Ik zeg dat eigenlijk verkeerd. "ons best doen" is niet de juiste weg naar een mooie wereld.quote:Op maandag 16 januari 2012 19:13 schreef Bastard het volgende:
[..]
Als we allemaal ons best doen krijgen we denk ik een mooie harmonische wereld,
Da's een fijne postquote:Op maandag 16 januari 2012 20:03 schreef Bastard het volgende:
[..]
Dat klinkt haast als te mooi om waar te zijn, en toch is het zo simpel als dat.
quote:Op woensdag 18 januari 2012 14:37 schreef erodome het volgende:
Wat ik altijd jammer vind is dat als men het over het ego heeft men het altijd over negatieve zaken heeft zoals haat, boosheid en verdriet, maar buiten dat ook die emotie's erg nuttig kunnen zijn bestaat het ego ook uit blijheid, genot, liefde(waar het hogere onvoorwaardelijke liefde is staat het ego voor verliefdheid en de liefde zoals we dat kennen in de verschillende relatie's).
Ik persoonlijk wil het ego helemaal niet uitschakelen, wat een leeg leven zou het dan zijn, zonder gevoel.
Het valt me ook op dat de boeddhisten die daar voor gaan zich onttrekken aan de wereld, dat een andere manier eigenlijk als onmogelijk wordt neergezet.
Is het dan wel een ok iets, of hebben we onszelf dat gewoon wijsgemaakt, dat we niet goed zijn zoals we zijn, dat we anders moeten zijn om het hogere te bereiken?
Ik hou van het leven zoals het is, met alle gevoelens die daarbij horen, zelfs de negatieve gevoelens. Verdriet, niet leuk, maar wel leerzaam, boosheid, niet leuk, maar nog nuttiger voor zelfwerk dan verdriet, want waarom ben je boos, wat ligt daaronder, je kan jezelf erg goed leren kennen erdoor.
Het ego uitschakelen, niet mijn persoonlijke ding dus, maar een mooie balans verkrijgen waardoor ik als mens groei, ja daar ga ik wel voor!
Ik wil niet stoppen met leren, daarom wil ik het ego niet uitschakelen, want leren doe je niet in je comfort zone, dat doe je daarbuiten, waarbij je ervoor waakt niet teveel in je comfort zone te blijven, maar ook niet te ver erbuiten te gaan omdat je daar ook weer niets leert.
Move closer, stay longer is mijn devies!
Hmmm, ik denk dat wat bedoeld wordt is dat de combinatie van hogere zelf en het ego samen de totale zelf zijn, en die noem je authentieke zelf wanneer de hogere zelf en het ego nauwelijks meer te onderscheiden zijn.quote:Op woensdag 18 januari 2012 14:41 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Je kunt niet zonder Ego want dat is jou totale zelf. De omgang met het Ego is de kunst. Kun je dat goed dan heb je over het hogere zelf.
Kun je dat uitleggen?quote:Op maandag 16 januari 2012 20:25 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Dat is zoeken naar de barsten, zonder de beker gevuld te hebben
Zou goed kunnen, ik heb de op niet gelezen.quote:Op woensdag 18 januari 2012 15:31 schreef Gray het volgende:
Hmmm, ik denk dat wat bedoeld wordt is dat de combinatie van hogere zelf en het ego samen de totale zelf zijn, en die noem je authentieke zelf wanneer de hogere zelf en het ego nauwelijks meer te onderscheiden zijn.
Niet dat het heel belangrijk is, maar zo vat ik de omschrijving in de OP iig op.
Dat betekent dat jij er van uit gaat dát iemand iets niet geprobeerd heeft.quote:Op woensdag 18 januari 2012 15:54 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Dat iets niet beoordeelt kan worden zonder het geprobeerd te hebben of het bereikt te hebben.
quote:Op woensdag 18 januari 2012 16:01 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dat betekent dat jij er van uit gaat dát iemand iets niet geprobeerd heeft.
Dat is zoeken naar de barsten, zonder de beker gevuld te hebbenquote:Klinkt allemaal heel mooi hoor, wat ik boven me lees, maar we zijn geen heiligen, denk dat het in de praktijk weleens anders gaat dan beschreven.
Okeequote:Op woensdag 18 januari 2012 16:26 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
[..]
Dat is zoeken naar de barsten, zonder de beker gevuld te hebben
Het is geen verwijt maar een suggestie.
A-men brotherquote:Op woensdag 18 januari 2012 17:03 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Dat zijn we toch ookMensen. Fouten zijn onvermijdelijk. Maar werkelijk proberen, is echt alles wat je kunt doen, en zou moeten blijven doen.
Elke dag leer je weer. Als je er maar voor open staat.
Je ontkomt er natuurlijk ook niet aan, je zal nooit ego vrij wezen want je bent immers een mens.quote:Op woensdag 18 januari 2012 14:37 schreef erodome het volgende:
Het ego uitschakelen, niet mijn persoonlijke ding dus, maar een mooie balans verkrijgen waardoor ik als mens groei, ja daar ga ik wel voor!
Ik wil niet stoppen met leren, daarom wil ik het ego niet uitschakelen, want leren doe je niet in je comfort zone, dat doe je daarbuiten, waarbij je ervoor waakt niet teveel in je comfort zone te blijven, maar ook niet te ver erbuiten te gaan omdat je daar ook weer niets leert.
Move closer, stay longer is mijn devies!
Zeker boeiend en herkenbaar inderdaad, dank je.quote:
Dat voel je.quote:Op woensdag 18 januari 2012 21:27 schreef sientelo het volgende:
maar ja het woord ego is maar een woord eigenlijk...
net als het woord liefde..
hoe weet je wat iemand ermee bedoeld?
Daar heb je zeker een punt. Zeker in gesprekken op fora en dergelijken. Mijn visie kan heel anders zijn terwijl we over hetzelfde praten. Dus veel vragen en doorvragen kan helpen denk ik.quote:Op woensdag 18 januari 2012 21:27 schreef sientelo het volgende:
maar ja het woord ego is maar een woord eigenlijk...
net als het woord liefde..
hoe weet je wat iemand ermee bedoeld?
Hier ben ik het mee eens, helemaal zelfsquote:Op woensdag 18 januari 2012 18:22 schreef Bastard het volgende:
[..]
Je ontkomt er natuurlijk ook niet aan, je zal nooit ego vrij wezen want je bent immers een mens.
Maar misschien betekent het dat je er mee om kan gaan, dat je meer bewust word van je beweegredenen waarom je zo reageert in bepaalde situaties.
Of.. het ego moeten laten gelden over een ander mens heen, daar zijn echt legio voorbeelden voor te vinden.
Dat is misschien wel de beste omschrijving ja. Niemand heeft ooit kunnen wijzen naar een object en kunnen zeggen: dat is liefde! Of: dat is het ego! We kunnen er tekenen van aanwijzen, maar nooit het geheel.quote:
Ik denk dat de meeste mensen er compleet aan voorbij gaan, wat ook prima is natuurlijk.quote:Op woensdag 18 januari 2012 21:31 schreef erodome het volgende:
Het zou saai worden als je je daar niet mee bezig kon houden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |