abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_106647520

Welkom 'het vernieuwde' Huizenmarkt topic! De plek waar de huizenmarkt besproken word in al haar facetten, van huren tot kopen, van nieuwbouw tot renovatieproject en van woningbouwvereniging tot vastgoedmagnaten. Wat is het beste moment om te kopen? Is kopen überhaupt nog wel verstandig? Wat gaan de hypotheekrentes doen en wat gebeurt er met de HRA? Wat doen de woningbouwverenigingen en wanneer is iets "scheefhuren"? Wat gaan de gevolgen van de vergrijzing worden? Op al deze vragen en meer zijn de antwoorden (goed of fout) hier te vinden.

Voorgaande delen:
Topicreeks: AEX: Huizenmarkt Topic

[info]
4.gifGedragsregels voor de Huizenmarktreeks4.gif
Kan ik beter een huis kopen of huren? Wat gaat er gebeuren met de huizenmarkt? En waarom vinden er op dit moment zo weinig huizentransacties plaats? Voor velen zijn dit belangrijke vragen, al was het maar omdat een mens in zijn leven een aanzienlijk deel van zijn inkomen aan huisvesting besteedt. Het zijn ook vragen waarvan het vaak moeilijk is om deze eenduidig te beantwoorden. Aan die discussie wordt in deze topicreeks de ruimte gegeven.

Om tot een voor iedereen nuttige en plezierige discussie te komen is het belangrijk dat iedereen de volgende gedragsregels in acht neemt:

Reageer ontopic - Lees goed en reageer ontopic. Behandel anderen zoals je zelf ook behandeld wil worden.

Respecteer meningsverschillen - Respecteer elkaars meningsverschillen. De kracht van internet zit hem niet in het feit dat je anderen van je eigen gelijk kunt overtuigen, maar juist dat je vanuit meningsverschillen nieuwe inzichten op kunt doen. Als je er achter kunt komen waarom je met iemand van mening verschilt kan je daar veel van leren.

Verdraai geen woorden - Wellicht ten overvloede; verdraai geen woorden van een ander.

Internetmemes - Post geen internetmemes. Internetmemes zijn vaak 'grappige' plaatjes met dito onderschriften van bijvoorbeeld de Iraakse Minister van Informatie, Ger Hukker of katten in allerlei standen. Deze internetmemes dragen nauwelijk bij aan de discussie en zijn door hun veelvuldige gebruik ook niet meer grappig.

Volledige artikelen en bronvermelding - Plaats enkel volledige artikelen, met bronvermelding. Als je een specifieke passage wil benadrukken kan dat door het bijvoorbeeld vetgedrukt te maken.
[/info]

42 - Ten slotte, bij twijfel, besef dat het antwoord '42' is (42 jaar thuiswonen, 42 jaar huursubsidie, 42 jaar geen majeure verplichtingen maar vrijheid, 42% aflossingvrij, 42 jaar kromliggen voor bakstenen en zandkorrels, 42% belastingvoordeel, 42 jaar wachtlijst, 42% huurverhoging, 42% onder vraagprijs cq. 42% overwaarde, met je 42ste pensioen), en zorg dat je altijd een handdoek bij je hebt om de Vogons (of Bankiers) te slim af te zijn.

Met andere woorden: alles is relatief en zen, nirvana of iets anders. Relax, gun de ander het licht in de ogen, dewelke je jezelf ook gunt, en alles komt goed of je nou gehuurd of gekocht zit.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_106647579
De banken hebben de zeepbel helpen blazen en gaan nu de lucht er langzaam uit laten lopen. Hoe? Door heel zuinig aan te doen met nieuwe hypotheken, de schuldenslaven moeten eerst gaan afbetalen om zich op die manier vrij te kopen.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_106651004
Complex, wat ben je toch een verzuurd persoon zeg :D Ik lees nu al een aantal topics mee, maar krijg de indruk dat je echt kickt op al die "sukkels" die een huis kopen of gekocht hebben.
pi_106653024
Iemand nog trek in Bloeyendael?

quote:
Hessing, bekend van de luxe auto's als Bentley en Roll Royce, is failliet. Plannen voor een 'gated community' voor rijken doen het bedrijf de das om.

Een woordvoerder van de rechtbank Utrecht bevestigt het faillissement. Maandag is er een curator benoemd, die zich nu buigt over de toekomst van het bedrijf.
Alle 5 BV's failliet

De Hessing's Groep bestaat uit vijf bedrijven waar in totaal 44 personen in dienst waren. Het faillissement is uitgesproken over Hessing's Autobedrijven, Hessing Holding, Hessing De Bilt, Hessing Service Center en Hessing Yacht, zo bevestigt een woordvoerder van de rechtbank Utrecht. Het bedrijfspand van Hessing's maakt onderdeel uit van de geluidswal langs de A2. Het bedrijf is per direct gesloten.
Bentley, Rolls, Bugatti

Wie vaak over de A2 rijdt kan er niet om heen. De enorme showroom van autobedrijf Hessing. Maar de verkoper van luxe merken als Bentley, Rolls Royce en Bugatti is failliet.
Vastgoedproject

De directe aanleiding voor het faillissement is niet bekend. Eerder werd wel duidelijk dat Hessing in problemen raakte door het moeizame verloop van vastgoedproject Bloeyendael. Hessing wilde op de plek van zijn oude showroom in De Bilt villa's bouwen, in de prijsklasse vn 800.000 tot 4 miljoen. Er waren echter maar weinig kopers.
Inruilgarantie voor oude huis

Park Bloeyendael had een lokkertje voor potentiële kopers. Er werd een inruilgarantie gegeven. Bloeyendael bood aan het oude huis te kopen. ''Zo blijft u nooit met twee woningen zitten.''
Lening

Dinsdag meldde het AD dat doordat de verkoop van de grond stokt, Hessing een lening van 10 miljoen euro niet kan afbetalen. Financier Alcredis uit Vianen zou daarom beslag hebben gelegd op auto's en de showroom in de geluidswal langs de A2.

Hessing had volgens het AD verwacht de lening terug te kunnen betalen uit de opbrengst van de verkoop van de grond aan de Utrechtseweg waar het prestigieuze bouwproject moet verrijzen. Omdat er niets is verkocht, haalde de importeur van luxe auto's de aflostermijn in oktober niet. Daarop volgde een kort geding bij de Utrechtse rechtbank. Alcredis wil het bedrag opeisen, aldus het AD.
'Nog niet begonnen met bouw'

Eigenaar Frits Hessing meldde een halfjaar geleden in AD Utrechts Nieuwsblad dat de bouw van park Bloeyendael in augustus dit jaar zou beginnen. Van bouwactiviteiten is echter nog niets te zien, aldus het AD. Op de website van Park Bloeyendael staat dat 'de volledige afbouw in 2013 van alle woningen en het gehele park voor 100 procent is gegarandeerd'.

Het bouwproject met huizen tussen de 800.000 en 4.000.000 euro kampt volgens het AD al langer met tegenslag. Er waren problemen met de aannemer en omwonenden en natuurorganisaties maakten bezwaar tegen het plan. Park Bloeyendeal zou een zogeheten gated community, een woongemeenschap met omheining en 24 uursbewaking, moeten worden.
Bij Harry Mens

Onlangs werd Bloeyendael aangeprezen bij Harry Mens.
Kroymans

Hessing is de tweede dealer van luxe auto's die in de problemen komt. Eerder ging Kroymans ten onder.

Bron: rtlz
pi_106653290
Al wat in aanraking komt met Harry Mens komt naar aan zijn einde, dat blijkt dus maar weer eens.
pi_106654937
quote:
10s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 19:39 schreef WammesWaggel het volgende:
Al wat in aanraking komt met Harry Mens komt naar aan zijn einde, dat blijkt dus maar weer eens.
Meer een gevalletje van 'schoenmaker blijf bij je leest'.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_106655004
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 18:50 schreef _VoiD_ het volgende:
Complex, wat ben je toch een verzuurd persoon zeg :D Ik lees nu al een aantal topics mee, maar krijg de indruk dat je echt kickt op al die "sukkels" die een huis kopen of gekocht hebben.
In Xenoworld bestaan, net als ontevreden huurders, tevreden kopers niet.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_106659997
quote:
10s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 19:39 schreef WammesWaggel het volgende:
Harry zit toch in vastgoed...? :X
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_106661555
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 20:10 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

In Xenoworld bestaan, net als ontevreden huurders, tevreden kopers niet.
Xeno? Anyway, het is wel behoorlijk eenzijdig deze reeks ;)
pi_106661765
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 21:57 schreef _VoiD_ het volgende:

[..]

Xeno? Anyway, het is wel behoorlijk eenzijdig deze reeks ;)
Op de "markt" gebeurd ook niet veel.
Het is vooral wachten, wachten en afwachten.
......ondertussen, in dit topic, worden de standpunten nog maar weer eens herhaald.
ZX spectrum > Amiga 500 > PC > PC > PC > Wii > PS3 > ICS
pi_106662654
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 18:50 schreef _VoiD_ het volgende:
Ik verzuurd? Ik ben juist zeer optimistisch over de toekomst van de huizenmarkt, de tijd van zeepbelblazen is voorbij en het gezonde verstand komt weer helemaal terug :D
pi_106665258
Even een terugblik naar hoe de Hooggeleerde Heer Marc Francke dacht over de huizenmarkt in 2010. Volgens deze academische topper zouden we al weer volop aan het zeepbelblazen moeten zijn. Misschien dat hij deze keer een verklaring uit zijn hoge hoed kan toveren waarom de realiteit niet aansluit bij zijn wanen van destijds :7
pi_106668204
quote:
0s.gif Op [url[quote]0s.gif [b]Op dinsdag 10 januari 2012 10:24 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Maar de risicoinschatting bij banken heeft natuurlijk ook totaal gefaald zonder generieke benadring :D . Verklap ons eens hoe het kan dat de financierings risicos die banken in het buitenland aangaan maar tot 80 of 90% van de aankoop waarde gaan en banken in NL het wel mogelijk vonden om tot 125% financiering te gaan.
/edit/ excuses voor de lange post :) /edit/

Als de risicoinschatting bij banken heeft gefaald dan juist _vanwege_ generieke benadering.
Overigens onderschat je denk ik een paar zaken in vergelijking met om het even welk buitenland.
De risico's _zijn_ ook lager, met name omdat Nederland zoiets als NHG heeft, waarbij risico's inderdaad worden gecollectiveerd over de leningnemers, maar met name omdat de val in inkomen bij werkloosheid en arbeidsongeschiktheid etc in Nederland in internationaal verband enorm beperkt is door ons uitgebreide stelsel van sociale zekerheid. Dat het laatste steeds verder afkalft, geef ik toe, maar nog steeds is Nederland topland in het opvangen van allerlei persoonlijke financiele calamiteiten. Wordt maar eens werkloos of arbeidsongeschikt in een ander land :)

Niet dat ik vind dat ze perse volledig moeten financieren, hoor. Ik zou liever willen kijken naar welk deel van het inkomen het betreft, en welke carierefase iemand zit, en vooral nog meer naar de mores van iemand. Dat laatste is veeleer bepalend of een bank een risico loopt of niet.

Nu gaat opa even een verhaaltje uit de oude doos vertellen, om uit te leggen waarom dat generieke y maal het inkomen verhaal leidt tot apert onjuiste uitkomsten en risico-inschattingen.
Vroegah waren banken nog locale aangelegenheden ipv nullen-en-eentjes en volslagen procesgestuurde instituten. Als je een huis wilde kopen en een lening daarvoor wilde afsluiten, kwam je op de koffie bij de locale bankdirecteur, die geen MBA was, maar wel gewoon uit de omgeving kwam, en in het durp woonde. En die vroeg dan inderdaad wat je verdiende, en wat je ermee ging kopen, en hoeveel dat wel waard zou zijn als het onderpand verkocht zou moeten worden etc, _maar_ dat was niet het belangrijkste in zijn risico-inschatting. Hij wist ook uit welk nest je kwam, of je ouders en broers en zusters verantwoordelijke mensen waren (in financiele zin), of ze back-up voor je zouden zijn in geval van nood, of je een harde werker bent, of juist iemand die z'n centen in de kroeg verzoop en vervolgens de vinger aan schuldeisers gaf. Kortom, hij wist iets van je mentaliteit.

En buiten gevallen van calamiteiten zoals bijv. ziekte of invaliditeit, bepaalt dat laatste veeleer of een bank, of een leningnemer, een acceptabel risico neemt.

Een jong persoon met carriere perspectief die bewust bereid is om de tering naar de nering te zetten, bewezen heeft een paar centen te kunnen sparen, zijn schouders eronder te zetten, en verantwoording te nemen voor zijn keuzes, laat die maar 7x zijn inkomen lenen hoor. Of voor mijn part 10x.

Een luie azijnpisser die alleen negatief kan zeiken en klagen, en verder vooral elke cent verbrast en daarnaast zijn handje ophoudt, moet je uit risico-oogpunt niks lenen, want dat is een risico ongeacht de hoogte van de lening.

Dat hele model is thans vervangen door het procesmatige y x het inkomen en z x executiewaarde.
Alle persoonlijkheid is eruit gesloopt en wordt ontkend door banken, toezichthouders, auditors, hoogleraren én consumenten. Dat is de tijdsgeest. En dat vind ik dus totale kul. Of ik nou voor hogere huizenprijzen of voor lagere huizenprijzen ben (want zo werkt dit topic kennelijk ;) ).

--

Even los daarvan.

Als ik 5 x mijn inkomen leen, a 5% rente met 40% belastingaftrek, kost mij mijn huis netto 15% van mijn inkomen. Mag ik even verschrikkelijk hard lachen of huilen? Stel ik verdien 50k, dan geef ik daarvan 7,5k uit aan wonen. Wtf? 600 euro per maand? Een international laagterecord. Als ikzelf vind dat ik dat belangrijker vindt dan elke twee jaar een nieuwe blinkende auto, dan bepaalt de AFM wel even voor me dat ik die keuze niet mag maken?
pi_106668753
Als je uitgaat dat je 30-35% van je inkomen mag uitgeven is 7 à 8 keer toch prima te verantwoorden?

Zeker als je ook nog eens maar 70-75% leent
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_106670915
Leuke berekening dino. Maar vroeger verstrekte de bankdirecteur om de hoek wel alleen maar linear aflossende hypotheken. Gaan we ook de aflossing in 30 jaar meerekenen dan komt er nog eens 15% bij.
pi_106671065
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 06:51 schreef Basp1 het volgende:
Leuke berekening dino. Maar vroeger verstrekte de bankdirecteur om de hoek wel alleen maar linear aflossende hypotheken. Gaan we ook de aflossing in 30 jaar meerekenen dan komt er nog eens 15% bij.
15% en dat dertig jaar lang? Dan heb je hem 3x afgelost.... Met rente op rente gaat het erg hard.
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
pi_106671153
quote:
1s.gif Op woensdag 11 januari 2012 07:22 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]
15% en dat dertig jaar lang? Dan heb je hem 3x afgelost.... Met rente op rente gaat het erg hard.
Bij een linieare hypotheek heb je geen rente op rente alleen wel minder rente die je op den duur betaald.

3.333% per jaar voor 100 % aflossing 5* het jaarinkomen gefinancierd, dus die 3.33*5 = 15%.
pi_106671301
quote:
1s.gif Op woensdag 11 januari 2012 07:34 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Bij een linieare hypotheek heb je geen rente op rente alleen wel minder rente die je op den duur betaald.

3.333% per jaar voor 100 % aflossing 5* het jaarinkomen gefinancierd, dus die 3.33*5 = 15%.
Dat is dus alleen maand 1, daarna stijgt het loon door inflatie, en nemen de kosten af.
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
pi_106671370
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 06:51 schreef Basp1 het volgende:
Meer zelfs. Maar je bent slecht geinformeerd: het was in de regel een annuitaire hypotheek. Wat ook nogal logisch is, gezien het inkomensverloop in de jaren.

Tenzij je een hoge mate van zelfkastijding preveleert :)
pi_106671451
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 08:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Meer zelfs. Maar je bent slecht geinformeerd: het was in de regel een annuitaire hypotheek. Wat ook nogal logisch is, gezien het inkomensverloop in de jaren.

Tenzij je een hoge mate van zelfkastijding preveleert :)
Ik ben geen financiele man, ik weet wel wat van het verleden hoor ook al bijna bij de rollator generatie. :D

Oke een annuitaire hypotheek dus van de bankdirecteur om de hoek dan waardoor de lasten van degene die deze nam dus wel boven die 30% zou uitkomen. Door deze hypotheekvorm kon bij wijze van spreken zelfs de slager zulke hypotheken met weinig risico's gaan vestrekken want na 10 jaar looptijd was er al zoveel ingelost dat er bij executie in principe nooit onderwaarde zou zijn.
  woensdag 11 januari 2012 @ 08:34:39 #21
359381 malleable
a/b should be solve(bx = a)
pi_106671649
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 00:28 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]
lange post :)
Zo werkt het bij de lokale Rabobank waar ik mijn hypotheek heb nog steeds. Al heeft de directeur wel een MBA.
  woensdag 11 januari 2012 @ 08:36:14 #22
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_106671661
Ach wil er nu niemand 4.000.000 euro voor een huis betalen ??

Schoenmaker hou je bij je leest, is het toch??

http://www.autoweek.nl/au(...)lag-op-autos-hessing
quote:
Schokkend nieuws: importeur Hessing is failliet.
Gisteren heeft de Utrechtse rechtbank het faillissement uitgesproken over het bedrijf, nadat Hessing afgelopen donderdag surseance van betaling had aangevraagd en gekregen.
Volgens diverse bronnen zijn de deuren van het pand van Hessing per direct gesloten. Hessing zal bij veel Nederlanders bekend zijn vanwege de schitterende showroom die het bedrijf in de geluidswal bij de A2 aan de westkant van Utrecht bezit.
De financiële problemen van Hessing zijn volgens het Algemeen Dagblad gestart door een niet-autogerelateerd project. Frits Hessing was namelijk in De Bilt (waar het bedrijf grond bezit) gestart met het prestigieuze project ‘Park Bloeyendael’. Dat moet een gated community worden met woningen voor de rijken onder ons. De prijzen van de huizen lopen uiteen van 800.000 euro tot 4.000.000 euro.
pi_106671694
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 08:13 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik ben geen financiele man, ik weet wel wat van het verleden hoor ook al bijna bij de rollator generatie. :D

Oke een annuitaire hypotheek dus van de bankdirecteur om de hoek dan waardoor de lasten van degene die deze nam dus wel boven die 30% zou uitkomen. Door deze hypotheekvorm kon bij wijze van spreken zelfs de slager zulke hypotheken met weinig risico's gaan vestrekken want na 10 jaar looptijd was er al zoveel ingelost dat er bij executie in principe nooit onderwaarde zou zijn.
Een annuitaire hypotheek is niet een heel veel hogere periodieke betaling dan een aflossingsvrije, wel lopen de netto maandlasten op, wat helemaal niet erg is, omdat in de regel de inkomsten ook oplopen. Ik wil best voor je uitrekenen hoe snel je een annuitaire hyp. afgelost zou hebben bij 15% rente en 15% aflossing (gerelateerd aan inkomen), maar ik schat zo over de duim in een jaar of 15.....
pi_106671926
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 08:38 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Een annuitaire hypotheek is niet een heel veel hogere periodieke betaling dan een aflossingsvrije, wel lopen de netto maandlasten op, wat helemaal niet erg is, omdat in de regel de inkomsten ook oplopen. Ik wil best voor je uitrekenen hoe snel je een annuitaire hyp. afgelost zou hebben bij 15% rente en 15% aflossing (gerelateerd aan inkomen), maar ik schat zo over de duim in een jaar of 15.....
Even weer naar de basp zwart wit mode ;) , de annuitaire hypotheek is dan maar 120.000 en de aflossingvrije 240.000. :P

Of je moet ook gaan sparen om de aflossingsvrije aan het eind van de looptijd af te lossen dan zitten er natuurlijk wat andere bedragen aan vast. ;)
pi_106672009
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 08:38 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Een annuitaire hypotheek is niet een heel veel hogere periodieke betaling dan een aflossingsvrije, wel lopen de netto maandlasten op
Je weet er een mooie spin aan te geven dino :')

Bij aflossingsvrij los je niet af, bij een annuitaire lening wel, lijkt mij een wereld van verschil.
Daarnaast praat je in bankjargon door te beweren dat de kosten oplopen, dit is gewoon niet waar. Waar jij op doelt is dat je rentedeel zakt en het aflossingsdeel stijgt, kenmerkend voor de annuitaire lening. Misschien moeten je eens wat meer aan waarheidsvinding doen en dan zul je constateren dat je kosten juist dalen (rente betalen = kosten) en dat je vermogensopbouw stijgt.
Wel is het zo dat je subsidie bijdrage vanuit de BD daalt en dat zien de banksters niet graag gebeuren hè :7

Edit: ik zie nu pas dat je het hebt over 'maandlasten', tja... dat is vrijwel gelijk aan 'kosten' toch, althans dat is de beleving van het slachtoffer (hierna te noemen: de hypotheekgever :P ).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')