Het worden wel mijn zaken als het mijn vrienden/kennis betreft en steeds hetzelfde probleem vertellen of steeds om hetzelfde steun of advies willen. Op een gegeven moment bereik (ik althans) de fase dat ik denk, ja dat heb ik al veel vaker vertelt, maar je luistert niet. Het blijft dan lastig om geduld te houden. Ik wil ze namelijk ook niet laten stikken.quote:Op zondag 15 januari 2012 13:57 schreef CantFazeMe het volgende:
??
Wat is je probleem? Het zijn je zaken toch niet?
Dat dus en wat je daarmee het beste kan doen.quote:Op zondag 15 januari 2012 14:05 schreef Aliana het volgende:
Maar je ergert je dus eigenlijk aan je vrienden die (jaren)lang zeuren over dingen, maar totaal geen actie ondernemen om het echt te veranderen?
Of?
Dan blijft er vrij weinig te vertellen over bij sommige en dan daarbij die andere zit er soms echt mee. Zeggen dat ik dat verhaaltje al tien keer heb gehoord en ze maar over wat anders moeten hebben vind ik ook zo cru.quote:Op zondag 15 januari 2012 14:05 schreef CantFazeMe het volgende:
Dan zeg je gewoon toch dat je een ander onderwerp wil? - Je hoeft ze toch niet te adviseren noch te helpen.
Beter dat je ze verteld dan ze (onbewust) het riedeltje weer 20 keer herhalen wat jij overduidelijk niet ziet zitten.quote:Op zondag 15 januari 2012 14:08 schreef ArseneLupin het volgende:
[..]
Dat dus en wat je daarmee het beste kan doen.
[..]
Dan blijft er vrij weinig te vertellen over bij sommige en dan daarbij die andere zit er soms echt mee. Zeggen dat ik dat verhaaltje al tien keer heb gehoord en ze maar over wat anders moeten hebben vind ik ook zo cru.
Ik snap het wel..quote:Op zondag 15 januari 2012 14:08 schreef ArseneLupin het volgende:
[..]
Dat dus en wat je daarmee het beste kan doen.
[..]
Dan blijft er vrij weinig te vertellen over bij sommige en dan daarbij die andere zit er soms echt mee. Zeggen dat ik dat verhaaltje al tien keer heb gehoord en ze maar over wat anders moeten hebben vind ik ook zo cru.
Het zijn mensen die ik al jaren ken. Vriendschap lijkt mij ook meer dan alleen vermaak. Ergens zit ik gevangen tussen het idee er te moeten zijn voor een ander, dat ik mijn best heb gedaan advies te geven, maar het er niet echt toe doet.quote:Op zondag 15 januari 2012 14:15 schreef Aliana het volgende:
[..]
Ik snap het wel..
Maar ik vind zeurende mensen over het algemeen erg storend. In vriendschappen kan je natuurlijk altijd wel wat moeilijke dingen aan elkaar kwijt, maar als je van jezelf positief ingesteld bent dan ben je niet zoals die vrienden van jou nu zijn.
Dus misschien moet je gewoon op zoek gaan naar nieuwe mensen.
Bijna al mijn vrienden zijn echt 90% van de tijd heel gezellig en geen drama, dus het kan!
Dat heb ik gedaan. Dat lijkt even goed te gaan, mensen zeggen dat ze er echt wat aan gaan doen (wat ze uiteindelijk toch niet doen blijkt) en laten het even rusten. Dat effect ebt weg en dan begint het weer van vooraf aan. De meeste mensen weten hoe ik er over denk, maar desondanks heeft dat weinig effect op de lange duur helaas. Misschien veranderen sommige mensen gewoon niet of is dat het aard van het beestje. Het is ook niet iets van de laatste tijd, maar meer een verschil in idee hoe je naar bepaalde zaken moet kijken.quote:Op zondag 15 januari 2012 14:16 schreef Copycat het volgende:
Als je een echte vriend bent, durf je je vrienden ook te vertellen wat je er echt van vindt. Dat zet meer zoden aan de dijk dan ja en amen knikken, maar nee en rot op denken.
Daarom zeg ik, je kan natuurlijk ook moeilijke dingen aan elkaar kwijt. Maar ik ben wel van mening dat een vriendschap (en net als een relatie eigenlijk) voornamelijk positief moet zijn.quote:Op zondag 15 januari 2012 14:17 schreef ArseneLupin het volgende:
[..]
Het zijn mensen die ik al jaren ken. Vriendschap lijkt mij ook meer dan alleen vermaak. Ergens zit ik gevangen tussen het idee er te moeten zijn voor een ander, dat ik mijn best heb gedaan advies te geven, maar het er niet echt toe doet.
Nou, wat kunnen sommige vrouwen veel drama en gezeik veroorzaken in een relatie hoor.quote:Op zondag 15 januari 2012 14:23 schreef Loppe het volgende:
Zoek je een meisje, zul je meer plezier aan beleven.
quote:Op zondag 15 januari 2012 14:21 schreef Aliana het volgende:
[..]
Daarom zeg ik, je kan natuurlijk ook moeilijke dingen aan elkaar kwijt. Maar ik ben wel van mening dat een vriendschap (en net als een relatie eigenlijk) voornamelijk positief moet zijn.
Je hoeft ook niet alle mindere dingen in je leven bij iedereen te dumpen.
Duidelijk.quote:Op zondag 15 januari 2012 14:20 schreef ArseneLupin het volgende:
Dat heb ik gedaan. Dat lijkt even goed te gaan, mensen zeggen dat ze er echt wat aan gaan doen (wat ze uiteindelijk toch niet doen blijkt) en laten het even rusten. Dat effect ebt weg en dan begint het weer van vooraf aan. De meeste mensen weten hoe ik er over denk, maar desondanks heeft dat weinig effect op de lange duur helaas. Misschien veranderen sommige mensen gewoon niet of is dat het aard van het beestje. Het is ook niet iets van de laatste tijd, maar meer een verschil in idee hoe je naar bepaalde zaken moet kijken.
Dit gaat over kleine zeurdingetjes. Ja dat zou ik storend vinden. En als een vriend(in) een écht moeilijke tijd heeft, ben je er vanzelfsprekend voor elkaar. Maar soms kan je ook overdrijven en is het gewoon aanstellen om niks. Dat jij jaren van gezeur wil aanhoren onder het mom van echte vrienden zijn, dan veel plezier.quote:Op zondag 15 januari 2012 14:25 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]Dan heb je geen idee wat vriendschap behoort te wezen. Als je wint! heb je vrienden...Echte vrienden.....
Dit komt dan ook al genuanceerder over dan je eerste verhaal. Maar dan nog is het aan de aanhoorder om dit inderdaad bespreekbaar te maken en samen kijken hoe je daar iets aan kunt doen. Je kunt iemand zijn omstandigheden niet veranderen in een ogenblik, wel hoe iemand daar mee omgaat. Zodra het bespreekbaar is kun je kijken naar oplossingen.quote:Op zondag 15 januari 2012 14:30 schreef Aliana het volgende:
[..]
Dit gaat over kleine zeurdingetjes. Ja dat zou ik storend vinden. En als een vriend(in) een écht moeilijke tijd heeft, ben je er vanzelfsprekend voor elkaar. Maar soms kan je ook overdrijven en is het gewoon aanstellen om niks. Dat jij jaren van gezeur wil aanhoren onder het mom van echte vrienden zijn, dan veel plezier.
Daar heb ik dus moeite mee. Met sommige is het al wel doodgebloed en dat vind ik niet erg. Dat is ook wederzijds doodgebloed, maar bij sommige bloedt het wel, maar niet dood. Wat moet je daar dan mee? De vriendschap doodt steken, omdat de andere een probleem heeft?quote:Op zondag 15 januari 2012 14:29 schreef Copycat het volgende:
[..]
Duidelijk.
Sommige vriendschappen stoppen omdat de een wel en de andere niet doorgroeit. Slechts een paar vriendschappen zijn imo eeuwigdurend bestand tegen veranderingen.
Dus dan moet je voor jezelf beslissen of je hier genoegen mee neemt, of dat het tijd is om deze 'vriendschappen' een stille dood te laten sterven. Stil omdat het geluid blijkbaar al tijden niet meer gehoord wordt.
Maar is het echt een probleem of meer aanstellerij?quote:Op zondag 15 januari 2012 14:38 schreef ArseneLupin het volgende:
[..]
Daar heb ik dus moeite mee. Met sommige is het al wel doodgebloed en dat vind ik niet erg. Dat is ook wederzijds doodgebloed, maar bij sommige bloedt het wel, maar niet dood. Wat moet je daar dan mee? De vriendschap doodt steken, omdat de andere een probleem heeft?
Kiezen of delen. Wil je die vriendschap wel aanhouden, dan moet je dus of tegen die frustrerende bierkaai blijven vechten of accepteren dat deze vrienden zijn zoals ze zijn. Wil of kun je dat niet, blijft er weinig anders over dan afscheid nemen.quote:Op zondag 15 januari 2012 14:38 schreef ArseneLupin het volgende:
Daar heb ik dus moeite mee. Met sommige is het al wel doodgebloed en dat vind ik niet erg. Dat is ook wederzijds doodgebloed, maar bij sommige bloedt het wel, maar niet dood. Wat moet je daar dan mee? De vriendschap doodt steken, omdat de andere een probleem heeft?
Dat is lastig te zeggen. Als iemand zegt dat hij of zij ergens mee zit neem ik aan dat hij/zij het als een probleem ziet ongeacht wat ik daarvan vind. Ik kan ook moeilijk achterhalen in hoeverre het een probleem is of aanstellerij. Ik vermoed steeds meer dat laatste. Ik bedoel als het echt werkelijk een probleem is dan ga je er op een gegeven moment toch echt wat aan doen? Of zie ik dat verkeerd?quote:Op zondag 15 januari 2012 14:39 schreef Aliana het volgende:
[..]
Maar is het echt een probleem of meer aanstellerij?
Dat is het probleem wel samengevat. Maar ja, een vriendschap beëindigen, om die redenen. Als ze zelf accepteren wie ze zijn zou ik daar geen probleem mee hebben. Niet iedereen kan directeur worden of gemakkelijk gelukkig in de liefde of op het werk. Het is meer dat ze zichzelf niet accepteren of willen accepteren. Die mensen zijn 25+ dan weet je dat bepaalde opties lastig zijn om te realiseren dan toen men 16 was.quote:Op zondag 15 januari 2012 14:41 schreef Copycat het volgende:
[..]
Kiezen of delen. Wil je die vriendschap wel aanhouden, dan moet je dus of tegen die frustrerende bierkaai blijven vechten of accepteren dat deze vrienden zijn zoals ze zijn. Wil of kun je dat niet, blijft er weinig anders over dan afscheid nemen.
Die afweging kan niemand anders dan jij maken.
Hoort erbij.quote:Op zondag 15 januari 2012 14:25 schreef Aliana het volgende:
Nou, wat kunnen sommige vrouwen veel drama en gezeik veroorzaken in een relatie hoor.
Nee, dat is mij niet geheel bekend. Ze weten eerder wel wat ze niet allemaal willen, maar niet wat ze echt willen. Op elke suggestie volgt dan een 'ja, maar..'.quote:Op zondag 15 januari 2012 14:52 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Lastig inderdaad als ik het zo lees. Is wel bekend wat ze willen van het leven ? zo te lezen is het niet helemaal duidelijk maar ik kan er naast zitten.
Realisme is inderdaad een vereiste om je potentieel te bereiken. Heb je al eens gevraagd wat het precies is wat ze willen ?
Ja, maar dat hoeft toch niet in een relatie te gebeuren?quote:Op zondag 15 januari 2012 15:30 schreef Aliana het volgende:
Als je zegt dat drama en gezeur erbij hoort? Dan ga ik ervan uit dat jij dat zelf meemaakt?
Ja maar ik had het over een relatie dus vandaar?quote:Op zondag 15 januari 2012 15:32 schreef Loppe het volgende:
[..]
Ja, maar dat hoeft toch niet in een relatie te gebeuren?
Een kans waard om te vragen wat ze exact willen. Dan kunnen ze daar naartoe werken.quote:Op zondag 15 januari 2012 15:11 schreef ArseneLupin het volgende:
[..]
Nee, dat is mij niet geheel bekend. Ze weten eerder wel wat ze niet allemaal willen, maar niet wat ze echt willen. Op elke suggestie volgt dan een 'ja, maar..'.
Maar wie weet nou echt wat hij/zij exact wil?quote:Op zondag 15 januari 2012 15:35 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Een kans waard om te vragen wat ze exact willen. Dan kunnen ze daar naartoe werken.
Ze hebben niet echt een idee, zelfs niet eens vaag idee wat ze willen. Dat is denk ik onderdeel van het probleem.quote:Op zondag 15 januari 2012 15:35 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Een kans waard om te vragen wat ze exact willen. Dan kunnen ze daar naartoe werken.
Precies, en daar begint het allemaal mee. Gewoon vragen de volgende keer en kijken wat je kunt doen. Maar ook jou beginnende frustratie en gevoelens melden en die uitleggen. Begrip moet van twee kanten komen. Als het eindelooos blijkt dan is het inderdaad aan jou om te eindigen of niet. Succes.quote:Op zondag 15 januari 2012 16:46 schreef ArseneLupin het volgende:
[..]
Ze hebben niet echt een idee, zelfs niet eens vaag idee wat ze willen. Dat is denk ik onderdeel van het probleem.
Ik zal er eens even over nadenken. Het is niet zo maar iets om vriendschappen te beëindigen.quote:Op zondag 15 januari 2012 17:14 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Precies, en daar begint het allemaal mee. Gewoon vragen de volgende keer en kijken wat je kunt doen. Maar ook jou beginnende frustratie en gevoelens melden en die uitleggen. Begrip moet van twee kanten komen. Als het eindelooos blijkt dan is het inderdaad aan jou om te eindigen of niet. Succes.
Zomaar, zomaar. Toch al jaren?quote:Op zondag 15 januari 2012 18:20 schreef ArseneLupin het volgende:
[..]
Ik zal er eens even over nadenken. Het is niet zo maar iets om vriendschappen te beëindigen.
Dat voor mij bedoeld?quote:
Ik heb ook een probleemgeval vriendin. Ze is werkeloos na een arbeidsconflict, de huurbaas wil haar eruit hebben, en ze heeft een schuld bij de bank. Ook is er drie keer ingebroken en is haar TomTom gejat uit de auto.quote:Op zondag 15 januari 2012 13:46 schreef ArseneLupin het volgende:
Het resultaat is dat ik van sommige vrienden en kennissen steeds maar blijf horen hoe ze maar geen werk vinden, dat hun werk niet bevalt, dat ze nog steeds vrijgezel zijn et cetera.
Vandaar het advies om het bespreekbaar te maken. Beëindigen is niet iets waar je vanuit moet gaan. Maar als na uitvoerige gesprekken, waarin alle aspecten besproken zijn het geen verbetering oplevert, dan kun je de beslissing nemen of niet. Maar dan heb je er alles aan gedaan voor je gevoel. Vandaar dat ik zei dat begrip van beide kanten dient te komen, dat zou betekenen dat het automatisch oplost, althans het klagen.quote:Op zondag 15 januari 2012 18:20 schreef ArseneLupin het volgende:
[..]
Ik zal er eens even over nadenken. Het is niet zo maar iets om vriendschappen te beëindigen.
quote:Op zondag 15 januari 2012 18:37 schreef Gertje-Plongers het volgende:
?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |