Gelukkig maarquote:Op vrijdag 20 januari 2012 18:46 schreef sientelo het volgende:
ja de ziel is licht... zoals er wolken voor de zon zitten... maar de zon erachter schijnt altijd...
Het is moeilijk juist dat iedereen zo ver van elkaar staat, dat zie je steeds meer. Geluk is geen solitair iets maar onstaat en houdt stand door juist samen te kijken naar hoe we daar aan kunnen bijdragen. De omgeving is daar ook een belangrijk onderdeel van denk ik.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 18:53 schreef Bastard het volgende:
[..]
Het is eigenlijk continu bewust zijn van jou rol in de samenloop van omstandigheden. Als het ware als toeschouwer je eigen handelen kunnen inzien.
We zijn hier allemaal met verschillende bagage aangekomen, een andere afkomst een andere richting ingezonden. We verschillen allemaal van visie op een zelfde project omdat we er allemaal op een andere richting er tegenaan kijken. Dit word gevoed door ervaringen en indrukken die je met elkaar op hebt gedaan.
Want stel, we filmen een spelende hond met 2 camera's, we zouden die beelden naast elkaar op een tv zien dan is het net alsof je naar 2 verschillende honden kijkt, terwijl het hetzelfde dier is.
We hebben allemaal bij andere graven getreurd, we hebben bij verschillende altaren gebeden maar 1 ding delen we allemaal; we willen allemaal liefde kennen en geluk hebben, dat delen we als gezamelijk doel maar we lopen alleen wel allemaal een andere weg naar dat doel.
Een ander doet niet verkeerd, een ander heeft een andere manier nodig om dat einde te halen.
Dank je... Ja het een gewoon een lange toch uit het dal... en de ene moment gaat beter dan andere moment.. maar als ik terug kijk dan ben ik er niet meer zo erg aan toe als in het begin.. dus gaat iets beter... alleen gaat langzaam...quote:Op vrijdag 20 januari 2012 19:14 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Gelukkig maar
Nu gaat het wel weer goed zeg maar ?
Het is ook niet altijd zo makkelijk om je goed te voelen als er altijd invloeden zijn.
Geluk is solitair, jij kiest tenslotte zelf of je gelukkig bent met wat je hebt, wat er is.quote:Geluk is geen solitair iets maar onstaat en houdt stand door juist samen te kijken naar hoe we daar aan kunnen bijdragen. De omgeving is daar ook een belangrijk onderdeel van denk ik.
Vooral dit spreekt me aan. Het openstellen voor de stille stem. Vaak kom je daar niet aan toe, vanwege de drukte waarin je zit. Haasten, rennen, vliegen, stress..quote:Op vrijdag 20 januari 2012 21:03 schreef Boswachtertje het volgende:
@ Lavenderr: Hoe verder het topic komt, hoe ingewikkelder het wordt (voor mij dan)
Kan ik me wel iets bij voorstellen hoortis ook vrij ingewikkeld met allerlei definities die elkaar lijken tegen te spreken en mensen die ook nog weer zelf definities anders interpreteren.
Als ik kort zou moeten uitleggen wat ik belangrijk vind van dit onderwerp, dan zou het ongeveer zo zijn:
- we hebben als mens een ego-persoonlijkheid, die verantwoordelijk is voor veel handelingen die we dagelijks uitvoeren
- we zijn als mens echter ook meer dan slechts die ego-persoonlijkheid
- de ego-persoonlijkheid wil echter aan het roer staan/blijven staan en probeert deze positie te handhaven
- hetgeen wij zijn voorbij de ego-persoonlijkheid vraagt/schreeuwt niet om aandacht en kan daardoor makkelijk ondersneeuwen in het geweld van het ego
- durven we ons echter open te stellen voor de stille stem voorbij het ego, dan kunnen we dezelfde ego-persoonlijkheid vanuit een heel ander daglicht bekijken en kunnen we zien dat het ego an sich wel nut heeft, maar niet als kapitein
Einstein heeft hier ooit iets over gezegd in de trant van: we hebben een geweldig hulpmiddel (verstand) dat we op de troon hebben gezet, terwijl we onze werkelijke gift (intuitie) negeren
Het ego handelt en reageert voornamelijk vanuit het verstand. Hetgeen we zijn voorbij onze ego (en beperkingen) handelt meer vanuit een balans tussen intuitie en verstand. Niet het een uitsluiten, maar juist integreren en op zoek naar de harmonieuze balans.. daar gaat het m.i. over
En dit alles met als uiteindelijk doel: Ken Uzelve (weet wie je in werkelijkheid bent)
Dan begrijp je mij helaas niet.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 21:05 schreef Blaadje11 het volgende:
[..]
