abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_106470995
Toegevoegd: vrijdag 6 jan 2012, 00:05
In Huizen (Noord-Holland) zijn twee meisjes van 11 en 12 overleden aan koolmonoxide-vergiftiging. Een meisje van 10 ligt in kritieke toestand in het ziekenhuis.

Het drama voltrok zich tijdens een logeerpartijtje bij een van de meisjes thuis. De drie vriendinnen waren in de badkamer. Toen het koolmonoxide-alarm afging, kregen de ouders de deur niet meteen open omdat die op slot zat. De meisjes waren toen al buiten kennis. Bij aankomst in het ziekenhuis waren de meisjes van 11 en 12 overleden. Hoe de drie de vergiftiging hebben opgelopen, is nog onduidelijk.

Koolmonoxide is een zeer giftig gas dat vrijkomt door onvolledige verbranding van aardgas of hout. Het is extra gevaarlijk doordat het reukloos is.
http://nos.nl/artikel/328(...)or-koolmonoxide.html

Wat een drama zeg. Gelukkig hebben die meisjes niet geleden ;(

[ Bericht 7% gewijzigd door paddy op 06-01-2012 13:19:26 ]
I feel kinda Locrian today
pi_106471016
Zet er maar een stelling bij dan gaan we eens debatteren
pi_106471029
Jezus, die ouders. :{
Nieuw is niet altijd beter.
  vrijdag 6 januari 2012 @ 03:39:59 #4
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_106471190
Koolmonoxide-alarm :?
pi_106471208
Is het niet zo dat als er koolmonoxide vrijkomt dat er dan ook ruikbaar gas vrijkomt? Of denk ik verkeerd?
pi_106471210
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 03:39 schreef PLAE@ het volgende:
Wil ik ook wel hebben.
  vrijdag 6 januari 2012 @ 03:43:38 #7
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_106471227
Dan ram je die tyfusdeur desnoods toch met je eigen harses in?!?

Al zullen ze vast hun best gedaan hebben. Treurig dat het dit einde heeft. Mijn slaapgebed gaat uit naar hen die verloren zijn en degene die nog meer verliezen.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  vrijdag 6 januari 2012 @ 03:49:59 #8
354945 dikkebroekzak
de dikste zakken mogen praten
pi_106471278
Ik vraag me af hoe je aardgas onvolledig kan verbranden. Of het brandt of het brandt niet maar hoe kan het gedeeltelijk verbranden? :?

Zit er CO in de aardgas dan of het vlam?
"Twee dingen zijn oneindig: het heelal en de menselijke domheid. Van het heelal weet ik het alleen nog niet zeker,”
― Albert Einstein
  vrijdag 6 januari 2012 @ 03:52:51 #9
354945 dikkebroekzak
pi_106471301
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 03:43 schreef Dven het volgende:
Dan ram je die tyfusdeur desnoods toch met je eigen harses in?!?

Al zullen ze vast hun best gedaan hebben. Treurig dat het dit einde heeft. Mijn slaapgebed gaat uit naar hen die verloren zijn en degene die nog meer verliezen.
Of je doet het tyfusraam open. Sowieso alle moderne wc's hebben er een.
"Twee dingen zijn oneindig: het heelal en de menselijke domheid. Van het heelal weet ik het alleen nog niet zeker,”
― Albert Einstein
  vrijdag 6 januari 2012 @ 03:55:42 #10
300896 tuintegel
Vrouwtje Theelepel
pi_106471319
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 03:52 schreef dikkebroekzak het volgende:

[..]

Of je doet het tyfusraam open. Sowieso alle moderne wc's hebben er een.
Hier hebben we een badkamer (redelijk groot) in het midden van het huis. Wel een ventilatiesysteem, geen raam.
Of ze hadden geen moderne badkamer.

Triest nieuws, koolmonoxide ruik je niet helaas.
Lachen is de kortste afstand tussen mensen.
  vrijdag 6 januari 2012 @ 03:59:11 #11
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_106471334
quote:
Ja, omdat het dus reukloos is. Heb er ook eentje omdat ik nog zo'n oude cv ketel heb.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  vrijdag 6 januari 2012 @ 04:00:37 #12
354945 dikkebroekzak
pi_106471341
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 03:55 schreef tuintegel het volgende:

[..]

Hier hebben we een badkamer (redelijk groot) in het midden van het huis. Wel een ventilatiesysteem, geen raam.
Of ze hadden geen moderne badkamer.

Triest nieuws, koolmonoxide ruik je niet helaas.
Ik ben altijd bang voor een wc zonder raam. Komt doordat ik slasher movies keek als kind.

En al was ik niet bang dan nog vind ik die toiletgeuren niet iets te verteren :X
― Albert Einstein
pi_106471357
Een resultaat van asociale hoge brandstofprijzen in nederland en gebrekkige bouwvoorschriften en gepruts in de bouw.
  vrijdag 6 januari 2012 @ 04:04:42 #14
354945 dikkebroekzak
pi_106471367
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 04:03 schreef machtpen het volgende:
Een resultaat van asociale hoge brandstofprijzen in nederland en gebrekkige bouwvoorschriften en gepruts in de bouw.
Dat weet je niet zeker. Je speculeert.

Wat heeft dit met prijzen te maken? :? Moet het altijd over geld gaan?
― Albert Einstein
  vrijdag 6 januari 2012 @ 04:21:03 #15
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_106471452
Wat een ellende. Wat een nachtmerrie voor de ouders! :{
pi_106471572
Vreselijk ja. Vooral als het ook nog eens niet je eigen kids zijn.
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
  vrijdag 6 januari 2012 @ 04:59:22 #17
309210 Beardy
Echte mannen hebben een baard.
pi_106471575
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 03:49 schreef dikkebroekzak het volgende:
Ik vraag me af hoe je aardgas onvolledig kan verbranden. Of het brandt of het brandt niet maar hoe kan het gedeeltelijk verbranden? :?

Zit er CO in de aardgas dan of het vlam?
Met een ondermaat lucht. Lucht bestaat voor (grofweg) 20 % uit zuurstof en 80 % uit stikstof.

In industriële installaties (ketels) wordt aardgas vaak bewust stapsgewijs (ofwel; met een lucht ondermaat) verbrand; zo kan je de vlamtemperatuur beperken en daardoor de vorming van stikstofoxiden beperken.

Aardgas is vooral methaan (CH4), bij volledige verbranding krijg je water (H2O) en kooldioxide (CO2). Rook bestaat dus vooral uit stikstof, waterdamp en kooldioxide.

In de praktijk wordt er met een lucht overmaat gewerkt, maar ook dan is rook uiteraard iets dat je niet moet inademen.

----------------------------------------------

Steek eens een kaars aan en houdt iets koels boven de vlam; je zal dan bijna altijd een zweempje roet vinden. Een roetende vlam is een voorbeeld van onvolledige verbranding.

Er moet daar rook in de badkamer zijn gekomen én een onvolledige verbranding zijn geweest. Dat is gelijk ook het risico van moderne huizen; goed geïsoleerd en zo betekent ook dat er minder ventilatie is. Dat betekent dan weer dat de concentratie van allerlei ongezonde stoffen oploopt.

Dus; VENTILEER je huis af en toe flink.

[ Bericht 9% gewijzigd door Beardy op 06-01-2012 05:09:31 ]
  vrijdag 6 januari 2012 @ 05:15:08 #18
354945 dikkebroekzak
pi_106471596
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 04:59 schreef Beardy het volgende:

[..]

Met een ondermaat lucht. Lucht bestaat voor (grofweg) 20 % uit zuurstof en 80 % uit stikstof.

In industriële installaties (ketels) wordt aardgas vaak bewust stapsgewijs (ofwel; met een lucht ondermaat) verbrand; zo kan je de vlamtemperatuur beperken en daardoor de vorming van stikstofoxiden beperken.

Aardgas is vooral methaan (CH4), bij volledige verbranding krijg je water (H2O) en kooldioxide (CO2). Rook bestaat dus vooral uit stikstof, waterdamp en kooldioxide.

In de praktijk wordt er met een lucht overmaat gewerkt, maar ook dan is rook uiteraard iets dat je niet moet inademen.

Steek eens een kaars aan en houdt iets koels boven de vlam; je zal dan bijna altijd een zweempje roet vinden. Een roetende vlam is een voorbeeld van onvolledige verbranding.

Er moet daar rook in de badkamer zijn gekomen én een onvolledige verbranding zijn geweest. Dat is gelijk ook het risico van moderne huizen; goed geïsoleerd en zo betekent ook dat er minder ventilatie is. Dat betekent dan weer dat de concentratie van allerlei ongezonde stoffen oploopt.

Dus; VENTILEER je huis af en toe flink.
Zouden ze dus die rook niet geruikt/gezien hebben? Is dat niet een waarschuwing om snel weg te wezen? Of herkenden ze dat niet?
― Albert Einstein
  vrijdag 6 januari 2012 @ 05:33:05 #19
309210 Beardy
pi_106471612
Kooldioxide en koolmonoxide zijn kleurloos en reukloos. De boiler / geiser zal niet in die badkamer zelf zitten dus roet komt daar niet terecht (roet slaat neer). Alleen in hoge concentraties merk je de aanwezigheid van kooldioxide, het geeft dan een soort prikkelend gevoel (ik heb een tijd met vloeibaar koolzuur gewerkt).

