InleidingEen dag zonder Internet, is een dag niet geleefd. Dit is mijn spreekbeurt over Facebook en haar moeder, Internet.
Een ode aan FacebookFacebook weet veel.
Facebook weet waar je op school zit en wat voor opleiding je volgt. Facebook weet wie je familieleden zijn en wie je vrienden zijn. Met welke vrienden je veel praat, en met welke weinig. Met welke vrienden je afspreekt en met welke vrienden je naar de kroeg gaat. En ook naar welke kroeg. Facebook weet waar je op vakantie gaat en hoeveel mensen het leuk vinden dat je op vakantie bent. Facebook weet het als je ziek bent en ook als het alweer iets beter met je gaat. Facebook weet waar je werkt en wie je collega's zijn. Facebook weet welke talen je spreekt, inclusief niveau. Facebook weet dat je een relatie hebt en ook met wie. Facebook weet het als de relatie over is. Facebook weet het ook als je het moeilijk hebt in je relatie. Facebook weet dat je in een God gelooft, en in welke. Facebook weet wanneer je jarig bent en naar welke muziek je luistert. Facebook weet dat je op voetbal zit en welke mensen er nog meer in jouw team zitten. Facebook weet het als je oma overlijdt, of de hond. Facebook weet wat je vanavond gaat eten en wat de planning is voor de dag die komen gaat. Morgen. Overmorgen.
Het internet I, een introductieIk neem jullie een klein stukje mee terug in de tijd. De tijd dat internet nog niet zo evident was als vandaag. De tijd dat je rennend de woonkamer binnenstormde om je ouders te vertellen dat er sinds die dag internet op school was. Met een modem met allemaal rare piepgeluiden en na heel lang wachten was je dan online. En dan kon je surfen en plaatjes opzoeken en een online encyclopedie bekijken en op startpagina.nl en
-stop-Een mooie tijd. Want alle tijden die geweest zijn, worden uiteindelijk "mooi" genoemd. Zo ook deze tijd. Het is mij niet helemaal duidelijk wanneer zich dit allemaal afspeelde. Ik zat zelf blijkbaar nog op de basisschool, dus het zal ergens begin jaren '90 geweest zijn.
Het internet IIAh, kijk eens aan. Paul heeft zijn vakantie naar Spanje geboekt. Leuk voor hem

=>
"like".
Oh echt weer iets voor Sandra. Is ze de oplader van haar telefoon vergeten mee te nemen naar Benidorm. Haha dat is lastig! =>
"like".
Wat??!! Is mijn buurvrouw nu al aan koken? Bizar tijdstip. Ik dacht trouwens dat ze ziek was. Nouja. Ze eet in ieder geval iets lekkers. Zuurkool met worst. =>
"like"Oh. Ik ben getagt in een foto. Is er een foto van mij gemaakt? Hmm even kijken. Tyfus!!!!! Wat was ik lam! hahahaha! =>
"like".
Oh, Paul is inmiddels aangekomen in Spanje. Het is daar dus 27 graden Celsius. Best warm! Maar wel lekker! =>
"like".
Wauw. Rachelle heeft vandaag uitgeslapen en lekker ontbeten met 'haar mannetje' en is inmiddels op weg naar de paardjes. Vanavond heeft ze een meidenavond want het is nogal lang geleden dat ze elkaar hebben gezien. Dat wordt leuk! =>
"like"Facebook, de Wesley Sneijder van het Internet…Of overdrijf ik? Nee toch? Zoals een voetbalteam om Wesley Sneijder heen wordt gebouwd, zo lijkt internet om Facebook heen gebouwd te worden. Wel een beetje toch? Of in ieder geval steeds meer…
Dit komt natuurlijk ook omdat wij zelf steeds meer -persoonlijke- informatie schenken aan Facebook. Eerst vulde je in een status alleen nog een status in. Ik geef hieronder een indruk van hoe deze status-update zich ongeveer ontwikkelde:
1. "Lekker uit eten met Babs."
2. "Lekker uit eten met Babette de Boer (klik om profiel weer te geven)"
3. "Lekker uit eten met Babette de Boer" @ Restaurant 'De Droge Aardbei', Dorpstraat 110a, Heerhugowaard.
Facebook wordt dus steeds groter en wij hebben steeds meer aan Facebook. Win-win-win-win

Dan nu de ontwikkeling door de tijd heen van foto's op Facebook:
1. Foto op Facebook.
2. Foto op Facebook, met tag-functie.
3. Foto op Facebook, met tag-functie en Facebook heeft alvast vierkanten om de hoofden heengezet. Haha Facebook dacht dat het paard op de achtergrond ook een mens was haha leuk ik tag een maat van me op dat paard kunnen we lachen

4. Foto op Facebook, met tag-functie en Facebook heeft alvast vierkanten om de hoofden heengezet. Paarden krijgen nu geen vierkanten meer om hun hoofd.
5. Foto op Facebook, met tag-functie waarbij Facebook probeert te 'raden' welke mensen er op de foto staan. Het nieuwste technische snufje.
Tot slotEr bestaat een server. Ergens. Het is de server van Facebook. Ik besef dat Facebook waarschijnlijk meer dan 1 server in bezit heeft.
Deze server weet meer over jou dan je eigen moeder.