abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_106416948
quote:
ROTTERDAM - De Maeslantkering in de Nieuwe Waterweg gaat donderdag mogelijk dicht.

Foto: NU.nl/Jasper Graaf
Rijkswaterstaat, het Havenbedrijf Rotterdam en de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond voeren sinds woensdag koortsachtig overleg over een eventuele sluiting.
Bij een stand van 3 meter boven NAP in Rotterdam en hoger dan 2.90 meter bij Dordrecht moet de kering dicht. ''We houden de situatie continu in de gaten'', aldus een woordvoerster van Rijkswaterstaat woensdag. De verwachting is dat het peil met 2.95 meter kritiek wordt.

Het zou de tweede keer zijn dat de waterkering sluit. De eerste keer was in 2007.
http://www.nu.nl/binnenla(...)-maeslantkering.html

Behoorlijk extreem weer dus, de route naar de haven van Rotterdam wordt niet zomaar afgesloten.
Op zondag 5 februari 2012 19:00 schreef Voorschrift het volgende:
Welk sprookjespompoen kom jij uitgestapt?
  † In Memoriam † woensdag 4 januari 2012 @ 22:23:46 #2
137949 Disana
pi_106417055
In Nederland van Boven, ik meen de tweede aflevering, kon je zien hoe in de Rotterdamse haven doorlopend schepen uit heel de wereld aankomen. Dat was een prachtig gezicht trouwens. Maar ik vraag me af waar al die giganten dan moeten blijven en wie de kosten vergoedt.
  woensdag 4 januari 2012 @ 22:23:58 #3
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_106417061
Een paar weken geleden was het ook al kantje boord.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
  Donald Duck held woensdag 4 januari 2012 @ 22:26:38 #4
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_106417212
Die deltawerken hebben wat gekost. Dan moet je ze inzetten ook als het nodig lijkt te zijn.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_106417503
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 22:26 schreef __Saviour__ het volgende:
Die deltawerken hebben wat gekost. Dan moet je ze inzetten ook als het nodig lijkt te zijn.
Het is ook geen kwestie van willen, de poorten gaan automatisch dicht. Daar komt geen menselijke beslissing bij kijken.
pi_106417560
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 22:31 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Het is ook geen kwestie van willen, de poorten gaan automatisch dicht. Daar komt geen menselijke beslissing bij kijken.
Blijkbaar toch niet automatisch, want waarom zou er anders overleg gepleegd worden?
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_106417567
Hoezo overleg? Wat is dat nou weer voor onzin. Daar komt geen enkel overleg aan te pas. Gaat volledig geautomatiseerd -O-
stupidity has become as common as common sense was before
pi_106417673
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 22:32 schreef bas-beest het volgende:

[..]

Blijkbaar toch niet automatisch, want waarom zou er anders overleg gepleegd worden?
Overleg over de consequenties en wanneer de voorspelling is dat het boven de 3 meter gaat komen. De Rotterdamse haven sluiten doe je met iedereen op de hoogte, het is een behoorlijk ingrijpende operatie.
pi_106417731
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 22:32 schreef marcb1974 het volgende:
Hoezo overleg? Wat is dat nou weer voor onzin. Daar komt geen enkel overleg aan te pas. Gaat volledig geautomatiseerd -O-
Uh nee
Op zondag 5 februari 2012 19:00 schreef Voorschrift het volgende:
Welk sprookjespompoen kom jij uitgestapt?
pi_106417755
quote:
1s.gif Op woensdag 4 januari 2012 22:36 schreef De_Nuance het volgende:

[..]

Uh nee
Uh, jawel. Was een paar weken terug nog een mooie documantaire over.

Edit: zie ook:

quote:
Als de Maeslantkering gesloten wordt, zal Rotterdam beschermd worden tegen een hoge waterstand. Echter, een sluiting heeft ook tot gevolg dat één van de drukste waterwegen van Nederland volledig wordt afgesloten voor scheepvaart. Het spreekt vanzelf dat een sluiting niet zomaar kan plaatsvinden, maar dat er een scala van procedures aan voorafgaat.
Het BOS-systeem berekent constant het verwachte waterniveau in de Nieuwe Waterweg. Wordt er een waterstand voorspeld van meer dan 3.00 meter boven NAP in Rotterdam, of meer dan 2.90 meter boven NAP in Dordrecht, dan gaat het systeem automatisch over tot de voorbereidende werkzaamheden voor een sluiting. Het is dan 24 uur voor de daadwerkelijke sluiting begint.
Het systeem blijft het waterniveau berekenen en als er geen veranderingen in positieve zin plaatsvinden, dan wordt uiterlijk 6 uur voor de daadwerkelijke sluiting het Haven Coördinatie Centrum gewaarschuwd. Zij bereiden zich voor om aan schepen het bericht af te geven dat het zeer waarschijnlijk is dat binnen een bepaalde tijd de waterweg wordt afgesloten. Vier uur voor sluiting wordt dit bericht daadwerkelijk aan de schepen gemeld.
Twee uur van tevoren wordt al het scheepvaartverkeer gestremd, om te zorgen dat de waterweg volledig vrij is om de deuren te laten afzinken.
Een half uur voor sluiting wordt het waterniveau in de dokken waarin de deuren liggen, op gelijk niveau gebracht met het waterniveau in de Nieuwe Waterweg. De daadwerkelijke duur van het volstromen van de dokken is 6,5 minuten. In het stormseizoen zijn de dokken zelfs constant gevuld.
Om uur 0 treedt de sluitprocedure in werking. Dit betekent dat 1 uur na deze in werking treding de deuren uit de dokken de Nieuwe Waterweg in worden gevaren, totdat ze boven de plaats van afzinken liggen. Dit kost een half uur. Direct daarna worden de deuren afgezonken. Dit duurt 2 uur.
Dat dit afzinken zo lang duurt komt omdat de deuren niet in een keer omlaag kunnen zakken. Na een gedeelte afgezonken te zijn, moet gewacht worden, zodat de waterstroming het grondvlak waarop de deuren uiteindelijk moeten rusten, schoonspoelt, zodat de deuren recht op de bodem kunnen rusten en dus onderin geen water doorlaten.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Maeslantkering#Sluitingsprocedure
  Donald Duck held woensdag 4 januari 2012 @ 22:37:56 #11
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_106417810
Als het automatisch gaat, kan er natuurlijk nog steeds overleg nodig zijn. De scheepvaart zal gefaseerd stilgelegd moeten worden, daarvoor moeten flink wat telefoontjes gepleegd worden.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  woensdag 4 januari 2012 @ 22:40:27 #12
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_106417925
Een computersysteem, Beslis en Ondersteunend Systeem (BOS) genaamd, beslist automatisch of de kering bij dreigend hoogwater gesloten moet worden. Dit gebeurt als de waterstand in Rotterdam boven de 3 meter NAP of in Dordrecht 2.90 meter boven NAP dreigt te komen. Bijzonder is dat dit computersysteem de kering volledig zelfstandig sluit, ook wanneer er geen personeel aanwezig is. Naast de Maeslantkering bestuurt het BOS ook de Hartelkering. Omdat de keringen automatisch sluiten, zonder tussenkomst van mensen, worden hoge eisen aan het BOS gesteld. Dit is dubbel redundant uitgevoerd om uitvallen zoveel mogelijk te voorkomen. In het geval dat de computer volledig dienst weigert kan het bedieningspersoneel alsnog de beslissing nemen om de kering te sluiten.

En dit dan?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Maeslantkering
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_106417998
quote:
2s.gif Op woensdag 4 januari 2012 22:40 schreef mazaru het volgende:
Een computersysteem, Beslis en Ondersteunend Systeem (BOS) genaamd, beslist automatisch of de kering bij dreigend hoogwater gesloten moet worden. Dit gebeurt als de waterstand in Rotterdam boven de 3 meter NAP of in Dordrecht 2.90 meter boven NAP dreigt te komen. Bijzonder is dat dit computersysteem de kering volledig zelfstandig sluit, ook wanneer er geen personeel aanwezig is. Naast de Maeslantkering bestuurt het BOS ook de Hartelkering. Omdat de keringen automatisch sluiten, zonder tussenkomst van mensen, worden hoge eisen aan het BOS gesteld. Dit is dubbel redundant uitgevoerd om uitvallen zoveel mogelijk te voorkomen. In het geval dat de computer volledig dienst weigert kan het bedieningspersoneel alsnog de beslissing nemen om de kering te sluiten.

En dit dan?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Maeslantkering
Ook in dat geval zal de computer aangeven dat de waterstand boven de 3 meter zal komen.
  woensdag 4 januari 2012 @ 22:50:32 #14
349538 Anno2012
Het is toch ongelofelijk man!
pi_106418387
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 22:23 schreef Disana het volgende:
In Nederland van Boven, ik meen de tweede aflevering, kon je zien hoe in de Rotterdamse haven doorlopend schepen uit heel de wereld aankomen. Dat was een prachtig gezicht trouwens. Maar ik vraag me af waar al die giganten dan moeten blijven en wie de kosten vergoedt.
Volgens mij kunnen die grote schepen nog gewoon aanmeren.

Paardelul !!!
pi_106418509
Zat er net aan te denken, al komt de grootste bedreiging momenteel niet vanaf zee maar meer de meren en rivieren toch?

Wel indrukwekkend gezicht als dat apparaat daadwerkelijk dichtgaat. Mensen zin om mee te gaan kijken?
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
pi_106418741
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 22:23 schreef Disana het volgende:
In Nederland van Boven, ik meen de tweede aflevering, kon je zien hoe in de Rotterdamse haven doorlopend schepen uit heel de wereld aankomen. Dat was een prachtig gezicht trouwens. Maar ik vraag me af waar al die giganten dan moeten blijven en wie de kosten vergoedt.
Niemand heeft invloed op het weer, en er was al sprake van een zogenaamd Stormscenario in de haven. Schepen die o.a. chemicaliën vervoeren mogen dan sowieso niet lossen. Sluiting van deze zal net als in 2007 ook grote gevolgen hebben voor de scheepvaart.
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
pi_106419175


[ Bericht 100% gewijzigd door Stokstaart op 04-01-2012 23:08:30 ]
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
pi_106420192
quote:
7s.gif Op woensdag 4 januari 2012 22:53 schreef Stokstaart het volgende:
Zat er net aan te denken, al komt de grootste bedreiging momenteel niet vanaf zee maar meer de meren en rivieren toch?

Wel indrukwekkend gezicht als dat apparaat daadwerkelijk dichtgaat. Mensen zin om mee te gaan kijken?
Dat is meer in geval bij smeltwater, doordat dat door een relatief kleine "pijp" Nederland binnen komt, kan dat veel sneller gaan, en bovendien in gebieden die er minder tegen beschermt zijn.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  woensdag 4 januari 2012 @ 23:39:01 #19
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_106420537
Het sluiten van de Maeslantkering gaat volledig automatisch. Mensen kunnen alleen de beslissing nemen om te openen en/of te sluiten in het uiterste geval van nood. Mensen zouden misschien vanwege emoties de verkeerde beslissing kunnen maken.
  woensdag 4 januari 2012 @ 23:40:20 #20
349538 Anno2012
Het is toch ongelofelijk man!
pi_106420610
En maar goed ook. Economische belangen zouden wel eens voor kunnen gaan, met alle gevolgen van dien.
Paardelul !!!
pi_106421913
quote:
7s.gif Op woensdag 4 januari 2012 22:53 schreef Stokstaart het volgende:
Zat er net aan te denken, al komt de grootste bedreiging momenteel niet vanaf zee maar meer de meren en rivieren toch?
als er met de extra hoeveelheid water die de rivier uit wil stromen ook nog eens extra water uit zee de rivier instroomt met vloed :P
quote:
Wel indrukwekkend gezicht als dat apparaat daadwerkelijk dichtgaat. Mensen zin om mee te gaan kijken?
pi_106422481
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 22:23 schreef Disana het volgende:
In Nederland van Boven, ik meen de tweede aflevering, kon je zien hoe in de Rotterdamse haven doorlopend schepen uit heel de wereld aankomen. Dat was een prachtig gezicht trouwens. Maar ik vraag me af waar al die giganten dan moeten blijven en wie de kosten vergoedt.
Op zee en die kosten zijn voor de rederij. Hoort bij het risico.
stupidity has become as common as common sense was before
pi_106422537
quote:
7s.gif Op woensdag 4 januari 2012 22:53 schreef Stokstaart het volgende:
Zat er net aan te denken, al komt de grootste bedreiging momenteel niet vanaf zee maar meer de meren en rivieren toch?

Wel indrukwekkend gezicht als dat apparaat daadwerkelijk dichtgaat. Mensen zin om mee te gaan kijken?
De dreiging komt, als de kering sluit, wel degelijk van zee. Er kan op de een of andere manier wel water uit (al is het niet zoveel als normaal).
stupidity has become as common as common sense was before
  donderdag 5 januari 2012 @ 01:11:44 #24
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_106424348
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 22:23 schreef Disana het volgende:
In Nederland van Boven, ik meen de tweede aflevering, kon je zien hoe in de Rotterdamse haven doorlopend schepen uit heel de wereld aankomen. Dat was een prachtig gezicht trouwens. Maar ik vraag me af waar al die giganten dan moeten blijven en wie de kosten vergoedt.


Ophopen en wachten maar. :)
Foto uit Singapore trouwens, maar het idee is hetzelfde lijkt me.
pi_106424414
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
pi_106427451
KAN automatisch sluiten ja. Echter, de ervaring leert dat de manual override sleutel er continue inzit. Dat er zoveel overleg nodig is snap ik. Van die padvinders van Rijkswaterstaat is er niemand die de beslissing durft te nemen. Dat weet ik nog wel toen ik een maandje inbedrijfsteller was van verkeerstunnelsystemen. 'Nee? Jullie willen die buis niet op zaterdag preventief afsluiten zodat we kunnen testen? Ok.' Ik die knop omzetten van normaal bedrijf naar calamiteiten-bedrijf, helft niet werken en hoppa, file van 15 km haha.
  donderdag 5 januari 2012 @ 06:48:42 #27
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_106427547
quote:
2s.gif Op woensdag 4 januari 2012 22:40 schreef mazaru het volgende:
Een computersysteem, Beslis en Ondersteunend Systeem (BOS) genaamd, beslist automatisch of de kering bij dreigend hoogwater gesloten moet worden.

[..]

In het geval dat de computer volledig dienst weigert kan het bedieningspersoneel alsnog de beslissing nemen om de kering te sluiten.

En dit dan?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Maeslantkering
Wat krijgen we nou? Is het een dienstweigeraar? :(
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
pi_106427635
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 06:18 schreef niels0 het volgende:
KAN automatisch sluiten ja. Echter, de ervaring leert dat de manual override sleutel er continue inzit. Dat er zoveel overleg nodig is snap ik. Van die padvinders van Rijkswaterstaat is er niemand die de beslissing durft te nemen. Dat weet ik nog wel toen ik een maandje inbedrijfsteller was van verkeerstunnelsystemen. 'Nee? Jullie willen die buis niet op zaterdag preventief afsluiten zodat we kunnen testen? Ok.' Ik die knop omzetten van normaal bedrijf naar calamiteiten-bedrijf, helft niet werken en hoppa, file van 15 km haha.
ZAL automatisch sluiten.
pi_106427693
Teletekst meldt dat het water naar schatting niet hoger dan 2.4 meter zal komen en dat de kering WAARSCHIJNLIJK niet dicht hoeft.

Zou ook wel een enorme beslissing zijn, er gaat veel geld door de nieuwe waterweg..
Brutal. Fucking. Metal.
  donderdag 5 januari 2012 @ 07:26:24 #30
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_106427699
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 22:23 schreef Disana het volgende:
Maar ik vraag me af waar al die giganten dan moeten blijven en wie de kosten vergoedt.
Waarom zou iemand kosten moeten vergoeden? Je kan niet altijd iemand maar aansprakelijk stellen en al je risico's op anderen afwentelen.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_106427946
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 07:13 schreef kurk_droog het volgende:

[..]

ZAL automatisch sluiten.
Je hebt er verstand van? Je werkt daar, ehm? Zou ik het nog niet geloven trouwens. o|O Heb ik iets te veel ervaring voor. Ik ga ervanuit dat het zo ingesteld staat dat er een menselijke handeling nodig is om het zaakje in beweging te krijgen. Lijkt me ook wat veiliger voor de scheepvaart de staat van Rijkswaterstaat-apparatuur kennende. Dat de sequence dan automatisch wordt afgelopen ok.
  donderdag 5 januari 2012 @ 08:22:19 #32
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_106428027
Voor de liefhebbers:


Trouwens, 8 november 2007 was de eerste en enige keer dat de kering daadwerkelijk werd gesloten vanwege stormcondities. Heb het een keer zien sluiten (vanwege een test); was een machtig mooi gezicht :s)

[ Bericht 0% gewijzigd door SemperSenseo op 05-01-2012 08:32:11 ]
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
pi_106428987
Hij gaat nu dus niet meer dicht:

quote:
'Maeslantkering nu niet dicht'

ROTTERDAM - De Maeslantkering in de Nieuwe Waterweg gaat zoals het er nu uitziet niet dicht. Dat zei donderdagmorgen een woordvoerder van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond. In Hoek van Holland wordt rond 12.40 uur de hoogste waterstand verwacht. In Rotterdam is dat om 14.00 uur.

Uit voorzorg zijn de kades in Hoek van Holland, Vlaardingen en Maassluis afgesloten. Daar wordt wateroverlast verwacht. Gemeentewerken inventariseert voor de stad Rotterdam of er maatregelen nodig zijn. Daarbij concentreert men zich vooral op Noordereiland, het eiland midden in de Maas voor de Erasmusbrug. Mogelijk dat daar ook kades worden afgezet voor automobilisten.
pi_106430367
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 08:11 schreef niels0 het volgende:

[..]

Je hebt er verstand van? Je werkt daar, ehm? Zou ik het nog niet geloven trouwens. o|O Heb ik iets te veel ervaring voor. Ik ga ervanuit dat het zo ingesteld staat dat er een menselijke handeling nodig is om het zaakje in beweging te krijgen. Lijkt me ook wat veiliger voor de scheepvaart de staat van Rijkswaterstaat-apparatuur kennende. Dat de sequence dan automatisch wordt afgelopen ok.
Er is dus GEENNNNNNNN menselijk handelen voor nodig, de sluiting gaat automatisch. Dus zou ik als ik jou was heel trots zijn op mijn ervaring :')
stupidity has become as common as common sense was before
pi_106430791
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 08:11 schreef niels0 het volgende:

[..]

Je hebt er verstand van? Je werkt daar, ehm? Zou ik het nog niet geloven trouwens. o|O Heb ik iets te veel ervaring voor. Ik ga ervanuit dat het zo ingesteld staat dat er een menselijke handeling nodig is om het zaakje in beweging te krijgen. Lijkt me ook wat veiliger voor de scheepvaart de staat van Rijkswaterstaat-apparatuur kennende. Dat de sequence dan automatisch wordt afgelopen ok.
Jij blijkbaar niet met al je ervaring.
pi_106431450
Semi-automatisch heet dat. Zou me niets verbazen als er tussen uitrijden en afzinken ook nog menselijk handelen nodig is. Semi-semi-auto dus. De trigger is gewoon een menselijke handeling dus niet automatisch. Hup, nu even allemaal terug naar school. Want wat zijn precies de criteria voor sluiten? Juist, een menselijke beslissing gestoelt op berichten van KNMI, waterloopkundig lab etc.

Dus probeer je gelijk nu niet te halen want je hebt het niet. :W
Dingen worden nu eenmaal vaak verkocht als zijnde automatisch. In de praktijk valt dat vies tegen.
pi_106431512
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 11:10 schreef niels0 het volgende:
Semi-automatisch heet dat. Zou me niets verbazen als er tussen uitrijden en afzinken ook nog menselijk handelen nodig is. Semi-semi-auto dus. De trigger is gewoon een menselijke handeling dus niet automatisch. Hup, nu even allemaal terug naar school. Want wat zijn precies de criteria voor sluiten? Juist, een menselijke beslissing gestoelt op berichten van KNMI, waterloopkundig lab etc.

Dus probeer je gelijk nu niet te halen want je hebt het niet. :W
Nee het criterium is een voorspelling van de computer op basis van verschillende gegevens. Dus nee, ook dit verhaaltje gaat er niet in bij mij.
pi_106431544
En daartussen zit een mens. :W Die sytemen zijn niet gekoppeld, geloof ik geen barst van
pi_106438985
Je slaat de plank volledig mis. En hier familielid die bij Rijkswaterstaat werkt en er dichtbij zit en genoeg kennis heeft. Daarnaast had je het zelf ook even kunnen opzoeken:

Maeslantkering werkt met BOS:
Ondersteunend Systeem (BOS). De kans op fouten is vele malen groter als mensen zouden moeten beslissen. Een computer volgt slechts procedures, krijgt geen ingevingen en is niet onder de indruk van slechte omgevingcondities. Het systeem houdt slechts rekening met de water- en weersvoorspellingen. Op basis daarvan berekent het de verwachte waterstanden in Rotterdam, Dordrecht en Spijkernisse. Bij een sluiting geeft het BOS commando's aan het Besturingssysteem Stormvloedkering Nieuwe Waterweg (BES). Het BES voert de commando's van BOS uit. Het systeem werkt automatisch, maar er blijven altijd mensen toezicht houden op de procedures.

Het hele systeem werkt dus automatisch, mensen controleren alleen of alles werkt.
  donderdag 5 januari 2012 @ 14:43:07 #40
349538 Anno2012
Het is toch ongelofelijk man!
pi_106438996
Een computersysteem, Beslis en Ondersteunend Systeem (BOS) genaamd, beslist automatisch of de kering bij dreigend hoogwater gesloten moet worden. Dit gebeurt als de waterstand in Rotterdam boven de 3 meter NAP of in Dordrecht 2.90 meter boven NAP dreigt te komen. Bijzonder is dat dit computersysteem de kering volledig zelfstandig sluit, ook wanneer er geen personeel aanwezig is. Naast de Maeslantkering bestuurt het BOS ook de Hartelkering. Omdat de keringen automatisch sluiten, zonder tussenkomst van mensen, worden hoge eisen aan het BOS gesteld. Dit is dubbel redundant uitgevoerd om uitvallen zoveel mogelijk te voorkomen. In het geval dat de computer volledig dienst weigert kan het bedieningspersoneel alsnog de beslissing nemen om de kering te sluiten.
Paardelul !!!
  † In Memoriam † donderdag 5 januari 2012 @ 14:45:23 #41
137949 Disana
pi_106439073
quote:
5s.gif Op donderdag 5 januari 2012 07:26 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Waarom zou iemand kosten moeten vergoeden? Je kan niet altijd iemand maar aansprakelijk stellen en al je risico's op anderen afwentelen.
Ik had me beter uit kunnen drukken: ik vroeg me af of men zich hiertegen nog kan verzekeren gezien de enorme ladingen die ermee gemoeid zijn.
pi_106439181
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 11:14 schreef niels0 het volgende:
En daartussen zit een mens. :W Die sytemen zijn niet gekoppeld, geloof ik geen barst van
Kijk eens de eerder aangehaalde documentaire of lees nog even een paar keer het wiki stukje. De mens heeft niets meer dan een controlerende functie. Dit om foute beslissingen te voorkomen (zoals al tig keer aangehaald).
  Donald Duck held donderdag 5 januari 2012 @ 17:29:14 #43
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_106446086
Een computer kan puur rationeel beslissen, op basis van afgebakende criteria. Mensen zullen te veel piekeren en twijfelen, bang voor economische schade.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_106447394
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 17:29 schreef __Saviour__ het volgende:
Een computer kan puur rationeel beslissen, op basis van afgebakende criteria. Mensen zullen te veel piekeren en twijfelen, bang voor economische schade.
En daarbij raakt een computer niet vermoeid na 100 uur werken ;) waardoor fouten min of meer uitgesloten zijn :s)
Brutal. Fucking. Metal.
  donderdag 5 januari 2012 @ 19:30:42 #45
293744 RichardHammond
Tante van Jan en Monique
pi_106451468
Deze keringen worden qua engineering vergeleken met het ISS. _O_
pi_106451670
quote:
1s.gif Op woensdag 4 januari 2012 22:36 schreef De_Nuance het volgende:

[..]

Uh nee
Eh wel. Faal.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_106451984
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 11:14 schreef niels0 het volgende:
En daartussen zit een mens. :W Die sytemen zijn niet gekoppeld, geloof ik geen barst van
:')
Je moet als schoonmaker op een bouwplaats niet denken dat je weet hoe het werkt. Het gaat volledig automatisch, dat is juist 1 vd kenmerken van dit systeem.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
  donderdag 5 januari 2012 @ 19:45:10 #48
293744 RichardHammond
Tante van Jan en Monique
pi_106452241
quote:
10s.gif Op donderdag 5 januari 2012 19:40 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

:')
Je moet als schoonmaker op een bouwplaats niet denken dat je weet hoe het werkt. Het gaat volledig automatisch, dat is juist 1 vd kenmerken van dit systeem.
Dat zeggen ze toch ook in die video op Youtube. Daarom mag het ook de grootste robot ter wereld genoemd worden, want er zit geen enkele menselijke interactie tussen. Alles is computergestuurd.


Ongeveer bij 30 minuten.
pi_106453407
Even on topic, wij wonen in Friesland, maar we kunnen niet afwassen en wassen want anders stroomt de plee over.
Put achter huis loopt ook bijna over.
  donderdag 5 januari 2012 @ 20:22:13 #50
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_106454428
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 17:29 schreef __Saviour__ het volgende:
Een computer kan puur rationeel beslissen, op basis van afgebakende criteria. Mensen zullen te veel piekeren en twijfelen, bang voor economische schade.
Dit dus.

Als de ontkenners van het automatisch sluiten van de Maeslantkering eens zouden weten wat er voortaan allemaal wel niet automatisch gestuurd wordt door computers scheiten ze volgens mij 7 kleuren stront.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')