abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 16 januari 2012 @ 14:48:54 #1
101149 U.N.K.L.E.
Grappen over Tsjernobyl.
pi_106870210
Inleiding
Een dag zonder Internet, is een dag niet geleefd. Dit is mijn spreekbeurt over Facebook en haar moeder, Internet.

Een ode aan Facebook
Facebook weet veel.

Facebook weet waar je op school zit en wat voor opleiding je volgt. Facebook weet wie je familieleden zijn en wie je vrienden zijn. Met welke vrienden je veel praat, en met welke weinig. Met welke vrienden je afspreekt en met welke vrienden je naar de kroeg gaat. En ook naar welke kroeg. Facebook weet waar je op vakantie gaat en hoeveel mensen het leuk vinden dat je op vakantie bent. Facebook weet het als je ziek bent en ook als het alweer iets beter met je gaat. Facebook weet waar je werkt en wie je collega's zijn. Facebook weet welke talen je spreekt, inclusief niveau. Facebook weet dat je een relatie hebt en ook met wie. Facebook weet het als de relatie over is. Facebook weet het ook als je het moeilijk hebt in je relatie. Facebook weet dat je in een God gelooft, en in welke. Facebook weet wanneer je jarig bent en naar welke muziek je luistert. Facebook weet dat je op voetbal zit en welke mensen er nog meer in jouw team zitten. Facebook weet het als je oma overlijdt, of de hond. Facebook weet wat je vanavond gaat eten en wat de planning is voor de dag die komen gaat. Morgen. Overmorgen.

Het internet I, een introductie
Ik neem jullie een klein stukje mee terug in de tijd. De tijd dat internet nog niet zo evident was als vandaag. De tijd dat je rennend de woonkamer binnenstormde om je ouders te vertellen dat er sinds die dag internet op school was. Met een modem met allemaal rare piepgeluiden en na heel lang wachten was je dan online. En dan kon je surfen en plaatjes opzoeken en een online encyclopedie bekijken en op startpagina.nl en -stop-

Een mooie tijd. Want alle tijden die geweest zijn, worden uiteindelijk "mooi" genoemd. Zo ook deze tijd. Het is mij niet helemaal duidelijk wanneer zich dit allemaal afspeelde. Ik zat zelf blijkbaar nog op de basisschool, dus het zal ergens begin jaren '90 geweest zijn.

Het internet II
Ah, kijk eens aan. Paul heeft zijn vakantie naar Spanje geboekt. Leuk voor hem :) => "like".

Oh echt weer iets voor Sandra. Is ze de oplader van haar telefoon vergeten mee te nemen naar Benidorm. Haha dat is lastig! => "like".

Wat??!! Is mijn buurvrouw nu al aan koken? Bizar tijdstip. Ik dacht trouwens dat ze ziek was. Nouja. Ze eet in ieder geval iets lekkers. Zuurkool met worst. => "like"

Oh. Ik ben getagt in een foto. Is er een foto van mij gemaakt? Hmm even kijken. Tyfus!!!!! Wat was ik lam! hahahaha! => "like".

Oh, Paul is inmiddels aangekomen in Spanje. Het is daar dus 27 graden Celsius. Best warm! Maar wel lekker! => "like".

Wauw. Rachelle heeft vandaag uitgeslapen en lekker ontbeten met 'haar mannetje' en is inmiddels op weg naar de paardjes. Vanavond heeft ze een meidenavond want het is nogal lang geleden dat ze elkaar hebben gezien. Dat wordt leuk! => "like"

Facebook, de Wesley Sneijder van het Internet
…Of overdrijf ik? Nee toch? Zoals een voetbalteam om Wesley Sneijder heen wordt gebouwd, zo lijkt internet om Facebook heen gebouwd te worden. Wel een beetje toch? Of in ieder geval steeds meer…

Dit komt natuurlijk ook omdat wij zelf steeds meer -persoonlijke- informatie schenken aan Facebook. Eerst vulde je in een status alleen nog een status in. Ik geef hieronder een indruk van hoe deze status-update zich ongeveer ontwikkelde:

1. "Lekker uit eten met Babs."
2. "Lekker uit eten met Babette de Boer (klik om profiel weer te geven)"
3. "Lekker uit eten met Babette de Boer" @ Restaurant 'De Droge Aardbei', Dorpstraat 110a, Heerhugowaard.

Facebook wordt dus steeds groter en wij hebben steeds meer aan Facebook. Win-win-win-win :)

Dan nu de ontwikkeling door de tijd heen van foto's op Facebook:

1. Foto op Facebook.
2. Foto op Facebook, met tag-functie.
3. Foto op Facebook, met tag-functie en Facebook heeft alvast vierkanten om de hoofden heengezet. Haha Facebook dacht dat het paard op de achtergrond ook een mens was haha leuk ik tag een maat van me op dat paard kunnen we lachen :D
4. Foto op Facebook, met tag-functie en Facebook heeft alvast vierkanten om de hoofden heengezet. Paarden krijgen nu geen vierkanten meer om hun hoofd.
5. Foto op Facebook, met tag-functie waarbij Facebook probeert te 'raden' welke mensen er op de foto staan. Het nieuwste technische snufje.

Tot slot
Er bestaat een server. Ergens. Het is de server van Facebook. Ik besef dat Facebook waarschijnlijk meer dan 1 server in bezit heeft.

Deze server weet meer over jou dan je eigen moeder.
Ze keek me smerig aan ik vond 'm zelf nog zo subtiel
maar ze kon ze niet waarderen, grappen over Tsjernobyl
pi_106870418
_O_
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  maandag 16 januari 2012 @ 14:55:22 #3
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_106870422
En de R&P waarde van dit alles is?
  maandag 16 januari 2012 @ 14:56:28 #4
101149 U.N.K.L.E.
Grappen over Tsjernobyl.
pi_106870454
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 14:55 schreef Daniel1976 het volgende:
En de R&P waarde van dit alles is?
Het is geen klacht. Een overdenking. Dat doen jullie toch in R&P, denken?
  maandag 16 januari 2012 @ 15:00:50 #5
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_106870617
Alsof iedereen die schijt-info op facebook zet. Iedereen die constant met die kakverhalen over uit eten bij Jantje en Jetje komt blokkeer ik. Helemaal geen zin om die shit te lezen.

Zo.
Gourmetten of steengrillen?
  maandag 16 januari 2012 @ 15:01:10 #6
241330 A-mineur
Zware akkoorden.
pi_106870630
Ik snap niet zozeer de waarde, tevens weet internet zoveel van je als je er zelf opzet. En ja, facebook heeft wel meer dan één server, die hebben zeg maar een paar datacenters.
To doom or not to doom
  maandag 16 januari 2012 @ 15:03:13 #7
101149 U.N.K.L.E.
Grappen over Tsjernobyl.
pi_106870712
Ik hoopte inderdaad op een soort discussie hierover. Bedankt.

Jullie vinden dus dat jullie hier zelf niet aan mee doen? En de rest wel? Want de functionaliteiten worden toch wel degelijk gebruikt?
pi_106870780
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 14:56 schreef U.N.K.L.E. het volgende:

[..]

Het is geen klacht. Een overdenking. Dat doen jullie toch in R&P, denken?
Geniaaaaaaal. :D
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
  maandag 16 januari 2012 @ 15:06:47 #9
241330 A-mineur
Zware akkoorden.
pi_106870847
Ik vind facebook wel handig, niet alleen voor het "sociale" aspect met vrienden, maar ook gewoon een handige ticker om updates te ontvangen van je favo bands, voedsel, activiteiten etc. De functionaliteiten zijn handig, maar wat mij meer zorgen baart is dat 95% van de gebruikers nooit naar hun privacy settings krijgt. Dan krijg je dus dat je vakantiefoto's van, vrienden van jouw vrienden kan zien etc.. en ja... ik heb er een aantal gezien, incl tieten :D (dat krijg je dus als je zonder te kijken heel een map op facebook gooit).
To doom or not to doom
pi_106870856
facebook is zo 2011.
pi_106870884
ik heb het niet overigens. facebook. :r
  maandag 16 januari 2012 @ 15:13:43 #12
101149 U.N.K.L.E.
Grappen over Tsjernobyl.
pi_106871152
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 15:06 schreef A-mineur het volgende:
Ik vind facebook wel handig, niet alleen voor het "sociale" aspect met vrienden, maar ook gewoon een handige ticker om updates te ontvangen van je favo bands, voedsel, activiteiten etc. De functionaliteiten zijn handig, maar wat mij meer zorgen baart is dat 95% van de gebruikers nooit naar hun privacy settings krijgt. Dan krijg je dus dat je vakantiefoto's van, vrienden van jouw vrienden kan zien etc.. en ja... ik heb er een aantal gezien, incl tieten :D (dat krijg je dus als je zonder te kijken heel een map op facebook gooit).
Waar jij je zorgen om maakt is precies hetgeen waar ik me ook zorgen over maak.
pi_106871244
Ik wel. Het was een paar maanden leuk.
Als de wereld een groot vraagteken voor je is ?
Strek je eens uit !
pi_106871513
Nu wel een heel artikel in de Pers. Over een persoon die zijn facebook heeft weggegooid en veelal boze reacties krijgt of hoort dat sommige dingen al weken op fb stonden. Hij 'mist' dus wel dingen maar dat zet hij recht tegenover het feit dat hij zich meer geconcentreerd voelt en minder afleiding heeft.
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
  maandag 16 januari 2012 @ 15:24:08 #15
101149 U.N.K.L.E.
Grappen over Tsjernobyl.
pi_106871567
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 15:22 schreef Tamashii het volgende:
Nu wel een heel artikel in de Pers. Over een persoon die zijn facebook heeft weggegooid en veelal boze reacties krijgt of hoort dat sommige dingen al weken op fb stonden. Hij 'mist' dus wel dingen maar dat zet hij recht tegenover het feit dat hij zich meer geconcentreerd voelt en minder afleiding heeft.
Ik heb het ook gedaan. En je mist inderdaad veel. Vooral veel onzin. Maar goed, ook de onzin is soms leuk om te weten. Daarom lezen mensen ook roddelbladen, natuurlijk.

Al met al nog geen boze reacties gekregen. Tot dusver geen probleem. Het voelt best goed. Ik heb ineens veel meer tijd voor school en voor mijn vrienden. De ironie.
  maandag 16 januari 2012 @ 15:26:30 #16
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_106871650
Als het teveel vrije tijd opslokt kun je toch ook gewoon...minder vaak op facebook kijken?

Ik zit er 10 minuutjes per dag op ofzo. Merk nou niet echt dat m'n sociale leven eronder lijdt.
pi_106871710
quote:
Er bestaat een server. Ergens. Het is de server van Facebook. Ik besef dat Facebook waarschijnlijk meer dan 1 server in bezit heeft.
Vermoedelijk een server parkje :P aangezien er zoveel gebruikers wereldwijd zijn.
Redacted
  maandag 16 januari 2012 @ 15:30:58 #18
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_106871781
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 15:28 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]

Vermoedelijk een server parkje :P aangezien er zoveel gebruikers wereldwijd zijn.
Volgens mij hebben ze of gaan ze een heel nieuw serverpark in Zweden in gebruik nemen.
  maandag 16 januari 2012 @ 15:31:16 #19
101149 U.N.K.L.E.
Grappen over Tsjernobyl.
pi_106871794
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 15:28 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]

Precies. Een mooie centrale plek met al onze gegevens. De Nederlandse overheid zou het graag hebben.
pi_106871830
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 15:30 schreef Silenus het volgende:

[..]

Volgens mij hebben ze of gaan ze een heel nieuw serverpark in Zweden in gebruik nemen.
http://www.volkskrant.nl/(...)bij-poolcirkel.dhtml
Redacted
  maandag 16 januari 2012 @ 15:32:50 #21
277627 Seven.
We are Borg.
pi_106871837
Facebook, ik vind het een geniale verrijking op mijn sociale leven. Met als grootste voordelen dat je met mensen van ver weg laagdrempelig in contact kunt blijven en dat je met je vrienden af kunt spreken, foto's en muziek kunt delen etc etc. En ook als je er een tijdje geen zin in hebt, via facebook ben je er toch een beetje bij door te liken en commenten.

Die nieuwe timeline van facebook vind ik ook supergoed trouwens. Facebook weet nu wanneer ik mijn tattoo heb laten zetten bijvoorbeeld.
Resistance is futile.
  maandag 16 januari 2012 @ 15:33:27 #22
347764 Barbapapamama
Waar is het toilet hier?
  maandag 16 januari 2012 @ 15:38:20 #23
101149 U.N.K.L.E.
Grappen over Tsjernobyl.
pi_106872030
quote:
14s.gif Op maandag 16 januari 2012 15:32 schreef Seven. het volgende:
Facebook, ik vind het een geniale verrijking op mijn sociale leven. Met als grootste voordelen dat je met mensen van ver weg laagdrempelig in contact kunt blijven en dat je met je vrienden af kunt spreken, foto's en muziek kunt delen etc etc. En ook als je er een tijdje geen zin in hebt, via facebook ben je er toch een beetje bij door te liken en commenten.

Die nieuwe timeline van facebook vind ik ook supergoed trouwens. Facebook weet nu wanneer ik mijn tattoo heb laten zetten bijvoorbeeld.
Facebook wist al wanneer jij je tattoo liet zetten. Met de nieuwe timeline laten ze het echter ook aan de rest zien. Een mooi stukje programmeerwerk inderdaad. Knap gedaan.
  maandag 16 januari 2012 @ 15:43:53 #24
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_106872254
leuk stukje, die moet je insturen naar de FP :)
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_106872281
Facebook. :')
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  maandag 16 januari 2012 @ 15:45:14 #26
101149 U.N.K.L.E.
Grappen over Tsjernobyl.
pi_106872299
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 15:43 schreef Maanvis het volgende:
leuk stukje, die moet je insturen naar de FP :)
Bedankt. Insturen als wat?
  maandag 16 januari 2012 @ 15:45:40 #27
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_106872310
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 15:45 schreef U.N.K.L.E. het volgende:

[..]

Bedankt. Insturen als wat?
column
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  maandag 16 januari 2012 @ 15:47:45 #28
101149 U.N.K.L.E.
Grappen over Tsjernobyl.
pi_106872401
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 15:45 schreef Maanvis het volgende:

[..]

column
Bedankt. Zal ik doen :)
pi_106874532
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 14:48 schreef U.N.K.L.E. het volgende:
Inleiding

Een ode aan Facebook
Facebook weet veel.

Facebook weet waar je op school zit en wat voor opleiding je volgt. Facebook weet wie je familieleden zijn en wie je vrienden zijn. Met welke vrienden je veel praat, en met welke weinig. Met welke vrienden je afspreekt en met welke vrienden je naar de kroeg gaat. En ook naar welke kroeg. Facebook weet waar je op vakantie gaat en hoeveel mensen het leuk vinden dat je op vakantie bent. Facebook weet het als je ziek bent en ook als het alweer iets beter met je gaat. Facebook weet waar je werkt en wie je collega's zijn. Facebook weet welke talen je spreekt, inclusief niveau. Facebook weet dat je een relatie hebt en ook met wie. Facebook weet het als de relatie over is. Facebook weet het ook als je het moeilijk hebt in je relatie. Facebook weet dat je in een God gelooft, en in welke. Facebook weet wanneer je jarig bent en naar welke muziek je luistert. Facebook weet dat je op voetbal zit en welke mensen er nog meer in jouw team zitten. Facebook weet het als je oma overlijdt, of de hond. Facebook weet wat je vanavond gaat eten en wat de planning is voor de dag die komen gaat. Morgen. Overmorgen.
'Facebook' weet helemaal niks..
enkel is via dat platform te ontdekken wat mensen er zélf op plaatsen... ook dat is geen plicht, maar een vrije keue, die mensen zélf kunnen doen, of ook verkiezen _niet_ te doen...

niemand dwingt je de clichématige 'ik ben poepen' statusmeldingen te postten, je hele hebben en houwen erop te gooien, en/of àlles via dat platform te doen.
Mogelijk dat het in sommige gevallen wél een aantal voordelen biedt, maar enkel dingen daar plaatsen 'om te maar te delen' is een beetje overdreven.

quote:
Het internet I, een introductie
Ik neem jullie een klein stukje mee terug in de tijd. De tijd dat internet nog niet zo evident was als vandaag. De tijd dat je rennend de woonkamer binnenstormde om je ouders te vertellen dat er sinds die dag internet op school was. Met een modem met allemaal rare piepgeluiden en na heel lang wachten was je dan online. En dan kon je surfen en plaatjes opzoeken en een online encyclopedie bekijken en op startpagina.nl en -stop-

Een mooie tijd. Want alle tijden die geweest zijn, worden uiteindelijk "mooi" genoemd. Zo ook deze tijd. Het is mij niet helemaal duidelijk wanneer zich dit allemaal afspeelde. Ik zat zelf blijkbaar nog op de basisschool, dus het zal ergens begin jaren '90 geweest zijn.
misschien ben ik een tikje ouder dan jou, iig heb ik die tijd heel bewust meegemaakt en daarom kan ik je heel gerust óók vertellen dat toendertijd dezelfde gegevens eigenlijk ook best te ontdekken waren...
hooguit niet ge-automatiseerd en onder elkaar gekoppeld, maar verder was het geen 'geheim' op welke school je zat, wie je vrienden waren, waar en wanner je op vakantie ging (daarvoor stuurden de mensen zelf rechthoekige kartonenen footootjes, genaamd 'anischtkaarten', alhoewel je die niet kon 'like-en').
Ook waar iemand werkte en wie iemands collega's waren was geen 'vertrouwelijke' informatie.

quote:
ligt sterk aan je moeder.. ik vermoed dat 90% vand e nog levende moeders die nog aktief contact hebben met hun kinderen, wel meer weten dan wat op favcebook te vinden is...

is dat niet zo, moet die persoon die kennelijk iedere 'troep' daar wil posten eerst bij zichzelf te rade gaan.. zulk gedrag zou zeker ziek zijn, maar is voral een fout van die persoon, niet van een webdienst.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_106874777
Leuk stukje.
  maandag 16 januari 2012 @ 16:44:21 #31
101149 U.N.K.L.E.
Grappen over Tsjernobyl.
pi_106874842
quote:
1s.gif Op maandag 16 januari 2012 16:37 schreef RM-rf het volgende:

[..]

'Facebook' weet helemaal niks..
enkel is via dat platform te ontdekken wat mensen er zélf op plaatsen... ook dat is geen plicht, maar een vrije keue, die mensen zélf kunnen doen, of ook verkiezen _niet_ te doen...

niemand dwingt je de clichématige 'ik ben poepen' statusmeldingen te postten, je hele hebben en houwen erop te gooien, en/of àlles via dat platform te doen.
Mogelijk dat het in sommige gevallen wél een aantal voordelen biedt, maar enkel dingen daar plaatsen 'om te maar te delen' is een beetje overdreven.

[..]

misschien ben ik een tikje ouder dan jou, iig heb ik die tijd heel bewust meegemaakt en daarom kan ik je heel gerust óók vertellen dat toendertijd dezelfde gegevens eigenlijk ook best te ontdekken waren...
hooguit niet ge-automatiseerd en onder elkaar gekoppeld, maar verder was het geen 'geheim' op welke school je zat, wie je vrienden waren, waar en wanner je op vakantie ging (daarvoor stuurden de mensen zelf rechthoekige kartonenen footootjes, genaamd 'anischtkaarten', alhoewel je die niet kon 'like-en').
Ook waar iemand werkte en wie iemands collega's waren was geen 'vertrouwelijke' informatie.

[..]

ligt sterk aan je moeder.. ik vermoed dat 90% vand e nog levende moeders die nog aktief contact hebben met hun kinderen, wel meer weten dan wat op favcebook te vinden is...

is dat niet zo, moet die persoon die kennelijk iedere 'troep' daar wil posten eerst bij zichzelf te rade gaan.. zulk gedrag zou zeker ziek zijn, maar is voral een fout van die persoon, niet van een webdienst.
Goede bijdrage :)

Oke, ik begrijp dat het een keuze is om onzininformatie op facebook te zetten. Maar de tijd dat ik Facebook had (best lang), viel het me op dat toch heel veel mensen dit doen. En dat lijkt me toch niet echt een gezonde ontwikkeling. Iedereen plaatst zo makkelijk informatie over zichzelf op een website, zonder dat we weten wat daarmee gebeurd en hoe lang het bewaard blijft.

En de vergelijking die je maakt met vroeger. Een ansichtkaart sturen naar een bekende is toch wel iets anders dan hoe vakantiefoto's nu gedeeld worden op Facebook? Of stuurde we toen ook 400 ansichtkaarten naar 300 verschillende mensen?
  maandag 16 januari 2012 @ 16:44:39 #32
101149 U.N.K.L.E.
Grappen over Tsjernobyl.
pi_106874857
quote:
7s.gif Op maandag 16 januari 2012 16:42 schreef -Strawberry- het volgende:
Leuk stukje.
Dankjewel :)
  maandag 16 januari 2012 @ 16:59:36 #33
251529 drijfhout
harder dan hard genoeg
pi_106875477
Ik heb geen facebook. Het lijkt me een topic van iemand die veelsteveel gefacebooked heeft in zijn leven. Een soort klagen over jezelf. Echt niet iedereen zit op facebook, dat zijn vooral de mensen die sociale bevestiging zoeken. Je kan toch zelf wel verzinnen dat dit een fuik is voor marketinginformatiejagers?
Ik pak mijn brommer en ik ga.
  maandag 16 januari 2012 @ 17:02:49 #34
101149 U.N.K.L.E.
Grappen over Tsjernobyl.
pi_106875612
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 16:59 schreef drijfhout het volgende:
Ik heb geen facebook. Het lijkt me een topic van iemand die veelsteveel gefacebooked heeft in zijn leven. Een soort klagen over jezelf. Echt niet iedereen zit op facebook, dat zijn vooral de mensen die sociale bevestiging zoeken. Je kan toch zelf wel verzinnen dat dit een fuik is voor marketinginformatiejagers?
Nogmaals, het is geen klacht. Een overdenking.

En ik heb niet extreem veel op Facebook gezeten. Je veroordeelt me te snel.
  maandag 16 januari 2012 @ 17:06:26 #35
251529 drijfhout
harder dan hard genoeg
pi_106875736
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 17:02 schreef U.N.K.L.E. het volgende:

[..]

Nogmaals, het is geen klacht. Een overdenking.

En ik heb niet extreem veel op Facebook gezeten. Je veroordeelt me te snel.
Wat kan je dat in 's hemelsnaam schelen? Zelfs je mening over facebook wil je bevestigd zien. Dat is de overtreffende trap van facebooken. Ik ben maar een lul achter een toetsenbord joh, trek het je niet aan.
  maandag 16 januari 2012 @ 17:09:01 #36
101149 U.N.K.L.E.
Grappen over Tsjernobyl.
pi_106875805
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 17:06 schreef drijfhout het volgende:

[..]

Wat kan je dat in 's hemelsnaam schelen? Zelfs je mening over facebook wil je bevestigd zien. Dat is de overtreffende trap van facebooken. Ik ben maar een lul achter een toetsenbord joh, trek het je niet aan.
Ik probeer hier een discussie te voeren (of meningen te horen) van mensen over Facebook en het tegenwoordige gebruik daarvan.

Het lijkt mij, bij het voeren van een discussie of gesprek, nogal vreemd om een user te zien als "een lul achter een toetsenbord". Dat je zo over jezelf denkt, betekent nog niet dat ik dat ook doe.
  maandag 16 januari 2012 @ 17:14:42 #37
251529 drijfhout
harder dan hard genoeg
pi_106875972
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 17:09 schreef U.N.K.L.E. het volgende:

[..]

Ik probeer hier een discussie te voeren (of meningen te horen) van mensen over Facebook en het tegenwoordige gebruik daarvan.

Het lijkt mij, bij het voeren van een discussie of gesprek, nogal vreemd om een user te zien als "een lul achter een toetsenbord". Dat je zo over jezelf denkt, betekent nog niet dat ik dat ook doe.
Welkom op fok. Sorrie, het sterft hier van de lullen achter een toetsenbord, en dat mag je best ook over mij denken. Ik vind natuurlijk dat je gelijk hebt met je OP, maar die hele facebookwereld gaat simpelweg langs me heen, en dus heb ik al die gedachten er niet bij die het in jou losmaakt.

The point is:

quote:
Die server weet niks over mij. Die weet dat alleen als jij daarvoor kiest.
  maandag 16 januari 2012 @ 17:18:19 #38
101149 U.N.K.L.E.
Grappen over Tsjernobyl.
pi_106876091
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 17:14 schreef drijfhout het volgende:

[..]

Welkom op fok. Sorrie, het sterft hier van de lullen achter een toetsenbord, en dat mag je best ook over mij denken. Ik vind natuurlijk dat je gelijk hebt met je OP, maar die hele facebookwereld gaat simpelweg langs me heen, en dus heb ik al die gedachten er niet bij die het in jou losmaakt.

The point is:

[..]

Die server weet niks over mij. Die weet dat alleen als jij daarvoor kiest.
Ik ben lang genoeg lid van FOK! om te weten wat voor mensen hier op het forum zitten. En dat zijn gelukkig heel veel normale. Overwegend zelfs, afhankelijk van het forum waarin je je bevindt.

Je had je minder aangesproken moeten voelen met de laatste zin uit de OP. Als het voor jou niet geldt, dan is dat prima. Ik probeer een bepaald type neer te zetten waarvan ik weet dat die veel voorkomt. Een bepaald type Facebook-gebruiker dus. Niet voor jou? Perfect. Dan hoor ik graag je mening.

En ondanks dat het lijkt alsof je het graag zo wilt: ik vind je nog steeds geen lul achter een toetsenbord.
  maandag 16 januari 2012 @ 17:20:49 #39
251529 drijfhout
harder dan hard genoeg
pi_106876177
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 17:18 schreef U.N.K.L.E. het volgende:

[..]
...
En ondanks dat het lijkt alsof je het graag zo wilt: ik vind je nog steeds geen lul achter een toetsenbord.
VERDOMME MAN WIL JE ME NOU ECHT HELEMAAL KAPOT MAKEN OFSO?!!! :(

:P ;)
pi_106876213
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 16:44 schreef U.N.K.L.E. het volgende:

[..]

Goede bijdrage :)

Oke, ik begrijp dat het een keuze is om onzininformatie op facebook te zetten. Maar de tijd dat ik Facebook had (best lang), viel het me op dat toch heel veel mensen dit doen. En dat lijkt me toch niet echt een gezonde ontwikkeling. Iedereen plaatst zo makkelijk informatie over zichzelf op een website, zonder dat we weten wat daarmee gebeurd en hoe lang het bewaard blijft.
Het zetten van informatie online is het zelfde als een tatoeage. Het zal er altijd blijven. Hoogstens van plek verschuiven of vervagen in de webwereld. Helaas is hier blijkbaar niet iedereen van bewust, aangezien sommige mensen erg makkelijk zijn met hun gegevens te delen.
signatuurloos
pi_106876575
quote:

[..]
dat toch heel veel mensen dit doen. ..
nou én?
dat is ook een keuze

quote:
En de vergelijking die je maakt met vroeger. Een ansichtkaart sturen naar een bekende is toch wel iets anders dan hoe vakantiefoto's nu gedeeld worden op Facebook? Of stuurde we toen ook 400 ansichtkaarten naar 300 verschillende mensen?
dat zal iedereen voor zichzelf moeten beantwoorden, maar ik vermoed dat mensen die nu iedere poeps op Facebook moeten plaatsen dat toen ook deden met ansichtkaarten...

nogmaals... dat is gewoon een keuze van die mensen en jij bent zelfs niet eens gedwongen dat te lezen,

zoals Doe Maar dertig jaar terug al zong:
"Nee!
Er zit een knop op je TV
Die helpt je zo uit de puree
Druk 'em in en ga maar mee
De bloemen buiten zetten"

ook nu kun je Facebook gewoon uitzetten en negeren.. net zoals vroeger mensen kennelijk 'hooked' achter de televisie zaten en anderen liepen te mipeen dat 'de televisie' zo machtig was en _iedereen_ de hele tijd ernaar keek was dat net zo goed een keuze als nu de mensen kunnen kiezen vanalles en nog wat erop te posten óf dat gepost van anderen te gaan zitten doorlezen.

Edit:
Overigens, naarst alles wat mensen er zélf welbewust op kunnen plaatsen of mensen kunnen lezen is Facebook al alomtegenwordige site, incluseif hun externe 'like' knopen natuurlijk verdomd goed in staat mensen te 'volgen'... op eenzelfde manier als bv Google dat kan..
Dat is nog een andere kwestie wat betreft een mogelijke 'inbreuk' op privacy en eentje die ikzelf ook wat kritischer betracht en mer twijfels bij heb ... Daar gaat het wat verder dan enkel óf mensen wlebeust dingen met andere n in een 'opublieke omgeving' delen, maar kan Facebook iemands activiteiten, aanwezigheid en bv ook iemands sociale contacten/netwerk verdomd exact in de kaart brengen en commercieel uitnutten
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_106878009

Privacy , Do not track plus.
Redacted
  maandag 16 januari 2012 @ 18:13:54 #43
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_106878153
quote:
Waarom?
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
  maandag 16 januari 2012 @ 19:08:44 #44
101149 U.N.K.L.E.
Grappen over Tsjernobyl.
pi_106880257
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 18:13 schreef Catbert het volgende:

[..]

Waarom?
Omdat mensen steeds meer persoonlijke informatie op een steeds gemakkelijker toegankelijk netwerk plaatsen. Dat lijkt me geen gezonde ontwikkeling, omdat de informatie die je plaatst niet meer te verwijderen is.
pi_106880492
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 19:08 schreef U.N.K.L.E. het volgende:

[..]

Omdat mensen steeds meer persoonlijke informatie op een steeds gemakkelijker toegankelijk netwerk plaatsen. Dat lijkt me geen gezonde ontwikkeling, omdat de informatie die je plaatst niet meer te verwijderen is.
Jawel er zit een verwijder knopje bij de facebook , dus je kan ze wel degelijk weghalen.
  maandag 16 januari 2012 @ 19:17:28 #46
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
  maandag 16 januari 2012 @ 19:18:06 #47
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_106880719
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 19:08 schreef U.N.K.L.E. het volgende:
Persoonlijk != privacygevoelig. Wat ik kwa vakantie doe is hardstikke persoonlijk, maar ik zet niks op internet dat m'n baas of m'n moeder niet mag lezen :)
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
  maandag 16 januari 2012 @ 20:28:00 #48
101149 U.N.K.L.E.
Grappen over Tsjernobyl.
pi_106884383
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 19:13 schreef formerjellybean het volgende:

[..]

Jawel er zit een verwijder knopje bij de facebook , dus je kan ze wel degelijk weghalen.
En hoe weet jij dat het dan echt weg is? Stel dat het alleen onzichtbaar gemaakt wordt?
Ik zeg dit, omdat ik weet dat het een normale handeling is voor softwareonwikkelaars om database records onzichtbaar te maken in plaats van 'echt' te verwijderen. Dit heeft te maken met eventuele verwijzingen van en naar het record. Als jij het niet ziet, betekent het niet dat het ook weg is.

Net zo als mijn Facebook account. Deze heb ik op inactief gezet. Verwijderen kan niet. Alles lijkt nu weg, maar als ik over een maand weer zou inloggen is alles weer terug. En met alles bedoel ik echt alles. Foto's, likes, berichten, vrienden. Alles.
  maandag 16 januari 2012 @ 20:28:56 #49
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_106884432
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:28 schreef U.N.K.L.E. het volgende:
Net zo als mijn Facebook account. Deze heb ik op inactief gezet. Verwijderen kan niet. Alles lijkt nu weg, maar als ik over een maand weer zou inloggen is alles weer terug. En met alles bedoel ik echt alles. Foto's, likes, berichten, vrienden. Alles.
Je kunt het ook echt laten verwijderen. Ze zijn wettelijk verplicht hieraan mee te werken.
pi_106884614
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:28 schreef Catbert het volgende:

[..]

Je kunt het ook echt laten verwijderen. Ze zijn wettelijk verplicht hieraan mee te werken.
allemaal leuk en aardig maar totaal nutteloos als men niet weet dat door je account te 'verwijderen' het profiel op de achtergrond niet echt verwijderd wordt.

dus dan zou je een verzoek in moeten dienen bij fb of zo?
pi_106884903
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:28 schreef U.N.K.L.E. het volgende:

[..]

En hoe weet jij dat het dan echt weg is? Stel dat het alleen onzichtbaar gemaakt wordt?
Ik zeg dit, omdat ik weet dat het een normale handeling is voor softwareonwikkelaars om database records onzichtbaar te maken in plaats van 'echt' te verwijderen. Dit heeft te maken met eventuele verwijzingen van en naar het record. Als jij het niet ziet, betekent het niet dat het ook weg is.

Ja maar dat heb je er zelf opgezet niet facebook. Je kan nu wel heel erg oh facebook dit en facebook dat doen, maar je hebt het er zelf opgezet. Jij besloot bij facebook te gaan , je had er ook voor kunnen kiezen niet op facebook te gaan en al die info er niet op te zetten.
  maandag 16 januari 2012 @ 20:40:36 #52
101149 U.N.K.L.E.
Grappen over Tsjernobyl.
pi_106885171
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:36 schreef formerjellybean het volgende:

[..]

Ja maar dat heb je er zelf opgezet niet facebook. Je kan nu wel heel erg oh facebook dit en facebook dat doen, maar je hebt het er zelf opgezet. Jij besloot bij facebook te gaan , je had er ook voor kunnen kiezen niet op facebook te gaan en al die info er niet op te zetten.
Ho! Ik zeg nergens dat Facebook "slecht" is toch? Ik maak me zorgen over de manier waarop mensen het gebruiken. Ik geef alleen aan dat het vrij normaal is als ze data niet echt verwijderen, maar onzichtbaar maken.

Inderdaad, je kiest er zelf voor om dingen op Facebook te zetten. En daar geef ik Facebook nergens de schuld van.

Ik reageer hier met name op het stukje:
quote:
Je kan nu wel heel erg oh facebook dit en facebook dat doen, maar je hebt het er zelf opgezet.
pi_106886797
Goede uiteenzetting, TS.

Ik ben na jaren overstag en heb nu ook Facebook. En ja, als je het niet hebt mis je vooral veel onzin. Mensen zetten vooral dingen neer als wat ze gegeten hebben, vakantiefoto's en wat voor ironisch ze nu weer overkomen is. Vooral pronken met je dronkenschap is blijkbaar populair. Een leven zonder Facebook is prima te doen.
  maandag 16 januari 2012 @ 21:06:46 #54
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_106886923
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:31 schreef dawg het volgende:
allemaal leuk en aardig maar totaal nutteloos als men niet weet dat door je account te 'verwijderen' het profiel op de achtergrond niet echt verwijderd wordt.
Als privacy zo'n issue voor je is vind ik 'niet weten' geen excuus. Doe dan wat onderzoek.

quote:
dus dan zou je een verzoek in moeten dienen bij fb of zo?
Ja.

http://www.facebook.com/group.php?gid=16929680703
pi_106887024
Ik vraag me regelmatig af hoe de maatschappij, de wereld en de mens zich ontwikkelt onder invloed van social media i.c.m. smartphones. Iemand Brave New World gelezen?
  maandag 16 januari 2012 @ 21:31:49 #56
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_106888626
KwaliteitsOP moarrr!
  maandag 16 januari 2012 @ 21:34:13 #57
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_106888773
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 21:08 schreef tissues4myissues het volgende:
Ik vraag me regelmatig af hoe de maatschappij, de wereld en de mens zich ontwikkelt onder invloed van social media i.c.m. smartphones. Iemand Brave New World gelezen?
de engelse versie, in 2havo, ik snapte er geen klote van en bij de overhoring lulde ik maar wat en kreeg een 9. Het gaat over reageerbuisbaby's
pi_106888955
Ik vraag me werkelijk af waarom het juichend positief is dat facebook alles van je weet.

Het lijkt wel of de huidige generatie blij is eindelijk 'verlost' te zijn van zijn privacy.
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
  maandag 16 januari 2012 @ 21:43:47 #59
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_106889345
quote:
15s.gif Op maandag 16 januari 2012 21:37 schreef Puntenjager het volgende:
Ik vraag me werkelijk af waarom het juichend positief is dat facebook alles van je weet.

Het lijkt wel of de huidige generatie blij is eindelijk 'verlost' te zijn van zijn privacy.
ik ben 20 en heb geen facebook. Iedereen vind dat raar. En ik zo, ik geef om mijn privacy, wordt ik gewoon uitgelachen! Bastards.
  maandag 16 januari 2012 @ 21:44:50 #60
101149 U.N.K.L.E.
Grappen over Tsjernobyl.
pi_106889424
quote:
1s.gif Op maandag 16 januari 2012 21:43 schreef n00b13 het volgende:

[..]

ik ben 20 en heb geen facebook. Iedereen vind dat raar. En ik zo, ik geef om mijn privacy, wordt ik gewoon uitgelachen! Bastards.
Gewoon laten lachen dus ;)

Privacy is iets wat ons langzaam afgenomen wordt. En we zullen dat niet zo makkelijk meer terug krijgen, vrees ik.
pi_106889707
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 14:48 schreef U.N.K.L.E. het volgende:

Het is er inderdaad meer dan één. Een kleine selectie:

Santa Clara, California:

Prineville, OregonL

quote:
Technical presentations by Facebook staff suggest that as of June 2010 the company was running at least 60,000 servers in its data centers, up from 30,000 in 2009 and 10,000 back in April 2008.
En nog wat leesvoer: http://www.datacenterknowledge.com/the-facebook-data-center-faq/

Om maar even semi-offtopic te reageren.
  maandag 16 januari 2012 @ 21:48:54 #62
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_106889717
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 21:44 schreef U.N.K.L.E. het volgende:

[..]

Gewoon laten lachen dus ;)

Privacy is iets wat ons langzaam afgenomen wordt. En we zullen dat niet zo makkelijk meer terug krijgen, vrees ik.
ik heb twitter :)

En fok. Die respecteren mij privacy.
  maandag 16 januari 2012 @ 21:50:20 #63
101149 U.N.K.L.E.
Grappen over Tsjernobyl.
pi_106889809
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 21:48 schreef Sapstengel het volgende:

[..]

Het is er inderdaad meer dan één. Een kleine selectie:

Santa Clara, California:
[ afbeelding ]

Prineville, OregonL
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

[..]

Om maar even semi-offtopic te reageren.
wow!

Impressive _O_
pi_106892975
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 21:06 schreef Catbert het volgende:

[..]

Als privacy zo'n issue voor je is vind ik 'niet weten' geen excuus. Doe dan wat onderzoek.

voor mij niet want ik registreer me gewoon niet. en je overschat de gemiddelde mens. of lees jij alle eula's en meer van zulks altijd en volledig door? als zoiets daar uberhaupt al in vermeld staat.
  dinsdag 17 januari 2012 @ 09:53:50 #65
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_106902685
quote:
1s.gif Op maandag 16 januari 2012 21:48 schreef n00b13 het volgende:
En fok. Die respecteren mij privacy.
Dit geeft goed aan hoe hypocriet je hebt.

quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 22:45 schreef dawg het volgende:
voor mij niet want ik registreer me gewoon niet. en je overschat de gemiddelde mens. of lees jij alle eula's en meer van zulks altijd en volledig door? als zoiets daar uberhaupt al in vermeld staat.
De gemiddelde mens boeit het niet want die zet geen dingen op Facebook die erg 'private' zijn.
  dinsdag 17 januari 2012 @ 10:06:58 #66
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_106903067
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2012 09:53 schreef Catbert het volgende:

[..]

Dit geeft goed aan hoe hypocriet je hebt.
vertel, leg uit. Hoe respecteert facebook mijn privacy beter als fok!?
  dinsdag 17 januari 2012 @ 10:10:16 #67
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_106903138
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 januari 2012 10:06 schreef n00b13 het volgende:
vertel, leg uit. Hoe respecteert facebook mijn privacy beter als fok!?
Het zijn beide commerciele instellingen die zich aan bepaalde wetten te houden hebben. Daarnaast loopt FB veel meer 'in the picture' dan fok doet. Het is naief te denken dat Fok privacy belangrijk vindt, helemaal gezien ze ook gewoon je google ads voeren die afhankelijk zijn van jouw zoekopdrachten en de topics die je bezoekt. Ja, Fok stuurt aan google door welke topics jij bezoekt ja.
  dinsdag 17 januari 2012 @ 10:14:46 #68
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_106903243
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2012 10:10 schreef Catbert het volgende:

[..]

Het zijn beide commerciele instellingen die zich aan bepaalde wetten te houden hebben. Daarnaast loopt FB veel meer 'in the picture' dan fok doet. Het is naief te denken dat Fok privacy belangrijk vindt, helemaal gezien ze ook gewoon je google ads voeren die afhankelijk zijn van jouw zoekopdrachten en de topics die je bezoekt. Ja, Fok stuurt aan google door welke topics jij bezoekt ja.
daarentegen verplicht fok! me niet mijn naam, geboortedatum, telefoonnummer, emailadres, e.d. openbaar te maken.

anders dan Facebook. Dat fok! geld kost moge duidelijk zijn en de enige manier om dat terug te verdienen is momenteel met advertenties.

Bovendien moet Fok! zich aan hele andere wetten houden dan Facebook.

Ik had ook liever een andere advertiser gezien, maar je kunt niet alles hebben.
  dinsdag 17 januari 2012 @ 10:17:33 #69
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_106903310
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 januari 2012 10:14 schreef n00b13 het volgende:
daarentegen verplicht fok! me niet mijn naam, geboortedatum, telefoonnummer, emailadres, e.d. openbaar te maken.
Facebook ook niet. Ten eerste kun je invullen wat je wil, ten tweede kun je precies instellen wie wat kan zien. Telefoonnummer bijvoorbeeld kunnen alleen close friends zien bij mij, de rest van m'n vrienden niet.

quote:
anders dan Facebook. Dat fok! geld kost moge duidelijk zijn en de enige manier om dat terug te verdienen is momenteel met advertenties.

Ik had ook liever een andere advertiser gezien, maar je kunt niet alles hebben.
En dus wordt gewoon jouw privacy 'verkocht' aan google. Dat jij dat niet erg vindt prima, maar doe dan niet alsof Fok 'minder erg' is dan Facebook, ze doen exact hetzelfde. En ik vind eerlijk gezegd wat ik post in welke topics gevoeliger informatie dan dat wat ik op FB heb staan.
pi_106903673
Ik heb geaccepteerd dat Facebook veel weet. Ik ben heel blij met de functionaliteiten, ik weet waar leuke feestjes zijn, zie waar mijn vrienden zijn (en dat is meestal een open uitnodiging om ook te komen) en blijf op de hoogte van dingen die ook interessant zijn. Ja, mensen die melden dat ze een boterham smeren knikker ik na verloop van tijd ook uit de updates.

Maar ik probeer wel te beheersen wat van mij terug te vinden is. Ik ben niet te taggen op foto's. Natuurlijk staan die foto's wel bij iemand in een map, maar ja. Ik sta op zoveel computers.

Op Fok ben ik voorzichtiger. Dat ik een fobo heb is al een hele stap. Verder zijn er hier mensen die mijn echte naam weten, maar Fokkers houd ik vrij bewust uit mijn Facebook. Facebook is je leuke visitekaartje voor de buitenwereld, ik behandel het daarom ook zo. Dingen die ik op Fok zet zijn een stuk minder salonfähig :')
  dinsdag 17 januari 2012 @ 10:35:48 #71
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_106903850
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2012 10:29 schreef Mystikvm het volgende:
Op Fok ben ik voorzichtiger. Dat ik een fobo heb is al een hele stap. Verder zijn er hier mensen die mijn echte naam weten, maar Fokkers houd ik vrij bewust uit mijn Facebook. Facebook is je leuke visitekaartje voor de buitenwereld, ik behandel het daarom ook zo. Dingen die ik op Fok zet zijn een stuk minder salonfähig :')
Dat. En verder heb ik er ook geen behoefte aan die 2 werelden te mixen.
  dinsdag 17 januari 2012 @ 11:01:06 #72
262 Re
Kiss & Swallow
pi_106904496
och het is af en toe net FOK!, leuk om online ruzies te zien ontwikkelen en hoe vriendschappen worden vermorzeld voor je ogen, de meest ranzige details naar boven komen.

Persoonlijk zou ik nooit iets op FB zetten wat ik IRL ook niet zou zeggen, ik ben zelfs voorzichtiger omdat iedereen kan meelezen. Is dat erg... nah
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_110146714
mooi stuk!

ik moet voor school een discussie voorbereiden met als stelling: sociale netwerken zoals Facebook, Hyves of Twitter zijn slecht voor je vriendschappen in het echte leven.

dit stuk heeft me erg goed geholpen.

thnx! :D
Worrying won't keep the bad stuff from happening, it just prevents you from enjoying the good.
  dinsdag 10 april 2012 @ 18:56:52 #74
101149 U.N.K.L.E.
Grappen over Tsjernobyl.
pi_110146807
quote:
17s.gif Op dinsdag 10 april 2012 18:54 schreef JaleesaJoia het volgende:
mooi stuk!

ik moet voor school een discussie voorbereiden met als stelling: sociale netwerken zoals Facebook, Hyves of Twitter zijn slecht voor je vriendschappen in het echte leven.

dit stuk heeft me erg goed geholpen.

thnx! :D
yw :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')