Leren doe je altijd en overal, niet alleen op school. Ik vind het te simplistisch om te zeggen dat iets worden iets is wat je doet.quote:Op donderdag 19 januari 2012 11:44 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Je hebt het de hele tijd over controle ? Dat is niet het punt, het is geen kunst. Iets leren doe je op school, iets worden doe je zelf.
Loslaten is daarbij de sleutel vrees ik.
Heerlijke spreker in ieder gevalquote:Op woensdag 18 januari 2012 22:34 schreef sientelo het volgende:
deze komt beetje in de buurt van wat ik bedoel...
Hmmm... Juist de "Waarom ?" vraag heeft me lang achtervolgt, met m'n ex. Tot ik het eindelijk los kon laten. Een antwoord ga je daar nooit op krijgen. Uiteindelijk maakt het niet uit waarom, het is zoals het is.quote:Op donderdag 19 januari 2012 20:24 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Heel goed gezien Bastard![]()
The power of why.
Is it wise to ask why ? I think it is, and I will tell you why !
Whenever there is a problem or a situation, it is always in your best interest to ask why that situation is there, or why that problem is there.
Because it will force you to take another look at that particular situation.
Always asking yourself that question why will bring you an answer to why that is.
Ja, het is zoals het is, hoe pijnlijk ook soms. Dan kun je je er beter bij neerleggen en proberen over je verdriet heen te komen.quote:Op donderdag 19 januari 2012 21:26 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Hmmm... Juist de "Waarom ?" vraag heeft me lang achtervolgt, met m'n ex. Tot ik het eindelijk los kon laten. Een antwoord ga je daar nooit op krijgen. Uiteindelijk maakt het niet uit waarom, het is zoals het is.
Dus, ja, de 'waarom' vraag is in het geval van zelfreflectie niet verkeerd, maar daarbuiten niet altijd even 'bevorderlijk' voor je psyche. Vooral als je het hebt over andermans beweegredenen en het niet gewoon kan vragen.
Dat is een goeie vraag. Misschien is dat wel zo, dat je je conformeert aan anderen. Een mens is toch een kuddedier.quote:Op donderdag 19 januari 2012 18:44 schreef Bastard het volgende:
Wat ik net zat te overdenken;
Een ego zetten we neer om onszelf te laten gelden in veel gevallen. We worden boos op de andere mens omdat we vinden dat diegene het mis heeft, of omdat diegene bot is, of omdat hij onvriendelijk is naar andere mensen, of omdat hij altijd graag wil vertellen hoe goed hij het doet of.. nou ja er zijn veel oorzaken waarom we vanuit ons ego op iemand willen reageren op een boze manier.![]()
Maar ik bedenk mij, wie geeft de reactie die jij geeft in een bepaalde situatie? Welke beweegredenen liggen aan de basis van je reactie; reageer je vanuit jezelf, reageer je omdat je zo bent en daarom reageert of... reageer je omdat je denkt dat andere mensen verwachten dat jij zo zou moeten reageren?
Dus hoeveel van je dagelijkse reacties en dingen die jij doet iedere dag weer en ook compleet gewend aan geraakt bent, hoeveel daarvan komt werkelijk uit jezelf en hoeveel daarvan reageer je omdat andere mensen vinden dat je zo zou moeten reageren?
Misschien ligt een gedeelte van je reactie al bij je opvoeding, reageer je zo omdat je ouders vinden dat dat de juiste manier is. Misschien reageer je zo omdat je uit een bepaald milieu komt waar gedragsregels gehanteerd worden. Misschien reageer je zo omdat de groep waarin je je op dat moment in begeeft verwacht dat je zo reageert, en als je dan een half uur later tussen andere mensen bent reageer je toch weer anders.
Kan iemand mij volgen eigenlijk in wat ik bedoel?De vraag is eigenlijk, wie ben jij echt, puur vanuit jezelf en wie ben je met opgelegde reacties, en als knoop daar middenin, wat is je rol daarin van je ego? Want.. als je bijvoorbeeld jezelf moet laten gelden, doe je dat dan omdat je je in een groep verkeerd die dat verwacht, of ben je echt?
Ik begrijp je denk ik heel goed. Wat het nog ingewikkelder maakt, is dat je ego ook nog eens is onderverdeeld in de psyche en je biologie, welke elkaar ook nog eens sterk beïnvloeden.quote:Op donderdag 19 januari 2012 18:44 schreef Bastard het volgende:
Wat ik net zat te overdenken;
Een ego zetten we neer om onszelf te laten gelden in veel gevallen. We worden boos op de andere mens omdat we vinden dat diegene het mis heeft, of omdat diegene bot is, of omdat hij onvriendelijk is naar andere mensen, of omdat hij altijd graag wil vertellen hoe goed hij het doet of.. nou ja er zijn veel oorzaken waarom we vanuit ons ego op iemand willen reageren op een boze manier.![]()
Maar ik bedenk mij, wie geeft de reactie die jij geeft in een bepaalde situatie? Welke beweegredenen liggen aan de basis van je reactie; reageer je vanuit jezelf, reageer je omdat je zo bent en daarom reageert of... reageer je omdat je denkt dat andere mensen verwachten dat jij zo zou moeten reageren?
Dus hoeveel van je dagelijkse reacties en dingen die jij doet iedere dag weer en ook compleet gewend aan geraakt bent, hoeveel daarvan komt werkelijk uit jezelf en hoeveel daarvan reageer je omdat andere mensen vinden dat je zo zou moeten reageren?
Misschien ligt een gedeelte van je reactie al bij je opvoeding, reageer je zo omdat je ouders vinden dat dat de juiste manier is. Misschien reageer je zo omdat je uit een bepaald milieu komt waar gedragsregels gehanteerd worden. Misschien reageer je zo omdat de groep waarin je je op dat moment in begeeft verwacht dat je zo reageert, en als je dan een half uur later tussen andere mensen bent reageer je toch weer anders.
Kan iemand mij volgen eigenlijk in wat ik bedoel?De vraag is eigenlijk, wie ben jij echt, puur vanuit jezelf en wie ben je met opgelegde reacties, en als knoop daar middenin, wat is je rol daarin van je ego? Want.. als je bijvoorbeeld jezelf moet laten gelden, doe je dat dan omdat je je in een groep verkeerd die dat verwacht, of ben je echt?
Al met al is een ego iets heel complex. En fragiel.quote:Op donderdag 19 januari 2012 23:46 schreef Gray het volgende:
[..]
Ik begrijp je denk ik heel goed. Wat het nog ingewikkelder maakt, is dat je ego ook nog eens is onderverdeeld in de psyche en je biologie, welke elkaar ook nog eens sterk beïnvloeden.
Zeker, hij legt het volgens mij heel goed en duidelijk uit, voor zover deze onderwerpen uit te leggen zijn.quote:Op donderdag 19 januari 2012 18:33 schreef Bastard het volgende:
[..]
Heerlijke spreker in ieder geval
Complex zeker, al ben ik niet zo zeker van fragiel; het blijft zichzelf continu in stand houden, en 'fopt' de hogere zelf om energie erin te steken.quote:Op donderdag 19 januari 2012 23:50 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Al met al is een ego iets heel complex. En fragiel.
Het lijkt me best een aardige klus, als je die lijst zo ziet, wat slechts onderdeel is van een groter geheel.quote:Boeddha beschreef het Achtvoudig Pad voor als voor volgt:
Dit, monniken, is de Edele Waarheid van het Pad dat leidt naar de Opheffing van Lijden: Het is eenvoudigweg het Edele Achtvoudige Pad, namelijk:
1 juist begrip (pali: samma ditthi)
Begrijpen wat lijden is (dukkhe ñana).
De oorzaak van lijden begrijpen (dukkhasamudaye ñana).
De opheffing van lijden begrijpen (dukkhanirodhe ñana).
Het pad begrijpen dat leidt naar de opheffing van lijden (dukkhanirodhagamini patipadaya ñana).
2 juiste gedachten / juiste intenties / juiste bedoelingen (pali: samma sankappa)
Gedachten van het verzaken van zelfzucht (nekkhamma sankappa).
Gedachten van welwillendheid, liefdevolle vriendelijkheid (avyapada sankappa).
Gedachten van geweldloosheid, harmonie of mededogen (avihimsa sankappa).
(Deze eerste twee waarheden vormen samen de groep van wijsheid. Pali: paññakkhandha)
3 juist spreken (pali: samma vaca).
Onthouding van het vertellen van leugens (musavada veramani).
Onthouding van het spreken van lasterende taal (pisunaya vacaya veramani).
Onthouding van het spreken van harde woorden (pharusaya vacaya veramani).
Onthouding van onzinnig gepraat (samphappalapa veramani).
4 juist handelen (pali: samma kammanta)
Onthouding van doden (panatipata veramani).
Onthouding van nemen wat niet gegeven is (adinnadana veramani).
Onthouding van seksueel wangedrag (kamesu micchacara veramani)
5 juiste wijze van levensonderhoud (pali: samma ajiva)
Geen handel in wapens.
Geen handel in slaven en prostitutie.
Geen handel in levende wezens voor vleesproductie en slachterij of iedere andere handel in wezens.
Geen handel in vergif.
Geen handel in bedwelmende middelen.
(De waarheden drie, vier en vijf vormen samen de groep van moraliteit. Pali: Silakkhandha)
6 juiste inspanning (pali: samma vayama)
Slechte gedachten en heilloze (akusala) zaken die nog niet opgekomen zijn vermijden (samvara padhana).
Het overwinnen van slechte gedachten en heilloze zaken die reeds opgekomen zijn (pahana padhana).
Het opwekken en ontwikkelen van heilzame (kusala) zaken en goede gedachten die nog niet opgekomen zijn (bhavana padhana).
Het tot groei brengen van heilzame zaken en goede gedachten die reeds opgekomen zijn (anurakkana padhana).
7 juiste indachtigheid (aandacht, bewustzijn, concentratie, pali: samma sati)
Bewustzijn van het lichaam (kaya nupassana).
Bewustzijn van gevoelens (vedana nupassana).
Bewustzijn van de geest (citta nupassana).
Bewustzijn van mentale objecten (dhamma nupassana) namelijk:
De vijf hindernissen (pañca nivarana).
De vijf aggregaten van hechten (pañca upadana kkhandha).
De zes innerlijke en zes uiterlijke zintuigsferen (salayatana).
De zeven factoren van verlichting (bojjhanga).
De vier edele waarheden (cattari ariya sacca).
8 juiste concentratie (pali: samma samadhi)
Suta mayã pañña, ontvangen wijsheid, 1e transformatie.
Cintã-mayã pañña, wijsheid vanuit ervaren, 2e transformatie.
Bhãvanã-mayã pañña, wijsheid vanuit zelfinzicht, 3e transformatie.
okequote:Op donderdag 19 januari 2012 07:45 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Dat bedoelde ik te zeggen. Alleen door proberen zuiver te denken onstaat inzicht. Imo
Ja, dit is ook hoe ik het bedoelde... wat hij hier zegt... alleen ik besef me nu wat ik deed.. lol.. ja satori ervaren... al kan ik niet precies weten wat hij bedoeld natuurlijk... je ego kan namelijk ook allerlei eenheidservaringen creëren...quote:Op vrijdag 20 januari 2012 00:12 schreef Gray het volgende:
Iemand hier wel eens een sartori-moment mogen ervaren?
lol, enge man... maar ergens heeft ie gelijk... namelijk dat je met je ego jezelf alsnog een rol kan geven als teacher...quote:Op vrijdag 20 januari 2012 00:16 schreef Gray het volgende:
Tegenover die mooie verhalen van verlichting, heb je dan ook weer Krishnamurti staan, die door velen als verlicht persoon gezien wordt, maar zelf het maar niets vindt:
(andere Krishnamurti dan eerder)
Ja.. ik haal losstaande zaken doorelkaar inderdaad en vraag mij dan af hoeveel werkelijk ego is, of opgelegde ego waarvan je die laatste nog lastiger kunt traceren.quote:Op donderdag 19 januari 2012 23:46 schreef Gray het volgende:
[..]
Ik begrijp je denk ik heel goed. Wat het nog ingewikkelder maakt, is dat je ego ook nog eens is onderverdeeld in de psyche en je biologie, welke elkaar ook nog eens sterk beïnvloeden.
Fragiel en complex tegelijk!quote:Op donderdag 19 januari 2012 23:50 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Al met al is een ego iets heel complex. En fragiel.
Leg eens uit ?quote:quote:
Op donderdag 19 januari 2012 07:45 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Dat bedoelde ik te zeggen. Alleen door proberen zuiver te denken onstaat inzicht. Imo
oke Weet je ik denk dat je in een paar zinnen zoveel verschillende dingen kan lezen... Je kunt iets van zoveel andere kanten bekijken... zoals zuiver denken ook..
Finding your inner mentor is the students most desirable wish.quote:lol, enge man... maar ergens heeft ie gelijk... namelijk dat je met je ego jezelf alsnog een rol kan geven als teacher...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |