quote:
Op woensdag 11 januari 2012 14:02 schreef _Bar_ het volgende:Als je kind er een spelletje van gaat maken zodra je hem corrigeert hoe reageer je dan?
Wij doen het denk ik hardstikke fout, om het toe te staan, want dan is het na 2 keer niet leuk meer is hier onze ervaring.
Bar, wat is het toch lastig allemaal. Het klinkt alsof Roy veel moeite heeft om zijn impulsen in bedwang te houden. Nu hebben alle kinderen dat in een bepaalde mate, maar het lijkt me heel zwaar om er geen echte ontwikkeling in te bemerken. Heb je hier praktische begeleiding bij?
Het is denk ik in ieder geval zinvol om te beseffen dat Roy corrigeren een vorm van aandacht geven is. Ik zou dat zoveel mogelijk proberen "uit te kleden". Je kunt dus een eerste keer oogcontact maken, "nee" zeggen en een uitleg geven. Een tweede keer kun je dat iets beknopter doen (bijv. zonder de uitleg maar wel met het oogcontact en het herhalen van "nee") en vanaf de derde keer herhaal je alleen nog maar de handeling zelf zonder contact te leggen. Ik zou niet schromen om dit 50 keer achter elkaar te doen en te kijken of het na een tijdje beter wordt.
Als je het om welke reden dan ook niet trekt dan kun je Roy ook uit de situatie halen en voorkomen dat hij het nog een keer gaat doen. Je kunt hem dan bijvoorbeeld in de kinderstoel aan tafel zetten en hem iets geven om mee te spelen, Duplo of zo. Daarmee voorkom je dat het op dat moment een strijd wordt.
Een andere tip is om in situaties die zich ertoe lenen zijn gedrag te negeren. Ik geloof dat het in The happiest toddler on the block "kind ignoring" wordt genoemd. Als hij bijvoorbeeld zou schreeuwen om aandacht en je zou dat niet willen dan zou je ervoor kunnen kiezen om dat te negeren.
Misschien is het ook heel nuttig voor je om te lezen over hoe je gedurende een dag mondjesmaat positieve aandacht aan Roy kunt geven. Je doet dat al, maar misschien kom je ook wel op nieuwe ideeen! Het lijkt me in jouw situatie in ieder geval fijn om iets te hebben waar je mee aan de slag kunt. Iets doen is altijd fijner dan niets doen.
Nog een vraag: begrijpt Roy eigenlijk grapjes? Zo ja, dan kun je die misschien hier en daar gebruiken om hem duidelijk te maken dat je sommig gedrag liever niet hebt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.