Het probleem is dat je bloed (haemoglobine, de stof waardoor je bloed rood is) zuurstof en kooldioxide moet vervoeren; kooldioxide 'hecht beter' dan zuurstof. Koolmonoxide hecht véééél beter dan zuurstof (210 tot 260 keer beter); het effect is dus dat je bloed met koolmonoxide verzadigd raakt en je stikt. DAAROM is koolmonoxide (CO) in lage concentraties al zo gevaarlijk; alles boven 35 ppm is onacceptabel.

Een 'huis tuin en keuken' CO melder heeft over het algemeen een detectie ondergrens van op zijn best 50 ppm, als het ding nieuw is. Professionele meetapparatuur (voor gastesten) wordt maandelijks onderhouden en voor ieder gebruik (dagelijks) getest; die huis tuin en keuken dingen hangen er vaak járen zonder (afgezien van het verwisselen van de batterij en misschien een veeg met een vochtige doek over de behuizing) enige vorm van onderhoud. Een CO meting werkt met een electrochemische sensor en die verouderen. Dus; die dingen bieden SCHIJNVEILIGHEID.
  vrijdag 6 januari 2012 @ 05:37:54 #20
354945 dikkebroekzak
pi_106471613
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 05:33 schreef Beardy het volgende:
Kooldioxide en koolmonoxide zijn kleurloos en reukloos. De boiler / geiser zal niet in die badkamer zelf zitten dus roet komt daar niet terecht (roet slaat neer). Alleen in hoge concentraties merk je de aanwezigheid van kooldioxide, het geeft dan een soort prikkelend gevoel (ik heb een tijd met vloeibaar koolzuur gewerkt).

Het probleem is dat je bloed (haemoglobine, de stof waardoor je bloed rood is) zuurstof en kooldioxide moet vervoeren; kooldioxide 'hecht beter' dan zuurstof. Koolmonoxide hecht véééél beter dan zuurstof (210 tot 260 keer beter); het effect is dus dat je bloed met koolmonoxide verzadigd raakt en je stikt. DAAROM is koolmonoxide (CO) in lage concentraties al zo gevaarlijk; alles boven 35 ppm is onacceptabel.

Een 'huis tuin en keuken' CO melder heeft over het algemeen een detectie ondergrens van 50 ppm, als het ding nieuw is. Professionele meetapparatuur (voor gastesten) wordt maandelijks onderhouden en voor ieder gebruik (dagelijks) getest; die huis tuin en keuken dingen hangen er vaak járen zonder (afgezien van het verwisselen van de batterij en misschien een veeg met een vochtige doek over de behuizing) enige vorm van onderhoud. Dus; die dingen bieden SCHIJNVEILIGHEID.
Dank voor de informatie. Ik slaap altijd met een raam op een kier in de winter. ;)

Hoe moet je die melders zo nu en dan testen?
― Albert Einstein
  vrijdag 6 januari 2012 @ 05:48:25 #21
309210 Beardy
pi_106471633
quote:
Hoe moet je die melders zo nu en dan testen?
Hangt van het model en type af. Onderstaande link even lezen graag;

http://www.waakzaamwonen.(...)gevoed-9v-p-359.html

Kennelijk heeft dat ding een ingebouwd testgas houdertje (mag je afvragen hoe veel daar in zit, trouwens) en er wordt duidelijk aangegeven dat de sensor maximaal 6 jaar meegaat.

Voor professionele apparatuur wordt testgas gebruikt en meet je een resultaat, een CO melder signaleert alleen boven een bepaalde concentratie. Voor die alarmering zijn grenswaarden vastgesteld; standaard UL2034 wordt meestal aangehouden.

quote:
•at 30ppm CO, the alarm must not activate for at least 8 hours
•at 70ppm CO, the alarm must not activate before 60 minutes but must
activate before 240 minutes
•at 150ppm CO, the alarm must not activate before 10 minutes but must
activate before 50 minutes
•at 400ppm CO, the alarm must not activate before 4 minutes but must activate before 15 minutes
  vrijdag 6 januari 2012 @ 05:54:07 #22
354945 dikkebroekzak
pi_106471644
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 05:48 schreef Beardy het volgende:

[..]

Hangt van het model en type af. Onderstaande link even lezen graag;

http://www.waakzaamwonen.(...)gevoed-9v-p-359.html

Kennelijk heeft dat ding een ingebouwd testgas houdertje (mag je afvragen hoe veel daar in zit, trouwens) en er wordt duidelijk aangegeven dat de sensor maximaal 6 jaar meegaat.

Voor professionele apparatuur wordt testgas gebruikt en meet je een resultaat, een CO melder signaleert alleen boven een bepaalde concentratie. Voor die alarmering zijn grenswaarden vastgesteld; standaard UL2034 wordt meestal aangehouden.

[..]

je mag hopen dat het doosje niet kapot valt, dan komt al dat gas ineens vrij _O-

maar nogmaals dank ik weet dat sommige veel aan dit zullen hebben
― Albert Einstein
  vrijdag 6 januari 2012 @ 07:31:56 #23
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_106471848
Verschrikkelijk voor de ouders. Ik vraag me wel af hoe lang het duurt voordat de kinderen iets doorhebben. Duurt het een half uur voordat ze bewusteloos raken ? Worden ze slaperig ?
Isn't it ironic, don't you think
Het had een stuk slechter kunnen zijn.
pi_106472006
ah erg als je eigen kind ook is omgekomen en het feit dat je 2 andere kids uitnodigt en die dan ook overleden.. Hoe schuldig zul je je voelen.

Maar er is 1 dus nog in kritieke toestand, of dat hun eigen kind is weten we dus niet,

maar god wat erg zeg.
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe zo iets gebeurt, of je niet iets merkt of weet ik veel..
Maar misschien hadden de kinderen het ook benauwd, duizelig, slaperig, maar waren ze net in bad geweest, en was het dus erg warm in de badkamer, en dat er dus geen alarmbellen waren gaan rinkelen bij ze dat het iets ernstigs kon zijn.
  vrijdag 6 januari 2012 @ 08:05:33 #25
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_106472047
Waarom zitten er, kennelijk, zulke stevige binnendeuren in een woonhuis?
Zo'n ding trap je toch zo aan puin?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_106472344
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 04:03 schreef machtpen het volgende:
Zucht, je snapt er geen kut van:

-In de meeste huizen heb je of gas, of krachtstroom, zelden allebei, vroeger was het vrijwel altijd gas
-JUIST goed geisoleerde huizen maken meer kans op CO ongelukken omdat er minder luchtdoorstroming is
-Geizers worden in Nederland relatief goed gecontroleerd, voor huurhuizen is het volgens mij zelfs verplicht.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_106472398
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 07:59 schreef kruidkoekje het volgende:
ah erg als je eigen kind ook is omgekomen en het feit dat je 2 andere kids uitnodigt en die dan ook overleden.. Hoe schuldig zul je je voelen.

Maar er is 1 dus nog in kritieke toestand, of dat hun eigen kind is weten we dus niet,

maar god wat erg zeg.
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe zo iets gebeurt, of je niet iets merkt of weet ik veel..
Maar misschien hadden de kinderen het ook benauwd, duizelig, slaperig, maar waren ze net in bad geweest, en was het dus erg warm in de badkamer, en dat er dus geen alarmbellen waren gaan rinkelen bij ze dat het iets ernstigs kon zijn.
In lichte mate schijn je er rozig van te worden met een lichte hoofdpijn, echter het is zo link omdat je niet "stikt" ofzo.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  vrijdag 6 januari 2012 @ 09:02:39 #28
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_106472551
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 05:33 schreef Beardy het volgende:

Een 'huis tuin en keuken' CO melder heeft over het algemeen een detectie ondergrens van op zijn best 50 ppm, als het ding nieuw is. Professionele meetapparatuur (voor gastesten) wordt maandelijks onderhouden en voor ieder gebruik (dagelijks) getest; die huis tuin en keuken dingen hangen er vaak járen zonder (afgezien van het verwisselen van de batterij en misschien een veeg met een vochtige doek over de behuizing) enige vorm van onderhoud. Een CO meting werkt met een electrochemische sensor en die verouderen. Dus; die dingen bieden SCHIJNVEILIGHEID.
Daarom een parkietje in huis. :Y

Maar wel triest inderdaad.
pi_106472701
quote:
Net zoals je een brandalarm hebt, kun je die apparaten ook kopen met CO alarm erbij.
  vrijdag 6 januari 2012 @ 09:13:34 #30
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_106472717
Je merkt niks, mijn nicht van toen 36 jr ofzo is ook bewusteloos geraakt door een co vergiftiging. Ze had het geluk dat ze bij haar ouders was, dat haar ouders het wel heel lang vonden duren voor ze eruit kwam en dat de deur niet op slot zat. Haar kaken waren al stijf. Haar ouders hebben haar uit de badkamer gesleurd voor frisse lucht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')