Geluk is solitair, jij kiest tenslotte zelf of je gelukkig bent met wat je hebt, wat er is.
Natuurlijk kun je je omgeving verantwoordelijk maken voor jouw geluk, maar dan komt het niet van binnen uit.
En of je dan gelukkig bent? Er is altijd wel iets 'mis' met jouw omgeving.
Dit is een mooi voorbeeld er vanquote:Vooral dit spreekt me aan. Het openstellen voor de stille stem. Vaak kom je daar niet aan toe, vanwege de drukte waarin je zit. Haasten, rennen, vliegen, stress..
Hoeveel er niet besloten kan liggen in een paar zinnen.quote:Begunstig niet de verdienstelijken
opdat de mensen niet gaan wedijveren.
Hecht geen waarde aan schaarse goederen
opdat de mensen niet gaan stelen.
Toon geen begeerlijke dingen
opdat hun harten niet onrustig worden.
De wijze bestuurt door de harten te ledigen
en de magen te vullen,
door de driften te verzwakken
en de botten te versterken.
Hij zorgt er aldus voor
dat de mensen zonder listen of begeerte zijn,
en de sluwen zich niet wagen.
Door te handelen door niet-handelen
heerst er vanzelf orde.
Deze comment vond ik erg mooi, en geeft heel goed aan in mijn ogen waarom het belangrijk is om minstens 1x te hebben nagedacht over de werking van je eigen brein, psyche en invloeden vanuit je omgeving:quote:To many in both business and government, the triumph of the self is the ultimate expression of democracy, where power is truly moved into the hands of the people. Certainly the people may feel they are in charge, but are they really? The Century of the Self by Adam Curtis tells the untold and controversial story of the growth of the mass-consumer society. How is the all-consuming self created, by whom, and in whose interest?
The Freud dynasty is at the heart of this compelling social history. Sigmund Freud, founder of psychoanalysis; Edward Bernays, who invented public relations; Anna Freud, Sigmund's devoted daughter; and present-day PR guru and Sigmund's great grandson, Matthew Freud. Sigmund Freud's work into the bubbling and murky world of the subconscious changed the world. By introducing a technique to probe the unconscious mind, Freud provided useful tools for understanding the secret desires of the masses. Unwittingly, his work served as the precursor to a world full of political spin doctors, marketing moguls, and society's belief that the pursuit of satisfaction and happiness is man's ultimate goal....Check out this post with more info. about them and The Tavistock Institute: http://mysticalmusingsand(...)vistock-institute-ma...
Part 1-Happiness Machines:
Part one documents the story of the relationship between Sigmund Freud and his American nephew, Edward Bernays who invented 'Public Relations' in the 1920s, being the first person to take Freud's ideas to manipulate the masses. He showed American corporations how they could make people want things they didn't need by systematically linking mass-produced goods to their unconscious desires.
Part 2-The Engineering of Consent:
Part two explores how those in power in post-war America used Freud's ideas about the unconscious mind to try and control the masses. Politicians and planners came to believe Freud's underlying premise that deep within all human beings were dangerous and irrational desires. They were convinced that it was the unleashing of these instincts that had led to the barbarism of Nazi Germany, and in response to this, they set out to find ways to control the masses so as to manage the 'hidden enemy' within the human mind.
Part 3-There is a Policeman Inside All Our Heads, He Must Be Destroyed:
In the 1960s, a radical group of psychotherapists challenged the influence of Freudian ideas, which lead to the creation of a new political movement that sought to create 'new people', free of the psychological conformity that had been implanted in people's minds by business and politics. This episode shows how this idea rapidly developed in America through "self-help movements", into the irresistible rise of the expressive self: the Me Generation.
Part 4-Eight People Sipping Wine in Kettering:
This episode explains how politicians turned to the same techniques used by business in order to read and manipulate the inner desires of the masses. Both New Labor with Tony Blair and the Democrats led by Bill Clinton, used the focus group which had been invented by psychoanalysts in order to regain power. Both set out to mold their policies to manipulate people's innermost desires and feelings, just as capitalism had learned to do with products.
quote:Also you can clearly see the resentment that Bernays' daughter has for him. All that money and power, and what did it get him? Nothing of real value.
He failed as a father, and there is no greater failure in life. All his greed and ambitions were for nothing.
If only the captains of industry had the capacity to understand the legacy they are leaving behind. They can take none of their wealth with them, and they only leave emotional ruin in their wake. That is what truly defines them.
vabyss78 1 week geleden
Ja, dat is zeker een mooi mooi filmpje.quote:Op zondag 22 januari 2012 11:14 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Ik denk dat deze er natuurlijk op aansluit.
Daarbij vraag ik mij vaak af hoe iets wat zo logisch is zo moeilijk is geworden ? Alles wat gezegd wordt is waar.
Dogma's en bijgeloof?Volgens mij zijn dat ook vervuilingen van de geest.quote:En ook al denk ik niet dat alles een geest/ziel heeft, zoals de man in het filmpje stelt, het doet me wel afvragen of het niet heel verstandig had geweest als dat soort dogma's nog op grote schaal zouden leven. Wellicht zou dat soort bijgeloof mensen hebben gestopt van het vervuilen van omgeving, lichaam en geest...
Klopt, maar ik doelde op een keuze tussen twee kwaden waarbij dogma's en bijgeloof in mijn ogen die kunnen zijn met de minste negatieve invloed.quote:Op zondag 22 januari 2012 11:49 schreef Loppe het volgende:
[..]
Dogma's en bijgeloof?Volgens mij zijn dat ook vervuilingen van de geest.
Hmmm, dat is wel een interessante visie. Je zou zelfs kunnen zeggen dat alles gemaakt is van energie en waarschijnlijk uit een enkele bron (Big Bang), wat ook omschreven kan worden als 'spirit' en god.quote:Op zondag 22 januari 2012 12:23 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Het ligt er aan hoe je geest of ziel uit legt, dat is de truc ervan. Het gaat voornamelijk om de onderliggende holistische gedachte denk ik. Wij zijn gauw geneigd om spirit uit te leggen als een levend, denkend concept, maar dat is het niet. Het gaat om de erkenning van de alomwevendheid waarmee alles en iedereen verbonden is ?
Zo kun je alles benaderen.
Hmm... wat is de definitie van de begrippen 'geest' en 'ziel' eigenlijk? Het lijkt me nogal ongrijpbaar omdat het zo abstract is.quote:Op zondag 22 januari 2012 12:23 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Het ligt er aan hoe je geest of ziel uit legt, dat is de truc ervan. Het gaat voornamelijk om de onderliggende holistische gedachte denk ik. Wij zijn gauw geneigd om spirit uit te leggen als een levend, denkend concept, maar dat is het niet. Het gaat om de erkenning van de alomwevendheid waarmee alles en iedereen verbonden is ?
Zo kun je alles benaderen.
Er is niet echt één definitie van die begrippen. Ze worden soms voor hetzelfde gebruikt, namelijk 'het onstoffelijke', maar soms ook voor psyche (geest) en een nog meer ondefinieerbare opvatting van een onstoffelijk wezen in een mens (ziel). Soms worden ze ook nog eens door elkaar gebruikt, wat het helemaal lastig maakt...quote:Op zondag 22 januari 2012 12:35 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Hmm... wat is de definitie van de begrippen 'geest' en 'ziel' eigenlijk? Het lijkt me nogal ongrijpbaar omdat het zo abstract is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |