Geen! aardperen! Dat spul woekert enorm en je krijgt het nooit meer weg: elk flardje schil loopt uit tot een nieuwe aardpeer. Reuze decoratief en erg lekker, maar niet geschikt voor een 4 x 4 tuintje.quote:Op donderdag 22 maart 2012 21:09 schreef naamdrager het volgende:
[..]
Het formaat is denk ik ongeveer 4x4, niet groot dus maar het is iets. Het is op het zuiden, maar er staan schuttingen omheen dus extreem veel licht zal er niet zijn. Toch denk ik dat er wel wat te kweken valt. Het is op zandgrond.
Wat ik erin wil zetten weet ik nog niet... Alles wat voor een beginner goed te doen is, en onder de gegeven omstandigheden kan groeien. Omdat m'n tuin zo klein is, heb ik een voorkeur voor gewassen die ook een beetje decoratief zijn. Ik denk in elk geval aan aardperen, peulen/bonen, rabarber en pompoenen.
Eerst moet ik maar eens kijken hoe ik het beste kan beginnen. E.e.a. is nu nog gazon. Ik denk dat ik snel ga beginnen met in potjes zaaien, en zodra er dingen de grond in kunnen, delen van het gazon omspitten. Er zal dan waarschijnlijk meteen wat mest en/of tuinaarde doorheen moeten?
Aardperen staan hier ook in grote bakken, voor de rest wel een goed groente voor de luie tuinier. Na het planten hoef je er eigenlijk nooit meer aandacht aan te besteden, het jaar daarna komen de planten vanzelf weer op.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 21:44 schreef sigme het volgende:
[..]
Geen! aardperen! Dat spul woekert enorm en je krijgt het nooit meer weg: elk flardje schil loopt uit tot een nieuwe aardpeer. Reuze decoratief en erg lekker, maar niet geschikt voor een 4 x 4 tuintje.
Wil je het toch per se, maak dan een plastic bak (vijverdoek of cementton) waar je de aardperen in houdt.
1e jaar na gazon heb je meestal last van ritnaalden; bijna alles wat ondergronds groeit ga je dan weinig aan hebben (biet, ui, wortel, aardappel etc). Maarrrrrrrr: niets is zo geschikt om je stijve gazongrond geschikt te maken als moestuin als het eerst jaar aardappels zetten. Dus...
Ik raad aan: aardappels, peultjes en bonen. Veel aardappels (meer dan je voor jezelf zou willen), als grondlosmaker. Niet alles aardappels, want dan kan je volgend jaar geen aardappels zetten.
Zoek goed phytophthora- en aardappelmoeheidvrije soorten en plant ze ruim genoeg.
quote:Op dinsdag 3 april 2012 08:52 schreef Bizznitch het volgende:
Iemand ervaring met de vierkante meter tuin? Is het wat?
Ik ben in een huis komen wonen met enkelt sierbestrating, ik zag het staan en ik dacht, misschien is het watquote:Op dinsdag 3 april 2012 10:32 schreef KlappernootatWork het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Het is te proberen, maar of het werkelijk zo nuttig is..
ja dat is handig. Zo rolt hij mijn koelkast niet uit.quote:Op dinsdag 3 april 2012 10:32 schreef KlappernootatWork het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Het is te proberen, maar of het werkelijk zo nuttig is..
Ja, is geweldig! daardoor heb ik vorig jaar van mn balkon vanalles kunnen oogsten! Heb er nu meer plek voor en een boekje over, ik vind het echt ideaal en heel leuk.quote:Op dinsdag 3 april 2012 08:52 schreef Bizznitch het volgende:
Iemand ervaring met de vierkante meter tuin? Is het wat?
Thanks voor de tipquote:Op dinsdag 3 april 2012 11:00 schreef YogaLove het volgende:
Ja dat wilde ik dus ook net posten.
Ik volg hem ook, goeie tips staan er op de site!
http://www.makkelijkemoestuin.nl/
Super! Oh ik had vorige week ineens flashbacks naar schooltuinen, helemaal leuk om zelf je eigen groentes te groeienquote:Op dinsdag 3 april 2012 11:00 schreef Zo-is-dat het volgende:
[..]
Ja, is geweldig! daardoor heb ik vorig jaar van mn balkon vanalles kunnen oogsten! Heb er nu meer plek voor en een boekje over, ik vind het echt ideaal en heel leuk.
Mijn gezaaide tijm en courgette komen trouwens op nu binnen, vandaag buiten verder aan de slag!
Daar zat ik ook toevallig te kijken, leuk inderdaad!quote:Op dinsdag 3 april 2012 21:34 schreef Ml-etje het volgende:
http://www.minitree.nl/fruithaag/2-fruithaag-25-meter
Te cute!
Weet je welke pruimensoort 't is? Wel bloemen maar geen vruchten duidt op een probleem met bestuiven...quote:Op woensdag 4 april 2012 10:34 schreef KlappernootatWork het volgende:
Mijn prunus staat al een aantal jaren in de hoek van de tuin, en bloeit wel elk jaar maar in tegenstelling tot de appelboom geeft die nog steeds geen fruit.
Misschien is dit het ( op het label stond indertijd wel pruimen afgebeeld. )quote:Op woensdag 4 april 2012 10:43 schreef Perrin het volgende:
[..]
Weet je welke pruimensoort 't is? Wel bloemen maar geen vruchten duidt op een probleem met bestuiven...
En als je dan bedenkt dat er zo'n 400 geslachten zijn van een Prunus...quote:Sommige rassen zoals Opal, Czar, Ontario, Belle de Louvain, Victoria en Anna Späth zijn zelffertiel, wat betekent dat ze bevrucht kunnen worden met eigen stuifmeel. Bij andere rassen moeten er minstens twee verschillende rassen aangeplant worden om vruchtzetting te krijgen.
geloof me, ik zou het niet weten: op het label stonden indertijd blauwe pruimen afgebeeld, dus ik ben er van uitgegaan dat die boom vruchten draagt.quote:Op woensdag 4 april 2012 12:14 schreef Xebber het volgende:
Prunus Domestica?
[..]
En als je dan bedenkt dat er zo'n 400 geslachten zijn van een Prunus...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pruim
Voor een niet-zelfbestuivende boom heb een boom nodig van een ander ras die in dezelfde tijd bloeit. Dus noteer wanneer jouw pruim precies bloeit, stap naar een kweker en haal een pruimeboom met niet-blauwe pruimen (dan weet je zeker dat het een ander ras is) die ook in die tijd bloeit.quote:Op woensdag 4 april 2012 12:29 schreef KlappernootatWork het volgende:
[..]
geloof me, ik zou het niet weten: op het label stonden indertijd blauwe pruimen afgebeeld, dus ik ben er van uitgegaan dat die boom vruchten draagt.
Toch wel vreemd dat stuifmeel van het eigen ras niet wordt geaccepteerd.. Rare jongens, die pruimen.quote:Op zaterdag 7 april 2012 13:40 schreef sigme het volgende:
[..]
Voor een niet-zelfbestuivende boom heb een boom nodig van een ander ras die in dezelfde tijd bloeit. Dus noteer wanneer jouw pruim precies bloeit, stap naar een kweker en haal een pruimeboom met niet-blauwe pruimen (dan weet je zeker dat het een ander ras is) die ook in die tijd bloeit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |