Een jaar geleden mogen we Lena in onze levens verwelkomen.

![IMG_0561.jpg]()
Na een moeizame start ligt ze de hele avond bij me in mijn armen.
![IMG_0582.jpg]()
Lena spuugt nog een tijd vruchtwater waarop we besluiten nog even in het ziekenhuis te blijven. Net voor we naar huis willen gaan loopt ze blauw aan. Er ontstaan commotie, overal komen dokter svandaan. Een paar dagen blijven we samen in het ziekenhuis. Als de artsen er net als wij van overtuigd zijn dat er niks mis is met onze baby, een gezonde achtponder, mogen we naar huis.
![IMG_0626.jpg]()
Thuis krijgt Ivan uitgebreid de gelegenheid om kennis met zijn zusje te maken. Pwêêêp.
![IMG_7830_anoniem.jpg]()
En onze Leen slaapt.
![IMG_7923.jpg]()
En slaapt.
![IMG_8279_zw.jpg]()
En slaapt nog wat.
![IMG_8901_zw.jpg]()
Een maand verstrijkt en we zijn al aardig gewend aan onze nieuwe gezinssamenstelling.
![IMAG0150.jpg]()
Lena is een rustige, tevreden, maar ook actieve baby. Met twee maanden:
![IMG_9708.jpg]()
![IMG_0100.jpg]()
Drie maanden:
![IMG_0099.jpg]()
Vijf maanden:
![IMG_1559.jpg]()
Bijna zes maanden:
![IMG_2439.jpg]()
Als Lena bijna zeven maanden oud is krijgt ze spruw. Het voeden aan de borst gaat lastig, ze wordt nog wel heel regelmatig wakker 's nachts voor een voeding en ik vind het allemaal bij elkaar best zwaar.
![IMG_2940.jpg]()
Na wat hulp komen we over de borstvoedingsdip heen. Als ze ruim 8 maanden oud is gaan we op vakantie naar Bretagne waar mijn lief deze foto maakt:
![IMG_1388.jpg]()
Op vakantie gaat ze voor het eerst oefenen met kruipen:
![IMG_3820.jpg]()
Na de vakantie gaat ze écht stevig zitten. Lena met 10 maanden:
![IMG_4970.JPG]()
De band tussen Lena en Ivan vinden we heel bijzonder. Ze zijn dol op elkaar en doen graag dingen samen.
![390079_10150361828506436_574296435_8709741_874130257_n.jpg]()
Lena is nog steeds een heel tevreden en vrolijke baby. Op het kinderdagverblijf wordt ze "het zonnetje in huis" genoemd. De kinderen in haar groep wachten haar elke ochtend verwachtingsvol op; ze heeft er haar eigen fanclub. In de loop der tijd heeft ze duidelijk een sterkere eigen wil gekregen. Ze geeft steeds beter aan wat ze wel en niet leuk vindt, en dat vinden we heel goed van haar.

Lena met 11 maanden:
![IMG_1206.JPG]()
Bij het zien van onderstaande foto, een paar dagen geleden gemaakt, voelde ik me zomaar ineens compleet gelukkig. Dat is nou mijn dochter.

M'n hart maakt sprongetjes als ik aan haar denk.
![IMG_1702.JPG]()
En vandaag wordt ze dan één. Haar cadeau viel in de smaak.

![IMG_5433.JPG]()
Ik heb hier het afgelopen jaar weinig gepost, maar ik heb met alle moeders en hun baby's meegeleefd en geprobeerd mee te denken. Fijn dat ik mijn grote geluk zo nu en dan met jullie mocht delen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.