Of je doet het tyfusraam open. Sowieso alle moderne wc's hebben er een.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 03:43 schreef Dven het volgende:
Dan ram je die tyfusdeur desnoods toch met je eigen harses in?!?
Al zullen ze vast hun best gedaan hebben. Treurig dat het dit einde heeft. Mijn slaapgebed gaat uit naar hen die verloren zijn en degene die nog meer verliezen.
Hier hebben we een badkamer (redelijk groot) in het midden van het huis. Wel een ventilatiesysteem, geen raam.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 03:52 schreef dikkebroekzak het volgende:
[..]
Of je doet het tyfusraam open. Sowieso alle moderne wc's hebben er een.
Ja, omdat het dus reukloos is. Heb er ook eentje omdat ik nog zo'n oude cv ketel heb.quote:
Ik ben altijd bang voor een wc zonder raam. Komt doordat ik slasher movies keek als kind.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 03:55 schreef tuintegel het volgende:
[..]
Hier hebben we een badkamer (redelijk groot) in het midden van het huis. Wel een ventilatiesysteem, geen raam.
Of ze hadden geen moderne badkamer.
Triest nieuws, koolmonoxide ruik je niet helaas.
Dat weet je niet zeker. Je speculeert.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 04:03 schreef machtpen het volgende:
Een resultaat van asociale hoge brandstofprijzen in nederland en gebrekkige bouwvoorschriften en gepruts in de bouw.
Met een ondermaat lucht. Lucht bestaat voor (grofweg) 20 % uit zuurstof en 80 % uit stikstof.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 03:49 schreef dikkebroekzak het volgende:
Ik vraag me af hoe je aardgas onvolledig kan verbranden. Of het brandt of het brandt niet maar hoe kan het gedeeltelijk verbranden?
Zit er CO in de aardgas dan of het vlam?
Zouden ze dus die rook niet geruikt/gezien hebben? Is dat niet een waarschuwing om snel weg te wezen? Of herkenden ze dat niet?quote:Op vrijdag 6 januari 2012 04:59 schreef Beardy het volgende:
[..]
Met een ondermaat lucht. Lucht bestaat voor (grofweg) 20 % uit zuurstof en 80 % uit stikstof.
In industriële installaties (ketels) wordt aardgas vaak bewust stapsgewijs (ofwel; met een lucht ondermaat) verbrand; zo kan je de vlamtemperatuur beperken en daardoor de vorming van stikstofoxiden beperken.
Aardgas is vooral methaan (CH4), bij volledige verbranding krijg je water (H2O) en kooldioxide (CO2). Rook bestaat dus vooral uit stikstof, waterdamp en kooldioxide.
In de praktijk wordt er met een lucht overmaat gewerkt, maar ook dan is rook uiteraard iets dat je niet moet inademen.
----------------------------------------------
Steek eens een kaars aan en houdt iets koels boven de vlam; je zal dan bijna altijd een zweempje roet vinden. Een roetende vlam is een voorbeeld van onvolledige verbranding.
----------------------------------------------
Er moet daar rook in de badkamer zijn gekomen én een onvolledige verbranding zijn geweest. Dat is gelijk ook het risico van moderne huizen; goed geïsoleerd en zo betekent ook dat er minder ventilatie is. Dat betekent dan weer dat de concentratie van allerlei ongezonde stoffen oploopt.
Dus; VENTILEER je huis af en toe flink.
Dank voor de informatie. Ik slaap altijd met een raam op een kier in de winter.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 05:33 schreef Beardy het volgende:
Kooldioxide en koolmonoxide zijn kleurloos en reukloos. De boiler / geiser zal niet in die badkamer zelf zitten dus roet komt daar niet terecht (roet slaat neer). Alleen in hoge concentraties merk je de aanwezigheid van kooldioxide, het geeft dan een soort prikkelend gevoel (ik heb een tijd met vloeibaar koolzuur gewerkt).
Het probleem is dat je bloed (haemoglobine, de stof waardoor je bloed rood is) zuurstof en kooldioxide moet vervoeren; kooldioxide 'hecht beter' dan zuurstof. Koolmonoxide hecht véééél beter dan zuurstof (210 tot 260 keer beter); het effect is dus dat je bloed met koolmonoxide verzadigd raakt en je stikt. DAAROM is koolmonoxide (CO) in lage concentraties al zo gevaarlijk; alles boven 35 ppm is onacceptabel.
Een 'huis tuin en keuken' CO melder heeft over het algemeen een detectie ondergrens van 50 ppm, als het ding nieuw is. Professionele meetapparatuur (voor gastesten) wordt maandelijks onderhouden en voor ieder gebruik (dagelijks) getest; die huis tuin en keuken dingen hangen er vaak járen zonder (afgezien van het verwisselen van de batterij en misschien een veeg met een vochtige doek over de behuizing) enige vorm van onderhoud. Dus; die dingen bieden SCHIJNVEILIGHEID.
Hangt van het model en type af. Onderstaande link even lezen graag;quote:Hoe moet je die melders zo nu en dan testen?
quote:•at 30ppm CO, the alarm must not activate for at least 8 hours
•at 70ppm CO, the alarm must not activate before 60 minutes but must
activate before 240 minutes
•at 150ppm CO, the alarm must not activate before 10 minutes but must
activate before 50 minutes
•at 400ppm CO, the alarm must not activate before 4 minutes but must activate before 15 minutes
je mag hopen dat het doosje niet kapot valt, dan komt al dat gas ineens vrijquote:Op vrijdag 6 januari 2012 05:48 schreef Beardy het volgende:
[..]
Hangt van het model en type af. Onderstaande link even lezen graag;
http://www.waakzaamwonen.(...)gevoed-9v-p-359.html
Kennelijk heeft dat ding een ingebouwd testgas houdertje (mag je afvragen hoe veel daar in zit, trouwens) en er wordt duidelijk aangegeven dat de sensor maximaal 6 jaar meegaat.
Voor professionele apparatuur wordt testgas gebruikt en meet je een resultaat, een CO melder signaleert alleen boven een bepaalde concentratie. Voor die alarmering zijn grenswaarden vastgesteld; standaard UL2034 wordt meestal aangehouden.
[..]
Zucht, je snapt er geen kut van:quote:Op vrijdag 6 januari 2012 04:03 schreef machtpen het volgende:
Een resultaat van asociale hoge brandstofprijzen in nederland en gebrekkige bouwvoorschriften en gepruts in de bouw.
In lichte mate schijn je er rozig van te worden met een lichte hoofdpijn, echter het is zo link omdat je niet "stikt" ofzo.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 07:59 schreef kruidkoekje het volgende:
ah erg als je eigen kind ook is omgekomen en het feit dat je 2 andere kids uitnodigt en die dan ook overleden.. Hoe schuldig zul je je voelen.
Maar er is 1 dus nog in kritieke toestand, of dat hun eigen kind is weten we dus niet,
maar god wat erg zeg.
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe zo iets gebeurt, of je niet iets merkt of weet ik veel..
Maar misschien hadden de kinderen het ook benauwd, duizelig, slaperig, maar waren ze net in bad geweest, en was het dus erg warm in de badkamer, en dat er dus geen alarmbellen waren gaan rinkelen bij ze dat het iets ernstigs kon zijn.
Daarom een parkietje in huis.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 05:33 schreef Beardy het volgende:
Kooldioxide en koolmonoxide zijn kleurloos en reukloos. De boiler / geiser zal niet in die badkamer zelf zitten dus roet komt daar niet terecht (roet slaat neer). Alleen in hoge concentraties merk je de aanwezigheid van kooldioxide, het geeft dan een soort prikkelend gevoel (ik heb een tijd met vloeibaar koolzuur gewerkt).
Het probleem is dat je bloed (haemoglobine, de stof waardoor je bloed rood is) zuurstof en kooldioxide moet vervoeren; kooldioxide 'hecht beter' dan zuurstof. Koolmonoxide hecht véééél beter dan zuurstof (210 tot 260 keer beter); het effect is dus dat je bloed met koolmonoxide verzadigd raakt en je stikt. DAAROM is koolmonoxide (CO) in lage concentraties al zo gevaarlijk; alles boven 35 ppm is onacceptabel.
Een 'huis tuin en keuken' CO melder heeft over het algemeen een detectie ondergrens van op zijn best 50 ppm, als het ding nieuw is. Professionele meetapparatuur (voor gastesten) wordt maandelijks onderhouden en voor ieder gebruik (dagelijks) getest; die huis tuin en keuken dingen hangen er vaak járen zonder (afgezien van het verwisselen van de batterij en misschien een veeg met een vochtige doek over de behuizing) enige vorm van onderhoud. Een CO meting werkt met een electrochemische sensor en die verouderen. Dus; die dingen bieden SCHIJNVEILIGHEID.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |