abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_106352229
Hoi.

Ik wil een NAS kopen maar weet er weinig van. Ik wil hem gebruiken voor het volgende:
- backup voor individuele gebruikers
- delen van media als muziek, films
- gebruik als externe hdd voor individuele gebruikers (dus ook gedeeld van elkaar, zonder toegang, zo wil ik bijv niet dat kinderen in de administratie kunnen oid).
- streamen naar een mediaspeler of fungeren als mediaspeler.

Ik heb hier 4 gebruikers die de nas zouden meoten delen.

Ik denk dat 2 hdd's voor mij prima zou zijn. 1 voor media etc, 1 voor backups. 2x 2 tb leek me voldoende.

Wat heb ik ongeveer nodig? Ik zag zelf eea van qnap en synology, niet eens zo duur. Zie ik functies of mogelijkheden over het hoofd. Wat wil ik absoluut wél hebb en en wat niet? Let me know.
Whatever...
pi_106352309
Veel keus zonder budget..
Google is your friend, abuse your friends
pi_106352410
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 13:43 schreef Metalfrost het volgende:
Dat dus.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_106352451
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 13:43 schreef Metalfrost het volgende:
Budget, achja. Ik denk dat 500 wel voldoende moet zijn, maar als er echt iets is dat het geld waard is wil ik dat overwegen. Ik hoef er trouwens geen wifi op, ik wil hem via gigabit/cat6 aan de router hebben.

Voor ca 400 euro heb je een tweeschijvige synology met 2x2TB HDD. zoiets leek me wel ok. Maar zeg het me als ik iets mis.
Whatever...
  Forum Admin dinsdag 3 januari 2012 @ 13:53:00 #5
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_106352728
Als je het ding als backup wil gaan gebruiken is het verstandig om de harddisks in mirror (raid 1) te zetten.
Daarmee voorkom je dat je de data kwijt bent als er een disk stuk gaat.
pi_106353039
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 13:53 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Als je het ding als backup wil gaan gebruiken is het verstandig om de harddisks in mirror (raid 1) te zetten.
Ok. Maar dan moet ik eerst een NAS kiezen. Wat heb ik dan nodig? Ik wil hem zowel voor backup als voor media en als externe hdd gebruiken.
Whatever...
pi_106353806
Ik heb nog nooit iemand horen klagen over een Synology. En de interface is awesome!
pi_106353991
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 14:15 schreef LaTiNo het volgende:
Ik heb nog nooit iemand horen klagen over een Synology. En de interface is awesome!
Oké, maar welk type moet ik dan hebben? Is een dual goed? En moet ik dan een 211+ of een 212j en waarom? de ene is 100 euro duurder...
Whatever...
  dinsdag 3 januari 2012 @ 14:30:24 #9
63192 ursel
"Het Is Hier Fantastisch!
pi_106354445
Zelf de Qnap TS 210. Zeer tevree over.
Waar ik achteraf wel van baal is dat niet een 5-bay NAS heb gekocht en die in raid-5 draaien. Kan je makkelijker schijf verwisselen enzo.

Qnap en Synology ontlopen elkaar amper geloof ik.
pi_106354630
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 14:30 schreef ursel het volgende:
Zelf de Qnap TS 210. Zeer tevree over.
Waar ik achteraf wel van baal is dat niet een 5-bay NAS heb gekocht en die in raid-5 draaien. Kan je makkelijker schijf verwisselen enzo.

Waarom zou ik een 5-bay nodig hebben? Ik dacht zelf aan 2...
Whatever...
  dinsdag 3 januari 2012 @ 15:04:23 #11
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_106356158
Ik heb zelf een 2 bay synology. Waar ik zeer tevreden over ben. En er een externe schijf aan hangen voor de backup. De interface is idd geweldig. Maar ook voor de liefhebbers van een command promt is er ruimte. Zeker een aanrader denk ik.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  dinsdag 3 januari 2012 @ 15:08:55 #12
63192 ursel
pi_106356362
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 14:34 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Waarom zou ik een 5-bay nodig hebben? Ik dacht zelf aan 2...
Ik zeg niet dat jij het nodig hebt, geef alleen aan dat ik er zelf achteraf van baal. :7
Geeft jij stof tot nadenken of het eventueel voor jou ook niet beter is. :+

Beter vooraf over nadenken dan achteraf erachter komen. (8>
pi_106356530
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 15:08 schreef ursel het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat jij het nodig hebt, geef alleen aan dat ik er zelf achteraf van baal. :7
Geeft jij stof tot nadenken of het eventueel voor jou ook niet beter is. :+

Beter vooraf over nadenken dan achteraf erachter komen. (8>
Geef eens wat meer informatie dan? Waar zou het voor mij een meerwaarde zijn?
Whatever...
pi_106356771
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 14:30 schreef ursel het volgende:
Daar kwam ik ook achter idd. Bijna geen verschil maar omdat de Qnap net ietsie meer werkgeheugen heeft dan de Synology ben ik voor de Qnap ts-212 gegaan. (t.o.v. de DS211j van Synology)

TS: als ik zo lees wat jij ermee wil gaan doen zou ik voor óf de Qnap ts-212 of de Synology DS212j (opvolger van de DS211j) gaan. Die zijn erg populair en goed, veel forums voor en dus ook veel support.

quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 13:41 schreef Spanky78 het volgende:
Ik wil een NAS kopen maar weet er weinig van. Ik wil hem gebruiken voor het volgende:
- backup voor individuele gebruikers
Kan uiteraard. Beiden leveren geloof ik back-up programma's mee zodat automatisch om de zoveel tijd een back-up gemaakt kan worden.
quote:
- delen van media als muziek, films
Ik gebruik op mijn Qnap Twonkymedia Server; mijn LG Smart TV vind daarvan de bestanden. Werkt heerlijk. (ook in combinatie met programma's die je op de Qnap en Synology kunnen zetten die automatisch films, series en muziek binnenhalen van nieuwsgroepen. Dit kost alleen wel wat kracht van de NAS dus daarom ben ik voor de Qnap gegaan.
quote:
- gebruik als externe hdd voor individuele gebruikers (dus ook gedeeld van elkaar, zonder toegang, zo wil ik bijv niet dat kinderen in de administratie kunnen oid).
[quote]
Zelf geen ervaring mee (ben zelf de jongste hier ;) ) maar dat kan ongetwijfeld ingesteld worden.
[quote]
- streamen naar een mediaspeler of fungeren als mediaspeler.
Zoals hierboven gezegd, dan kan prima met bijvoorbeeld Twonky Media Server.
Een combinatie van mediaspeler/NAS zou ik niet aanraden. Er zijn mediaspeler die als NAS kunnen functioneren maar die beschikken gewoon over minder 'kracht' om dit te doen. Werkt gewoon niet fijn. Plus lijkt het je fijn om ratelende schijven te hebben tijdens het film kijken? ;)
quote:
Ik denk dat 2 hdd's voor mij prima zou zijn. 1 voor media etc, 1 voor backups. 2x 2 tb leek me voldoende.
Tja, over welke configuratie je wil moet je zelf beslissen. Zelf gebruik ik JBOD ofwel de volle 4TB omdat ik de belangrijke bestanden ook op de laptop of pc heb staan (dus feitelijk op 2 harde schijven nu) en de rest gebruik voor films en tv-series welke ik wel weer opnieuw kan downloaden. Wil je wel meer zeker heid dan kun je idd bijvoorbeeld schijf 1 mirroren met schijf 2 (ofwel op beide schijven dezelfde bestanden, als het ware kopieën van elkaar.

quote:
Wat heb ik ongeveer nodig? Ik zag zelf eea van qnap en synology, niet eens zo duur. Zie ik functies of mogelijkheden over het hoofd. Wat wil ik absoluut wél hebb en en wat niet? Let me know.
Zoals ik zei; ik zou een Synology of Qnap aanraden met idd 2 keer 2TB schijven. Ik was een paar maanden geleden met zo'n ¤300 kwijt aan schijven + NAS, maar je zit nu in beroerde tijden om een harde schijf te kopen; de schijven die ik toen kocht zijn nu zo'n 83% duurder geworden. :X

En het punt van het aantal bays: hoeveel ruimte heb je nu nodig en over een paar jaar? Tenzij je enorm veel (grote) bestanden hebt kun je met 2TB en helemaal al 4TB al best ver komen. Eventueel zou je je spul over een jaar of wat nog steeds kunnen verkopen met weinig verlies.

[ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 03-01-2012 15:51:28 ]
pi_106376736
Nedankt iemand, daar kan ik iets mee.

Het gelkd geef ik er gewoon aan uit, en denk niet dat ik snel veel meer nodig ga hebben. ik denk dat ik wel weet wat ik nodig ga hebben. Jammer dat de hdd's duurder zijn geworden. Iets met overstromingen geloof ik?

Nouja. het zal wel een dual bay worden met 2x2tb. Qnap is dus blijkbaar ietsje krachtiger. Ik zal wel een nieuwe r model nemen ivm snelheid en media streamen
Whatever...
  vrijdag 6 januari 2012 @ 14:59:28 #16
63192 ursel
pi_106483875
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 13:53 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Of RAID 5 bij 3 of meer HDD's. :)
  vrijdag 6 januari 2012 @ 15:05:10 #18
351185 Quisho
Pay attention, it's free
pi_106484089
Geen Iomega kopen, mijne was na een maand als stuk. Wel vervangende gekregen maar ben er sowieso niet zo tevreden over, de webinterface is onoverzichtelijk.

Volgens mij is Thecus wel een grote speler op NAS gebied, maar weet niet of ze de beste prijs/performance hebben hoor.

Maar wil je een domme of een slimme NAS? Domme NASsen kosten zo rond de 150 euro de laatste keer dat ik keek
  vrijdag 6 januari 2012 @ 15:08:31 #19
63192 ursel
pi_106484239
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 15:05 schreef Quisho het volgende:
Geen Iomega kopen, mijne was na een maand als stuk. Wel vervangende gekregen maar ben er sowieso niet zo tevreden over, de webinterface is onoverzichtelijk.

Volgens mij is Thecus wel een grote speler op NAS gebied, maar weet niet of ze de beste prijs/performance hebben hoor.

Maar wil je een domme of een slimme NAS? Domme NASsen kosten zo rond de 150 euro de laatste keer dat ik keek
Denk dat dat afhankelijk is van of TS een slimme of domme gebruiker is. :')
  vrijdag 6 januari 2012 @ 15:09:38 #20
351185 Quisho
Pay attention, it's free
pi_106484284
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 15:08 schreef ursel het volgende:

[..]

Denk dat dat afhankelijk is van of TS een slimme of domme gebruiker is. :')
:P
pi_106484362
Een domme of slimme nas? Je bedoelt een Dnas? Ik wil dan een slimme dacht ik. Maar leg anders even uit wat je bedoelt.

Ik wil er iig een die als mediavcentre kan dienen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 15:05 schreef Quisho het volgende:

Whatever...
  vrijdag 6 januari 2012 @ 15:19:04 #22
63192 ursel
pi_106484772
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 15:11 schreef Spanky78 het volgende:
Een domme of slimme nas? Je bedoelt een Dnas? Ik wil dan een slimme dacht ik. Maar leg anders even uit wat je bedoelt.

Ik wil er iig een die als mediavcentre kan dienen.

[..]

Maar die van iBood niets? Hou je nog geeld over voor fatsoenlijke schijven.
Ben verder niet bekend met Zyxel als NAS. Heeft verder wel de volgende specs:
quote: