abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_106796160
quote:
'Oefenen op Duitse tanks'

DEN HAAG - Door bezuinigingen stoot de Nederlandse landmacht tanks af, maar de kennis over dit wapen mag niet verloren gaan.

Daarom moet Nederlands militair personeel kunnen oefenen op Duitse tanks, zegt commandant landstrijdkrachten, generaal Mart de Kruif zaterdag in dagblad Trouw.
Volgens hem wordt met het Duitse leger al gesproken over het inzetten van Duitse tanks bij Nederlandse oefeningen. Hij geeft hoog op van een dergelijke vorm van samenwerking tussen beide landen. ''Militair gezien zijn de grenzen van onze samenwerking nog niet bereikt'' aldus De Kruif.

Tanks zijn volgens De Kruif nog steeds onmisbaar, ook bij missies in het buitenland. ''Je hebt het effect van een tank (vuurkracht, mobiliteit en bepantsering) nodig om op de grond elke tegenstander te kunnen domineren'', zegt hij. Grootschalige inzet van tanks is in de huidige verhoudingen binnen Europa niet waarschijnlijk. Voor kleinschaliger operaties gebruiken militairen nog altijd graag tanks.

In een toespraak voor de Atlantic Council in Washington benadrukte minister Hans Hillen van Defensie eerder deze week ook het belang van defensiesamenwerking. ''Om in de huidige economische crisis de NAVO te handhaven als veiligheidsgarantie is verdere samenwerking van de deelnemers noodzakelijk", aldus de bewindsman.

Als een voorbeeld van samenwerking noemde Hillen de samenwerking tussen Nederland en Amerika die hij afgelopen week met eigen ogen op de Texaanse legerbasis Fort Hood zag. Nederlandse helikopterpiloten maken daar gebruik van Amerikaanse oefenfaciliteiten. Ook noemde hij het gezamenlijk optrekken van F-16-gebruikers bij de mogelijke aanschaf van de JSF. Een samenwerkingsverband dat volgens Hillen zijn vruchten al afwerpt is de gezamenlijke C-17-transportvloot van de NAVO.
  zaterdag 14 januari 2012 @ 11:09:13 #2
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_106796167
En nu?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_106796177
Willen ze op Duitse tanks gaan oefenen. Ik weet niet wat ik er van moet denken. Je verkoopt je eigen tanks, om vervolgens die van de buurman maar te gaan gebruiken.
pi_106796195
Waarom zou je die kennis willen behouden als je zelf geen hardware meer hebt voor die kennis?
pi_106796250
Zolang je op deze manier geld bespaard; prima.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  zaterdag 14 januari 2012 @ 11:16:16 #6
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_106796265
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 11:10 schreef ArnosL het volgende:
Willen ze op Duitse tanks gaan oefenen. Ik weet niet wat ik er van moet denken. Je verkoopt je eigen tanks, om vervolgens die van de buurman maar te gaan gebruiken.
Iemand die minder is gaan verdienen en daarom zijn auto de deur uitdoet en vervolgens aan zijn buurman vraagt of hij af en toe zijn auto mag lenen?
Non possumus non loqui
pi_106796278
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 11:10 schreef ArnosL het volgende:
Ik vind het handig, Nederlandse mentaliteit ten top.
pi_106796305
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 11:16 schreef Knip het volgende:

[..]

Iemand die minder is gaan verdienen en daarom zijn auto de deur uitdoet en vervolgens aan zijn buurman vraagt of hij af en toe zijn auto mag lenen?
ah ok, dus eigenlijk zegt ie, we verkopen nu onze tanks, en over 5 jaar dan gaan we nieuwe tanks kopen?
ik ben ervoor dat we met de tanks het personeel buiten zetten wat deze tanks onderhield / bestuurde. :7
  zaterdag 14 januari 2012 @ 11:20:11 #9
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_106796339
Hier gaan we echt 0,0 aan hebben.
pi_106796372
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 11:20 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
Hier gaan we echt 0,0 aan hebben.
Hiermee behouden we alles wat opgebouwd is in de afgelopen decennia wat betreft tanks.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_106796385
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 11:22 schreef waht het volgende:

[..]

Hiermee behouden we alles wat opgebouwd is in de afgelopen decennia wat betreft tanks.
en wat hebben we daaraan?
pi_106796403
Walgelijk, we gaan onze oosterburen nu dus misbruiken vanwege de kortzichtigheid van onze politiek? We hadden onze Leo's nooit de deur uit mogen doen...
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_106796440
quote:

[..]

Alleen als we het Duits materiaal onvoorwaardelijk mogen gebruiken.
pi_106796461
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 11:27 schreef boyv het volgende:

[..]

Alleen als we het Duits materiaal onvoorwaardelijk mogen gebruiken.
Het beste was uiteraard om onze eigen tanks te behouden. Dit is een minder ideale oplossing maar beter krijgen we niet.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_106796642
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 11:11 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Waarom zou je die kennis willen behouden als je zelf geen hardware meer hebt voor die kennis?
Voor als onze draaikontenpolitici bedenken dat we toch weer tanks moeten aanschaffen en vervolgens blijkt dat we zelf de kennis niet meer hebben en dan voor veel geld personeel moeten gaan opleiden.
We, the unwilling.. led by the unqualified..
to do the unnecessary.. for the ungrateful..
pi_106796679
dan kunnen we de tanks beter niet wegdoen. je krijgt er toch niet zoveel meer voor en nieuwe ben je straks de hoofdprijs voor kwijt.
pi_106796703
Inderdaad. Maar er zal en moet bezuinigd worden op defensie en dat doen ze door er met een bot mes in te hakken. :')
pi_106796713
ik zeg, of het helemaal wegsaneren, of houden. niet half dit of half dat.
pi_106796782
Ik ook. Maar ondertussen wil politiek Den Haag nog steeds hetzelfde blijven doen met de krijgsmacht, maar dan voor maar half geld. :|W
pi_106796914
Waarom kunnen we dan ook niet gewoon Amerikaanse JSF's gebruiken? Dat bespaart niet alleen een stuk meer, die JSF's zijn er toch alleen maar om de gaatjes te vullen in een grote Amerikaanse luchtoperatie.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_106797055
Ja en voor je het weet heb je een europees leger en dan hoef je niet meer te beginnen over uit de EU stappen of het afschaffen van de pleuro, ofzoiets.
pi_106797095
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 11:44 schreef jankaas020 het volgende:
Ik ook. Maar ondertussen wil politiek Den Haag nog steeds hetzelfde blijven doen met de krijgsmacht, maar dan voor maar half geld. :|W
Uit het bericht haal ik dat de commandant landstrijdkrachten graag wil dat de kennis behouden blijft, niet de politiek.

De kennis hoeft natuurlijk niet alleen gebruikt te worden binnen Nederland en/of met Nederlandse tanks. Kennisvernietiging is gewoon zonde.
pi_106797154
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 12:02 schreef DJKoster het volgende:

[..]

Uit het bericht haal ik dat de commandant landstrijdkrachten graag wil dat de kennis behouden blijft, niet de politiek.

De kennis hoeft natuurlijk niet alleen gebruikt te worden binnen Nederland en/of met Nederlandse tanks. Kennisvernietiging is gewoon zonde.
niet zonde als het niets oplevert verder.
pi_106797313
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 12:02 schreef DJKoster het volgende:

[..]

Klopt, de commandant ziet al aan komen dat we kennis aan het vernietigen zijn. Alleen bezuinigd de politiek behoorlijk op ons (wanneer niet?) maar verwachten ze wel dat we zo weer een Uruzgan kunnen doen. Zie nu bijvoorbeeld ook Kunduz.
pi_106797461
quote:

[..]

Het is natuurlijk vrij onzinnig. Defensie heeft besloten dat de tanks wegbezuinigd kunnen worden. Maken ze eens een keuze om te snijden in plaats van te rommelen met de kaasschaaf wordt het via de achterdeur toch weer opgepikt.
Was dan ergens anders op gaan bezuinigen binnen defensie.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')