quote:
Op woensdag 28 december 2011 23:15 schreef moussie het volgende:Wat in Jeruzalem woont is naar mijn beste weten niet uit Oost-Europa/Rusland afkomstig, die zitten nou juist massaal in de nederzettingen.
De joden die na het vallen van de Soviet-Unie kwamen zijn veelal totaal niet orthodox en zeker niet ultra-orthodox, wat chassidische joden zijn (met pijpekrulletjes etc).
Je hebt wel gelijk deels dat een chassidische gemeenschap al in Israel zat voor de oprichting van de staat, en zij waren overigens ook best huiverend tegenover (veelal seculiere) zionisten. Maar ook een deel van de huidige gemeenschap komt uit Oost-Europa. Niet perse Rusland. Overigens komen ook veel van de chassidische joden in New York (waar een hele gemeenschap al generaties zit) uit Oost-Europa en praat een aanzienlijk deel nog jiddisch onderling. De taal van de joden uit Oost-Europa. Zij waren (verstandig)genoeg al voor het uitbreken van de tweede wereldoorlog naar Amerika getrokken. En sommige van hen dus jaren later naar Israel.
quote:
Op woensdag 28 december 2011 23:15 schreef moussie het volgende:Tja, maar hij gaf die kleine groep ook de macht over de meest intieme relatie tussen twee volwassen mensen .. hoe absurd is het als je naar Cyprus moet om te gaan trouwen met je 'gentile'?
Ik weet het, Israel kent geen seculiere staat noch een burgerhuwelijk. De joodse-religieuze wetten en plichten zijn van toepassing op een getrouwd joods stel en daarbij kent de vrouw ook nogal wat beperkingen ten opzichte van de man. Maar het is wel begrijpelijk vanuit de tijdsgeest gezien. Het land moest bevolkt worden met joden om de joodse staat aan te vullen, dat was prioriteit. Orthodox, atheist of religieus-zionistisch maakte niet uit.
Bovendien speelde het probleem met ultra-orthodoxen totaal niet in het begin. Toen waren de joden uit Europese landen die de toon zetten, en Amerika. Vrijwel allemaal seculier, liberaal en zeker niet ultra-orthodox. De "Netanyahu's" zeg maar ipv een jood met 18 eeuwse zwarte oost-europese hoed en pijpenkrullen die niets van niet-praktizerende joden moet hebben in zijn persoonlijke leefomgeving. Later kwamen de Arabische (sefardische) joden, die ook niet ultra orthodox zijn en in die zin ook geen belemmering vormden om op te gaan in de bredere samenleving. En pas later is door verschillende omstandigheden de ultra-orthodoxe gemeenschap verder gegroeid tot wat het nu is en is het politiek gezien moeilijk grote knopen door te hakken ten nadele van die gemeenschap. Zoals terugdraaien van vrijstelling van het leger en/of subsidies waardoor ze niet hoeven te werken en de hele dag zich met religieus onderwijs en aanbidding kunnen bezighouden.
Hierin is het knelpunt naar mijn mening ook dat de staat zichzelf als joodse staat definieert, en het dan moeilijker wordt een (groeiende) ultra-orthodoxe gemeenschap in hun praktizeren van het jodendom te beperken. Dat is een beetje een contradictie, een jood die binnen de joodse staat blijkbaar niet geheel zijn joodse religie kan praktizeren. Hierbij niet doelend op een spuugincident maar op dieper liggende spanningen die doordat de haredis als gemeenschap verhoudingsgewijs groter worden met de jaren niet snel zullen afnemen.
quote:
Op woensdag 28 december 2011 23:15 schreef moussie het volgende:Ik vraag mij weleens af of die meestal Russische ultra-orthodoxen net zo ultra waren voor ze naar Israël mochten migreren .. maar ja, da's in dit geval een off-topic can of worms
De ultra-orthodoxen leven ook in Antwerpen, Londen en New York. Vrijwel overal leven ze overigens best wel in armoede, omdat het leven tot zover het kan helemaal in het teken van religie en religieuze kennis opdoen staat. En daarnaast ze grote gezinnen hebben. Het grote verschil is dat ze in deze (niet-joodse) landen gewoon met rust gelaten willen worden. Dan is het al goed. Als daar in hun buurt een winkeltje zich niet aan de sabbat houdt gaat men er met een grote boog omheen en koopt de haredi-buurt gewoon sowieso niets. Maar in Israel, een joodse staat, is dat anders. Ik vermoed omdat men daar onder mede-joden woont waardoor in de visie van de haredi ook voor hen G'd's geboden tellen en zij zich aan dienen te houden (die voor alle joden gelden volgens het jodendom). Als daar dus een seculiere Israeli zijn winkeltje op zaterdagmorgen (sabbat) opent in een haredi buurt krijgt hij te maken met haredi's die hem erop wijzen dat die dicht moet omdat het schenden van G'd's geboden is, en hij als jood zijnde het geloof moet respecteren en tevens de haredi's. Als je dan aankomt zetten met "maar de wet staat het toe" of "ik wil mijn leven leiden hoe IK wil" zeggen zij dat G'd's geboden boven alles staat en jij als jood de joodse (haredi) buurt hebt te respecteren op zijn minst die wel sabbat eren.
In dit filmpje hoor je hun beweegredenen:
Zoals ik eerder aangaf zijn de meeste van de chassidische joden in Israel niet diegenen die na de val van de Soviet-Unie naar Israel kwamen. Die laatste groep van Russische joden (kwam deze week in een studie naar buiten) doen het vrij goed en "assimileren" steeds beter in de bredere Israelische samenleving. Als dit ultra-orthodoxen waren geweest was dat niet het geval omdat die compleet buiten de normale, seculiere, samenleving staan en in alles hun eigen gang van zaken hebben. De chassidische joden (haredim) zijn ook volgelingen van ik dacht de Poolse grondlegger ervan Baal Sham Tov. Vandaar dat zij oorspronkelijk veel aanhang in die hoek daar (Oost-Europa).
[ Bericht 7% gewijzigd door Aloulou op 29-12-2011 00:09:54 ]
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz