http://www.nu.nl/binnenla(...)-maeslantkering.htmlquote:ROTTERDAM - De Maeslantkering in de Nieuwe Waterweg gaat donderdag mogelijk dicht.
Foto: NU.nl/Jasper Graaf
Rijkswaterstaat, het Havenbedrijf Rotterdam en de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond voeren sinds woensdag koortsachtig overleg over een eventuele sluiting.
Bij een stand van 3 meter boven NAP in Rotterdam en hoger dan 2.90 meter bij Dordrecht moet de kering dicht. ''We houden de situatie continu in de gaten'', aldus een woordvoerster van Rijkswaterstaat woensdag. De verwachting is dat het peil met 2.95 meter kritiek wordt.
Het zou de tweede keer zijn dat de waterkering sluit. De eerste keer was in 2007.
Het is ook geen kwestie van willen, de poorten gaan automatisch dicht. Daar komt geen menselijke beslissing bij kijken.quote:Op woensdag 4 januari 2012 22:26 schreef __Saviour__ het volgende:
Die deltawerken hebben wat gekost. Dan moet je ze inzetten ook als het nodig lijkt te zijn.
Blijkbaar toch niet automatisch, want waarom zou er anders overleg gepleegd worden?quote:Op woensdag 4 januari 2012 22:31 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Het is ook geen kwestie van willen, de poorten gaan automatisch dicht. Daar komt geen menselijke beslissing bij kijken.
Overleg over de consequenties en wanneer de voorspelling is dat het boven de 3 meter gaat komen. De Rotterdamse haven sluiten doe je met iedereen op de hoogte, het is een behoorlijk ingrijpende operatie.quote:Op woensdag 4 januari 2012 22:32 schreef bas-beest het volgende:
[..]
Blijkbaar toch niet automatisch, want waarom zou er anders overleg gepleegd worden?
Uh neequote:Op woensdag 4 januari 2012 22:32 schreef marcb1974 het volgende:
Hoezo overleg? Wat is dat nou weer voor onzin. Daar komt geen enkel overleg aan te pas. Gaat volledig geautomatiseerd
Uh, jawel. Was een paar weken terug nog een mooie documantaire over.quote:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Maeslantkering#Sluitingsprocedurequote:Als de Maeslantkering gesloten wordt, zal Rotterdam beschermd worden tegen een hoge waterstand. Echter, een sluiting heeft ook tot gevolg dat één van de drukste waterwegen van Nederland volledig wordt afgesloten voor scheepvaart. Het spreekt vanzelf dat een sluiting niet zomaar kan plaatsvinden, maar dat er een scala van procedures aan voorafgaat.
Het BOS-systeem berekent constant het verwachte waterniveau in de Nieuwe Waterweg. Wordt er een waterstand voorspeld van meer dan 3.00 meter boven NAP in Rotterdam, of meer dan 2.90 meter boven NAP in Dordrecht, dan gaat het systeem automatisch over tot de voorbereidende werkzaamheden voor een sluiting. Het is dan 24 uur voor de daadwerkelijke sluiting begint.
Het systeem blijft het waterniveau berekenen en als er geen veranderingen in positieve zin plaatsvinden, dan wordt uiterlijk 6 uur voor de daadwerkelijke sluiting het Haven Coördinatie Centrum gewaarschuwd. Zij bereiden zich voor om aan schepen het bericht af te geven dat het zeer waarschijnlijk is dat binnen een bepaalde tijd de waterweg wordt afgesloten. Vier uur voor sluiting wordt dit bericht daadwerkelijk aan de schepen gemeld.
Twee uur van tevoren wordt al het scheepvaartverkeer gestremd, om te zorgen dat de waterweg volledig vrij is om de deuren te laten afzinken.
Een half uur voor sluiting wordt het waterniveau in de dokken waarin de deuren liggen, op gelijk niveau gebracht met het waterniveau in de Nieuwe Waterweg. De daadwerkelijke duur van het volstromen van de dokken is 6,5 minuten. In het stormseizoen zijn de dokken zelfs constant gevuld.
Om uur 0 treedt de sluitprocedure in werking. Dit betekent dat 1 uur na deze in werking treding de deuren uit de dokken de Nieuwe Waterweg in worden gevaren, totdat ze boven de plaats van afzinken liggen. Dit kost een half uur. Direct daarna worden de deuren afgezonken. Dit duurt 2 uur.
Dat dit afzinken zo lang duurt komt omdat de deuren niet in een keer omlaag kunnen zakken. Na een gedeelte afgezonken te zijn, moet gewacht worden, zodat de waterstroming het grondvlak waarop de deuren uiteindelijk moeten rusten, schoonspoelt, zodat de deuren recht op de bodem kunnen rusten en dus onderin geen water doorlaten.
Ook in dat geval zal de computer aangeven dat de waterstand boven de 3 meter zal komen.quote:Op woensdag 4 januari 2012 22:40 schreef mazaru het volgende:
Een computersysteem, Beslis en Ondersteunend Systeem (BOS) genaamd, beslist automatisch of de kering bij dreigend hoogwater gesloten moet worden. Dit gebeurt als de waterstand in Rotterdam boven de 3 meter NAP of in Dordrecht 2.90 meter boven NAP dreigt te komen. Bijzonder is dat dit computersysteem de kering volledig zelfstandig sluit, ook wanneer er geen personeel aanwezig is. Naast de Maeslantkering bestuurt het BOS ook de Hartelkering. Omdat de keringen automatisch sluiten, zonder tussenkomst van mensen, worden hoge eisen aan het BOS gesteld. Dit is dubbel redundant uitgevoerd om uitvallen zoveel mogelijk te voorkomen. In het geval dat de computer volledig dienst weigert kan het bedieningspersoneel alsnog de beslissing nemen om de kering te sluiten.
En dit dan?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Maeslantkering
Volgens mij kunnen die grote schepen nog gewoon aanmeren.quote:Op woensdag 4 januari 2012 22:23 schreef Disana het volgende:
In Nederland van Boven, ik meen de tweede aflevering, kon je zien hoe in de Rotterdamse haven doorlopend schepen uit heel de wereld aankomen. Dat was een prachtig gezicht trouwens. Maar ik vraag me af waar al die giganten dan moeten blijven en wie de kosten vergoedt.
Niemand heeft invloed op het weer, en er was al sprake van een zogenaamd Stormscenario in de haven. Schepen die o.a. chemicaliën vervoeren mogen dan sowieso niet lossen. Sluiting van deze zal net als in 2007 ook grote gevolgen hebben voor de scheepvaart.quote:Op woensdag 4 januari 2012 22:23 schreef Disana het volgende:
In Nederland van Boven, ik meen de tweede aflevering, kon je zien hoe in de Rotterdamse haven doorlopend schepen uit heel de wereld aankomen. Dat was een prachtig gezicht trouwens. Maar ik vraag me af waar al die giganten dan moeten blijven en wie de kosten vergoedt.
Dat is meer in geval bij smeltwater, doordat dat door een relatief kleine "pijp" Nederland binnen komt, kan dat veel sneller gaan, en bovendien in gebieden die er minder tegen beschermt zijn.quote:Op woensdag 4 januari 2012 22:53 schreef Stokstaart het volgende:
Zat er net aan te denken, al komt de grootste bedreiging momenteel niet vanaf zee maar meer de meren en rivieren toch?
Wel indrukwekkend gezicht als dat apparaat daadwerkelijk dichtgaat. Mensen zin om mee te gaan kijken?
als er met de extra hoeveelheid water die de rivier uit wil stromen ook nog eens extra water uit zee de rivier instroomt met vloedquote:Op woensdag 4 januari 2012 22:53 schreef Stokstaart het volgende:
Zat er net aan te denken, al komt de grootste bedreiging momenteel niet vanaf zee maar meer de meren en rivieren toch?
quote:Wel indrukwekkend gezicht als dat apparaat daadwerkelijk dichtgaat. Mensen zin om mee te gaan kijken?
