Na verloop van tijd zakt boosheid ook wel af natuurlijk. Althans, als ik voor mijzelf spreek ben ik op dat moment erg boos ergens om, maar al vrij snel erna begin ik te relativeren en mijzelf te beschermen, weer kalmer.quote:Op zondag 15 januari 2012 22:34 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Lukt al aardig, al zeg ik 't zelf
Maar zo heb ik mijn zegje kunnen doen tegen mijn ex (4 uur lang), toen ze na een paar jaar weer voor m'n deur stond, zonder uit m'n vel te springen
Daar ben ik het helemaal mee eens.quote:Op zondag 15 januari 2012 22:34 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Lukt al aardig, al zeg ik 't zelf
Maar zo heb ik mijn zegje kunnen doen tegen mijn ex (4 uur lang), toen ze na een paar jaar weer voor m'n deur stond, zonder uit m'n vel te springenSchelden, stemverheffen, enz. was er allemaal niet bij. Terwijl, als ik je vertel wat die allemaal geflikt heeft vallen je ogen op de grond
"Ik zal altijd van je houden, maar wil nooit meer iets met je te maken hebben."
Blijft uiteraard lastig om je emoties te beheersen. Terwijl die al snel ook het 'beeld' vertroebelen.
Zolang er dan ook nog mensen rondlopen die zich echt enkel om zichzelf bekommeren, zonder ook maar het kleinste beetje empathie, heb je dat 'ego' nog even hard nodig om je te beschermen, om voor jezelf op te komen enz.
Maar wanneer iemand je bijvoorbeeld zou beledigen, dan is het je ego dat zich beledigt voelt, niet je hogere zelf. Voor jezelf opkomen zou in dit geval tegenstrijdig zijn, omdat je jezelf daarmee verder van je authentieke zelf verwijdert, doordat je plots je ego alle ruimte in zou laten nemen.quote:Op zondag 15 januari 2012 22:34 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Zolang er dan ook nog mensen rondlopen die zich echt enkel om zichzelf bekommeren, zonder ook maar het kleinste beetje empathie, heb je dat 'ego' nog even hard nodig om je te beschermen, om voor jezelf op te komen enz.
Met het hogere zelf kan bedoeld worden jezelf losmaken van alles wat met hebzucht te maken heeft. Jezelf als het ware ontkwetsbaar maken voor zaken die buiten jezelf staan. Accepteren van vergankelijkheid en het bewust zijn van de motivaties die in je zitten. oordeelloos zijn in de acceptatie van de werkelijkheid zoals die er is. Zoiets ?quote:Op zondag 8 januari 2012 18:48 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Ik vraag me af wat de schrijver precies met 'ego' en 'hoger zelf' bedoelt.. Maar het gaat dus om een integratie met ons hele wezen, begrijp ik?
Je hebt m helemaal begrepen vlgs mijquote:Op maandag 16 januari 2012 15:16 schreef Gray het volgende:
[..]
Maar wanneer iemand je bijvoorbeeld zou beledigen, dan is het je ego dat zich beledigt voelt, niet je hogere zelf. Voor jezelf opkomen zou in dit geval tegenstrijdig zijn, omdat je jezelf daarmee verder van je authentieke zelf verwijdert, doordat je plots je ego alle ruimte in zou laten nemen.
Door je ego zodanig te gebruiken dat je wel van repliek kan dienen, maar niet zou laten terugbijten, handel je vanuit je hogere zelf. Je hogere zelf uit zich dan via het ego, waardoor het beeld dat een ander van je krijgt (en jij dus ook deels) meer op een gebalanceerd evenwicht van ego en hogere zelf, ofwel authentieke zelf.
Zoals ik het zie is de hogere zelf de zelf die naar zijn denken kijkt, zijn emoties. Als je gek wordt van jezelf, is het de hogere zelf die gek wordt van het ego (al zit aan deze specifieke hogere zelf ook een stukje ego verbonden).quote:Op maandag 16 januari 2012 15:43 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Met het hogere zelf kan bedoeld worden jezelf losmaken van alles wat met hebzucht te maken heeft. Jezelf als het ware ontkwetsbaar maken voor zaken die buiten jezelf staan. Accepteren van vergankelijkheid en het bewust zijn van de motivaties die in je zitten. oordeelloos zijn in de acceptatie van de werkelijkheid zoals die er is. Zoiets ?
Precies zo ja.quote:Op maandag 16 januari 2012 19:07 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Hoe bedoel je dat precies, als een toeschouwer kijken zonder daar over te oordelen ?
