Ik denk dat je je daar in ieder geval in vergist.quote:Op maandag 16 januari 2012 12:25 schreef Warren het volgende:
Ik kan me niet voorstellen dat je met een 8.0 of hoger geweigerd zou worden bij een goede buitenlandse universiteit zoals Oxford of Cambridge voor een master, ook heb je niet voldaan aan het stricte cijfer gemiddelde van 'cum laude'.
Wat denken jullie?
Ik denk dat je met een 8 niet naar Oxford of Cambridge kan voor een master, denk dat je eerder ~9 of zo moet hebbenquote:Op maandag 16 januari 2012 12:25 schreef Warren het volgende:
Bij de universiteit waar ik studeer is sinds kort alleen mogelijk om cum laude op je CV te zetten als je een 8,5 gemiddeld hebt. De titel cum laude is ook nergens wettelijk beschermt. Het cijfer vereiste verschilt per uni en per faculteit, bij sommige een 8.0 bij andere zelfs een 9.0.
Wat ik mij afvraag, maakt het nog veel uit of je cum laude hebt of niet? Ik kan me niet voorstellen dat je met een 8.0 of hoger geweigerd zou worden bij een goede buitenlandse universiteit zoals Oxford of Cambridge voor een master, ook heb je niet voldaan aan het stricte cijfer gemiddelde van 'cum laude'.
Wat denken jullie?
Ye chick die ik ken had 8.5 gemiddeld voor twee profielen gymnasium en voor haar leeftijd een belachelijk goede CV, op Cambridge net niet gehaald na interviews, maar aan Amerikaanse Ivy's werd ze niet eens voor interviews uitgenodigd.quote:Op maandag 16 januari 2012 13:42 schreef KoningSjef het volgende:
Aan een universiteit als Oxford vinden ze zeventjes op je VWO-diploma verre van genoeg. Ik had zelf ongeveer een zeven gemiddeld op mijn diploma en werd geadviseerd eerst een Nederlandse master te doen. Zodra je daar bijvoorbeeld een 8.0 gemiddeld voor haalt ben je veel makkelijker binnen. Sowieso kom je dergelijke universiteiten veel makkelijker binnen wanneer je al een master op zak hebt. Geldt voor Harvard namelijk ook, die stellen veel strengere eisen. Het papieren aanmeldingsformulier daar bedroeg zo'n 30 kantjes. Je werd geacht allerlei dingen op te geven zoals aanbevelingen van je middelbare school en universiteit. Verder werd er veel waarde gehecht aan nationale educatieve onderscheidingen maar dat kennen we in Nederland helaas amper. Niet op de middelbare school in ieder geval. Wat je dus het beste kunt doen om daar binnen te komen is al een master hier halen zodat je kunt bewijzen dat je het niveau waarschijnlijk aan kunt. Verder zul je jezelf moeten onderscheiden van al je landgenoten aangezien zeker Harvard een quotum hanteert per land. Ze hebben liever Aziaten voor het netwerken en wat zielige Afrikaantjes voor het diversiteitsbeleid.
wat een half verhaal zeg.quote:Op maandag 16 januari 2012 13:42 schreef KoningSjef het volgende:
Aan een universiteit als Oxford vinden ze zeventjes op je VWO-diploma verre van genoeg. Ik had zelf ongeveer een zeven gemiddeld op mijn diploma en werd geadviseerd eerst een Nederlandse master te doen. Zodra je daar bijvoorbeeld een 8.0 gemiddeld voor haalt ben je veel makkelijker binnen. Sowieso kom je dergelijke universiteiten veel makkelijker binnen wanneer je al een master op zak hebt. Geldt voor Harvard namelijk ook, die stellen veel strengere eisen. Het papieren aanmeldingsformulier daar bedroeg zo'n 30 kantjes. Je werd geacht allerlei dingen op te geven zoals aanbevelingen van je middelbare school en universiteit. Verder werd er veel waarde gehecht aan nationale educatieve onderscheidingen maar dat kennen we in Nederland helaas amper. Niet op de middelbare school in ieder geval. Wat je dus het beste kunt doen om daar binnen te komen is al een master hier halen zodat je kunt bewijzen dat je het niveau waarschijnlijk aan kunt. Verder zul je jezelf moeten onderscheiden van al je landgenoten aangezien zeker Harvard een quotum hanteert per land. Ze hebben liever Aziaten voor het netwerken en wat zielige Afrikaantjes voor het diversiteitsbeleid.
Je cijferlijst vragen ze op bij de uni, ze kijken daar heus wel naar.quote:Op maandag 16 januari 2012 13:56 schreef Epsix het volgende:
[..]
wat een half verhaal zeg.
Mensen die op Harvard een PhD of master willen doen moeten een GRE test doen. Ik zit zelf in het proces om een full scholarship bij Columbia Uni aan te vragen. Je hoeft je cijferlijst niet eens mee te geven. Een GRE test en 3 letters of recommendation van hoogleraren. Verder nog een essay en je CV. Je middelbare school punten zijn totaal niet relevant. Daarnaast maakt je afkomst geen fuck uit gast. Aziaten werken gewoon harder, halen hogere punten en komen sneller in aanmerking. Punt uit. En het aantal afrikanen op Ivy league is behoorlijk laag. Er is geen diversiteitsbeleid, maar er is wel een scholarship beleid. De geldschieters eisen namelijk dat kansarme studenten een kans krijgen, en dat vind ik verder prima. Het is hun geld toch? Voor iedereen die tuitie betaalt gelden dezelfde regels. Dus niet zo zuur als je ook eens een keer benadeeld denkt te zijn, daar is geen sprake van.
Mijn punt is meer dat cum laude enorm verschilt per universiteit en faculteit. Bij sommige universiteiten is cum laude een 9.0 en bij andere maar een 8.0. Naar mijn mening zegt "cum laude" dus niet zoveel. Je moet meer kijken naar het cijfer, lijkt mij.quote:Op maandag 16 januari 2012 13:12 schreef Nithosm het volgende:
Júist voor zulke universiteiten is cum laude vereist.
Verder moet je enkele essays schrijven om toegelaten te worden.
Daar geloof ik eerlijk gezegd niks van. Oxford en Cambridge vragen om een upper-second class honours degree als minimum. Dat komt zeker niet overeen met een 9 gemiddeld in Nederland.quote:Op maandag 16 januari 2012 13:31 schreef Physics het volgende:
[..]
Ik denk dat je met een 8 niet naar Oxford of Cambridge kan voor een master, denk dat je eerder ~9 of zo moet hebben
Met zeventjes kom je er zeker niet.quote:Op maandag 16 januari 2012 12:34 schreef chrisje013 het volgende:
ik denk het niet. vwo diploma'tje met allemaal zevens vinden ze genoeg daar. waarom zou een wo diploma met allemaal achten niet voldoende zijn?
ach, ik kook hier helemaal! weet je waarom? omdat ik vanochtend de krant in de trein heb laten liggen. anders had ik er een mooi scan van kunnen maken, met je aziaten.quote:Op maandag 16 januari 2012 13:56 schreef Epsix het volgende:
[..]Aziaten werken gewoon harder, halen hogere punten en komen sneller in aanmerking. Punt uit...
Wat een sterke conclusies uit dat artikeltje.quote:Op maandag 16 januari 2012 16:51 schreef chrisje013 het volgende:
[..]
ach, ik kook hier helemaal! weet je waarom? omdat ik vanochtend de krant in de trein heb laten liggen. anders had ik er een mooi scan van kunnen maken, met je aziaten.
allemaal een bende! betalen grof geld aan "bemiddelaars" om goede referenties te krijgen, hun cijferlijst te vervalsen en een mooi verhaal er om heen te hangen zodat ze bij beroemde universiteiten binnenkomen. het "moet" namelijk van hun ouders, koste wat kost!
op een paar enkelingen na, die het eerlijk halen, is het allemaal business met de aziaten, dus breek me aub de bek niet open hierover. ze zijn net zo hard werkend als de anderen.
Het gaat hier over Chinezen die uit China naar de VS willen. Aziatische amerikanen vormen ~5% van de VS pop en 20% van de Ivy pop. Ze staan bekend om hun werkethos en resultaten (staat ook in het door jou gelinkte stukje).quote:Op maandag 16 januari 2012 17:13 schreef chrisje013 het volgende:
ik trek geen conclusies, dat heeft die beste man (hij zit in de business met dit soort dingen) al gedaan. ik reproduceer alleen maar. wat ik probeer te zeggen is dat aziaten niet harder werken dan de westerse studenten, dat is namelijk geen regel. juist door dit soort artikels zie je waarom dat is en waarom je niet alles zomaar moet aannemen omdat "het gebeurt". als er genoeg geld is, dan zijn er ook genoeg mogelijkheden. voor iedereen!
dus ook voor "top" aziaten die zich moeilijk uitdrukken in het engels...![]()
Zo'n onzin is dat. Als je ziek bent en faalt je cum laude mislopen. Dat ze bvb zeggen, alleen de beste van de eerste 2 resultaten, of binnen 1 collegejaar (dus reg + her, bij her krijg je nooit bonus) prima.quote:Op maandag 16 januari 2012 18:46 schreef JohnSpek het volgende:
Zo'n grote faal dat je herkansingen mag gebruiken voor je cum laude bij sommige universiteiten.
Bij de VU is dat, ondanks een hoop slechte dingen, tenminste nog goed geregeld.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |