abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_106861495

De Slankreeks

Vorige topics: Topicreeks: Gezond Slank

De Slank-topics zijn bedoeld voor wie wel wat kilootjes kwijt wil raken, maar geen overgewicht heeft, en voor wie probeert een goed gewicht te behouden, kortom, voor wie bezig is met goed eten en goed leven.

Algemeen uitgangspunt om af te vallen / goed gewicht te houden
• Eet genoeg! Meestal is dat méér dan je denkt: veel mensen die willen afvallen eten te weinig om te kunnen afvallen. Wie te weinig eet geeft z'n lichaam onvoldoende energie om vet af te breken, en daarnaast krijgt het lichaam signalen dat het heel verstandig is om elke overblijvende calorie ergens op te slaan. Op je buik, kont of heupen.
• Eet meer broccoli! Toevallig is broccoli héél gezond. Zegt loveli, dus het zal zo zijn. Iets algemener: eet meer groente. Veel meer groente.
• Sport! Goed voor je lijf, voor de stofwisseling, voor vetverbranding en voor spieropbouw. Niet iedereen kan of wil sporten, sommige mensen wérken echt (huuh), anderen hebben een kwetsbaar lichaam, maar hoe meer je inspanning toevoegt aan je dagelijkse bezigheden, hoe beter dat is voor je lijf. Niet overdrijven natuurlijk.
• Wees duurzaam! Je kunt een laag gewicht bereiken met een extreme aanpak. Dan is het echter heel moeilijk vast te houden. Probeer een aanpak te kiezen die je kan en wil blijven volhouden. In het algemeen is het beter om maximaal een halve kilo per week af te vallen.
• Kijk niet uitsluitend naar calorieën en hecht niet teveel waarde aan een weegschaal. Een eenzijdig menu kan je voorzien van de juiste hoeveelheid calorieën, maar voorziet niet in alle stoffen die je nodig hebt. Een veelzijdig menu bestaat niet zozeer uit de ene dag italiaans en de volgende sushi en de derde hollandse pot, maar uit een verzameling van groente (veel), brood etc (volkoren), vlees (mager) en vet (van de juiste soort). De weegschaal vertelt je hoe zwaar je bent, maar als je een kilo vet verwerkt tot 2 kilo spieren ben je zwaarder.. maar slanker.

Meedoen!
Doen! Welkom! Vertel, wat wil je, wat is je plan, wat doe je? De meeste van ons posten regelmatig een eetlijstje, met daarop:
• O Ontbijt
• T Tussendoortje
• L Lunch
• D Diner
• S Sport
Soms volgt daarop ongevraagd commentaar, niet altijd, schroom niet expliciet om commentaar te vragen, dan krijg je een hoop op- en aanmerkingen (of complimenten natuurlijk, kan ook).

Details (BMI is een handvat om overgewicht vast te stellen. De slankreeks is bedoeld voor mensen zonder overgewicht, met overgewicht (BMI > 27) ben je van harte welkom in het zustertopic Dieetclub.
BMR is een statistische berekening van de hoeveel calorieën die je lichaam nodig heeft om bedlegerig te zijn zonder je organen te beschadigen.

Slowchat In deze reeks wordt veel geslowchat, mocht jouw vraag niet meteen beantwoord worden/ondersneeuwen, stel hem dan gerust nog een keer!

PM-lijst PM-lijst is hier te vinden.
Bijwerken staat vrij!
Like anything else in life, anal fisting can be made high class by going at it with your pinkie out.
pi_106861550
@Uniek 's nachts heb ik gewoon een extra dekbed en een warme Chris :) dan heb ik het niet koud.
pi_106861558
Eens met Jagar verder, weekend mag wel een dag langer duren...
Like anything else in life, anal fisting can be made high class by going at it with your pinkie out.
  maandag 16 januari 2012 @ 09:29:41 #4
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_106861662
Gewoon, omdat het kan *)

[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
pi_106861712
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 09:25 schreef V1z0R het volgende:
Beter een maandag met een nieuw huis dan eentje zonder ;)
Be someone that makes you happy
pi_106861835
Goedemorgen! Ik zag dat ik aan het begin van het vorige topic genoemd werd als iemand met een slecht lijstje. Is dat echt zo? Want als dat zo is, dan doe ik iets niet goed, want ik ben me er niet bewust van. Ik heb juist gisteren een discussie gehad met mijn vriend en hem geprobeerd uit te leggen waarom minder eten dan mijn BMR niet goed voor mij is, en waarom ik (op een gebalanceerde manier) tussen mijn onderhoud en BMR wil zitten. Weet iemand toevallig goede links (met referenties onderbouwt, want vriend is ook onderzoeker en eigenwijs :P dus neemt het niet zo makkelijk aan) met die uitleg (Loveli, Viz)?

Weekendlijstjes:
Zaterdag:
O: yoghurt met een banaan, beschuitje met pindakaas
S: hardlopen intervaltraining
L: 4 volkoren boterhammen fricandeau
T: appel
D: sushi :9

Zondag:
O: brinta, melk, rozijntjes
L: 4 volkoren boterhammen (2x avocado, 1x fricandeau, 1x pindakaas)
B: 2 uur fietsen op rustig tempo (totaal 34 km)
T: een paar stukjes left-over sushi (wilde een banaan pakken, maar toen bedachten we dat er nog wat sushi was), glas port
D: wat gebakken rosti (1/3 van zo'n zak), 250gr witlof, halve rode paprika

Vandaag:
O: brinta, melk, rozijntjes (287 kcal)
T: banaan (125 kcal)
L: 3 volkoren bth: 2x bauernham+boter, 1x niks, kom soep (~435 afhankelijk van de soep)
T: appel (80 kcal)
D: pilav met gehakt en veel spinazie (http://www.ah.nl/allerhan(...)kt+rozijnen+spinazie maar dan met minder rijst en meer spinazie) (~540 kcal ofzo?)
B: uurtje kinect

~1470 kcal

Ik weet trouwens dat ik dit weekend wat veel koolhydraten op heb, en in het weekend is het toch wat lastiger om genoeg fruit te eten blijkbaar. Andere tips (zeker als ik te weinig eet dus, of onhandige keuzes maak!) zijn welkom.
Waar ik inderdaad schuldig aan ben is dat perfectionisme..

[ Bericht 4% gewijzigd door Quinazoline op 16-01-2012 10:12:31 ]
Everything which is not impossible, will eventually happen
pi_106861966
Hmzz, ik lees nu even wat verder terug en zie mijn lijstje van vr&planning van za. Dan ben ik het wel eens dat dat niet echt optimaal is (vanwege lunch broodje kruidenkaas op vr en wat weinig groente en geen stevig ontbijt op za (hoewel daar dus de beschuit en de appel zijn bijgekomen).
pi_106861980
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 09:25 schreef V1z0R het volgende:
idd!
"Wie niet gelooft in wonderen, is geen realist."
pi_106862107
Ml: voor de volgende keer heb ik een afspraak gemaakt voor het avondspreekuur, dat bleek ook nog te kunnen. Gefrustreerd, ach, ik kan er ook niks aan doen, heb geen zin om me daar druk om te maken.

Ik maak me wel druk om de niet-rijdende treinen... Ik hadrond deze tijd al op m'n werk kunnen zijn, nu sta ik nog steeds op een trein te wachten :(
Venus in pocketformaat
© loveli
  maandag 16 januari 2012 @ 09:52:22 #10
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_106862110
Nou, ik ga maar eens richting Zwollywood :W.
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
pi_106862149
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 09:32 schreef Nallie het volgende:

[..]

Beter een maandag met een nieuw huis dan eentje zonder ;)
:D da's waar!
Hoe is het vrijdag gegaan trouwens?

Viel inderdaad best wel mee Q, kan beter, en kon wat van gezegd worden...
Maar da's 's weekends, dan ben ik lui :P

Als je vriend onderzoeker is, en ik er van uit mag gaan dat hij gezond verstand heeft, dan hoef je niet uit te leggen waarom onder je BMR eten slecht is. :P
pi_106862216
quote:
10s.gif Op maandag 16 januari 2012 09:29 schreef XcUZ_Me het volgende:
Gewoon, omdat het kan *)

[ afbeelding ]
:r
Ja doei.
pi_106862226
@Quina: jij zette toch altijd ook je kcal onder je lijstjes? Dan is het wat beter inschatten of je voldoende binnenkrijgt, op het eerste gezicht zou ik zeggen dat het wat weinig is, maar dat is omdat ik bv niet weet hoeveel sushi je dan eet. Ik vind alleen sushi trouwens niet zo'n volwaardige maaltijd. Ik zou daar dan wat zeewiersalade bij doen en misschien nog een groentegerechtje. Maar goed, als het 1x in de zoveel tijd voorkomt is het ook geen ramp. Ik denk dat als je iemands lijstjes beoordeeld, dat je dan even moet kijken over een week of twee, dan kan je veel beter inschatten of het gezond en genoeg is.

[ Bericht 0% gewijzigd door conleche op 16-01-2012 10:32:15 ]
pi_106862251
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 09:54 schreef V1z0R het volgende:

[..]

Als je vriend onderzoeker is, en ik er van uit mag gaan dat hij gezond verstand heeft, dan hoef je niet uit te leggen waarom onder je BMR eten slecht is. :P
Da's geen argument waar ik iets mee kan, Viz.
'Maar als je toch minder eet dan je nodig hebt dan val je toch af? Waarom is 1400 kcal wel goed om af te vallen, maar 1000 kcal niet? Dan eet je toch ook minder dan je nodig hebt?'
pi_106862252
Q, ik vind deze website wel informatief: http://www.giantpt.com/vo(...)caloriebehoefte.html
Maar niet echt wetenschappelijk vrees ik.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_106862259
quote:
1s.gif Op maandag 16 januari 2012 09:58 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

:r
Ja? Ik vind 'r wel geil, met d'r kleine punttietjes :9
pi_106862281
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 09:59 schreef conleche het volgende:
@Quina: jij zette toch altijd ook je kcal onder je lijstjes? Dan is het wat beter inschatten of je voldoende binnenkrijgt, op het eerste gezicht zou ik zeggen dat het wat weinig is, maar dat is omdat ik bv niet weet hoeveel sushi je dan eet. Ik vind alleen sushi trouwens niet zo'n volwaardige maaltijd. Ik zou daar dan wat zeewiersalade bij doen en misschien nog een groentegerechtje. Maar goed, als het 1x in de zoveel tijd voorkomt is het ook geen ramp. Ik denk dat je als je iemands lijstjes beoordeeld, dat je dan even moet kijken over een week of twee, dan kan je veel beter inschatten of het gezond en genoeg is.
Dat zal ik inderdaad wel doen, is wel een goede tip inderdaad. Is het nou zo dat het voedingscentrum over het algemeen wat aan de lage kant uitkomt qua kcal?

Ik had voor de sushi 300 gram rijst gekookt, 100 gram zalm, blikje tonijn, pakje surimi, komkommer en een avocado, en we hebben het met zijn tweeen opgegeten zo'n beetje (op 1 rol voor de volgende dag na). Dat zal dus eerder te veel dan te weinig zijn.
pi_106862368
morning! hier niks blue monday! riep ik zaterdag nog dat ik 1,5 kilo was afgevallen, bleek ik me in mijn startgewicht vergist te hebben, maar nú is het wel 1,4 kg *O* eerste hard-van-start-door-vochtweekje is geslaagd dus. Vanaf nu hoop ik op een kilo of anderhalf per maand....

lijstje (planning)
10u - 2 finse ronde met pindakaas
13u - 2 boterhammen met ham
15u - 2 boterhammen met iets...
17u- tussendoortje... geen idee
19u- avondeten.... geen idee

:') ik moet weekboodschappen gaan doen, er is nu geen drol in huis, dus ik vul m ergens vanmiddag nog wel aan.

verder heb ik een afspraak met de preofschriftbegeleidster, waar ik gek genoeg niet al een week van wakker lig, begint nu een beetje te kriebelen. vooral omdat ik geen idee heb wat er uit gaat komen, en het me ook niet zoveel uitmaakt eigenlijk...

het kan nog zomaar een blue monday worden ;)
Kwak
pi_106862382
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 10:00 schreef Quinazoline het volgende:

[..]

Da's geen argument waar ik iets mee kan, Viz.
'Maar als je toch minder eet dan je nodig hebt dan val je toch af? Waarom is 1400 kcal wel goed om af te vallen, maar 1000 kcal niet? Dan eet je toch ook minder dan je nodig hebt?'
Je moet maar googelen op spaarstand lichaam, dan kom je vast wel een gedegen onderzoek tegen.
pi_106862487
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 09:39 schreef Quinazoline het volgende:

Op http://www.medisch-woordenboek.nl/artikel/48/crash-dieet staat vrij duidelijk uitgelegd dat wanneer je te streng dieet dat je spieren gaat verbranden.Daardoor vertraag je je rustverbranding en dan zet je het begin van een jojo dieet in. Het is geen wetenschappelijk artikel, maar het verhaal klinkt wel logisch. En als je het echt wetenschappelijk wil hebben dan zul je een middagje moeten zoeken op sciencedirect.com ofzo.

[ Bericht 7% gewijzigd door the85mc op 16-01-2012 10:23:37 ]
pi_106862508
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 09:54 schreef V1z0R het volgende:

[..]

O en ik bedoel ook niet dat jullie iets hadden moeten zeggen, maar meer dat ik zelf dacht dat het wel ok was. Terugkijkend waren die twee dagen juist niet echt super, maar vandaag wel toch?

Bedankt voor de tips, ik heb de websites opgeslagen en ga vanavond thuis aan het lezen.
pi_106862580
Tortora, Grabowski: Principles of Anatomy and Physiology kun je lezen.

Wat 85mc ook al zegt, en het gaat zelfs niet eens puur om de kcal's, het gaat om de voedingsstoffen.
Daarom hamer ik ook altijd op voldoende eiwitten, energie kun je nog altijd uit vet halen als het nodig is.
pi_106862611
Gisteren:
O: gekookt eitje, 30 gram gerookte kipfilet
L: rauwkost met mayo als dressing, met koude eend (50 gram) en gerookte zalm (60 gram)
T: gekookt eitje
T: baconknabbels met filet A.
T: wodka
D: kliekje tomaten/pesto/kip saus over een berg sperzieboontjes. Met uitgebakken spekjes denk ik, want de kip is er zo'n beetje al uitgegeten.
T: 60 gram creme fraiche met limoensap en zoetstof
T: 30 gram ossenworst en 20 gram gerookte kipfilet

Vandaag:

O: gekookt eitje, 2 plakjes ham
L: omeletje van 2 eieren, wat creme fraiche, ham en gesmolten kaas
T: wodka, met wat knabbelbacon met filet américain
D: uit eten.

[ Bericht 2% gewijzigd door conleche op 16-01-2012 10:28:04 ]
pi_106862688
Baconknabbels met filet americain :? Dat klinkt zo verschrikkelijk smerig dat het best eens lekker kan wezen.
pi_106862759
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 10:24 schreef V1z0R het volgende:
Baconknabbels met filet americain :? Dat klinkt zo verschrikkelijk smerig dat het best eens lekker kan wezen.
Ja!! Oh dat ga ik er nog even inproppen als T. Ik zie dat mijn lijstje anders iets te weinig is. Is ook heel lekker met roomkaas, of een gekookt ei in plakjes, met een klein likje mayo. Ik gebruik die dingen als crackers. Niet te verwarren met knabbelspek trouwens hè!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')