Misschien wel het pad van verlichting?quote:Op maandag 16 januari 2012 19:11 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Oke, dan begrijp ik je beter. Het is een hele kunst om dat te bereiken.
We zijn geen heiligen, we zijn mensen en we stellen ons een mooi doel waar we iedere dag aan kunnen werken.quote:Op maandag 16 januari 2012 19:11 schreef Lavenderr het volgende:
Klinkt allemaal heel mooi hoor, wat ik boven me lees, maar we zijn geen heiligen, denk dat het in de praktijk weleens anders gaat dan beschreven.
Mooi doel hoorquote:Op maandag 16 januari 2012 19:13 schreef Bastard het volgende:
[..]
We zijn geen heiligen, we zijn mensen en we stellen ons een mooi doel waar we iedere dag aan kunnen werken.
Als we allemaal ons best doen krijgen we denk ik een mooie harmonische wereld, jij niet?
Van wat ik heb begrepen van guru's die praten over verlichting, is dat het iets is dat niet te bevatten valt door iemand die het niet is. Alsof je de kleur blauw aan een blinde uitlegt, muziek van Vivaldi aan een dove, of water aan iemand die nog nooit gedronken heeft.quote:Op maandag 16 januari 2012 19:16 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Ik denk niet dat de verlichting een ervaring is, maar een staat van zijn. Wel een persoonlijke mening natuurlijk, misschien dat ik er nog niet ben. Qua begrijpen dan he.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je maakt me helemaal emo!quote:Op maandag 16 januari 2012 19:13 schreef Bastard het volgende:
[..]
We zijn geen heiligen, we zijn mensen en we stellen ons een mooi doel waar we iedere dag aan kunnen werken.
Als we allemaal ons best doen krijgen we denk ik een mooie harmonische wereld, jij niet?
Dat doet mij denken aan de leer van boeddha, de Dharma.quote:Op maandag 16 januari 2012 19:16 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Om het beter te illustreren, als het een ervaring is, zeg een gevoel van opwinding, euforie of iets wat er op lijkt, dan is het iets wat je weer/meer wilt, dat is dan gelijk een gevoel, en gevoel leidt dan naar verslaving, want je wilt hetzelfde gevoel weer terug krijgen. Daarmee wordt het iets wat je begeert
quote:De vier nobele waarheden in haar klassieke definitie zijn:
1.Er is lijden en ontevredenheid in het leven
2.Er is een oorzaak voor dit lijden: verlangens
3.Er is een einde aan dit lijden mogelijk
4.En er is een weg die hier naartoe leidt: Het Achtvoudige Pad.
Zit de laatste tijd in de verdieping van de ziel en ego, dus het topic komt als geroepen als klankbord en voor mij om te zien hoe andere mensen er over denken. Komt net zo uit..quote:
Hmmm... ben zelf niet zo van concepten als 'zielen' en 'de universele ziel', maar kan me verder goed vinden in deze enerverende woorden.quote:Op maandag 16 januari 2012 20:03 schreef Bastard het volgende:
[..]
Zit de laatste tijd in de verdieping van de ziel en ego, dus het topic komt als geroepen als klankbord en voor mij om te zien hoe andere mensen er over denken. Komt net zo uit..
Wat verlichting betreft.. ik denk dat als we gaan leven vanuit ons hogere zelf; niet dat we het zien als iets onbereikbaars, buiten onszelf (utopisch) maar iets waar we terdege deel van uitmaken. Dat we erkennen dat we een oneindig wezen zijn, we zien zoals de ziel het ziet, waarnemingen doet zoals het waarneemt zonder vertroebelingen van de ego we op het pad van verlichting zijn.
Het maakt niet uit hoe je tot op de vorige minuut nog geleefd hebt, hoe groot de puinhoop is die je denkt gemaakt te hebben, het is altijd mogelijk om terug te keren naar de essentie, terug naar binnen te gaan en je weer te verbinden met de universele ziel. En van daaruit weer opnieuw koers te geven aan je leven.
Dat klinkt haast als te mooi om waar te zijn, en toch is het zo simpel als dat.
Dat is zoeken naar de barsten, zonder de beker gevuld te hebbenquote:Op maandag 16 januari 2012 19:11 schreef Lavenderr het volgende:
Klinkt allemaal heel mooi hoor, wat ik boven me lees, maar we zijn geen heiligen, denk dat het in de praktijk weleens anders gaat dan beschreven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |