abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_106704849
Hier verder!

De 5 fasen van liefdesverdriet
Iedereen krijgt er wel een keer mee te maken. Misschien maar één keer, misschien wat vaker. De één verwerkt het anders dan de ander, maar we weten allemaal dat het niet leuk is: liefdesverdriet!

Ineens alleen
Samen zijn jullie erachter gekomen dat jullie niet zo'n fantastisch koppel zijn als jullie dachten. Als er een einde komt aan je relatie is dit erg vervelend. Degene met wie je altijd alles deelde is ineens weg. Je bent je beste maatje kwijt. Bij veel mensen resulteert dit besef in liefdesverdriet.

In eerste instantie zal je denken en voornamelijk hopen dat het allemaal wel goed komt. Jullie waren toch zon fantastisch koppel? De ontkenningsfase is de eerste fase die liefdeverdriet kent. Je bent er bijna helemaal zeker van dat jullie in de toekomst toch weer samen komen.

Uit je dak gaan

Na een tijdje ga je inzien dat jullie toch niet samen komen. Je komt dan in de fase waarin je erg boos kan worden. Bij mannen gaat dit ook vaak gepaard met veel agressie. In deze fase worden de meeste mensen ook erg losbollig, gaan veel stappen en sjansen met anderen. Voornamelijk om het zelfvertrouwen op te krikken.

Tot inkeer komen

Na dit gedrag kom je snel weer tot jezelf. Zoveel zelfvertrouwen geven die one night stands je echt niet, als je erachter komt dat het toch allemaal maar voor één nachtje is. Je gaat je eenzaam voelen. Je krijgt het gevoel alsof niemand je meer wil, je voelt je lelijk en alleen. Waarschijnlijk zal je zelfs gaan denken dat je voor altijd een hopeloze single blijft!

Achter de wolken schijnt de zon!

Gelukkig ga je langzamerhand realistisch worden. Dit is de vierde fase van je liefdesverdriet. Je gaat merken dat je leven echt niet alleen maar draait om de liefde. Je gaat je oude liefde loslaten en je eigen leven leven. Natuurlijk heb je het nog af en toe moeilijk, maar het komt allemaal wel goed. Veel vrouwen gaan in deze fase zichzelf helemaal opknappen. Ze nemen een nieuw verfje in hun haren, gaan flink shoppen met vriendinnen en besteden veel aandacht aan hun uiterlijk. Mannen gaan veel met vrienden ondernemen en leuke dingen doen.

Jezelf en de situatie accepteren

In de laatste fase ga je accepteren dat je liefde met je ex-lover echt helemaal over is. Je gaat inzien dat een leven als single helemaal niet zo slecht is. Het heeft natuurlijk ook zo zijn voordelen. Geen vieze haren in het doucheputje, geen gore sokken, lekker stappen en sjansen met mooie andere mensen, noem maar op!

Natuurlijk verwerkt iedereen op zijn eigen manier zijn liefdesverdriet. Soms doorloop je alle fasen en soms maar een paar en sla je er eentje over. In ieder geval weten we één ding zeker: Het komt allemaal goed!

“Relationships are like crystals, you don't realize how much you love it until it breaks.”
XO till we overdose
  woensdag 11 januari 2012 @ 22:31:37 #2
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_106704882
quote:
1s.gif Op woensdag 11 januari 2012 22:28 schreef ovoxo het volgende:

[..]

Nee maakt niet uit :p. Ik heb al eerder een brief/mail naar hem geschreven en opgeslagen in concepten maar het maakte alles een beetje erger. Alle leuke herinneringen kwamen weer naar boven...
Je moet het niet voor hem schrijven, voor jezelf. Gewoon alle niet leuke dingen aan hem er ook in zetten. Alle leuke momenten. Alles.
Je moet het hoofdstuk een keer afsluiten.
Daarnaast ben je nog maar 16, je hebt een heel leven voor je.
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 22:28 schreef El_Borracho het volgende:

[..]

Klopt, ik ga er geen woorden aan verspillen, er zo dadelijk een nachtje over slapen en morgen dan misschien toch haar verwijderen op Facebook ed.
Al geef ik haar dan wel een reden wat niet goed aan me is...
Wat maakt jou die reden uit?
Jullie hebben niks meer met elkaar. ;)
pi_106705072
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 22:31 schreef Goddelijker het volgende:

[..]

Je moet het niet voor hem schrijven, voor jezelf. Gewoon alle niet leuke dingen aan hem er ook in zetten. Alle leuke momenten. Alles.
Je moet het hoofdstuk een keer afsluiten.
Daarnaast ben je nog maar 16, je hebt een heel leven voor je.

[..]

Hmm, dat is wel een goed idee ja. Zal er straks eens aan beginnen, denk ik. Vorige keer had ik een 4 pagina lange mail.. Ben benieuwd hoe veel ik dit keer schrijf :p

[ Bericht 13% gewijzigd door ovoxo op 13-01-2012 07:46:28 ]
XO till we overdose
  woensdag 11 januari 2012 @ 22:42:55 #4
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_106705422
quote:
1s.gif Op woensdag 11 januari 2012 22:35 schreef ovoxo het volgende:

[..]

Hmm, dat is wel een goed idee ja. Zal er straks eens aan beginnen, denk ik. Vorige keer had ik een 4 pagina lange mail.. Ben benieuwd hoe veel ik dit keer schrijf :'). En ja ik heb idd nog een heel leven, maar ik dacht ècht dat we voor altijd samen zouden blijven. (Klinkt heel naïef, natuurlijk, maar het komt ook door wat we samen hebben meegemaakt en door alle dingen die hij zei).
Natuurlijk dacht je dat, dat is ook de reden waarom je een relatie aangaat met iemand toch?
Je wilt iemand voor jezelf hebben, en alles met diegene delen.
Anders kun je net zo goed geen relatie met iemand beginnen.

En misschien vinden sommigen het wel leuk om het verhaal te lezen. :)
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 11 januari 2012 @ 22:47:56 #5
300347 MrManuel
pi_106705662
Voel me goed..
Ben denk ik over me ex heen! :) - Misschien dat deze gedachte veranderd als ik haar weer tegen het lijf loop.. Maar op dit moment denk ik bijna niet meer aan der.

Misschien omdat ik toch wel iemand anders ook leuk vind.. Niet dat dat wat wordt, maar het zorgt er wel voor dat ik niet aan de ex meer denk!
[i]~ The impossible is easy![/i]
pi_106705683
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 22:31 schreef Goddelijker het volgende:

Het is jaaaren geleden dat ik dit nog gevoeld heb voor iemand en ik vrees dat ik daar op een of andere manier aan wil blijven vasthouden, uit angst dat het nooit meer terugkomt.
Plus de angst voor het onbekende: "wat nu als ik morgen beslis om alle lijnen te verbreken?"
the pleasure - the privilege is mine
pi_106705779
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 22:48 schreef El_Borracho het volgende:

[..]

Het is jaaaren geleden dat ik dit nog gevoeld heb voor iemand en ik vrees dat ik daar op een of andere manier aan wil blijven vasthouden, uit angst dat het nooit meer terugkomt.
Plus de angst voor het onbekende: "wat nu als ik morgen beslis om alle lijnen te verbreken?"
Hey dat klinkt alsof we in dezelfde situatie zitten.
pi_106705973

Ik ben geen oud mannetje maar ik herken hier toch veel van.
pi_106707708
Wat is dat trouwens altijd met ex' en en ''moeten haten'' oid?

Ik bedoel dan niet eens echt puur en alleen ''haten'', maar ook gewoon super afstandelijk behandelen..

Mensen vinden over het algemeen dat, wanneer iemand van je vriend/vriendin, je ex wordt, dat je totaal geen rekening meer hoeft te houden met omgangsnormen, beleefdheid en voorzichtigheid..

Ook een ex is toch gewoon een mens, en dat zelfs niet eens alleen, het is ook nog eens iemand waarmee je je geheimen hebt gedeeld, die je hele familie waarschijnlijk goed kent, en luguber gezegd, waar je je waarschijnlijk ook nog eens vaak ongegeneerd heb liggen neuken...

Maar als het uit is, dan hoef je opeens niet meer beleefd te doen tegen diegene? Ex en ik, we waren best op een goede manier uit elkaar gegaan. Nog een laatste gesprek, tijdens een wandeling. Een goed afsluitgesprek op een bankje, een intense knuffel, en wat tranen, en toen was het goodbye.

Toen ik haar echter een paar maanden later aansprak op msn, over hoe het ging gewoon, antwoorde ze, maar heel arrogant, afstandelijk. En toen opeens zomaar weg, zonder gedag te zeggen oid.
Dat is slechts een klein voorbeeld, maar ook hier op het forum lees ik vaak dat je je naar een ex ''careless'' op moet stellen ofzo, alsof het een of andere jan lul is.
Ik vind dat eigenlijk best een beetje onbeschoft. Zelf vind ik juist dat je met een ex zelfs nog iets respectvoller om moet gaan, dan dat je met bijvoorbeeld de kaasboer doet. Je hebt tenslotte toch iets heel intiems samen gedeeld?
pi_106708556
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 23:33 schreef EiPet het volgende:

Ik bedoel dan niet eens echt puur en alleen ''haten'', maar ook gewoon super afstandelijk behandelen..

Mensen vinden over het algemeen dat, wanneer iemand van je vriend/vriendin, je ex wordt, dat je totaal geen rekening meer hoeft te houden met omgangsnormen, beleefdheid en voorzichtigheid..

Ook een ex is toch gewoon een mens, en dat zelfs niet eens alleen, het is ook nog eens iemand waarmee je je geheimen hebt gedeeld, die je hele familie waarschijnlijk goed kent, en luguber gezegd, waar je je waarschijnlijk ook nog eens vaak ongegeneerd heb liggen neuken...

Maar als het uit is, dan hoef je opeens niet meer beleefd te doen tegen diegene? Ex en ik, we waren best op een goede manier uit elkaar gegaan. Nog een laatste gesprek, tijdens een wandeling. Een goed afsluitgesprek op een bankje, een intense knuffel, en wat tranen, en toen was het goodbye.

Toen ik haar echter een paar maanden later aansprak op msn, over hoe het ging gewoon, antwoorde ze, maar heel arrogant, afstandelijk. En toen opeens zomaar weg, zonder gedag te zeggen oid.
Dat is slechts een klein voorbeeld, maar ook hier op het forum lees ik vaak dat je je naar een ex ''careless'' op moet stellen ofzo, alsof het een of andere jan lul is.
Ik vind dat eigenlijk best een beetje onbeschoft. Zelf vind ik juist dat je met een ex zelfs nog iets respectvoller om moet gaan, dan dat je met bijvoorbeeld de kaasboer doet. Je hebt tenslotte toch iets heel intiems samen gedeeld?
amen _O_ ik ben ook bijna de enige die niet vind dat je meteen al het contact hoeft te verbreken geloof ik
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_106708866
quote:
1s.gif Op woensdag 11 januari 2012 23:55 schreef over_hedge het volgende:

[..]

amen _O_ ik ben ook bijna de enige die niet vind dat je meteen al het contact hoeft te verbreken geloof ik
Dat is aan jezelf. Het contact houden met een ex terwijl je er klaarblijkelijk niet mee om kunt gaan schaar ik niet onder een beleefdheidsnorm. Het feit dat je indirect concludeert dat mensen die het contact verbreken ook automatisch 'onbeschoft' doen tegen een ex is ook raar.

Het feit dat ik rigoureus het contact heb verbroken met mijn ex betekent niet dat ik onbeschoft tegen haar ben. Af en toe moet je voor jezelf kiezen, en daarvoor hoef je geen verantwoording af te leggen aan je ex partner, je bent immers niet meer bij elkaar.

Mocht mijn ex mij alsnog aanspreken (wat ze ook heeft gedaan) dan reageer ik altijd netjes. Wellicht op zijn tijd iets kortaf in plaats van hele epistels te gaan schrijven, puur uit zelfbescherming. Ik heb dan ook nooit mijn ex onjuist bejegend of zwart gemaakt achter haar rug om.

Mocht mijn ex ook ooit echt dringend hulp nodig hebben, dan sta ik voor haar klaar. Tot die tijd wil ik mij focussen op mijzelf en wil ik mijn gevoelens voor haar overwinnen, en dat heeft zij te respecteren.

Je post is dus (indirect) één grote generalisatie. Contact houden is geen beleefdheidsnorm.

Ik heb de post even op mijzelf betrokken, maar hij is in zijn algemeenheid bedoeld.
pi_106709278
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 23:33 schreef EiPet het volgende:

Contact houden met je ex valt toch niet onder beleefdheid? Als je er klaarblijkelijk niet mee om kan gaan dat hij/zij je ex is en nog niet over haar/hem been bent, dan kan je toch gewoon het contact (tijdelijk) verbreken. Als je haar/hem uit gaat schelden en zwart maken dan spreek je pas over onbeleefd.
Je moet maar eerst zien hoe je zelf er mee om kan gaan en dan pas moet je aan je ex denken, je bent immers niet meer samen. Je denkt toch niet van: 'Ik ben eigenlijk niet over haar heen en wil niet met d'r praten maar omdat hij/zij dat graag wil, praat ik toch'.
Het is natuurlijk dat je wel netjes moet blijven, want je hebt inderdaad samen iets (intiems) gehad. Elkaar respecteren moet altijd, of het je ex is of niet. Contact houden hoeft niet.
XO till we overdose
pi_106709396
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 22:42 schreef Goddelijker het volgende:

[..]

Natuurlijk dacht je dat, dat is ook de reden waarom je een relatie aangaat met iemand toch?
Je wilt iemand voor jezelf hebben, en alles met diegene delen.
Anders kun je net zo goed geen relatie met iemand beginnen.

En misschien vinden sommigen het wel leuk om het verhaal te lezen. :)
Ja, maar aan het begin dacht ik totáál niet zo. In het begin was alles leuk, fijn, nieuw, spannend (noem maar op) en zag ik hem echt niet als potentiële man. Naarmate wat er gebeurd was tussen ons, de gevoelens die ik nog steeds had voor hem, dacht ik bij mezelf van: 'Ja, dit is hem. Dit is met wie ik m'n leven wil delen' en zo zag hij het zeker ook, door alle dingen die hij tegen me zei.
Ik weet niet zo goed hoe ik hem los moet laten en verder moet gaan. Vind 't echt heel moeilijk en misschien speelt de manier waarop het uit is gegaan ook wel mee..
XO till we overdose
pi_106709431
Ik bedoel ook helemaal niet contact houden. Dit moet iedereen voor zichzelf weten, en voor velen ( ook voor mij ) is het gewoon beter om geen contact meer te hebben. Dit moet je als wederpartij ook kunnen begrijpen en accepteren..

Maar wat ik bedoel met ''schofterig'' gedrag naar je ex, zijn die typische streken die veel mensen denken te moeten leveren..

- Afspreken, maar vlak van tevoren afzeggen alsof het je niets kan schelen...
- Zelf toenadering zoeken, maar als ex dit doet opeens niets van je laten horen.
- Zelf wel je ex opbellen, maar als je zelf gebeld wordt gewoon totaal negeren en niet opnemen / terugbellen.
- Je ex bellen na een paar maanden, om eens ''bij te praten'', en vervolgens zelf de hele tijd op je mobiel te gaan zitten pingen..

Want je ex is toch ''maar'' vuilnis, dus die kun je behandelen als een of andere onnozele...

Ik sprak mijn ex destijds aan, omdat ze mij een maand eerder had gevraagd wat ik dat weekend gedaan had. Daarom dacht ik rond kersttijd, ik zal eens vragen wat ze zoal heeft gedaan. Maar dan kan mevrouw niet normaal antwoord geven, en gaat ze arrogant doen. Dus als ze mij iets vraagt, dan is het allemaal prima. Vraag ik haar een maand later hoe het is, dan kan ze kennelijk niet normaal doen..

Dat vind ik gewoon vreemd, wees anders gewoon eerlijk en zeg dat je geen contact wilt. Daar zal ik vrede mee hebben, maar ga niet doen alsof ik een of andere zak vuilnis ben, die je leuk kan behandelen als je er zin in hebt, maar die je ook rot kan behandelen als je zelf even een klote dag hebt gehad..
pi_106709502
Zo, de eerste stap is gezet. Ik heb haar verwijderd uit m'n Facebook. Valt me heel zwaar...
pi_106709716
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 00:22 schreef EiPet het volgende:
Ik bedoel ook helemaal niet contact houden. Dit moet iedereen voor zichzelf weten, en voor velen ( ook voor mij ) is het gewoon beter om geen contact meer te hebben. Dit moet je als wederpartij ook kunnen begrijpen en accepteren..

Maar wat ik bedoel met ''schofterig'' gedrag naar je ex, zijn die typische streken die veel mensen denken te moeten leveren..

- Afspreken, maar vlak van tevoren afzeggen alsof het je niets kan schelen...
- Zelf toenadering zoeken, maar als ex dit doet opeens niets van je laten horen.
- Zelf wel je ex opbellen, maar als je zelf gebeld wordt gewoon totaal negeren en niet opnemen / terugbellen.
- Je ex bellen na een paar maanden, om eens ''bij te praten'', en vervolgens zelf de hele tijd op je mobiel te gaan zitten pingen..

Want je ex is toch ''maar'' vuilnis, dus die kun je behandelen als een of andere onnozele...

Ik sprak mijn ex destijds aan, omdat ze mij een maand eerder had gevraagd wat ik dat weekend gedaan had. Daarom dacht ik rond kersttijd, ik zal eens vragen wat ze zoal heeft gedaan. Maar dan kan mevrouw niet normaal antwoord geven, en gaat ze arrogant doen. Dus als ze mij iets vraagt, dan is het allemaal prima. Vraag ik haar een maand later hoe het is, dan kan ze kennelijk niet normaal doen..

Dat vind ik gewoon vreemd, wees anders gewoon eerlijk en zeg dat je geen contact wilt. Daar zal ik vrede mee hebben, maar ga niet doen alsof ik een of andere zak vuilnis ben, die je leuk kan behandelen als je er zin in hebt, maar die je ook rot kan behandelen als je zelf even een klote dag hebt gehad..
Ja, dat is onbeschoft en gewoon onbeleefd. Alsof ze alleen maar praat wanneer het haar uitkomt en als het haar niet uitkomt, behandelt ze je maar als een of andere oude schoen :').
Ach, je kan er niet veel aan doen en sommige mensen hebben nou eenmaal zo'n mentaliteit.. Alsof je ex ineens je aartsrivaal is geworden o.i.d.
XO till we overdose
pi_106709743
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 00:25 schreef El_Borracho het volgende:
Zo, de eerste stap is gezet. Ik heb haar verwijderd uit m'n Facebook. Valt me heel zwaar...
Oei, dat is wel moeilijk ja... Had ik ook met m'n ex blokken op Facebook. Niet heel makkelijk ;(. Maar toch, good job ^O^
XO till we overdose
pi_106709998
quote:
1s.gif Op donderdag 12 januari 2012 00:32 schreef ovoxo het volgende:

[..]

Ja, dat is onbeschoft en gewoon onbeleefd. Alsof ze alleen maar praat wanneer het haar uitkomt en als het haar niet uitkomt, behandelt ze je maar als een of andere oude schoen :').
Ach, je kan er niet veel aan doen en sommige mensen hebben nou eenmaal zo'n mentaliteit.. Alsof je ex ineens je aartsrivaal is geworden o.i.d.
Ik herken dat gedrag ook wel een beetje uit de fase dat het nog niet zo lang uit was met ex ( zit nu ook op 1.5 jaar)... Gewoon een trap na willen geven..

Maar dat bedaart ook wel weer. Kan als tip alleen maar geven : Laat je niet kennen, blijf niet achter haar aanzitten, en ga je eigen ding doen. Neem geen contact meer met haar op..

Zo deed ik het ook, en nu 1.5 jaar later heeft ze mij nog 3 keer ge sms't, gewoon Hey hoe gaat het. Maar dan antwoord ik gewoon vriendelijk, maar stel geen wedervraag hoe het met haar gaat...

Als ik haar nu tegenkom is ze juist heel schuchter, bijna verlegen tegen me. Waar ze juist aan het begin zo arrogant was zoals jouw ex Eipet. Heb mezelf juist expres de afgelopen 1,5 jaar een beetje misterieus voor haar gemaakt. We wonen in dezelfde woonplaats, maar ik ben op kamers gegaan, heb een heel ander leven gekregen.

Ben nooit zo van het posten op facebook wat ik aan het doen ben, en heb het contact met haar ook afgekapt. Maar die enkele keer dat ik haar tegenkom dan merk ik toch dat ze erg nieusgierig naar me is, wat ik toch zoal doe in het dagelijks leven... Maar ik kap het altijd gauw af, en zeg vriendelijk tot ziens en loop door..
pi_106710506
Ik heb toch echt nog steeds de neiging om 'ik mis je' naar hem te sturen. Hoe kom ik hier nou vanaf :{
XO till we overdose
pi_106710955
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 01:03 schreef ovoxo het volgende:
Ik heb toch echt nog steeds de neiging om 'ik mis je' naar hem te sturen. Hoe kom ik hier nou vanaf :{
Hij weet toch wel dat je hem mist. Hem doet het waarschijnlijk vrij weinig, aangezien die je ook al zei om op te kankeren.. Het enige wat je met zo'n berichtje bereikt is dat jij je de hele tijd gaat afvragen of hij wat terug gaat sturen en wat, terwijl je het antwoord eigenlijk al weet..
Dat is m'n rationele antwoord. Zelf heb ik 'm vandaag twee keer gebeld om nutteloze dingen, gewoon om z'n stem te horen. ('Hey ik heb m'n spullen opgehaald' en 'oeps, ik heb perongeluk met onze gezamelijke pinpas iets gekocht'.) Maar wat schiet je er mee op.. We krijgen ze toch niet terug en de kans dat we normaal met ze om kunnen gaan wordt steeds kleiner, omdat ze ons steeds irritanter gaan vinden.. :')
Vanaf nu, neem ik me voor, laat ik gewoon helemaal niets meer van me horen. Het doet toch alleen maar pijn. Morgen kan ik de verleiding vast niet verstaan en stalk ik hem weer, maar ja.. :')
pi_106711053
quote:
Wachten.

En het is al 10x gezegd, maar je helpt jezelf door hem te verwijderen uit je telefoon / WA, ook al is het tijdelijk. Als je dat advies elke keer in de wind slaat....moet je natuurlijk niet elke keer vragen hoe je van die neiging afkomt :P
pi_106712517
quote:
Wees sterker dan mij, en stuur vooral niets :{w nu voelt het misschien slecht, maar op de lange termijn ben je blij dat je niets gestuurd hebt! Hij weet echt wel dat je hem mist, waarschijnlijk mist hij je ook wel, maar dat doet er nu even niet toe!! Jij bent belangrijker, vergeet dat niet.

Ik lurk meer dan ik post, maar ga je dit keer wel een hele nacht doorslapen :* denk ook aan jezelf!!
  donderdag 12 januari 2012 @ 06:38:32 #23
362927 grrrbeer
... gromt wat terug
pi_106712906
Vanavond spullen terug, en dan is het verhaaltje uit.
'Cos boys don't cry.
pi_106713528
Sorry dat ik de hele tijd wat zeg over WhatsApp, maar ik heb hem nu dan echt defenitief geblokkeerd.. Viel me echt zwaar tegen en een stemmetje in m'n hoofd zei van: 'Nee, niet doen. Straks stuurt hij je wat en dan krijg je het niet' ;(. Maar ja, misschien is 't wel beter zo.
Ik heb me bedacht, en als ik 'm wat stuur denkt hij vast: 'oh wat is ze hopeloos/wanhopig' o.i.d. :') dus nouja liever stilte dan dat ik geen antwoord terug krijg of een kutantwoord. Bedankt iedereen voor het advies enzo :*

Volgende stap is spullen verbergen, denk ik ;(
XO till we overdose
pi_106713542
quote:
1s.gif Op donderdag 12 januari 2012 06:38 schreef grrrbeer het volgende:
Vanavond spullen terug, en dan is het verhaaltje uit.
Hoe voel je je erbij? Sterkte :*
XO till we overdose
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')