abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109474396
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2012 21:09 schreef naamdrager het volgende:

[..]

Het formaat is denk ik ongeveer 4x4, niet groot dus maar het is iets :) . Het is op het zuiden, maar er staan schuttingen omheen dus extreem veel licht zal er niet zijn. Toch denk ik dat er wel wat te kweken valt. Het is op zandgrond.

Wat ik erin wil zetten weet ik nog niet... Alles wat voor een beginner goed te doen is, en onder de gegeven omstandigheden kan groeien. Omdat m'n tuin zo klein is, heb ik een voorkeur voor gewassen die ook een beetje decoratief zijn. Ik denk in elk geval aan aardperen, peulen/bonen, rabarber en pompoenen.

Eerst moet ik maar eens kijken hoe ik het beste kan beginnen. E.e.a. is nu nog gazon. Ik denk dat ik snel ga beginnen met in potjes zaaien, en zodra er dingen de grond in kunnen, delen van het gazon omspitten. Er zal dan waarschijnlijk meteen wat mest en/of tuinaarde doorheen moeten?
Geen! aardperen! Dat spul woekert enorm en je krijgt het nooit meer weg: elk flardje schil loopt uit tot een nieuwe aardpeer. Reuze decoratief en erg lekker, maar niet geschikt voor een 4 x 4 tuintje.
Wil je het toch per se, maak dan een plastic bak (vijverdoek of cementton) waar je de aardperen in houdt.

1e jaar na gazon heb je meestal last van ritnaalden; bijna alles wat ondergronds groeit ga je dan weinig aan hebben (biet, ui, wortel, aardappel etc). Maarrrrrrrr: niets is zo geschikt om je stijve gazongrond geschikt te maken als moestuin als het eerst jaar aardappels zetten. Dus...

Ik raad aan: aardappels, peultjes en bonen. Veel aardappels (meer dan je voor jezelf zou willen), als grondlosmaker. Niet alles aardappels, want dan kan je volgend jaar geen aardappels zetten :+.
Zoek goed phytophthora- en aardappelmoeheidvrije soorten en plant ze ruim genoeg.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_109484478
Ik denk dat rabarber ook wel aan te raden is, volgens mij kan er weinig mee misgaan: m'n ouders hebben wat rabarberplanten die alleen zo nu en dan geoogst worden, verder worden ze niet verzorgd en ze doen 't al jaren...

Zelf heb ik de afgelopen week de groentetuin gespit en tomaten, bieslook, peterselie en basilicum gezaaid. En de pootaardappelen zijn aan het zonnen.
pi_109768813
Leuk, al die moestuinverhalen! Wij zijn ook aan de slag gegaan, hebben bemest en half maart het een en ander voorgezaaid. Nu de uien in de grond en vast wat sla gezaaid. Begin maart is ons kasje geplaatst, hopelijk dus dit jaar wel tomatenoogst en niet weer zieke planten door alle regen! :)
pi_109768868
Ik heb italiaanse slamix in een grote pot, die komt al op :)
  maandag 2 april 2012 @ 10:36:24 #105
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_109795758
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2012 21:44 schreef sigme het volgende:

[..]

Geen! aardperen! Dat spul woekert enorm en je krijgt het nooit meer weg: elk flardje schil loopt uit tot een nieuwe aardpeer. Reuze decoratief en erg lekker, maar niet geschikt voor een 4 x 4 tuintje.
Wil je het toch per se, maak dan een plastic bak (vijverdoek of cementton) waar je de aardperen in houdt.

1e jaar na gazon heb je meestal last van ritnaalden; bijna alles wat ondergronds groeit ga je dan weinig aan hebben (biet, ui, wortel, aardappel etc). Maarrrrrrrr: niets is zo geschikt om je stijve gazongrond geschikt te maken als moestuin als het eerst jaar aardappels zetten. Dus...

Ik raad aan: aardappels, peultjes en bonen. Veel aardappels (meer dan je voor jezelf zou willen), als grondlosmaker. Niet alles aardappels, want dan kan je volgend jaar geen aardappels zetten :+.
Zoek goed phytophthora- en aardappelmoeheidvrije soorten en plant ze ruim genoeg.
Aardperen staan hier ook in grote bakken, voor de rest wel een goed groente voor de luie tuinier. Na het planten hoef je er eigenlijk nooit meer aandacht aan te besteden, het jaar daarna komen de planten vanzelf weer op.

Wat met een nieuwe moestuin ook aan te raden is om rond augustus een groenbemester te planten zoals gele mosterd of alfalfa. Brengen veel stikstof in de grond en zijn voor ze zaad beginnen te vormen erg goed voor op de composthoop of gewoon direct door de grond spitten.

Heeft er trouwens hier iemand ervaring met hugelkultur?
pi_109797838
Goede tip van die groenbemester!

Pastinaak zou ik wel eens willen zetten, moet me maar eens inlezen.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  maandag 2 april 2012 @ 11:43:34 #107
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_109798054
Van het weekend peulen en mais in de binnenpotten gezaaid.

Ik heb peterselie en andere kruiden al in de brakke grond gezet. (extra bed gemaakt)

overigens schieten mijn aardbeien al de grond uit.

Ik verwacht meerdere oogsten dit jaar. :9
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
pi_109837899
Iemand ervaring met de vierkante meter tuin? Is het wat?
Don't stop moving baby *wiggle* *wiggle*
  dinsdag 3 april 2012 @ 10:32:51 #109
98593 KlappernootatWork
pi_109840299
quote:
5s.gif Op dinsdag 3 april 2012 08:52 schreef Bizznitch het volgende:

Het is te proberen, maar of het werkelijk zo nuttig is.. :')
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
pi_109840354
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 10:32 schreef KlappernootatWork het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Ik ben in een huis komen wonen met enkelt sierbestrating, ik zag het staan en ik dacht, misschien is het wat :').
pi_109841283
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 10:32 schreef KlappernootatWork het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

ja dat is handig. Zo rolt hij mijn koelkast niet uit. ;)

Als je zoekt op vierkante meter tuin vindt je een site van een jongen die Jelle heet. Hij heeft een nuttige site gemaakt over de vierkante meter tuin.
pi_109841316
Ja dat wilde ik dus ook net posten.
Ik volg hem ook, goeie tips staan er op de site!

http://www.makkelijkemoestuin.nl/
  dinsdag 3 april 2012 @ 11:00:53 #113
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_109841324
quote:
5s.gif Op dinsdag 3 april 2012 08:52 schreef Bizznitch het volgende:
Ja, is geweldig! daardoor heb ik vorig jaar van mn balkon vanalles kunnen oogsten! Heb er nu meer plek voor en een boekje over, ik vind het echt ideaal en heel leuk.

Mijn gezaaide tijm en courgette komen trouwens op nu binnen, vandaag buiten verder aan de slag! :)
pi_109841910
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 11:00 schreef YogaLove het volgende:
Ja dat wilde ik dus ook net posten.
Ik volg hem ook, goeie tips staan er op de site!

http://www.makkelijkemoestuin.nl/
Thanks voor de tip :D!

quote:
1s.gif Op dinsdag 3 april 2012 11:00 schreef Zo-is-dat het volgende:

[..]

Ja, is geweldig! daardoor heb ik vorig jaar van mn balkon vanalles kunnen oogsten! Heb er nu meer plek voor en een boekje over, ik vind het echt ideaal en heel leuk.

Mijn gezaaide tijm en courgette komen trouwens op nu binnen, vandaag buiten verder aan de slag! :)
Super! Oh ik had vorige week ineens flashbacks naar schooltuinen, helemaal leuk om zelf je eigen groentes te groeien O+.
pi_109869279
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_109882388
quote:
Daar zat ik ook toevallig te kijken, leuk inderdaad!
  woensdag 4 april 2012 @ 10:34:05 #117
98593 KlappernootatWork
pi_109885746
Mijn prunus staat al een aantal jaren in de hoek van de tuin, en bloeit wel elk jaar maar in tegenstelling tot de appelboom geeft die nog steeds geen fruit.
Shit! werken zuigt...
  woensdag 4 april 2012 @ 10:43:37 #118
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_109886043
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 10:34 schreef KlappernootatWork het volgende:
Mijn prunus staat al een aantal jaren in de hoek van de tuin, en bloeit wel elk jaar maar in tegenstelling tot de appelboom geeft die nog steeds geen fruit.
Weet je welke pruimensoort 't is? Wel bloemen maar geen vruchten duidt op een probleem met bestuiven...
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  woensdag 4 april 2012 @ 11:06:53 #119
98593 KlappernootatWork
pi_109886830
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 10:43 schreef Perrin het volgende:

[..]

Weet je welke pruimensoort 't is? Wel bloemen maar geen vruchten duidt op een probleem met bestuiven...
Misschien is dit het ( op het label stond indertijd wel pruimen afgebeeld. )

Ik zou niet meer weten hoe de soort heet (boom is trouwens nog erg klein)
Shit! werken zuigt...
  woensdag 4 april 2012 @ 12:14:01 #120
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_109889488
Prunus Domestica?
quote:
Sommige rassen zoals Opal, Czar, Ontario, Belle de Louvain, Victoria en Anna Späth zijn zelffertiel, wat betekent dat ze bevrucht kunnen worden met eigen stuifmeel. Bij andere rassen moeten er minstens twee verschillende rassen aangeplant worden om vruchtzetting te krijgen.
En als je dan bedenkt dat er zo'n 400 geslachten zijn van een Prunus...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pruim
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
  woensdag 4 april 2012 @ 12:29:37 #121
98593 KlappernootatWork
pi_109890047
quote:
7s.gif Op woensdag 4 april 2012 12:14 schreef Xebber het volgende:
Prunus Domestica?

[..]

En als je dan bedenkt dat er zo'n 400 geslachten zijn van een Prunus...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pruim
geloof me, ik zou het niet weten: op het label stonden indertijd blauwe pruimen afgebeeld, dus ik ben er van uitgegaan dat die boom vruchten draagt.
Shit! werken zuigt...
pi_110018412
Ik was gisteren jarig en kreeg een hoop zaden cadeau, die ik zelf anders niet zo snel zou kiezen, maar waar ik wel heel blij mee ben: paprika, courgette, bosui, cayennepeper en watermeloen. En een zakje rode ui, en een zelfbestuivende kiwiplant. Ik hoef me niet te vervelen de komende tijd :) Alleen is onze kas nu al propvol...
pi_110021498
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 12:29 schreef KlappernootatWork het volgende:

[..]

geloof me, ik zou het niet weten: op het label stonden indertijd blauwe pruimen afgebeeld, dus ik ben er van uitgegaan dat die boom vruchten draagt.
Voor een niet-zelfbestuivende boom heb een boom nodig van een ander ras die in dezelfde tijd bloeit. Dus noteer wanneer jouw pruim precies bloeit, stap naar een kweker en haal een pruimeboom met niet-blauwe pruimen (dan weet je zeker dat het een ander ras is) die ook in die tijd bloeit.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 7 april 2012 @ 16:57:58 #124
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_110027672
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 april 2012 13:40 schreef sigme het volgende:

[..]

Voor een niet-zelfbestuivende boom heb een boom nodig van een ander ras die in dezelfde tijd bloeit. Dus noteer wanneer jouw pruim precies bloeit, stap naar een kweker en haal een pruimeboom met niet-blauwe pruimen (dan weet je zeker dat het een ander ras is) die ook in die tijd bloeit.
Toch wel vreemd dat stuifmeel van het eigen ras niet wordt geaccepteerd.. Rare jongens, die pruimen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  dinsdag 10 april 2012 @ 01:26:03 #125
294731 Mixende_match
Matchende mix
pi_110122826
Woei! Heb een stukkie grond van m'n schoonmams gekregen O+ bij haar in de tuin!
Heb nu broccoli, prei, rode bieten, rode kool, ui, rode, en knoflook geplant. Hopen dat t wat wordt.

En zodra de komkommer en paprika planten weer komen, die natuurlijk ook! Zal Vd week ff foto-tje postten
~ Bonito La Risa ~
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')