abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_106983665
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 11:44 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Je hebt het de hele tijd over controle ? Dat is niet het punt, het is geen kunst. Iets leren doe je op school, iets worden doe je zelf.

Loslaten is daarbij de sleutel vrees ik.
Leren doe je altijd en overal, niet alleen op school. Ik vind het te simplistisch om te zeggen dat iets worden iets is wat je doet.
Je zal namelijk gewoon moeten leren hoe je je eigen patronen om kan leggen, je leert hoe, je oefend en op ten duur slaag je, het gaat hetzelfde als op school, alleen dan met andere stof ;)

Door te zeggen iets worden is iets wat je doet impliceer je dat je gewoon maar even om kan draaien en anders kan doen, maar daar lopen verreweg de meeste mensen tegen een dikke muur aan, want levenslange patronen leg je niet zo 1 2 3 om, je zal kennis moeten hebben en die toe moeten gaan passen, met vallen en opstaan.

Het controle-stukje, dat moet ik loslaten, maar dat is lastig als je overtuigd bent dat je altijd verantwoordelijk bent voor alles wat je uitdraagt, alles wat je doet, alles wat je zegt.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_106983842
Ik zie wat je bedoelt inderdaad. Bedankt.
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
  donderdag 19 januari 2012 @ 15:10:59 #128
123578 AartBakkebaard
Divine Moments of Truth
pi_106991129
Ik gebruik liever psychedelica dan dat ik in de spiegel ga staan te staren om datgene wat in de OP is beschreven te bereiken.
He has one dreadlock, that's in honour of Shiva... I ask "then why don't you have dreadlocks all over?"
He said "because, you know I'm uh... pupupupu ap tepepep un nenenenn umndibdibdib dsedsedse de ann ktsingngngng to have dreadlocks all over".
  donderdag 19 januari 2012 @ 18:33:54 #129
8372 Bastard
Persona non grata
pi_106998894
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2012 22:34 schreef sientelo het volgende:
deze komt beetje in de buurt van wat ik bedoel...

Heerlijke spreker in ieder geval O+
The truth was in here.
  donderdag 19 januari 2012 @ 18:44:15 #130
8372 Bastard
Persona non grata
pi_106999243
Wat ik net zat te overdenken;
Een ego zetten we neer om onszelf te laten gelden in veel gevallen. We worden boos op de andere mens omdat we vinden dat diegene het mis heeft, of omdat diegene bot is, of omdat hij onvriendelijk is naar andere mensen, of omdat hij altijd graag wil vertellen hoe goed hij het doet of.. nou ja er zijn veel oorzaken waarom we vanuit ons ego op iemand willen reageren op een boze manier. ;)
Maar ik bedenk mij, wie geeft de reactie die jij geeft in een bepaalde situatie? Welke beweegredenen liggen aan de basis van je reactie; reageer je vanuit jezelf, reageer je omdat je zo bent en daarom reageert of... reageer je omdat je denkt dat andere mensen verwachten dat jij zo zou moeten reageren?
Dus hoeveel van je dagelijkse reacties en dingen die jij doet iedere dag weer en ook compleet gewend aan geraakt bent, hoeveel daarvan komt werkelijk uit jezelf en hoeveel daarvan reageer je omdat andere mensen vinden dat je zo zou moeten reageren?
Misschien ligt een gedeelte van je reactie al bij je opvoeding, reageer je zo omdat je ouders vinden dat dat de juiste manier is. Misschien reageer je zo omdat je uit een bepaald milieu komt waar gedragsregels gehanteerd worden. Misschien reageer je zo omdat de groep waarin je je op dat moment in begeeft verwacht dat je zo reageert, en als je dan een half uur later tussen andere mensen bent reageer je toch weer anders.
Kan iemand mij volgen eigenlijk in wat ik bedoel? :D De vraag is eigenlijk, wie ben jij echt, puur vanuit jezelf en wie ben je met opgelegde reacties, en als knoop daar middenin, wat is je rol daarin van je ego? Want.. als je bijvoorbeeld jezelf moet laten gelden, doe je dat dan omdat je je in een groep verkeerd die dat verwacht, of ben je echt?
:%
The truth was in here.
pi_107003436
Heel goed gezien Bastard :)

The power of why.

Is it wise to ask why ? I think it is, and I will tell you why !
Whenever there is a problem or a situation, it is always in your best interest to ask why that situation is there, or why that problem is there.
Because it will force you to take another look at that particular situation.
Always asking yourself that question why will bring you an answer to why that is.
  donderdag 19 januari 2012 @ 21:26:22 #132
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_107006323
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 20:24 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Heel goed gezien Bastard :)

The power of why.

Is it wise to ask why ? I think it is, and I will tell you why !
Whenever there is a problem or a situation, it is always in your best interest to ask why that situation is there, or why that problem is there.
Because it will force you to take another look at that particular situation.
Always asking yourself that question why will bring you an answer to why that is.
Hmmm... Juist de "Waarom ?" vraag heeft me lang achtervolgt, met m'n ex. Tot ik het eindelijk los kon laten. Een antwoord ga je daar nooit op krijgen. Uiteindelijk maakt het niet uit waarom, het is zoals het is.

Dus, ja, de 'waarom' vraag is in het geval van zelfreflectie niet verkeerd, maar daarbuiten niet altijd even 'bevorderlijk' voor je psyche. Vooral als je het hebt over andermans beweegredenen en het niet gewoon kan vragen.
The truth may be out there, but the lies are in your head.
pi_107006473
Inderdaad, je kunt het gebruiken naar inzicht, dat is met alles zo, niets is alles in één. Er bestaat geen vraag of antwoord die alles omhelst.
pi_107010881
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 21:26 schreef R0N1N het volgende:

[..]

Hmmm... Juist de "Waarom ?" vraag heeft me lang achtervolgt, met m'n ex. Tot ik het eindelijk los kon laten. Een antwoord ga je daar nooit op krijgen. Uiteindelijk maakt het niet uit waarom, het is zoals het is.
Dus, ja, de 'waarom' vraag is in het geval van zelfreflectie niet verkeerd, maar daarbuiten niet altijd even 'bevorderlijk' voor je psyche. Vooral als je het hebt over andermans beweegredenen en het niet gewoon kan vragen.
Ja, het is zoals het is, hoe pijnlijk ook soms. Dan kun je je er beter bij neerleggen en proberen over je verdriet heen te komen.
pi_107010974
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 18:44 schreef Bastard het volgende:
Een ego zetten we neer om onszelf te laten gelden in veel gevallen. We worden boos op de andere mens omdat we vinden dat diegene het mis heeft, of omdat diegene bot is, of omdat hij onvriendelijk is naar andere mensen, of omdat hij altijd graag wil vertellen hoe goed hij het doet of.. nou ja er zijn veel oorzaken waarom we vanuit ons ego op iemand willen reageren op een boze manier. ;)
Maar ik bedenk mij, wie geeft de reactie die jij geeft in een bepaalde situatie? Welke beweegredenen liggen aan de basis van je reactie; reageer je vanuit jezelf, reageer je omdat je zo bent en daarom reageert of... reageer je omdat je denkt dat andere mensen verwachten dat jij zo zou moeten reageren?
Dus hoeveel van je dagelijkse reacties en dingen die jij doet iedere dag weer en ook compleet gewend aan geraakt bent, hoeveel daarvan komt werkelijk uit jezelf en hoeveel daarvan reageer je omdat andere mensen vinden dat je zo zou moeten reageren?
Misschien ligt een gedeelte van je reactie al bij je opvoeding, reageer je zo omdat je ouders vinden dat dat de juiste manier is. Misschien reageer je zo omdat je uit een bepaald milieu komt waar gedragsregels gehanteerd worden. Misschien reageer je zo omdat de groep waarin je je op dat moment in begeeft verwacht dat je zo reageert, en als je dan een half uur later tussen andere mensen bent reageer je toch weer anders.
Kan iemand mij volgen eigenlijk in wat ik bedoel? :D De vraag is eigenlijk, wie ben jij echt, puur vanuit jezelf en wie ben je met opgelegde reacties, en als knoop daar middenin, wat is je rol daarin van je ego? Want.. als je bijvoorbeeld jezelf moet laten gelden, doe je dat dan omdat je je in een groep verkeerd die dat verwacht, of ben je echt?
Dat is een goeie vraag. Misschien is dat wel zo, dat je je conformeert aan anderen. Een mens is toch een kuddedier.
Verder een mooie analyse met een aantal dingen die wel raak zijn.
pi_107013475
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 18:44 schreef Bastard het volgende:
Ik begrijp je denk ik heel goed. Wat het nog ingewikkelder maakt, is dat je ego ook nog eens is onderverdeeld in de psyche en je biologie, welke elkaar ook nog eens sterk beïnvloeden. 8)7
pi_107013665
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 23:46 schreef Gray het volgende:

[..]

Ik begrijp je denk ik heel goed. Wat het nog ingewikkelder maakt, is dat je ego ook nog eens is onderverdeeld in de psyche en je biologie, welke elkaar ook nog eens sterk beïnvloeden. 8)7
Al met al is een ego iets heel complex. En fragiel.
pi_107014614
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 18:33 schreef Bastard het volgende:

[..]

Heerlijke spreker in ieder geval O+
Zeker, hij legt het volgens mij heel goed en duidelijk uit, voor zover deze onderwerpen uit te leggen zijn.

quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 23:50 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Complex zeker, al ben ik niet zo zeker van fragiel; het blijft zichzelf continu in stand houden, en 'fopt' de hogere zelf om energie erin te steken.

Als ik (mijn ego :P ) het me goed herinner, legt Adyashanti het in dit fragment ook uit:
Wel valt me op dat hij niet echt antwoord geeft uit de kernvraag van dit topic, namelijk of het ego 'dood' moet. Wel stelt hij dat je kan waarnemen zonder door de lens van het ego te kijken. Ik heb me afgevraagd hoe dat te doen... Tot nu toe kan ik niets anders bedenken en herleiden dan dat je het moet afleren. Afleren, omdat mensen geboren worden zonder psychisch ego, blanco van de waarneming van 'zelf', slechts 'gehinderd' door de biologie, maar zonder dat het een psychisch ego kan ondersteunen.
Maar dit is niet iets waar we naar moeten streven, denk ik. Niet zoals de baby. Want de baby heeft geen ego om in te kunnen zien hoe het is om te leven zonder ego. Er is geen donkere lens, dus er is geen verlichting.

Overigens is het interessant wat Adyshanti opmerkt in dit fragment: iedereen is al verlicht! Alleen kunnen sommigen het niet zien, anderen het niet herkennen, en weer anderen het niet in hun doen en denken incorporeren. Wie een sartori-moment heeft ervaren, heeft al een moment van verlichting meegemaakt. Wat verschilt met een 'verlicht' persoon, is niet dat diegene het niet vasthoudt, maar dat diegene de 8 paden van Boeddha niet bewandelt, als onderdeel van de 4 nobele waarheden. En dus blijft hij gekweld door het ego...
Ik vraag me trouwens af of die paden op dezelfde manier bewandeld moeten worden zoals in de lijst:
quote:
Boeddha beschreef het Achtvoudig Pad voor als voor volgt:
Dit, monniken, is de Edele Waarheid van het Pad dat leidt naar de Opheffing van Lijden: Het is eenvoudigweg het Edele Achtvoudige Pad, namelijk:
1 juist begrip (pali: samma ditthi)
Begrijpen wat lijden is (dukkhe ñana).
De oorzaak van lijden begrijpen (dukkhasamudaye ñana).
De opheffing van lijden begrijpen (dukkhanirodhe ñana).
Het pad begrijpen dat leidt naar de opheffing van lijden (dukkhanirodhagamini patipadaya ñana).
2 juiste gedachten / juiste intenties / juiste bedoelingen (pali: samma sankappa)
Gedachten van het verzaken van zelfzucht (nekkhamma sankappa).
Gedachten van welwillendheid, liefdevolle vriendelijkheid (avyapada sankappa).
Gedachten van geweldloosheid, harmonie of mededogen (avihimsa sankappa).
(Deze eerste twee waarheden vormen samen de groep van wijsheid. Pali: paññakkhandha)
3 juist spreken (pali: samma vaca).
Onthouding van het vertellen van leugens (musavada veramani).
Onthouding van het spreken van lasterende taal (pisunaya vacaya veramani).
Onthouding van het spreken van harde woorden (pharusaya vacaya veramani).
Onthouding van onzinnig gepraat (samphappalapa veramani).
4 juist handelen (pali: samma kammanta)
Onthouding van doden (panatipata veramani).
Onthouding van nemen wat niet gegeven is (adinnadana veramani).
Onthouding van seksueel wangedrag (kamesu micchacara veramani)
5 juiste wijze van levensonderhoud (pali: samma ajiva)
Geen handel in wapens.
Geen handel in slaven en prostitutie.
Geen handel in levende wezens voor vleesproductie en slachterij of iedere andere handel in wezens.
Geen handel in vergif.
Geen handel in bedwelmende middelen.
(De waarheden drie, vier en vijf vormen samen de groep van moraliteit. Pali: Silakkhandha)
6 juiste inspanning (pali: samma vayama)
Slechte gedachten en heilloze (akusala) zaken die nog niet opgekomen zijn vermijden (samvara padhana).
Het overwinnen van slechte gedachten en heilloze zaken die reeds opgekomen zijn (pahana padhana).
Het opwekken en ontwikkelen van heilzame (kusala) zaken en goede gedachten die nog niet opgekomen zijn (bhavana padhana).
Het tot groei brengen van heilzame zaken en goede gedachten die reeds opgekomen zijn (anurakkana padhana).
7 juiste indachtigheid (aandacht, bewustzijn, concentratie, pali: samma sati)
Bewustzijn van het lichaam (kaya nupassana).
Bewustzijn van gevoelens (vedana nupassana).
Bewustzijn van de geest (citta nupassana).
Bewustzijn van mentale objecten (dhamma nupassana) namelijk:
De vijf hindernissen (pañca nivarana).
De vijf aggregaten van hechten (pañca upadana kkhandha).
De zes innerlijke en zes uiterlijke zintuigsferen (salayatana).
De zeven factoren van verlichting (bojjhanga).
De vier edele waarheden (cattari ariya sacca).
8 juiste concentratie (pali: samma samadhi)
Suta mayã pañña, ontvangen wijsheid, 1e transformatie.
Cintã-mayã pañña, wijsheid vanuit ervaren, 2e transformatie.
Bhãvanã-mayã pañña, wijsheid vanuit zelfinzicht, 3e transformatie.
Het lijkt me best een aardige klus, als je die lijst zo ziet, wat slechts onderdeel is van een groter geheel. :o

Iemand hier wel eens een sartori-moment mogen ervaren?
pi_107014790
Tegenover die mooie verhalen van verlichting, heb je dan ook weer Krishnamurti staan, die door velen als verlicht persoon gezien wordt, maar zelf het maar niets vindt:
:P
(andere Krishnamurti dan eerder)
pi_107016068
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 07:45 schreef Gertje-Plongers het volgende:

[..]

Dat bedoelde ik te zeggen. Alleen door proberen zuiver te denken onstaat inzicht. Imo
oke :) Weet je ik denk dat je in een paar zinnen zoveel verschillende dingen kan lezen... Je kunt iets van zoveel andere kanten bekijken... zoals zuiver denken ook..

quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 00:12 schreef Gray het volgende:

Iemand hier wel eens een sartori-moment mogen ervaren?

Ja, dit is ook hoe ik het bedoelde... wat hij hier zegt... alleen ik besef me nu wat ik deed.. lol.. ja satori ervaren... al kan ik niet precies weten wat hij bedoeld natuurlijk... je ego kan namelijk ook allerlei eenheidservaringen creëren...

quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 00:16 schreef Gray het volgende:
Tegenover die mooie verhalen van verlichting, heb je dan ook weer Krishnamurti staan, die door velen als verlicht persoon gezien wordt, maar zelf het maar niets vindt:
:P
(andere Krishnamurti dan eerder)
lol, enge man... maar ergens heeft ie gelijk... namelijk dat je met je ego jezelf alsnog een rol kan geven als teacher...
Als je niet graag doet wat je doet en niet doet wat je wél graag doet, dan heb je wanklank boven muziek verkozen.
Schildpadden kunnen meer over de weg vertellen dan hazen
  vrijdag 20 januari 2012 @ 06:33:28 #141
8372 Bastard
Persona non grata
pi_107018631
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 23:46 schreef Gray het volgende:

[..]

Ja.. ik haal losstaande zaken doorelkaar inderdaad en vraag mij dan af hoeveel werkelijk ego is, of opgelegde ego waarvan je die laatste nog lastiger kunt traceren.
Zoiets :D
The truth was in here.
  vrijdag 20 januari 2012 @ 06:34:25 #142
8372 Bastard
Persona non grata
pi_107018633
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 23:50 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Fragiel en complex tegelijk!
The truth was in here.
  vrijdag 20 januari 2012 @ 06:40:36 #143
8372 Bastard
Persona non grata
pi_107018644
De rest van de info vanavond doornemen, moet zo de deur uit.
The truth was in here.
  vrijdag 20 januari 2012 @ 06:40:58 #144
8372 Bastard
Persona non grata
pi_107018647
.dubbel.

[ Bericht 98% gewijzigd door Bastard op 20-01-2012 08:04:58 ]
The truth was in here.
pi_107018766
@To Kill the Ego or Not Kill the Ego, That is the Question. :
Bastard kijkt voorbij zijn ego naar zijn ego. Maar als hij voorbij zijn ego kijkt, wie/wat kijkt er dan? Wie/wat herkent de spelletjes die het ego speelt? Wie/wat heeft door hoe er continue naar de omgeving wordt gekeken voor terugkoppeling en hoe het gedrag wordt overgenomen uit diezelfde omgeving?

Wie/wat anders dan zelf?
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
pi_107019991
Ik noem het de beschouwende persoonlijkheid ? Baas in eigen brein, een persoon die groeiende is geweest en uiteindelijk zichzelf heeft overwonnen. Snijd dat enig hout ?
pi_107021024
quote:
quote:

Op donderdag 19 januari 2012 07:45 schreef Gertje-Plongers het volgende:

[..]

Dat bedoelde ik te zeggen. Alleen door proberen zuiver te denken onstaat inzicht. Imo

oke Weet je ik denk dat je in een paar zinnen zoveel verschillende dingen kan lezen... Je kunt iets van zoveel andere kanten bekijken... zoals zuiver denken ook..
Leg eens uit ? :)
pi_107021711
quote:
lol, enge man... maar ergens heeft ie gelijk... namelijk dat je met je ego jezelf alsnog een rol kan geven als teacher...
Finding your inner mentor is the students most desirable wish.
pi_107022643
Ik noem het de beschouwende persoonlijkheid ? Baas in eigen brein, een persoon die groeiende is geweest en uiteindelijk zichzelf heeft overwonnen. Snijd dat enig hout ?

Ja en nee.. maar dat komt vooral door de terminologie :) de boeken die ik lees beschrijven de persoonlijkheid als het gevolg van het ontstaan van je ego. Terwijl hetgeen waar ik over spreek juist voorbij diezelfde persoonlijkheid gaat.

Maar verder, ja idd.. jezelf overwinnen om er achter te komen wie je werkelijk bent, voorbij de grenzen die alleen in ons hoofd bestaan (ik ben een aparte entiteit, ik ben slechts mijn lichaam, ik ben niet met alles verbonden). Dan zie je in dat je verbonden bent met alles en niet slechts beperkt tot jouw ego, geest en lichaam :)
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
pi_107022693
Zou je iets hogers willen introduceren voor die beschouwende of meekijkende ?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')