abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 14 januari 2012 @ 07:13:41 #26
8372 Bastard
Persona non grata
pi_106794522
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 01:07 schreef sientelo het volgende:
gek word je van die leugenaars hier

weet je hoe je ze kan herkennen? degene die nooit naar een meet komen...
Dat maakt ze geen leugenaars, hooguit onzeker.
The truth was in here.
pi_106794784
dat in combinatie met constant alles onderuit halen maakt ze zeker wel behorend bij het clubje leugenaars
Als je niet graag doet wat je doet en niet doet wat je wél graag doet, dan heb je wanklank boven muziek verkozen.
Schildpadden kunnen meer over de weg vertellen dan hazen
pi_106794971
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 00:36 schreef sientelo het volgende:
zweverig ja maar daar komt dat hele idee vandaan van samenwerken met je ego..

ik heb geen zin om dezelfde zin duizend keer te herhalen

ego is haat spirit is love

bye
Je hebt zelf toch ook een ego? Zonder ik-besef zou je totaal niet functioneren. Ook mensen die hun leven hebben gewijd aan het verliezen van hun ego, zen-meesters ed, hebben nog steeds een ego. Ze beseffen alleen dat hun wezen meer is dan dat.
Je hebt het ook nodig om dingen aan te leren, bv..
In de psychologie komt men meer en meer tot de conclusie dat het bewustzijn een zeer onvolmaakt instrument is om automatismen aan te leren. En omdat het zo onvolmaakt is, je kunt immers maar een zeer beperkt aantal indrukken per tijdseenheid verwerken, doe je veel op de automatische piloot.
Vergelijk het met veters strikken, als je het moet leren doe je het bewust en zit enorm te kloten. Kun je het eenmaal, dan weten je handen wat ze moeten doen en kun je het zelfs zonder te kijken. :P
Wat bedoel je eigenlijk met 'spirit is love'? Je moet het ego niet verwarren met egoisme, zelfzucht, dat spreekt vanzelf. :P

quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 01:07 schreef sientelo het volgende:
gek word je van die leugenaars hier

weet je hoe je ze kan herkennen? degene die nooit naar een meet komen...
Dus jij komt binnenkort ook eens? Leuk! :)
pi_106795109
Als we zouden kunnen leven vanuit de wetenschap van een ziel, dan zouden we zien dat we allemaal 1 zelfde energie zijn. We zouden wonderen kunnen verrichten want we zouden niet meer belemmerd worden door angst, haat, verlangen, afgunst, twijfels.
Leven vanuit de ziel wil zeggen dieper gaan dan je ego, voorbij de beperkingen die ons binden aan de gebeurtenissen in deze materiele wereld.
Er bestaat dan geen ´ik´ meer die aandacht wilt. Ik ben jij, en jij bent ik.
Ik ben de Schim. Door de angstige stad ren ik. Door het eeuwige lijden vlucht ik weg.
pi_106803192
quote:
3s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 09:44 schreef De_kluizenaar het volgende:
Als we zouden kunnen leven vanuit de wetenschap van een ziel, dan zouden we zien dat we allemaal 1 zelfde energie zijn. We zouden wonderen kunnen verrichten want we zouden niet meer belemmerd worden door angst, haat, verlangen, afgunst, twijfels.
Leven vanuit de ziel wil zeggen dieper gaan dan je ego, voorbij de beperkingen die ons binden aan de gebeurtenissen in deze materiele wereld.
Er bestaat dan geen ´ik´ meer die aandacht wilt. Ik ben jij, en jij bent ik.
Klinkt mooi.
Maar ja, dit zal wel onbereikbaar zijn, we blijven tenslotte mens met alle nare en vervelende trekjes die inherent zijn aan het mens-zijn. Het lijkt mij wel dat je kunt proberen zoveel mogelijk de balans te vinden met alle kenmerken die je in je hebt om een prettig mens te zijn voor anderen, dan ben je het uiteindelijk ook voor jezelf.Voor je ego zo je wilt.
pi_106806088
quote:
Maar ja, dit zal wel onbereikbaar zijn, we blijven tenslotte mens met alle nare en vervelende trekjes die inherent zijn aan het mens-zijn.
Zo lang jij het zo ziet, zal het zo blijven. ' We zijn zelf onze enige beperking' - Raymzter
Die trekjes, daar kun je aan werken. Die kun je verzachten en zelfs stoppen, we blijven tenslotte mens met alle positieve krachten die inherent zijn aan het mens-zijn (om te laten zien dat je het ook kunt omdraaien, niet om flauw te doen met woorden :))

Wat kluizenaar beschrijft, dat zie ik als hoe we werkelijk zijn als we niet zo zouden zijn geconditioneerd.
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
pi_106807466
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 17:20 schreef Boswachtertje het volgende:

[..]

Zo lang jij het zo ziet, zal het zo blijven. ' We zijn zelf onze enige beperking' - Raymzter
Die trekjes, daar kun je aan werken. Die kun je verzachten en zelfs stoppen, we blijven tenslotte mens met alle positieve krachten die inherent zijn aan het mens-zijn (om te laten zien dat je het ook kunt omdraaien, niet om flauw te doen met woorden :))

Wat kluizenaar beschrijft, dat zie ik als hoe we werkelijk zijn als we niet zo zouden zijn geconditioneerd.
Nee, ik vat dat ook niet als flauw doen op hoor ;)
Het gaat om de balans denk ik.
En wat De Kluizenaar beschrijft zou werkelijk mooi zijn, wellicht in een nieuwe wereld.
  zaterdag 14 januari 2012 @ 18:59:20 #33
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_106809548
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 17:54 schreef Lavenderr het volgende:
En wat De Kluizenaar beschrijft zou werkelijk mooi zijn, wellicht in een nieuwe wereld.
Nu ga je alleen weer voorbij aan het idee: ' We zijn zelf onze enige beperking'
Zolang je denkt te moeten wachten op een nieuwe wereld, zal de oude blijven bestaan. Alleen door actief te werken aan/naar die nieuwe wereld kun je hem verwezenlijken.

Daar kun je je ego weer voor inzetten. "Ik wil het anders, en wel nu!" ;)
The truth may be out there, but the lies are in your head.
pi_106809709
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 18:59 schreef R0N1N het volgende:

[..]

Nu ga je alleen weer voorbij aan het idee: ' We zijn zelf onze enige beperking'
Zolang je denkt te moeten wachten op een nieuwe wereld, zal de oude blijven bestaan. Alleen door actief te werken aan/naar die nieuwe wereld kun je hem verwezenlijken.

Daar kun je je ego weer voor inzetten. "Ik wil het anders, en wel nu!" ;)
Ja, daar heb je ook zeker gelijk in, alleen is het soms moeilijk om je ego opzij te zetten, omdat je je gekrenkt voelt of op je hart getrapt. En dan moet je je daar dus overheen zetten en grootmoedig zijn naar de ander. Dat is best moeilijk eerlijk gezegd. Maar men moet natuurlijk zijn/haar best doen om die ruwe kantjes wat bij te schaven.
  zaterdag 14 januari 2012 @ 19:34:23 #35
8372 Bastard
Persona non grata
pi_106810654
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 17:54 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Daarmee leg je het als onmogelijk terwijl het eigenlijk een kweste van visie is misschien.
Het is niet verkeerd ofzo om gevoelens te hebben, als je boos bent ben je boos maar als je ziet dat je daarmee eigenlijk ook boos bent op jezelf (ik ben iedereen) is er ook snel begrip en vergeving te krijgen en word het boos zijn ansich nietig. Niet meer dan een gevoel die weer van je afglijdt.

Een ziel houdt geen gevoelens vast, alleen ervaringen en herrineringen. Ze interpreteert en maakt keuzes op basis van karma.
The truth was in here.
  zaterdag 14 januari 2012 @ 20:07:58 #36
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_106811770
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 19:05 schreef Lavenderr het volgende:
Ja, daar heb je ook zeker gelijk in, alleen is het soms moeilijk om je ego opzij te zetten, omdat je je gekrenkt voelt of op je hart getrapt. En dan moet je je daar dus overheen zetten en grootmoedig zijn naar de ander. Dat is best moeilijk eerlijk gezegd. Maar men moet natuurlijk zijn/haar best doen om die ruwe kantjes wat bij te schaven.
Moeilijk is het zeker. Anders was er al lang wereld vrede en dat soort zaken ;)
Het is ook meer een kwestie van inzien dat het je eigen ego is wat het in eerste instantie veroorzaakt. Je ego heeft dat risico "bewust" genomen. Dan ook niet zeuren :P

Ik bedoel: Een oplichter doet gewoon z'n ding. Het was jij die er in trapt. Op wie moet je dan eigenlijk boos zijn & is die boosheid terecht ? Win of leer je er iets mee ?

Wat die gevoelens betreft heb ik zelf in het verleden al genoeg over me heen gehad ;) *
Van begrip & vergeving hoeft in deze ook totaal geen sprake te zijn. Is er bij mij ook niet.
Liegen, bedriegen, stelen enz. zijn juist de verwerpelijke zaken die vanuit het ego komen.

Als iemand daar aan toegeeft heb ik daar geen begrip voor, maar eerder meelij dan haat & als ik er in trap is dat mijn 'les' om te weten hoe het voelt en het een ander niet aan te willen doen.

edit:
* Heeft overigens wel een paar jaar geduurd om met de emoties en gevoelens die het oproept om te gaan.

[ Bericht 3% gewijzigd door R0N1N op 14-01-2012 20:13:09 ]
pi_106811889
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 19:34 schreef Bastard het volgende:

[..]

Daarmee leg je het als onmogelijk terwijl het eigenlijk een kweste van visie is misschien.
Het is niet verkeerd ofzo om gevoelens te hebben, als je boos bent ben je boos maar als je ziet dat je daarmee eigenlijk ook boos bent op jezelf (ik ben iedereen) is er ook snel begrip en vergeving te krijgen en word het boos zijn ansich nietig. Niet meer dan een gevoel die weer van je afglijdt.

Een ziel houdt geen gevoelens vast, alleen ervaringen en herrineringen. Ze interpreteert en maakt keuzes op basis van karma.
Interessante visie.
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 20:07 schreef R0N1N het volgende:

[..]

Het is ook meer een kwestie van inzien dat het je eigen ego is wat het in eerste instantie veroorzaakt. Je ego heeft dat risico "bewust" genomen. Dan ook niet zeuren :P

Ik bedoel: Een oplichter doet gewoon z'n ding. Het was jij die er in trapt. Op wie moet je dan eigenlijk boos zijn & is die boosheid terecht ? Win of leer je er iets mee ?

Wat die gevoelens betreft heb ik zelf in het verleden al genoeg over me heen gehad ;)
Van begrip & vergeving hoeft in deze ook totaal geen sprake te zijn. Is er bij mij ook niet.
Liegen, bedriegen, stelen enz. zijn juist de verwerpelijke zaken die vanuit het ego komen.

Als iemand daar aan toegeeft heb ik daar geen begrip voor, maar eerder meelij dan haat & als ik er in trap is dat mijn 'les' om te weten hoe het voelt en het een ander niet aan te willen doen.
Mmm, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Soms kan boosheid op een ander terecht zijn en is het niet verkeerd om daar uiting aan te geven -vind ik.
  zaterdag 14 januari 2012 @ 20:18:24 #38
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_106812147
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 20:10 schreef Lavenderr het volgende:
Mmm, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Soms kan boosheid op een ander terecht zijn en is het niet verkeerd om daar uiting aan te geven -vind ik.
Dat ben ik dan wel weer met jou eens hoor :P
Maar in diepere zin komt die boosheid uit het ego.

Neemt niet weg dat er ego's rondlopen die het bloed onder je nagels vandaan proberen te zuigen ;)
pi_106812637
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 20:18 schreef R0N1N het volgende:

[..]

Dat ben ik dan wel weer met jou eens hoor :P
Maar in diepere zin komt die boosheid uit het ego.

Neemt niet weg dat er ego's rondlopen die het bloed onder je nagels vandaan proberen te zuigen ;)
Dat geloof ik ook.
pi_106826924
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 20:18 schreef R0N1N het volgende:

[..]

En dat zijn denk ik de ego's die bevestigd willen worden in hun bestaan, terwijl die niet overeenkomen met de bijbehorende hogere zelf van die persoon. Daar is een onbalans in, die heel pijnlijk is om op te lossen, en die onbalans wordt in stand gehouden door het ego dat zichzelf beschermt.

Of die erkenning nu positief of negatief gegeven wordt maakt voor het ego niet uit. Het wil slechts horen: "Jij bent...".

Iemand die het bloed onder je nagels vandaan zuigt is vaak (onbewust) op zoek naar de woorden: "Je irriteert, dus je bent...". Shakespeare, maar dan anders ja. ;)

Ik meen dat het ego bestaat uit:
1) het beeld dat een persoon van zichzelf heeft (ontleend aan eigen observatie en aan de feedback van anderen),
en
2) het beeld dat een persoon van zichzelf wil portretteren (zoals iemand zichzelf graag zou willen zien/gezien worden).

Deze twee zijn een stevig mengsel, waarbij soms niet is af te bakenen waar de ene begint en de ander eindigt. Zo kan het beeld dat iemand van zichzelf heeft vertroebeld worden door hoe die zichzelf wil zien, iets dat je misschien wel herkent wanneer je in een spiegel kijkt. Soms blijk je er toch minder scherp uit te zien dan je je voelt. :P
Overigens is dit ook voor veel vrouwen de reden dat ze make-up dragen, en waarom mannen hun haar doen: ze voelen zich er goed door, omdat ze denken er goed uit te zien in de ogen van anderen. Alleen kijken ze niet door de ogen van anderen, maar door die van henzelf.

Als je het ego zou omschrijven als het denken zelf, dan is het vrij snel duidelijk dat je als bewust mens niet zonder het ego kan. Want hoe stop je het denken door erover te denken? Hoe kan je oog naar zijn eigen oog kijken?
Zonder het ego zou je niet ver afstaan van een dier, dat slechts is. Nu zijn er wel momenten dat het ego niet leeft, zoals bij slapen, orgasmen, en weet ik wat niet. Maar die zijn altijd tijdelijk, en lijken nooit genoeg. Die momenten zijn als een stilte in de hersenstorm. Even niet denken, niet druk maken, geen zorgen. Heerlijk.

Doorgaans zullen we het echter met het ego moeten doen. Zo erg is dat echter niet; het maakt die momenten van bevrijding van het ego namelijk ook mogelijk, en dat zijn de fijnere momenten in het leven. Want wat als het ego, of het denken, er uberhaupt niet zou zijn? Wie of wat omschrijft dan wat fijn is? Wat rust is? Wie ik ben, en wie jij?
Het ego is in die zin een instrument, of een partner, die onszelf laat herkennen. Maar partners zijn niet perfect, al lijken ze bij verliefdheid wel zo. En zoals veel instrumenten is het ego geschikt voor een selecte hoeveelheid taken, en daarmee dus beperkt in zijn doen en laten. Het dient op verstandige (hihi!) wijze toegepast te worden, met wetenschap van zijn krachten en tekortkomingen, zodat we er moois mee maken kunnen. Bewust zijn van het ego, is bewust omgaan met het ego. Dat brengt het ego dichter bij de authentieke zelf, evenals de hogere zelf dichtbij komt.

Ik weet niet of er zoiets is als de ziel, karma of een bewust universum. Ik weet dat ik er ben, dat jij er bent, en dat we uit dezelfde bron komen. Dat we ooit allemaal samen terugkeren naar een gelijke staat van wezen, en dat we er tot die tijd het beste van maken moeten samen. Niet wachten op vrede in een hiernamaals, maar werken aan vrede hier, en nu. In jezelf en voor jezelf, in anderen en voor anderen.

Ik hoop dat mijn voorbeelden redelijk schetsen welke rol het ego kan innemen. Dit is in ieder geval hoe ik er ongeveer over denk. Het is wat ik geleerd heb, door eigen beleving, maar ook door invloeden van een breed scala aan bronnen, van psychologen tot guru's en kennissen.
Er valt nog veel meer te ontdekken voor mij persoonlijk, en dat is iets wat ik wil blijven doen. Deels door introspectie, maar ook middels discussie. Ik ga dan ook graag in op eventuele op- en aanmerkingen. :)
pi_106826947
Whoa, flinke lap geworden. En dat op deze brakke zondag. :P
pi_106829099
Go motivational speaker :+

Mooi beschreven Gray! Het heft altijd in eigen handen nemen en houden!

ps. Video toevallig al gezien? ;)
pi_106831085
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 20:07 schreef R0N1N het volgende:

[..]

Wat die gevoelens betreft heb ik zelf in het verleden al genoeg over me heen gehad ;) *

edit:
* Heeft overigens wel een paar jaar geduurd om met de emoties en gevoelens die het oproept om te gaan.
Mooi gezegd.. en nu de praktijk nog :o
  zondag 15 januari 2012 @ 14:58:10 #44
8372 Bastard
Persona non grata
pi_106832807
Gray
The truth was in here.
pi_106832973
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 12:48 schreef Boswachtertje het volgende:
ps. Video toevallig al gezien? ;)
Ben met de tweede bezig nu. ;)
pi_106837824
hmm gaat gewoon veel dieper dan woorden..

zolang je blijft dromen kom je er niet hoor... je kunt van alles in je gedachten verzinnen...

maar het gaat dieper dan dat...
Als je niet graag doet wat je doet en niet doet wat je wél graag doet, dan heb je wanklank boven muziek verkozen.
  zondag 15 januari 2012 @ 17:40:29 #47
8372 Bastard
Persona non grata
pi_106838001
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 17:34 schreef sientelo het volgende:
hmm gaat gewoon veel dieper dan woorden..

Ja dat gaat het denk ik ook.
The truth was in here.
pi_106838732
het enige wat ik nu denk dat ze nu juist nog subtieler gaan beïnvloeden...

ik moet leren eerst te mediteren voordat ik reageer..
pi_106841585
@ Sientelo: mooi streven! Denk dat mediteren voor iedereen goed zal zijn :)
  zondag 15 januari 2012 @ 22:34:07 #50
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_106852791
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 13:59 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Mooi gezegd.. en nu de praktijk nog :o
Lukt al aardig, al zeg ik 't zelf :P

Maar zo heb ik mijn zegje kunnen doen tegen mijn ex (4 uur lang), toen ze na een paar jaar weer voor m'n deur stond, zonder uit m'n vel te springen ;) Schelden, stemverheffen, enz. was er allemaal niet bij. Terwijl, als ik je vertel wat die allemaal geflikt heeft vallen je ogen op de grond :P

"Ik zal altijd van je houden, maar wil nooit meer iets met je te maken hebben."

Blijft uiteraard lastig om je emoties te beheersen. Terwijl die al snel ook het 'beeld' vertroebelen.

Zolang er dan ook nog mensen rondlopen die zich echt enkel om zichzelf bekommeren, zonder ook maar het kleinste beetje empathie, heb je dat 'ego' nog even hard nodig om je te beschermen, om voor jezelf op te komen enz.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')