abonnement Unibet Coolblue
  maandag 6 februari 2012 @ 21:48:25 #127
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_107693651

Prachtig stukje Funeral Music, ter gelegenheid voor de begrafenis van Queen Mary in 1694.
Apart is dat Purcell amper een jaar later ook sterft.
pi_107711685
Mooie muziek van Antoine Forqueray




Met Marais was Forqueray een van de bekendste en meest capabele Gambisten.

"De Mercure de France schreef dat hij op de gamba alles wilde doen wat de Italianen op de viool konden doen en dat hij hem dat ook was gelukt"

bron:http://nl.wikipedia.org/w(...).80.93_Forqueray_0-0
  dinsdag 7 februari 2012 @ 18:24:21 #129
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_107721427
Ik verveelde me, dus even een stukje over Boheemse componisten geschreven.

Antonin Dvorak, misschien wel de grootste componist die Tsjechië. Ik schrijf expres, misschien. Want Tsjechië heeft vele honderden componisten voortgebracht. Met name in de 18de eeuw was dit een broedplaats voor componisten, getalenteerde componisten.

Maar wat is gebeurd met die andere grote namen, zoals:

familie Brixi, Krumpholtz, Kozeluh, Krommer, familie Benda, Biber, Jirovec, familie Komzak, Reicha, Ryba, Richter, Rosetti, Vranicky, Vorisek, Moscheles, familie Stamitz, Skroup, Seger.

Zomaar een greep (niet algeheel willekeurig) uit 18de eeuwse Tsjechische componisten, die in hun tijd enorm populair waren. Waarom werden er zoveel getalenteerde Tsjechische componisten voortgebracht?

Dat had met name te maken met dat elk kind in Tsjechië kreeg toen standaard muziekles op school, zang, notenleer, harmonieleer en een instrument. Zodoende kwamen veel Tsjechische gelukzoekers vooral naar Wenen, want daar was het muzikaal om te doen.

Maar met inheemse giganten als Mozart, Haydn (min of meer ook een Bohemer) en Beethoven, konden ze toch nog boven deze uitstijgen. Althans, ze waren niet slechter in hun tijd dan deze drie voorbeelden.

Nu is het misschien makkelijk om gelijk drie reuzen te vergelijken met de Tsjechische (of liever gezegd, Boheemse) inbreng. Maar Krumpholz was in die tijd een grootheid. Vorisek werd door menigeen bestempeld als een grootheid. Zelfs Mendelssohn was onder de indruk van diens piano werken, een genre waarin Vorisek zich als een vis in het water voelde. Snelle Rapsodieën en Etude's, waren voor publiek en pianist een waar genoegen voor het gehoor.

Maar tegenwoordig kent niemand meer deze grootheden, want bij het gewone publiek kent men alleen Dvorak en Smetena. En ik vraag me af hoe dat komt. Waarom zijn a die 18de eeuwse grootmeesters in de vergetelheid geraakt. Ik denk dat dit komt doordat zij nooit zich konden scheiden van het gemiddelde geluid in die tijd.

Neem nou The Beatles en The Rolling Stones. Twee pracht voorbeelden uit de moderne pop/rock. In hun glorietijd hadden zij ook te maken met hevige concurrentie. Maar tegenwoordig hoef je maar de straat op te gaan, en te vragen welke bandjes men kent van de jaren '60. Er zullen niet veel mensen zijn die The Troggs, The Animals, Herman Hermitts, The Birds etc. opnoemen. Nee, men zal The Beatles, the Rolling Stones opnoemen. Die hebben de meeste werken geschreven die blijven hangen in het gehoor.

Mozart schreef zijn muziek voor de kenner en voor het plebs. De diepe gedachte voor de doorgewinterde musici, en het herkenbare voor het plebs. En ik hoef je niet te vragen om een willekeurige thema uit een pianoconcert van Dussek te na neuriën. Ik denk dat 999 van de 1000 mensen me dan staan aan te kijken alsof ze een ingewikkelde wiskunde opgave moeten oplossen. Dit soort componisten waren in hun tijd populair, en vaak nog vooruitstrevend ook op muzikaal gebied. Maar ze schreven muziek voor hun tijd, en niet voor de eeuwigheid. Maar is het dan minder mooi? Nee, absoluut niet. Je kan gerust muziek van één van deze Boheemse componisten opzetten en genieten van wat men destijds graag luisterde.

Dvorak was een aparte vogel, zoon van een slager, en eigenlijk voorbestemd om ook dit beroep te gaan doen. al voelde hij op zeer jonge leeftijd al veel meer voor muziek. Niet zo gek, want zijn vader en moeder waren financieel goed bedeeld, en konden hun oudste kind (Antonin was de eerste van negen kinderen) goed betaalde muziekles geven. Arm waren ze in ieder geval niet, Dvorak was een goede student en leerde het ambacht snel. Zijn werken zitten ook vol van met klassieke punten en rijke thema melodieën. En zijn liefde voor zijn vaderland is echt zo prachtig te horen, dat je bijna met Dvorak mee zwijnt.

Het is terecht dat Dvorak de grootste Tsjechische componist ooit is, maar hij is zeker niet eenzaam op dat gebied. Hij had vele honderden voorgangers die voor hem en ook Smetana en Janacek, de weg hebben vrij gemaakt tot wat zij konden produceren. Maar laten we daarom de 18de eeuwse en vroeg 19de eeuwse componisten uit Bohemen, Tsjechië, nooit vergeten. Draaien die muziek, en geniet er van.
pi_107741262
Mooi verhaal, Wolferl. Ik kan Dvorak ook heel erg waarderen.

Na een week geen klassiek te hebben geluisterd, gister een aantal klassieke cd's gekregen van iemand die ze wegdeed. Onder andere:

-piano concerto 23 van Mozart
-hoogtepunten uit opera's, waaronder van Verdi, Bizet, Mozart
-en een prachtige cd met redelijk onbekende operastukken van Vivaldi

Vooral die van Vivaldi vind ik erg prettig om naar te luisteren. Lekker lichte muziek, en vaak vrolijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-02-2012 09:08:13 ]
  woensdag 8 februari 2012 @ 15:01:46 #131
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_107751618
Vivaldi is inderdaad prachtig, men zegt wel eens dat hij alleen maar kopieën heeft gemaakt van zijn beroemde viool concert 'de 4 jaargetijden'. Persoonlijk vind ik dat voorbarig, want hij heeft duidelijk zijn eigen geluid. Johann Sebastian Bach vereerde Vivaldi niet voor niets natuurlijk.

Ik stuur je even een PM Gewas....
pi_107753529
Ik heb je net weer een pm gestuurd.

23e Pianoconcert van Mozart staat hier vandaag voor de derde keer aan. En wat een prachtig stuk muziek weer.
pi_107756608
Goed stuk hierboven, ik vind Dvorak zeer prettig om te luisteren :P

Zijn zeer bekende strijkersserenade _O_
pi_107756728
Zat net de 40e symfonie van Mozart te luisteren en dan met name het vierde deel is zo fantastisch. O+ Heb nu de versie van Jaap van Zweden.

Soms zou ik willen dat ik muzikaal wat intelligenter was en dat ik ook daadwerkelijk de structuur van de muziek kon begrijpen. Maar ik denk dat niemand het met me oneens zal zijn als ik zeg dat dit een meesterwerk is.
pi_107756778
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 17:15 schreef tjoptjop het volgende:
Goed stuk hierboven, ik vind Dvorak zeer prettig om te luisteren :P

Zijn zeer bekende strijkersserenade _O_
Daar heb ik 2 jaar geleden een live uitvoering van gezien. Sindsdien mijn favoriete werk van Dvorak. _O_
pi_107756997
Van Mozart heb ik onlangs nog z'n laatste sympfonie (41) live mogen aanschouwen in het Concertgebouw, érg fraai O+

finale:
pi_107757687
My mission is to kill time, and time's to kill me in its turn. How comfortable one is among murderers.
  woensdag 8 februari 2012 @ 18:41:45 #138
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_107759579
Weet iemand waarom Mozart zijn 40ste Symphonie zo grauw en mineur schreef?

Zijn dochtertje was net overleden, en zo verwerkte hij zijn verdriet in de 40ste.
pi_107759992
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 18:41 schreef wolferl het volgende:
Weet iemand waarom Mozart zijn 40ste Symphonie zo grauw en mineur schreef?

Zijn dochtertje was net overleden, en zo verwerkte hij zijn verdriet in de 40ste.
omdat 40 jarige mannen altijd kk depressief zijn.

wat je na je vraag zegt kan trouwens ook als antwoord trouwens, dit dat.
pi_107760403
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 18:41 schreef wolferl het volgende:
Weet iemand waarom Mozart zijn 40ste Symphonie zo grauw en mineur schreef?

Zijn dochtertje was net overleden, en zo verwerkte hij zijn verdriet in de 40ste.
precies in deze tijd gingen zijn inkomsten sterk achteruit, kaiser Joseph (die hem beschermde en opdrachten gaf) was afwezig want aan het front van de russisch-turkse oorlog, een serie geplande concerten (symf 39,40,41) waarvoor kaarten moesten worden verkocht, ging niet door, Constanze was afwezig voor medische behandeling - -

cit :
The G minor symphony, k 550, which Mozart finished in july 1788, foreshadows things to come. A war between Russia and Turkey prevents the Kaiser, his protector, from attending opera and concert performances in Vienna. Mozart was appointed court composer in 1787, on the death of Gluck. The stipend, however, was inadequate for his family . Besides, he was given little opportunity to earn money by new compositions. His personal circumstances deteriorating, Constanze being away for medical cause, Mozart wrote letters begging for financial help. A series of concerts, including this symphony and two others, were planned but never materialized. The mood, so brilliantly shining in his latest instrumental works, changes here into utter despair. The classical era of Mozart ended with the last enlightenment years in the 1790-s, and would in due time acquire a new face, the epoche of Beethoven and Schubert.
  woensdag 8 februari 2012 @ 19:51:46 #141
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_107762798
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 19:00 schreef quirigua het volgende:

[..]

precies in deze tijd gingen zijn inkomsten sterk achteruit, kaiser Joseph (die hem beschermde en opdrachten gaf) was afwezig want aan het front van de russisch-turkse oorlog, een serie geplande concerten (symf 39,40,41) waarvoor kaarten moesten worden verkocht, ging niet door, Constanze was afwezig voor medische behandeling - -

cit :
The G minor symphony, k 550, which Mozart finished in july 1788, foreshadows things to come. A war between Russia and Turkey prevents the Kaiser, his protector, from attending opera and concert performances in Vienna. Mozart was appointed court composer in 1787, on the death of Gluck. The stipend, however, was inadequate for his family . Besides, he was given little opportunity to earn money by new compositions. His personal circumstances deteriorating, Constanze being away for medical cause, Mozart wrote letters begging for financial help. A series of concerts, including this symphony and two others, were planned but never materialized. The mood, so brilliantly shining in his latest instrumental works, changes here into utter despair. The classical era of Mozart ended with the last enlightenment years in the 1790-s, and would in due time acquire a new face, the epoche of Beethoven and Schubert.
Ja ik bedoelde meer waarom hij het in zulk droevig mineur schreef. Dat hij het schreef omdat hij in financiële nood zat was bekend. Maar de inhoud is vanwege het overlijden van zijn dochtertje.
pi_107830628
Mooie pianostukken gespeeld door Martha Argerich.

Schumann


Dit deel van het derde pianoconcert van Beethoven heb ik vandaag al drie keer geluisterd. Vind het echt fantastisch.


En wat lichters: de Notenkraker van Tchaikovsky op de piano.

pi_107900879
My mission is to kill time, and time's to kill me in its turn. How comfortable one is among murderers.
pi_107963230



[ Bericht 41% gewijzigd door deelnemer op 14-02-2012 14:16:09 ]
The view from nowhere.
  woensdag 15 februari 2012 @ 15:34:11 #146
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_108008476
Dit is geluidstechnisch toch zo'n mooie opname O+

pi_108048977
Twee cd's gekregen met piano trio's van Schubert en Brahms. Vooral die van Brahms bevallen mij heel goed. Zal zo kijken of ik een mooie video kan vinden.

Brahms heeft toch een aantal hele mooie werken geschreven. Ik moet zeker meer gaan luisteren van deze man.
  donderdag 16 februari 2012 @ 19:01:33 #150
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_108052792
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 16:55 schreef Gewas het volgende:
Twee cd's gekregen met piano trio's van Schubert en Brahms. Vooral die van Brahms bevallen mij heel goed. Zal zo kijken of ik een mooie video kan vinden.

Brahms heeft toch een aantal hele mooie werken geschreven. Ik moet zeker meer gaan luisteren van deze man.
Brahms schreef mooie werken, maar zijn collega's waren negatief over hem.

Tchaikovksy noemde Brahms ooit een talentloze bastaard.
Bruckner vond Brahms een ouderwetse nietsnut.
Rott wilde Brahms zelfs om het leven brengen, omdat die Rott' muziek finaal had afgekraakt.

Doch maakt Brahms inderdaad prachtige muziek.

Pak voor de grap eens zijn 2de en 3de symphonie, je weet niet wat je hoort. Beetje Schubert/Beethoven achtig.

Na goed speuren bleek ik nog een complete box te hebben van Brahms, in plastic en al.
:')
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')