abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_106633391
Jaren lang heb ik met veel plezier bij de Albert Heijn gewerkt. Leuke collega' s, tussen de mensen, op mijn eigen dorp, dus vrijwel iedereen zie je regelmatig. Het beste was nog dat ik eigenlijk altijd terecht kon, als ik zin had om te werken. En als ik het een keer was vergeten, dan werd er niemand boos oid...

De ene week kon ik zeggen dat ik weinig tijd had, en dan hoefde ik 5 uurtjes te werken, en als ik vertelde dat ik de volgende week wel wilde helpen, dan stond ik er zo 40 + uur te werken...

Maar de mooie tijden zijn veranderd. Ik ben nu 21, en opzich is dat nog niet eens het probleem, maar de nieuwe manager let enorm op de uren. Kan nu alleen op de zaterdag een paar uurtjes terecht, en verder kan ik praten als een brugman, maar heb in de afgelopen 5 weken 1 extra werkdagje erbij weten te sprokkelen, waarop ik ook nog eens na 2 uur naar huis werd gestuurd, omdat het te rustig was...

Vrije tijd in overvloed, en een bankrekening die nodig gespekt moet worden dacht ik ; Hoe moeilijk kan het zijn om een ander bijbaantje te vinden. Ik zit op de universiteit, en ben toch alsnog relatief jong met mijn 22 jaar. Moet toch zo ergens aan de bak kunnen? Sowiezo dat ik tov. mijn mbo en hbo vrienden al een voorkeur geniet.

Maar niets blijkt minder waar. De mbo' ers kunnen makkelijker aan de bak : Timmerwerkjes, verzorgenden, metselaars, automonteurs, overal staan ze je te smeken om binnen te komen. Maar je moet wel die verdomde voorkennis hebben.

En tussen universiteit en HBO lijkt geen verschil meer te zitten, geeneen advertentie die het onderscheid nog maakt.
Lekker dan, denk je je hele leven goed bezig te zijn, word je al vanaf de kleuterschool aangespoord om toch vooral goed je best te doen. Maar dan heb je eindelijk dat vwo diploma, en ja bachelor en ben je bezig aan je master, en dan komt iedereen zonder enige problemen aan een baan, behalve jij en je mede studerende vrienden..

Het is toch eigenlijk te gek voor woorden, de omgedraaide wereld? Afgestudeerde vrienden van mij zitten al maanden thuis omdat ze geen baan kunnen krijgen, terwijl ursula met haar mbo managementassistente maar hoeft te knippen, en ze heeft een baan.

Zelfs is het zo erg, dat vrienden van mij ook best als managementassistent aan het werk willen, maar ze hebben niet het juiste papiertje. Bedrijven zullen toch juist in hun handjes moeten knijpen dat een afgestudeerde bedrijfseconoom hun administratief werk wil doen ipv een of andere mbo doos? Maar nee, ze nemen de mbo doos aan, want die heeft al vanaf haar 16e ervaring...

Wat zijn nu als 21/22 jarige student nog plekken waar je terecht kunt om een zakcentje te verdienen eigenlijk? Ben inmiddels 3 afwijzingen verder, zowel door leeftijd als door gebrek aan (praktijk) ervaring. Maar je moet toch ergens beginnen?
  dinsdag 10 januari 2012 @ 10:22:27 #2
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_106633452
De mbo-banen die je noemt, zijn geen bijbaantjes. Dat is wel een essentieel verschil.
Daarnaast snap ik de bedrijfsleider van Appie wel; je bent in verhouding veel te duur geworden. Voor jou kan hij ook 2 jonkies neerzetten.

Maar goed, het blijft wel een vervelend iets. Kun je niet in de horeca gaan werken? Daar is het vaak flexibel qua uren en tijden en zoeken ze vaak ook iets oudere jongeren, omdat die het werk beter aankunnen.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_106633465
Je hebt gelijk dat je ergens moet beginnen maar de praktijk is belangrijker dan hoe het allemaal in het boekje staat.
pi_106633549
Ga eens langs bij wat kassen als die bij je in de buurt te vinden zijn
  dinsdag 10 januari 2012 @ 10:28:21 #5
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_106633608
Heb je een rijbewijs? Ga werken als koerier / chauffeur of bij een autoverhuur. je leeftijd is dan een voordeel, je bent verantwoordelijker dan een broekie van 19.
Can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee due to some ancient injury?
pi_106633615
MediaMarkt! Heb ik ook een flexibel baantje gehad en prima werkomstandigheden!
pi_106633622
Nou ook wel vaak bijbaantjes hoor..

Zit de laatste tijd veel te zoeken op studentwerk, asa student, randstadstudent etc. Er worden daar bijvoorbeeld veel verzorgenden gevraagd, maar dat kan ik natuurlijk niet..

Na weken lang zoeken werd ik eigenlijk best wel eventjes boos. Hoe is het nou verdomme mogelijk, jaren lang heb je je best gedaan op school, Ricardo en Toni zaten te blowen op het schoolplein elke dag. Maar Ricardo en Toni komen nu wel gemakkelijk aan de bak, terwijl een vriend die cum laude afgestudeerd is al bijna een jaar opzoek is naar een baan... Het is toch eigenlijk te gek voor woorden, je krijgt gewoon bijna spijt dat je bent gaan studeren.

Je hoort het ook steeds om je heen, allerlei negatieve berichten over studeren en studenten in het algemeen. Je gaat je bijna slecht voelen omdat je vroeger je best hebt gedaan op school. Het betaalt zich in ieder geval totaal niet terug momenteel...

En kassen, allemaal leuk en aardig, maar met een bachelor op zak moet ik toch onderhand wel eens wat beters kunnen vinden dan kastomaatjes plukken of in een callcenter zitten?
Horeca vind ik opzich nog wel leuk, ben ik daar dan niet te oud voor met mijn 21 jaar?
  dinsdag 10 januari 2012 @ 10:30:33 #8
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_106633655
Het is maar een bijbaan, zoveel eisen zou ik niet hebben.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_106633699
Je moet is wat minder naar anderen kijken en meer naar jezelf. Ik dacht vroeger precies hetzelfde; ik was 21 en studeerde terwijl al m'n 'vrienden' al een auto hadden en een goed betaalde baan. Nu zijn we aardig wat jaren later en ik verdien nu driedubbel zoveel geld als hun doen.

Maak een profiel aan op Monsterboard, Jobbird enz. enz. Stel een lijst op van wat je wilt hebben qua salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden en ga ervoor. Accepteer niet minder dan dat. Afwijzingen horen erbij, maar je moet jezelf met kop en schouders boven de rest uitsteken.
  dinsdag 10 januari 2012 @ 10:32:58 #10
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_106633719
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 10:28 schreef EiPet het volgende:
En kassen, allemaal leuk en aardig, maar met een bachelor op zak moet ik toch onderhand wel eens wat beters kunnen vinden dan kastomaatjes plukken of in een callcenter zitten?
Horeca vind ik opzich nog wel leuk, ben ik daar dan niet te oud voor met mijn 21 jaar?
Het is een bijbaantje. Simpel geld tussendoor bijverdienen. Je moet dus niet teveel noten op je zang hebben. De appie was toch ook niet te min voor je....?
pi_106633730
Respect voor mensen met een lagere opleiding is ver te zoeken bij TS zeg. Jouw stront stinkt ook gewoon hoor.
History became legend, legend became myth.
  dinsdag 10 januari 2012 @ 10:34:04 #12
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_106633740
Praktisch alle studenten lukt het ook wel om een relaxt bijbaantje te vinden. Ken er weinig/helemaal niemand die nog tot zijn 21ste ( :') ) bij de Albert Heijn in zijn dorp doorwerkt.

Vervolgens is het geen slim idee om op timmerman of automonteur etc te gaan solliciteren. Geen wonder dat je dan zonder de juiste praktijk diploma's niet wordt aangenomen.

Als je al een bachelor op zak hebt dan kan jij binnen je eigen vakgebied natuurlijk op zoek gaan naar een part time baantje. Je verdient dan geld en je doet dan werkervaring op. Binnen de grote universiteitssteden is er trouwens ook buiten de kassen (die staan er niet eens) en callcenters een heleboel werk te vinden. Soms moet je verder kijken dan je neus lang is en eens aan je medestudenten vragen waar zij allemaal werken. Gaat een wereld voor je open. De beste bijbaantjes vind jij sowieso niet via een randstad.nl advertentie.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_106633788
Onze regering schept de illusie iedereen aan werk te gaan helpen, ware het niet dat je voor sommige baantjes al snel als te oud wordt bestempeld waardoor je nogal tamelijk misgrijpt.
  dinsdag 10 januari 2012 @ 10:40:15 #14
43493 numero_uno
Dat zei je ja!
pi_106633896
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 10:35 schreef Niel_pie het volgende:
Onze regering schept de illusie iedereen aan werk te gaan helpen, ware het niet dat je voor sommige baantjes al snel als te oud wordt bestempeld waardoor je nogal tamelijk misgrijpt.
En daar is de overheid schuldig aan?

Ga werken in de horeca, daar mogen jongeren <18 niet tot laat werken en officieel niet eens met sterke drank in aanraking komen. Genoeg restaurantjes danwel cafes waar je aan de gang kan denk ik.
- I'm buttwalking... is that a crime? -
-Never underestimate the predictability of stupidity-
  dinsdag 10 januari 2012 @ 10:40:42 #15
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_106633909
Ik heb ook wel eens een bijbaantje niet gehad omdat ik VWO deed en geen VMBO. Ik solliciteerde bij een fietsenmaker, het leek me wel leuk om op zaterdag een beetje aan fietsen te sleutelen. het gesprek ging prima tot ik vertelde dat ik in 4 VWO zat, toen keek die man me echt heel raar aan... Nooit meer wat van gehoord.

Ik ben later een ingenieursopleiding gaan doen, dus qua technisch inzicht en handigheid zat ik wel goed.
Can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee due to some ancient injury?
  dinsdag 10 januari 2012 @ 10:43:42 #16
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_106633976
niet al te hogen eisen stellen aan een bijbaantje zou misschien helpen
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_106634005
quote:
na 2 uur naar huis werd gestuurd, omdat het te rustig was...
Je weet dat een baas werkgever je minimaal 3 uur moet uitbetalen ? :)

[ Bericht 2% gewijzigd door Prof_Hoax op 10-01-2012 10:45:24 (spelvout) ]
pi_106634015
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 10:19 schreef EiPet het volgende:
Maar niets blijkt minder waar. De mbo' ers kunnen makkelijker aan de bak : Timmerwerkjes, verzorgenden, metselaars, automonteurs, overal staan ze je te smeken om binnen te komen. Maar je moet wel die verdomde voorkennis hebben.
En dit zijn bijbaantjes volgens jou? Die mensen hebben gewoon geleerd voor hun vak.
Oh, and that's a bad miss!
  dinsdag 10 januari 2012 @ 10:46:05 #19
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_106634031
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 10:45 schreef Brentmeister het volgende:

[..]

En dit zijn bijbaantjes volgens jou? Die mensen hebben gewoon een geleerd voor hun vak.
Precies. Het is een beetje onduidelijk of TS het heeft over bijbaantjes of een fulltimebaan. Hij haalt de twee ook steeds door elkaar :?
VBL SC influencer
Left, right, behind
  dinsdag 10 januari 2012 @ 10:48:00 #20
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_106634082
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 10:40 schreef Clupea het volgende:
Ik heb ook wel eens een bijbaantje niet gehad omdat ik VWO deed en geen VMBO. Ik solliciteerde bij een fietsenmaker, het leek me wel leuk om op zaterdag een beetje aan fietsen te sleutelen. het gesprek ging prima tot ik vertelde dat ik in 4 VWO zat, toen keek die man me echt heel raar aan... Nooit meer wat van gehoord.

Ik ben later een ingenieursopleiding gaan doen, dus qua technisch inzicht en handigheid zat ik wel goed.
Je had ook moeten vertellen dat je op school zit ;)
pi_106634111
Postnl zoekt nog medewerkers. :Y
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_106634116
Nachtportier
  dinsdag 10 januari 2012 @ 10:53:09 #23
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_106634188
Ik merk trouwens wel dat het inderdaad steeds moeilijker wordt om een bijbaantje te vinden, of zelfs dagjeswerk als student. Waar ik 3-4 jaar geleden nog gewoon op de dinsdag een studentenuitzendbureau kon binnenlopen om woensdag al ergens aan de slag te kunnen is dat er totaal niet meer bij.

Heeft me zelfs een jaar geduurd voordat ik een beetje een relaxed vast bijbaantje had waar ik mijn uren zelf kon indelen.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_106634314
quote:
99s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 10:44 schreef Prof_Hoax het volgende:

[..]

Je weet dat een baas werkgever je minimaal 3 uur moet uitbetalen ? :)
Of hij bedoelt 2 uur als in de tijd op de klok, en dat hij eigenlijk tot 6 uur, sluitingstijd, zou werken.
5 Ferrari's op videoband!
pi_106634917
Je hebt uitzendbureaus voor studenten, wij doen er regelmatig zaken mee. Het is prettig om met studenten te werken omdat ze zaken vaak in 1 keer begrijpen. En complexere taken aankunnen. Mijn advies: inschrijven bij een uitzendbureau! De werknemers die jij zoekt gaan echt niet "op straat" werven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')