abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 16 januari 2012 @ 14:48:54 #1
101149 U.N.K.L.E.
Grappen over Tsjernobyl.
pi_106870210
Inleiding
Een dag zonder Internet, is een dag niet geleefd. Dit is mijn spreekbeurt over Facebook en haar moeder, Internet.

Een ode aan Facebook
Facebook weet veel.

Facebook weet waar je op school zit en wat voor opleiding je volgt. Facebook weet wie je familieleden zijn en wie je vrienden zijn. Met welke vrienden je veel praat, en met welke weinig. Met welke vrienden je afspreekt en met welke vrienden je naar de kroeg gaat. En ook naar welke kroeg. Facebook weet waar je op vakantie gaat en hoeveel mensen het leuk vinden dat je op vakantie bent. Facebook weet het als je ziek bent en ook als het alweer iets beter met je gaat. Facebook weet waar je werkt en wie je collega's zijn. Facebook weet welke talen je spreekt, inclusief niveau. Facebook weet dat je een relatie hebt en ook met wie. Facebook weet het als de relatie over is. Facebook weet het ook als je het moeilijk hebt in je relatie. Facebook weet dat je in een God gelooft, en in welke. Facebook weet wanneer je jarig bent en naar welke muziek je luistert. Facebook weet dat je op voetbal zit en welke mensen er nog meer in jouw team zitten. Facebook weet het als je oma overlijdt, of de hond. Facebook weet wat je vanavond gaat eten en wat de planning is voor de dag die komen gaat. Morgen. Overmorgen.

Het internet I, een introductie
Ik neem jullie een klein stukje mee terug in de tijd. De tijd dat internet nog niet zo evident was als vandaag. De tijd dat je rennend de woonkamer binnenstormde om je ouders te vertellen dat er sinds die dag internet op school was. Met een modem met allemaal rare piepgeluiden en na heel lang wachten was je dan online. En dan kon je surfen en plaatjes opzoeken en een online encyclopedie bekijken en op startpagina.nl en -stop-

Een mooie tijd. Want alle tijden die geweest zijn, worden uiteindelijk "mooi" genoemd. Zo ook deze tijd. Het is mij niet helemaal duidelijk wanneer zich dit allemaal afspeelde. Ik zat zelf blijkbaar nog op de basisschool, dus het zal ergens begin jaren '90 geweest zijn.

Het internet II
Ah, kijk eens aan. Paul heeft zijn vakantie naar Spanje geboekt. Leuk voor hem :) => "like".

Oh echt weer iets voor Sandra. Is ze de oplader van haar telefoon vergeten mee te nemen naar Benidorm. Haha dat is lastig! => "like".

Wat??!! Is mijn buurvrouw nu al aan koken? Bizar tijdstip. Ik dacht trouwens dat ze ziek was. Nouja. Ze eet in ieder geval iets lekkers. Zuurkool met worst. => "like"

Oh. Ik ben getagt in een foto. Is er een foto van mij gemaakt? Hmm even kijken. Tyfus!!!!! Wat was ik lam! hahahaha! => "like".

Oh, Paul is inmiddels aangekomen in Spanje. Het is daar dus 27 graden Celsius. Best warm! Maar wel lekker! => "like".

Wauw. Rachelle heeft vandaag uitgeslapen en lekker ontbeten met 'haar mannetje' en is inmiddels op weg naar de paardjes. Vanavond heeft ze een meidenavond want het is nogal lang geleden dat ze elkaar hebben gezien. Dat wordt leuk! => "like"

Facebook, de Wesley Sneijder van het Internet
…Of overdrijf ik? Nee toch? Zoals een voetbalteam om Wesley Sneijder heen wordt gebouwd, zo lijkt internet om Facebook heen gebouwd te worden. Wel een beetje toch? Of in ieder geval steeds meer…

Dit komt natuurlijk ook omdat wij zelf steeds meer -persoonlijke- informatie schenken aan Facebook. Eerst vulde je in een status alleen nog een status in. Ik geef hieronder een indruk van hoe deze status-update zich ongeveer ontwikkelde:

1. "Lekker uit eten met Babs."
2. "Lekker uit eten met Babette de Boer (klik om profiel weer te geven)"
3. "Lekker uit eten met Babette de Boer" @ Restaurant 'De Droge Aardbei', Dorpstraat 110a, Heerhugowaard.

Facebook wordt dus steeds groter en wij hebben steeds meer aan Facebook. Win-win-win-win :)

Dan nu de ontwikkeling door de tijd heen van foto's op Facebook:

1. Foto op Facebook.
2. Foto op Facebook, met tag-functie.
3. Foto op Facebook, met tag-functie en Facebook heeft alvast vierkanten om de hoofden heengezet. Haha Facebook dacht dat het paard op de achtergrond ook een mens was haha leuk ik tag een maat van me op dat paard kunnen we lachen :D
4. Foto op Facebook, met tag-functie en Facebook heeft alvast vierkanten om de hoofden heengezet. Paarden krijgen nu geen vierkanten meer om hun hoofd.
5. Foto op Facebook, met tag-functie waarbij Facebook probeert te 'raden' welke mensen er op de foto staan. Het nieuwste technische snufje.

Tot slot
Er bestaat een server. Ergens. Het is de server van Facebook. Ik besef dat Facebook waarschijnlijk meer dan 1 server in bezit heeft.

Deze server weet meer over jou dan je eigen moeder.
Ze keek me smerig aan ik vond 'm zelf nog zo subtiel
maar ze kon ze niet waarderen, grappen over Tsjernobyl
pi_106870418
_O_
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  maandag 16 januari 2012 @ 14:55:22 #3
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_106870422
En de R&P waarde van dit alles is?
  maandag 16 januari 2012 @ 14:56:28 #4
101149 U.N.K.L.E.
Grappen over Tsjernobyl.
pi_106870454
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 14:55 schreef Daniel1976 het volgende:
En de R&P waarde van dit alles is?
Het is geen klacht. Een overdenking. Dat doen jullie toch in R&P, denken?
  maandag 16 januari 2012 @ 15:00:50 #5
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_106870617
Alsof iedereen die schijt-info op facebook zet. Iedereen die constant met die kakverhalen over uit eten bij Jantje en Jetje komt blokkeer ik. Helemaal geen zin om die shit te lezen.

Zo.
Gourmetten of steengrillen?
  maandag 16 januari 2012 @ 15:01:10 #6
241330 A-mineur
Zware akkoorden.
pi_106870630
Ik snap niet zozeer de waarde, tevens weet internet zoveel van je als je er zelf opzet. En ja, facebook heeft wel meer dan één server, die hebben zeg maar een paar datacenters.
To doom or not to doom
  maandag 16 januari 2012 @ 15:03:13 #7
101149 U.N.K.L.E.
Grappen over Tsjernobyl.
pi_106870712
Ik hoopte inderdaad op een soort discussie hierover. Bedankt.

Jullie vinden dus dat jullie hier zelf niet aan mee doen? En de rest wel? Want de functionaliteiten worden toch wel degelijk gebruikt?
pi_106870780
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 14:56 schreef U.N.K.L.E. het volgende:

[..]

Het is geen klacht. Een overdenking. Dat doen jullie toch in R&P, denken?
Geniaaaaaaal. :D
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
  maandag 16 januari 2012 @ 15:06:47 #9
241330 A-mineur
Zware akkoorden.
pi_106870847
Ik vind facebook wel handig, niet alleen voor het "sociale" aspect met vrienden, maar ook gewoon een handige ticker om updates te ontvangen van je favo bands, voedsel, activiteiten etc. De functionaliteiten zijn handig, maar wat mij meer zorgen baart is dat 95% van de gebruikers nooit naar hun privacy settings krijgt. Dan krijg je dus dat je vakantiefoto's van, vrienden van jouw vrienden kan zien etc.. en ja... ik heb er een aantal gezien, incl tieten :D (dat krijg je dus als je zonder te kijken heel een map op facebook gooit).
To doom or not to doom
pi_106870856
facebook is zo 2011.
pi_106870884
ik heb het niet overigens. facebook. :r
  maandag 16 januari 2012 @ 15:13:43 #12
101149 U.N.K.L.E.
Grappen over Tsjernobyl.
pi_106871152
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 15:06 schreef A-mineur het volgende:
Ik vind facebook wel handig, niet alleen voor het "sociale" aspect met vrienden, maar ook gewoon een handige ticker om updates te ontvangen van je favo bands, voedsel, activiteiten etc. De functionaliteiten zijn handig, maar wat mij meer zorgen baart is dat 95% van de gebruikers nooit naar hun privacy settings krijgt. Dan krijg je dus dat je vakantiefoto's van, vrienden van jouw vrienden kan zien etc.. en ja... ik heb er een aantal gezien, incl tieten :D (dat krijg je dus als je zonder te kijken heel een map op facebook gooit).
Waar jij je zorgen om maakt is precies hetgeen waar ik me ook zorgen over maak.
pi_106871244
Ik wel. Het was een paar maanden leuk.
Als de wereld een groot vraagteken voor je is ?
Strek je eens uit !
pi_106871513
Nu wel een heel artikel in de Pers. Over een persoon die zijn facebook heeft weggegooid en veelal boze reacties krijgt of hoort dat sommige dingen al weken op fb stonden. Hij 'mist' dus wel dingen maar dat zet hij recht tegenover het feit dat hij zich meer geconcentreerd voelt en minder afleiding heeft.
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
  maandag 16 januari 2012 @ 15:24:08 #15
101149 U.N.K.L.E.
Grappen over Tsjernobyl.
pi_106871567
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 15:22 schreef Tamashii het volgende:
Nu wel een heel artikel in de Pers. Over een persoon die zijn facebook heeft weggegooid en veelal boze reacties krijgt of hoort dat sommige dingen al weken op fb stonden. Hij 'mist' dus wel dingen maar dat zet hij recht tegenover het feit dat hij zich meer geconcentreerd voelt en minder afleiding heeft.
Ik heb het ook gedaan. En je mist inderdaad veel. Vooral veel onzin. Maar goed, ook de onzin is soms leuk om te weten. Daarom lezen mensen ook roddelbladen, natuurlijk.

Al met al nog geen boze reacties gekregen. Tot dusver geen probleem. Het voelt best goed. Ik heb ineens veel meer tijd voor school en voor mijn vrienden. De ironie.
  maandag 16 januari 2012 @ 15:26:30 #16
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_106871650
Als het teveel vrije tijd opslokt kun je toch ook gewoon...minder vaak op facebook kijken?

Ik zit er 10 minuutjes per dag op ofzo. Merk nou niet echt dat m'n sociale leven eronder lijdt.
pi_106871710
quote:
Er bestaat een server. Ergens. Het is de server van Facebook. Ik besef dat Facebook waarschijnlijk meer dan 1 server in bezit heeft.
Vermoedelijk een server parkje :P aangezien er zoveel gebruikers wereldwijd zijn.
Redacted
  maandag 16 januari 2012 @ 15:30:58 #18
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_106871781
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 15:28 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]

Vermoedelijk een server parkje :P aangezien er zoveel gebruikers wereldwijd zijn.
Volgens mij hebben ze of gaan ze een heel nieuw serverpark in Zweden in gebruik nemen.
  maandag 16 januari 2012 @ 15:31:16 #19
101149 U.N.K.L.E.
Grappen over Tsjernobyl.
pi_106871794
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 15:28 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]

Precies. Een mooie centrale plek met al onze gegevens. De Nederlandse overheid zou het graag hebben.
pi_106871830
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 15:30 schreef Silenus het volgende:

[..]

Volgens mij hebben ze of gaan ze een heel nieuw serverpark in Zweden in gebruik nemen.
http://www.volkskrant.nl/(...)bij-poolcirkel.dhtml
Redacted
  maandag 16 januari 2012 @ 15:32:50 #21
277627 Seven.
We are Borg.
pi_106871837
Facebook, ik vind het een geniale verrijking op mijn sociale leven. Met als grootste voordelen dat je met mensen van ver weg laagdrempelig in contact kunt blijven en dat je met je vrienden af kunt spreken, foto's en muziek kunt delen etc etc. En ook als je er een tijdje geen zin in hebt, via facebook ben je er toch een beetje bij door te liken en commenten.

Die nieuwe timeline van facebook vind ik ook supergoed trouwens. Facebook weet nu wanneer ik mijn tattoo heb laten zetten bijvoorbeeld.
Resistance is futile.
  maandag 16 januari 2012 @ 15:33:27 #22
347764 Barbapapamama
Waar is het toilet hier?
  maandag 16 januari 2012 @ 15:38:20 #23
101149 U.N.K.L.E.
Grappen over Tsjernobyl.
pi_106872030
quote:
14s.gif Op maandag 16 januari 2012 15:32 schreef Seven. het volgende:
Facebook, ik vind het een geniale verrijking op mijn sociale leven. Met als grootste voordelen dat je met mensen van ver weg laagdrempelig in contact kunt blijven en dat je met je vrienden af kunt spreken, foto's en muziek kunt delen etc etc. En ook als je er een tijdje geen zin in hebt, via facebook ben je er toch een beetje bij door te liken en commenten.

Die nieuwe timeline van facebook vind ik ook supergoed trouwens. Facebook weet nu wanneer ik mijn tattoo heb laten zetten bijvoorbeeld.
Facebook wist al wanneer jij je tattoo liet zetten. Met de nieuwe timeline laten ze het echter ook aan de rest zien. Een mooi stukje programmeerwerk inderdaad. Knap gedaan.
  maandag 16 januari 2012 @ 15:43:53 #24
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_106872254
leuk stukje, die moet je insturen naar de FP :)
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_106872281
Facebook. :')
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')