klaar.
Om op te leuke koop ( of maak) je wat sjablonen, die zet je tegen je muur in welke kleuren je wilt.

[ afbeelding ]

Zier er toch best leuk uit? En het is super goedkoop, heb ik toen ook zo gedaan in een huurwoning die ik kreeg, was ook helemaal uitgeleefd.
ziet er idd mooi uit zeg!
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
  zondag 22 januari 2012 @ 12:55:47 #22
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_107092726
quote:
17s.gif Op zondag 22 januari 2012 11:05 schreef bobenjanneke het volgende:

[..]

Ik ben het met je eens, maar aan de andere kant is het voor sommigen een uitkomst.
Er zijn genoeg mensen die zelfstandig willen wonen, maar ook die moeten!

En in TS zijn geval weet ik het niet, maar 250 euro voor een woning is relatief weinig.

In Eindhoven is de gemiddelde wachttijd voor een reguliere sociale huurwoning 8 jaar.
Wij betalen 525 euro huur, dan hebben we het geluk gehad dat de woning zo uitgeleefd was dat een bouwbedrijf de woning gerenoveerd heeft, maar er zijn ook genoeg uitgeleefde woningen waar de nieuwe huurder aan de slag moet.

Dus het is een uitkomst, met de wetenschap dat het huurcontract voor een bepaalde tijd is.
Hier is de gemiddelde wachttijd zo rond de 4-5 jaar. Ik ben nu pas 2 jaar ingeschreven dus zou heel lang moeten wachten om in aanmerking te komen voor een appartement ofzo. Dat vind ik de moeite niet waard. We kunnen nu dan 2 jaar blijven zitten. Daarnaast heeft de woningbouw een opzegtermijn van 3 maanden. Dat is ruim genoeg om iets anders te vinden :)
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
  dinsdag 24 januari 2012 @ 23:20:10 #23
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_107202262
Nieuws. :P
We kunnen dit weekend alvast beginnen met sauzen etc. Nu ga ik dat alleen doen, wegens gebrek aan hulpmogelijkheden. :+

Ik krijg wel wat (aanwijs)hulp maar zal in het algemeen alles zelf moeten doen. Het plan is om a.s. zondag dan te beginnen met de woonkamer, maar ik heb geen idee hoe en wat :')

Ik weet dat je alles moet afplakken, de muur moet afnemen met ammoniak, beter kan beginnen met het plafond en daarna pas de muur. Maar welke kant op moet ik schilderen etc? En hoeveel tijd moet er tussen verschillende lagen latex zitten?

Heeft iemand nog kleurtips voor op de muur trouwens? We hebben donkerbruine meubels op 2 licht beige stoelen na. Wil graag 1 muur van een kleurtje voorzien, de rest mag gewoon wit ;). Ik houd niet zo van rood, dus dat komt er sowieso niet in. Zelf zat ik te denken aan licht grijs/ beigeachtig maar misschien zijn er nog andere kleuren die ook heel goed kunnen? :)
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
pi_107215950
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 23:20 schreef monsterd. het volgende:
Nieuws. :P
We kunnen dit weekend alvast beginnen met sauzen etc. Nu ga ik dat alleen doen, wegens gebrek aan hulpmogelijkheden. :+

Ik krijg wel wat (aanwijs)hulp maar zal in het algemeen alles zelf moeten doen. Het plan is om a.s. zondag dan te beginnen met de woonkamer, maar ik heb geen idee hoe en wat :')

Ik weet dat je alles moet afplakken, de muur moet afnemen met ammoniak, beter kan beginnen met het plafond en daarna pas de muur. Maar welke kant op moet ik schilderen etc? En hoeveel tijd moet er tussen verschillende lagen latex zitten?

Heeft iemand nog kleurtips voor op de muur trouwens? We hebben donkerbruine meubels op 2 licht beige stoelen na. Wil graag 1 muur van een kleurtje voorzien, de rest mag gewoon wit ;). Ik houd niet zo van rood, dus dat komt er sowieso niet in. Zelf zat ik te denken aan licht grijs/ beigeachtig maar misschien zijn er nog andere kleuren die ook heel goed kunnen? :)
Als je gaat texen, ramen en deuren dicht houden, ook als het broeierig warm wordt.
Tex droogt door verdamping, en door een hoog luchtvochtigheid droogt de tex minder snel.
Dus als 1 wand of heel het plafond af is, kan je best een raam even openzetten.

Tex droogt zo vlug, dat wat 's morgens getext is, 's avonds weer opnieuw getext is.
  woensdag 25 januari 2012 @ 14:37:23 #25
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_107217959
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 23:20 schreef monsterd. het volgende:
Ik weet dat je alles moet afplakken, de muur moet afnemen met ammoniak, beter kan beginnen met het plafond en daarna pas de muur. Maar welke kant op moet ik schilderen etc?
Muur afnemen met ammoniak voor het texen heb ik nog nooit gedaan. Als het heel ranzig/stoffig is kan een natte doek erover misschien geen kwaad, maar echt ontvetten is volgens mij overbodig.

Afplakken doe ik zelf ook nooit: mijn ervaring is dat als je alle muren+plafonds gaat sausen, je sneller achteraf met een natte doek de kozijnen/deurposten kan afnemen dan ze vooraf kan afplakken...

Schilderen/behangen doe je "met het licht mee", dus bij de ramen beginnen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')