abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_113950298
Hmmm vraagje... ik heb nu 11.10 geinstalleerd maar wil niet dat hij update naar 12.04...

sudo apt-get upgrade kan ik ongestraft doen hé? Maar sudo apt-get dist-upgrade niet toch?
pi_113951144
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
      upgrade
           upgrade is used to install the newest versions of all packages
           currently installed on the system from the sources enumerated in
           /etc/apt/sources.list. Packages currently installed with new
           versions available are retrieved and upgraded; under no
           circumstances are currently installed packages removed, or packages
           not already installed retrieved and installed. New versions of
           currently installed packages that cannot be upgraded without
           changing the install status of another package will be left at
           their current version. An update must be performed first so that
           apt-get knows that new versions of packages are available.
pi_113958378
quote:
7s.gif Op zondag 8 juli 2012 23:16 schreef Dale. het volgende:
Hmmm vraagje... ik heb nu 11.10 geinstalleerd maar wil niet dat hij update naar 12.04...

sudo apt-get upgrade kan ik ongestraft doen hé? Maar sudo apt-get dist-upgrade niet toch?
Jawel, upgraden naar 12.04 doet ie alleen als je de update tool start. Je sources.list wordt door een dist-upgrade nooit aangepast.
  maandag 9 juli 2012 @ 09:00:35 #279
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_113958664
quote:
1s.gif Op maandag 25 juni 2012 19:56 schreef Quotidien het volgende:

Hoe moet ik nou weten dat iets als PS niet geschikt is voor Ubuntu en GIMP dan weer wel?
Voor de meeste software heeft de fabrikant ervan een website gemaakt met dit soort informatie erop.
pi_113977077
quote:
1s.gif Op maandag 25 juni 2012 19:56 schreef Quotidien het volgende:
En KomtTijd, als iemand op straat vraagt waar de lokale supermarkt te vinden is, begin je diegene dan ook gelijk af te zeiken?
Het is meer dat jij vraagt naar de dichtstbijzijndste C1000 supermarkt terwijl je AH-euroshopper wil kopen. Dat kan niet. De C1000 heeft de 'c1000'-basis selectie als alternatief op de euroshopper. Daarnaast verkopen beide supermarkten A-merkproducten.

Euroshopper: Photoshop, Internet Explorer
C1000-Basis: De GIMP,
A-Merk: Firefox, Chrome, Libre Office.

Het is de keus van de fabrikant of ze een programma al dan niet laten werken onder ubuntu. Het kost ze extra moeite (en dus geld) en de markt is relatief klein, dus doen velen dat niet.

Er zijn voor de meeste windows applicaties echter zéér goede alternatieven. Maar voor een Game kun je niet echt een alternatief maken. Een tekst-editor zoals Word kun je namaken. Gewoon, een programma dat dezelfde functies bevat, etc. Een game is 'uniek' en kun je niet namaken, immers, dan is het een andere game :+

Als je ubuntu wilt gaan gebruiken zul je zeker een tijd kwijt zijn aan het vinden van goede alternatieven voor de software die je gewend bent te gebruiken op windows. Dat is niet persé erg; ik vind het zelf erg leuk om door het software-center te klikken en te kijken wat er allemaal (gratis!) met 1 klik te installeren is. Het is net een apple-store voor je iphone maar dan op je PC :+

Als alternatief is er WINE. De makers van Wine hebben geprobeerd zo goed mogelijk windows 'na te bootsen'. Zo kun je een windows applicatie draaien onder Ubuntu of een andere Linux. De applicatie zelf merkt daar niets van en denkt dat je gewoon Windows draait. Zoals je echter zult begrijpen is MS Windows 'nogal' uitgebreid en is het enorm veel werk om alle functies die windows aan applicaties biedt na te maken. Die functies zijn dus ook nog niet allemaal geimplementeerd, en daarom kun je NIET elke windows applicatie in ubuntu draaien via Wine.
pi_113988079
Even voor de goede orde: Libre Office is geen volwaardig alternatief voor MS office. Het is een prima office suite, maar qua functionaliteit, gebruiksgemak en compatibiliteit ligt het mijlenver achter MS Office.

Verder vind ik al die supermarkt vergelijkingen bullshit.
pi_113993579
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 21:48 schreef Toryu het volgende:
Even voor de goede orde: Libre Office is geen volwaardig alternatief voor MS office. Het is een prima office suite, maar qua functionaliteit, gebruiksgemak en compatibiliteit ligt het mijlenver achter MS Office.

Libreoffice.org geen volwaardig alternatief???

Het is beter dan olotte office van M$ _O- |:( :r
pi_113994583
Ja inderdaad. Ik heb er laatst 2 presentaties mee gemaakt. Was doffe ellende. Animaties deden vreemd, bulletpoints deden vreemd. Filmpjes waren moeilijk (of niet) aan de praat te krijgen. Crashes bij importeren van bepaalde bestanden. Compatibiliteit is ruk, ook al beweerd iedereen anders. En ga zo maar door.
pi_114000701
Office 2010 werkt gelukkig prima in wine :s)
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
pi_114109175
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 21:48 schreef Toryu het volgende:
Dat zeg ik ook helemaal niet. Libreoffice is een rukpakket. Een rukpakket dat overigens wel steeds iets minder slecht wordt.
quote:
Dat boeit me verder geen reet.
pi_114109816
Waarom noem je dan een A-merk?
pi_114119883
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 15:05 schreef Toryu het volgende:
Waarom noem je dan een A-merk?
Omdat A-merken overal te koop zijn. Dáár ging het in mijn vergelijking om. Dat jij mijn vergelijking met supermarkten nou niet snapt, kan ik ook niks aan doen :')
pi_114119943
Ja. Vast :')
pi_114119967
Is het tegenwoordig ook commandoloos bruikbaar?
pi_114120121
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 18:59 schreef LWD-Godius het volgende:
Is het tegenwoordig ook commandoloos bruikbaar?
ja hoor
  vrijdag 13 juli 2012 @ 00:52:39 #291
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_114137687
Toch, als je geen commando's wilt intikken, dan laat je juist de meest krachtige interface van linux links liggen. Wat voorbeelden:

• Ik werk met foto's op 2 PC's. Nadat ik bij PC1 wat foto's heb rechtgezet en slechte foto's heb verwijderd is het 1 rsync commando om de boel over beide PC's te synchroniseren.
• Gisteren had ik echt nauwelijks bandbreedte (laptop tethering via gsm), maar ik had op mijn desktop al e.e.a. aan foto's verwijderd en dat wilde ik toch even overnemen; even een `ls -1 > files.txt' op de desktop en daarna die lijst vergeleken met wat ik op mijn laptop had, en alle foto's die niet in dit bestand stonden verwijderd (ook weer 1 commando).
• In 1 keer een zooi foto's verkleinen kan met imagemagick convert. Filmpjes zelfde verhaal met ffmpeg.
• Ik doe fysische simulaties, daarvan krijg ik allemaal directories voor verschillende tijden (0.001, 0.0015, 0.002, etc). Als ik daarmee klaar ben wil ik, zeg, de helft verwijderen ivm ruimte. 'rm -r 0.00?5', en je bent alle tussenstappen kwijt.
• via SSH terminal vanaf overal op je thuis PC inloggen om een torrent aan te zetten, een bestand op te halen oid is bij weinig bandbreedte nog altijd veel sneller dan remote desktop.

Voor alles is natuurlijk ook een gui-methode net zoals windows, maar dan heb je voor alles weer een apart programma nodig, terwijl de meeste programma's met CLI gewoon voorgeinstalleerd zijn en als 'basispakket' doorgaan, of je klikt je een ongeluk.

Ik weet ook wel dat dit erg specifieke cases zijn en dat de linux adepten hier het nut van CLI toch wel inzien, maar ik zou me met GUI-only net zo gelimiteerd voelen als dat ik me in windows voel. Dat je de CLI niet meer nodig hebt om bv je wireless te configureren is echt al heel lang het geval.
  vrijdag 13 juli 2012 @ 08:15:52 #292
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_114141352
En in de GUI zijn vaak niet alle opties weergegeven die via de cli wel beschikbaar zijn, bijvoorbeeld een bijzondere parameter.

En via de cli gaat alles een stuk sneller, vooral als je een beetje vlot kunt typen.
Bijvoorbeeld een netwerkkaart enablen, het is een hoop gemuis en geklik en je moet steeds zoeken en kijken:

GUI: klik System -> klik administration -> klik Network -> klik 2e tabblad -> klik Activate -> klik apply -> klik op kruisje

CLI (zoiets, weet niet uit mijn hoofd): /etc/sysconfig/network-scripts/eth0-ifup
Die CLI heb ik in 3 of 4 seconden ingetypt via de truc van de TAB toets gebruiken voor de filename completion. Dat gaat dan iets als: /e<TAB>sysc<TAB>net<TAB>et<TAB>ifup<ENTER>
Everyone has a plan...
until they get punched in the face.
- Mike Tyson
pi_114141391
quote:
CLI (zoiets, weet niet uit mijn hoofd): /etc/sysconfig/network-scripts/eth0-ifup
Die CLI heb ik in 3 of 4 seconden ingetypt via de truc van de TAB toets gebruiken voor de filename completion. Dat gaat dan iets als: /e<TAB>sysc<TAB>net<TAB>et<TAB>ifup<ENTER>
Dat is bij mij altijd het probleem, waardoor je eerst 10 minuten zit te googlen. Doe mij dan maar een GUI.
  vrijdag 13 juli 2012 @ 08:35:57 #294
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_114141529
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 08:20 schreef Toryu het volgende:

[..]

Dat is bij mij altijd het probleem, waardoor je eerst 10 minuten zit te googlen. Doe mij dan maar een GUI.
Tsja, dat is een punt. Een GUI is in dat opzicht wat makkelijker. Maar als je al jaren met unix/linux werkt en je precies weet wat de commando's zijn is de commandovariant veel eenvoudiger.

En voor het gemak ga je scripten natuurlijk. Ik heb inmiddels in de honderden scripts om dingen te vergemakkelijken. Zo heb ik een shell script genaamd nasbackup, die via rsync de boel van een netwerkschijf naar een USB disk synchroniseert. Dus ik prik een USB disk aan mijn PC, typ in nasbackup, en dat script regelt alles... kijkt of de netwerkschijf actief is, welke USB disk het is die eraan hangt (want dan andere backup directory), en rsynct de verschillen, waardoor de USB disk in no-time een exacte kopie is van dat wat op het netwerk staat.
Zo makkelijk....

Of een script die in een keer de bestandsnamen in een directory ontdoet van spaties (vervangt door een _ ), umlauts weghaalt, vreemde tekens fixt, etc.
Daar zijn natuurlijk ook GUI tooltjes voor maar da's ook weer heel bewerkelijk elke keer.
Everyone has a plan...
until they get punched in the face.
- Mike Tyson
  vrijdag 13 juli 2012 @ 10:38:33 #295
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_114144072
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 08:20 schreef Toryu het volgende:

[..]

Ik snap dat CLI niet aantrekkelijk is voor veel mensen, maar om die GUI te vinden moet je ook googlen.
  vrijdag 13 juli 2012 @ 10:41:40 #296
12221 Tijn