Op zee en die kosten zijn voor de rederij. Hoort bij het risico.quote:Op woensdag 4 januari 2012 22:23 schreef Disana het volgende:
In Nederland van Boven, ik meen de tweede aflevering, kon je zien hoe in de Rotterdamse haven doorlopend schepen uit heel de wereld aankomen. Dat was een prachtig gezicht trouwens. Maar ik vraag me af waar al die giganten dan moeten blijven en wie de kosten vergoedt.
De dreiging komt, als de kering sluit, wel degelijk van zee. Er kan op de een of andere manier wel water uit (al is het niet zoveel als normaal).quote:Op woensdag 4 januari 2012 22:53 schreef Stokstaart het volgende:
Zat er net aan te denken, al komt de grootste bedreiging momenteel niet vanaf zee maar meer de meren en rivieren toch?
Wel indrukwekkend gezicht als dat apparaat daadwerkelijk dichtgaat. Mensen zin om mee te gaan kijken?
quote:Op woensdag 4 januari 2012 22:23 schreef Disana het volgende:
In Nederland van Boven, ik meen de tweede aflevering, kon je zien hoe in de Rotterdamse haven doorlopend schepen uit heel de wereld aankomen. Dat was een prachtig gezicht trouwens. Maar ik vraag me af waar al die giganten dan moeten blijven en wie de kosten vergoedt.
Wat krijgen we nou? Is het een dienstweigeraar?quote:Op woensdag 4 januari 2012 22:40 schreef mazaru het volgende:
Een computersysteem, Beslis en Ondersteunend Systeem (BOS) genaamd, beslist automatisch of de kering bij dreigend hoogwater gesloten moet worden.
[..]
In het geval dat de computer volledig dienst weigert kan het bedieningspersoneel alsnog de beslissing nemen om de kering te sluiten.
En dit dan?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Maeslantkering
ZAL automatisch sluiten.quote:Op donderdag 5 januari 2012 06:18 schreef niels0 het volgende:
KAN automatisch sluiten ja. Echter, de ervaring leert dat de manual override sleutel er continue inzit. Dat er zoveel overleg nodig is snap ik. Van die padvinders van Rijkswaterstaat is er niemand die de beslissing durft te nemen. Dat weet ik nog wel toen ik een maandje inbedrijfsteller was van verkeerstunnelsystemen. 'Nee? Jullie willen die buis niet op zaterdag preventief afsluiten zodat we kunnen testen? Ok.' Ik die knop omzetten van normaal bedrijf naar calamiteiten-bedrijf, helft niet werken en hoppa, file van 15 km haha.
Waarom zou iemand kosten moeten vergoeden? Je kan niet altijd iemand maar aansprakelijk stellen en al je risico's op anderen afwentelen.quote:Op woensdag 4 januari 2012 22:23 schreef Disana het volgende:
Maar ik vraag me af waar al die giganten dan moeten blijven en wie de kosten vergoedt.
Je hebt er verstand van? Je werkt daar, ehm? Zou ik het nog niet geloven trouwens.quote:
quote:'Maeslantkering nu niet dicht'
ROTTERDAM - De Maeslantkering in de Nieuwe Waterweg gaat zoals het er nu uitziet niet dicht. Dat zei donderdagmorgen een woordvoerder van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond. In Hoek van Holland wordt rond 12.40 uur de hoogste waterstand verwacht. In Rotterdam is dat om 14.00 uur.
Uit voorzorg zijn de kades in Hoek van Holland, Vlaardingen en Maassluis afgesloten. Daar wordt wateroverlast verwacht. Gemeentewerken inventariseert voor de stad Rotterdam of er maatregelen nodig zijn. Daarbij concentreert men zich vooral op Noordereiland, het eiland midden in de Maas voor de Erasmusbrug. Mogelijk dat daar ook kades worden afgezet voor automobilisten.
Er is dus GEENNNNNNNN menselijk handelen voor nodig, de sluiting gaat automatisch. Dus zou ik als ik jou was heel trots zijn op mijn ervaringquote:Op donderdag 5 januari 2012 08:11 schreef niels0 het volgende:
[..]
Je hebt er verstand van? Je werkt daar, ehm? Zou ik het nog niet geloven trouwens.Heb ik iets te veel ervaring voor. Ik ga ervanuit dat het zo ingesteld staat dat er een menselijke handeling nodig is om het zaakje in beweging te krijgen. Lijkt me ook wat veiliger voor de scheepvaart de staat van Rijkswaterstaat-apparatuur kennende. Dat de sequence dan automatisch wordt afgelopen ok.
Jij blijkbaar niet met al je ervaring.quote:Op donderdag 5 januari 2012 08:11 schreef niels0 het volgende:
[..]
Je hebt er verstand van? Je werkt daar, ehm? Zou ik het nog niet geloven trouwens.Heb ik iets te veel ervaring voor. Ik ga ervanuit dat het zo ingesteld staat dat er een menselijke handeling nodig is om het zaakje in beweging te krijgen. Lijkt me ook wat veiliger voor de scheepvaart de staat van Rijkswaterstaat-apparatuur kennende. Dat de sequence dan automatisch wordt afgelopen ok.
Nee het criterium is een voorspelling van de computer op basis van verschillende gegevens. Dus nee, ook dit verhaaltje gaat er niet in bij mij.quote:Op donderdag 5 januari 2012 11:10 schreef niels0 het volgende:
Semi-automatisch heet dat. Zou me niets verbazen als er tussen uitrijden en afzinken ook nog menselijk handelen nodig is. Semi-semi-auto dus. De trigger is gewoon een menselijke handeling dus niet automatisch. Hup, nu even allemaal terug naar school. Want wat zijn precies de criteria voor sluiten? Juist, een menselijke beslissing gestoelt op berichten van KNMI, waterloopkundig lab etc.
Dus probeer je gelijk nu niet te halen want je hebt het niet.
Ik had me beter uit kunnen drukken: ik vroeg me af of men zich hiertegen nog kan verzekeren gezien de enorme ladingen die ermee gemoeid zijn.quote:Op donderdag 5 januari 2012 07:26 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Waarom zou iemand kosten moeten vergoeden? Je kan niet altijd iemand maar aansprakelijk stellen en al je risico's op anderen afwentelen.
Kijk eens de eerder aangehaalde documentaire of lees nog even een paar keer het wiki stukje. De mens heeft niets meer dan een controlerende functie. Dit om foute beslissingen te voorkomen (zoals al tig keer aangehaald).quote:Op donderdag 5 januari 2012 11:14 schreef niels0 het volgende:
En daartussen zit een mens.Die sytemen zijn niet gekoppeld, geloof ik geen barst van
En daarbij raakt een computer niet vermoeid na 100 uur werkenquote:Op donderdag 5 januari 2012 17:29 schreef __Saviour__ het volgende:
Een computer kan puur rationeel beslissen, op basis van afgebakende criteria. Mensen zullen te veel piekeren en twijfelen, bang voor economische schade.
Eh wel. Faal.quote:
quote:Op donderdag 5 januari 2012 11:14 schreef niels0 het volgende:
En daartussen zit een mens.Die sytemen zijn niet gekoppeld, geloof ik geen barst van
Dat zeggen ze toch ook in die video op Youtube. Daarom mag het ook de grootste robot ter wereld genoemd worden, want er zit geen enkele menselijke interactie tussen. Alles is computergestuurd.quote:Op donderdag 5 januari 2012 19:40 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Je moet als schoonmaker op een bouwplaats niet denken dat je weet hoe het werkt. Het gaat volledig automatisch, dat is juist 1 vd kenmerken van dit systeem.
Dit dus.quote:Op donderdag 5 januari 2012 17:29 schreef __Saviour__ het volgende:
Een computer kan puur rationeel beslissen, op basis van afgebakende criteria. Mensen zullen te veel piekeren en twijfelen, bang voor economische schade.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |