Het is geen klacht. Een overdenking. Dat doen jullie toch in R&P, denken?quote:
Geniaaaaaaal.quote:Op maandag 16 januari 2012 14:56 schreef U.N.K.L.E. het volgende:
[..]
Het is geen klacht. Een overdenking. Dat doen jullie toch in R&P, denken?
Waar jij je zorgen om maakt is precies hetgeen waar ik me ook zorgen over maak.quote:Op maandag 16 januari 2012 15:06 schreef A-mineur het volgende:
Ik vind facebook wel handig, niet alleen voor het "sociale" aspect met vrienden, maar ook gewoon een handige ticker om updates te ontvangen van je favo bands, voedsel, activiteiten etc. De functionaliteiten zijn handig, maar wat mij meer zorgen baart is dat 95% van de gebruikers nooit naar hun privacy settings krijgt. Dan krijg je dus dat je vakantiefoto's van, vrienden van jouw vrienden kan zien etc.. en ja... ik heb er een aantal gezien, incl tieten(dat krijg je dus als je zonder te kijken heel een map op facebook gooit).
Ik heb het ook gedaan. En je mist inderdaad veel. Vooral veel onzin. Maar goed, ook de onzin is soms leuk om te weten. Daarom lezen mensen ook roddelbladen, natuurlijk.quote:Op maandag 16 januari 2012 15:22 schreef Tamashii het volgende:
Nu wel een heel artikel in de Pers. Over een persoon die zijn facebook heeft weggegooid en veelal boze reacties krijgt of hoort dat sommige dingen al weken op fb stonden. Hij 'mist' dus wel dingen maar dat zet hij recht tegenover het feit dat hij zich meer geconcentreerd voelt en minder afleiding heeft.
Vermoedelijk een server parkjequote:Er bestaat een server. Ergens. Het is de server van Facebook. Ik besef dat Facebook waarschijnlijk meer dan 1 server in bezit heeft.
Volgens mij hebben ze of gaan ze een heel nieuw serverpark in Zweden in gebruik nemen.quote:Op maandag 16 januari 2012 15:28 schreef cablegunmaster het volgende:
[..]
Vermoedelijk een server parkjeaangezien er zoveel gebruikers wereldwijd zijn.
Precies. Een mooie centrale plek met al onze gegevens. De Nederlandse overheid zou het graag hebben.quote:Op maandag 16 januari 2012 15:28 schreef cablegunmaster het volgende:
[..]
Vermoedelijk een server parkjeaangezien er zoveel gebruikers wereldwijd zijn.
http://www.volkskrant.nl/(...)bij-poolcirkel.dhtmlquote:Op maandag 16 januari 2012 15:30 schreef Silenus het volgende:
[..]
Volgens mij hebben ze of gaan ze een heel nieuw serverpark in Zweden in gebruik nemen.
Facebook wist al wanneer jij je tattoo liet zetten. Met de nieuwe timeline laten ze het echter ook aan de rest zien. Een mooi stukje programmeerwerk inderdaad. Knap gedaan.quote:Op maandag 16 januari 2012 15:32 schreef Seven. het volgende:
Facebook, ik vind het een geniale verrijking op mijn sociale leven. Met als grootste voordelen dat je met mensen van ver weg laagdrempelig in contact kunt blijven en dat je met je vrienden af kunt spreken, foto's en muziek kunt delen etc etc. En ook als je er een tijdje geen zin in hebt, via facebook ben je er toch een beetje bij door te liken en commenten.
Die nieuwe timeline van facebook vind ik ook supergoed trouwens. Facebook weet nu wanneer ik mijn tattoo heb laten zetten bijvoorbeeld.
Bedankt. Insturen als wat?quote:Op maandag 16 januari 2012 15:43 schreef Maanvis het volgende:
leuk stukje, die moet je insturen naar de FP
columnquote:
Bedankt. Zal ik doenquote:
'Facebook' weet helemaal niks..quote:Op maandag 16 januari 2012 14:48 schreef U.N.K.L.E. het volgende:
Inleiding
Een ode aan Facebook
Facebook weet veel.
Facebook weet waar je op school zit en wat voor opleiding je volgt. Facebook weet wie je familieleden zijn en wie je vrienden zijn. Met welke vrienden je veel praat, en met welke weinig. Met welke vrienden je afspreekt en met welke vrienden je naar de kroeg gaat. En ook naar welke kroeg. Facebook weet waar je op vakantie gaat en hoeveel mensen het leuk vinden dat je op vakantie bent. Facebook weet het als je ziek bent en ook als het alweer iets beter met je gaat. Facebook weet waar je werkt en wie je collega's zijn. Facebook weet welke talen je spreekt, inclusief niveau. Facebook weet dat je een relatie hebt en ook met wie. Facebook weet het als de relatie over is. Facebook weet het ook als je het moeilijk hebt in je relatie. Facebook weet dat je in een God gelooft, en in welke. Facebook weet wanneer je jarig bent en naar welke muziek je luistert. Facebook weet dat je op voetbal zit en welke mensen er nog meer in jouw team zitten. Facebook weet het als je oma overlijdt, of de hond. Facebook weet wat je vanavond gaat eten en wat de planning is voor de dag die komen gaat. Morgen. Overmorgen.
misschien ben ik een tikje ouder dan jou, iig heb ik die tijd heel bewust meegemaakt en daarom kan ik je heel gerust óók vertellen dat toendertijd dezelfde gegevens eigenlijk ook best te ontdekken waren...quote:Het internet I, een introductie
Ik neem jullie een klein stukje mee terug in de tijd. De tijd dat internet nog niet zo evident was als vandaag. De tijd dat je rennend de woonkamer binnenstormde om je ouders te vertellen dat er sinds die dag internet op school was. Met een modem met allemaal rare piepgeluiden en na heel lang wachten was je dan online. En dan kon je surfen en plaatjes opzoeken en een online encyclopedie bekijken en op startpagina.nl en -stop-
Een mooie tijd. Want alle tijden die geweest zijn, worden uiteindelijk "mooi" genoemd. Zo ook deze tijd. Het is mij niet helemaal duidelijk wanneer zich dit allemaal afspeelde. Ik zat zelf blijkbaar nog op de basisschool, dus het zal ergens begin jaren '90 geweest zijn.
ligt sterk aan je moeder.. ik vermoed dat 90% vand e nog levende moeders die nog aktief contact hebben met hun kinderen, wel meer weten dan wat op favcebook te vinden is...quote:Deze server weet meer over jou dan je eigen moeder.
Goede bijdragequote:Op maandag 16 januari 2012 16:37 schreef RM-rf het volgende:
[..]
'Facebook' weet helemaal niks..
enkel is via dat platform te ontdekken wat mensen er zélf op plaatsen... ook dat is geen plicht, maar een vrije keue, die mensen zélf kunnen doen, of ook verkiezen _niet_ te doen...
niemand dwingt je de clichématige 'ik ben poepen' statusmeldingen te postten, je hele hebben en houwen erop te gooien, en/of àlles via dat platform te doen.
Mogelijk dat het in sommige gevallen wél een aantal voordelen biedt, maar enkel dingen daar plaatsen 'om te maar te delen' is een beetje overdreven.
[..]
misschien ben ik een tikje ouder dan jou, iig heb ik die tijd heel bewust meegemaakt en daarom kan ik je heel gerust óók vertellen dat toendertijd dezelfde gegevens eigenlijk ook best te ontdekken waren...
hooguit niet ge-automatiseerd en onder elkaar gekoppeld, maar verder was het geen 'geheim' op welke school je zat, wie je vrienden waren, waar en wanner je op vakantie ging (daarvoor stuurden de mensen zelf rechthoekige kartonenen footootjes, genaamd 'anischtkaarten', alhoewel je die niet kon 'like-en').
Ook waar iemand werkte en wie iemands collega's waren was geen 'vertrouwelijke' informatie.
[..]
ligt sterk aan je moeder.. ik vermoed dat 90% vand e nog levende moeders die nog aktief contact hebben met hun kinderen, wel meer weten dan wat op favcebook te vinden is...
is dat niet zo, moet die persoon die kennelijk iedere 'troep' daar wil posten eerst bij zichzelf te rade gaan.. zulk gedrag zou zeker ziek zijn, maar is voral een fout van die persoon, niet van een webdienst.
Dankjewelquote:
Nogmaals, het is geen klacht. Een overdenking.quote:Op maandag 16 januari 2012 16:59 schreef drijfhout het volgende:
Ik heb geen facebook. Het lijkt me een topic van iemand die veelsteveel gefacebooked heeft in zijn leven. Een soort klagen over jezelf. Echt niet iedereen zit op facebook, dat zijn vooral de mensen die sociale bevestiging zoeken. Je kan toch zelf wel verzinnen dat dit een fuik is voor marketinginformatiejagers?
Wat kan je dat in 's hemelsnaam schelen? Zelfs je mening over facebook wil je bevestigd zien. Dat is de overtreffende trap van facebooken. Ik ben maar een lul achter een toetsenbord joh, trek het je niet aan.quote:Op maandag 16 januari 2012 17:02 schreef U.N.K.L.E. het volgende:
[..]
Nogmaals, het is geen klacht. Een overdenking.
En ik heb niet extreem veel op Facebook gezeten. Je veroordeelt me te snel.
Ik probeer hier een discussie te voeren (of meningen te horen) van mensen over Facebook en het tegenwoordige gebruik daarvan.quote:Op maandag 16 januari 2012 17:06 schreef drijfhout het volgende:
[..]
Wat kan je dat in 's hemelsnaam schelen? Zelfs je mening over facebook wil je bevestigd zien. Dat is de overtreffende trap van facebooken. Ik ben maar een lul achter een toetsenbord joh, trek het je niet aan.
Welkom op fok. Sorrie, het sterft hier van de lullen achter een toetsenbord, en dat mag je best ook over mij denken. Ik vind natuurlijk dat je gelijk hebt met je OP, maar die hele facebookwereld gaat simpelweg langs me heen, en dus heb ik al die gedachten er niet bij die het in jou losmaakt.quote:Op maandag 16 januari 2012 17:09 schreef U.N.K.L.E. het volgende:
[..]
Ik probeer hier een discussie te voeren (of meningen te horen) van mensen over Facebook en het tegenwoordige gebruik daarvan.
Het lijkt mij, bij het voeren van een discussie of gesprek, nogal vreemd om een user te zien als "een lul achter een toetsenbord". Dat je zo over jezelf denkt, betekent nog niet dat ik dat ook doe.
Die server weet niks over mij. Die weet dat alleen als jij daarvoor kiest.quote:Deze server weet meer over jou dan je eigen moeder.
Ik ben lang genoeg lid van FOK! om te weten wat voor mensen hier op het forum zitten. En dat zijn gelukkig heel veel normale. Overwegend zelfs, afhankelijk van het forum waarin je je bevindt.quote:Op maandag 16 januari 2012 17:14 schreef drijfhout het volgende:
[..]
Welkom op fok. Sorrie, het sterft hier van de lullen achter een toetsenbord, en dat mag je best ook over mij denken. Ik vind natuurlijk dat je gelijk hebt met je OP, maar die hele facebookwereld gaat simpelweg langs me heen, en dus heb ik al die gedachten er niet bij die het in jou losmaakt.
The point is:
[..]
Die server weet niks over mij. Die weet dat alleen als jij daarvoor kiest.
VERDOMME MAN WIL JE ME NOU ECHT HELEMAAL KAPOT MAKEN OFSO?!!!quote:Op maandag 16 januari 2012 17:18 schreef U.N.K.L.E. het volgende:
[..]
...
En ondanks dat het lijkt alsof je het graag zo wilt: ik vind je nog steeds geen lul achter een toetsenbord.
Het zetten van informatie online is het zelfde als een tatoeage. Het zal er altijd blijven. Hoogstens van plek verschuiven of vervagen in de webwereld. Helaas is hier blijkbaar niet iedereen van bewust, aangezien sommige mensen erg makkelijk zijn met hun gegevens te delen.quote:Op maandag 16 januari 2012 16:44 schreef U.N.K.L.E. het volgende:
[..]
Goede bijdrage
Oke, ik begrijp dat het een keuze is om onzininformatie op facebook te zetten. Maar de tijd dat ik Facebook had (best lang), viel het me op dat toch heel veel mensen dit doen. En dat lijkt me toch niet echt een gezonde ontwikkeling. Iedereen plaatst zo makkelijk informatie over zichzelf op een website, zonder dat we weten wat daarmee gebeurd en hoe lang het bewaard blijft.
nou én?quote:Op maandag 16 januari 2012 16:44 schreef U.N.K.L.E. het volgende:
[..]
dat toch heel veel mensen dit doen. ..
dat zal iedereen voor zichzelf moeten beantwoorden, maar ik vermoed dat mensen die nu iedere poeps op Facebook moeten plaatsen dat toen ook deden met ansichtkaarten...quote:En de vergelijking die je maakt met vroeger. Een ansichtkaart sturen naar een bekende is toch wel iets anders dan hoe vakantiefoto's nu gedeeld worden op Facebook? Of stuurde we toen ook 400 ansichtkaarten naar 300 verschillende mensen?
Waarom?quote:Op maandag 16 januari 2012 16:44 schreef U.N.K.L.E. het volgende:
Oke, ik begrijp dat het een keuze is om onzininformatie op facebook te zetten. Maar de tijd dat ik Facebook had (best lang), viel het me op dat toch heel veel mensen dit doen. En dat lijkt me toch niet echt een gezonde ontwikkeling. Iedereen plaatst zo makkelijk informatie over zichzelf op een website, zonder dat we weten wat daarmee gebeurd en hoe lang het bewaard blijft.
Omdat mensen steeds meer persoonlijke informatie op een steeds gemakkelijker toegankelijk netwerk plaatsen. Dat lijkt me geen gezonde ontwikkeling, omdat de informatie die je plaatst niet meer te verwijderen is.quote:
Jawel er zit een verwijder knopje bij de facebook , dus je kan ze wel degelijk weghalen.quote:Op maandag 16 januari 2012 19:08 schreef U.N.K.L.E. het volgende:
[..]
Omdat mensen steeds meer persoonlijke informatie op een steeds gemakkelijker toegankelijk netwerk plaatsen. Dat lijkt me geen gezonde ontwikkeling, omdat de informatie die je plaatst niet meer te verwijderen is.
Persoonlijk != privacygevoelig. Wat ik kwa vakantie doe is hardstikke persoonlijk, maar ik zet niks op internet dat m'n baas of m'n moeder niet mag lezenquote:Op maandag 16 januari 2012 19:08 schreef U.N.K.L.E. het volgende:
Omdat mensen steeds meer persoonlijke informatie op een steeds gemakkelijker toegankelijk netwerk plaatsen. Dat lijkt me geen gezonde ontwikkeling, omdat de informatie die je plaatst niet meer te verwijderen is.
En hoe weet jij dat het dan echt weg is? Stel dat het alleen onzichtbaar gemaakt wordt?quote:Op maandag 16 januari 2012 19:13 schreef formerjellybean het volgende:
[..]
Jawel er zit een verwijder knopje bij de facebook , dus je kan ze wel degelijk weghalen.
Je kunt het ook echt laten verwijderen. Ze zijn wettelijk verplicht hieraan mee te werken.quote:Op maandag 16 januari 2012 20:28 schreef U.N.K.L.E. het volgende:
Net zo als mijn Facebook account. Deze heb ik op inactief gezet. Verwijderen kan niet. Alles lijkt nu weg, maar als ik over een maand weer zou inloggen is alles weer terug. En met alles bedoel ik echt alles. Foto's, likes, berichten, vrienden. Alles.
allemaal leuk en aardig maar totaal nutteloos als men niet weet dat door je account te 'verwijderen' het profiel op de achtergrond niet echt verwijderd wordt.quote:Op maandag 16 januari 2012 20:28 schreef Catbert het volgende:
[..]
Je kunt het ook echt laten verwijderen. Ze zijn wettelijk verplicht hieraan mee te werken.
Ja maar dat heb je er zelf opgezet niet facebook. Je kan nu wel heel erg oh facebook dit en facebook dat doen, maar je hebt het er zelf opgezet. Jij besloot bij facebook te gaan , je had er ook voor kunnen kiezen niet op facebook te gaan en al die info er niet op te zetten.quote:Op maandag 16 januari 2012 20:28 schreef U.N.K.L.E. het volgende:
[..]
En hoe weet jij dat het dan echt weg is? Stel dat het alleen onzichtbaar gemaakt wordt?
Ik zeg dit, omdat ik weet dat het een normale handeling is voor softwareonwikkelaars om database records onzichtbaar te maken in plaats van 'echt' te verwijderen. Dit heeft te maken met eventuele verwijzingen van en naar het record. Als jij het niet ziet, betekent het niet dat het ook weg is.
Net zo als mijn Facebook account. Deze heb ik op inactief gezet. Verwijderen kan niet. Alles lijkt nu weg, maar als ik over een maand weer zou inloggen is alles weer terug. En met alles bedoel ik echt alles. Foto's, likes, berichten, vrienden. Alles.
Ho! Ik zeg nergens dat Facebook "slecht" is toch? Ik maak me zorgen over de manier waarop mensen het gebruiken. Ik geef alleen aan dat het vrij normaal is als ze data niet echt verwijderen, maar onzichtbaar maken.quote:Op maandag 16 januari 2012 20:36 schreef formerjellybean het volgende:
[..]
Ja maar dat heb je er zelf opgezet niet facebook. Je kan nu wel heel erg oh facebook dit en facebook dat doen, maar je hebt het er zelf opgezet. Jij besloot bij facebook te gaan , je had er ook voor kunnen kiezen niet op facebook te gaan en al die info er niet op te zetten.
quote:Je kan nu wel heel erg oh facebook dit en facebook dat doen, maar je hebt het er zelf opgezet.
Als privacy zo'n issue voor je is vind ik 'niet weten' geen excuus. Doe dan wat onderzoek.quote:Op maandag 16 januari 2012 20:31 schreef dawg het volgende:
allemaal leuk en aardig maar totaal nutteloos als men niet weet dat door je account te 'verwijderen' het profiel op de achtergrond niet echt verwijderd wordt.
Ja.quote:dus dan zou je een verzoek in moeten dienen bij fb of zo?
de engelse versie, in 2havo, ik snapte er geen klote van en bij de overhoring lulde ik maar wat en kreeg een 9. Het gaat over reageerbuisbaby'squote:Op maandag 16 januari 2012 21:08 schreef tissues4myissues het volgende:
Ik vraag me regelmatig af hoe de maatschappij, de wereld en de mens zich ontwikkelt onder invloed van social media i.c.m. smartphones. Iemand Brave New World gelezen?
ik ben 20 en heb geen facebook. Iedereen vind dat raar. En ik zo, ik geef om mijn privacy, wordt ik gewoon uitgelachen! Bastards.quote:Op maandag 16 januari 2012 21:37 schreef Puntenjager het volgende:
Ik vraag me werkelijk af waarom het juichend positief is dat facebook alles van je weet.
Het lijkt wel of de huidige generatie blij is eindelijk 'verlost' te zijn van zijn privacy.
Gewoon laten lachen dusquote:Op maandag 16 januari 2012 21:43 schreef n00b13 het volgende:
[..]
ik ben 20 en heb geen facebook. Iedereen vind dat raar. En ik zo, ik geef om mijn privacy, wordt ik gewoon uitgelachen! Bastards.
Het is er inderdaad meer dan één. Een kleine selectie:quote:Op maandag 16 januari 2012 14:48 schreef U.N.K.L.E. het volgende:
Er bestaat een server. Ergens. Het is de server van Facebook. Ik besef dat Facebook waarschijnlijk meer dan 1 server in bezit heeft.
Deze server weet meer over jou dan je eigen moeder.
En nog wat leesvoer: http://www.datacenterknowledge.com/the-facebook-data-center-faq/quote:Technical presentations by Facebook staff suggest that as of June 2010 the company was running at least 60,000 servers in its data centers, up from 30,000 in 2009 and 10,000 back in April 2008.
ik heb twitterquote:Op maandag 16 januari 2012 21:44 schreef U.N.K.L.E. het volgende:
[..]
Gewoon laten lachen dus
Privacy is iets wat ons langzaam afgenomen wordt. En we zullen dat niet zo makkelijk meer terug krijgen, vrees ik.
wow!quote:Op maandag 16 januari 2012 21:48 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Het is er inderdaad meer dan één. Een kleine selectie:
Santa Clara, California:
[ afbeelding ]
Prineville, OregonL
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[..]
Om maar even semi-offtopic te reageren.
voor mij niet want ik registreer me gewoon niet. en je overschat de gemiddelde mens. of lees jij alle eula's en meer van zulks altijd en volledig door? als zoiets daar uberhaupt al in vermeld staat.quote:Op maandag 16 januari 2012 21:06 schreef Catbert het volgende:
[..]
Als privacy zo'n issue voor je is vind ik 'niet weten' geen excuus. Doe dan wat onderzoek.
Dit geeft goed aan hoe hypocriet je hebt.quote:
De gemiddelde mens boeit het niet want die zet geen dingen op Facebook die erg 'private' zijn.quote:Op maandag 16 januari 2012 22:45 schreef dawg het volgende:
voor mij niet want ik registreer me gewoon niet. en je overschat de gemiddelde mens. of lees jij alle eula's en meer van zulks altijd en volledig door? als zoiets daar uberhaupt al in vermeld staat.
vertel, leg uit. Hoe respecteert facebook mijn privacy beter als fok!?quote:Op dinsdag 17 januari 2012 09:53 schreef Catbert het volgende:
[..]
Dit geeft goed aan hoe hypocriet je hebt.
Het zijn beide commerciele instellingen die zich aan bepaalde wetten te houden hebben. Daarnaast loopt FB veel meer 'in the picture' dan fok doet. Het is naief te denken dat Fok privacy belangrijk vindt, helemaal gezien ze ook gewoon je google ads voeren die afhankelijk zijn van jouw zoekopdrachten en de topics die je bezoekt. Ja, Fok stuurt aan google door welke topics jij bezoekt ja.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 10:06 schreef n00b13 het volgende:
vertel, leg uit. Hoe respecteert facebook mijn privacy beter als fok!?
daarentegen verplicht fok! me niet mijn naam, geboortedatum, telefoonnummer, emailadres, e.d. openbaar te maken.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 10:10 schreef Catbert het volgende:
[..]
Het zijn beide commerciele instellingen die zich aan bepaalde wetten te houden hebben. Daarnaast loopt FB veel meer 'in the picture' dan fok doet. Het is naief te denken dat Fok privacy belangrijk vindt, helemaal gezien ze ook gewoon je google ads voeren die afhankelijk zijn van jouw zoekopdrachten en de topics die je bezoekt. Ja, Fok stuurt aan google door welke topics jij bezoekt ja.
Facebook ook niet. Ten eerste kun je invullen wat je wil, ten tweede kun je precies instellen wie wat kan zien. Telefoonnummer bijvoorbeeld kunnen alleen close friends zien bij mij, de rest van m'n vrienden niet.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 10:14 schreef n00b13 het volgende:
daarentegen verplicht fok! me niet mijn naam, geboortedatum, telefoonnummer, emailadres, e.d. openbaar te maken.
En dus wordt gewoon jouw privacy 'verkocht' aan google. Dat jij dat niet erg vindt prima, maar doe dan niet alsof Fok 'minder erg' is dan Facebook, ze doen exact hetzelfde. En ik vind eerlijk gezegd wat ik post in welke topics gevoeliger informatie dan dat wat ik op FB heb staan.quote:anders dan Facebook. Dat fok! geld kost moge duidelijk zijn en de enige manier om dat terug te verdienen is momenteel met advertenties.
Ik had ook liever een andere advertiser gezien, maar je kunt niet alles hebben.
Dat. En verder heb ik er ook geen behoefte aan die 2 werelden te mixen.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 10:29 schreef Mystikvm het volgende:
Op Fok ben ik voorzichtiger. Dat ik een fobo heb is al een hele stap. Verder zijn er hier mensen die mijn echte naam weten, maar Fokkers houd ik vrij bewust uit mijn Facebook. Facebook is je leuke visitekaartje voor de buitenwereld, ik behandel het daarom ook zo. Dingen die ik op Fok zet zijn een stuk minder salonfähig
ywquote:Op dinsdag 10 april 2012 18:54 schreef JaleesaJoia het volgende:
mooi stuk!
ik moet voor school een discussie voorbereiden met als stelling: sociale netwerken zoals Facebook, Hyves of Twitter zijn slecht voor je vriendschappen in het echte leven.
dit stuk heeft me erg goed geholpen.
thnx!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |