Ik zal het kort en bondig uiteen zetten en dan zou ik graag wat feedback willen over mijn gevormde mening.
Al jaren doe ik zonder problemen wat koop en verkoop van spullen via tweakers v&a. Denk dan niet aan handel maar meer aan pc onderdelen kopen en verkopen om mijn eigen pc up to date te houden of om goedkoop aan goede apparatuur te komen zoals een macbook pro of een imac. Laatst een iphone 4 gekocht via v&a nadat ik mijn normale routine uitvoerde van het controleren van de feedback van de verkoper en kijken wat zijn verdere geschiedenis is op internet. Geen schokkende zaken gevonden en de verkoper uit Venlo heeft een historie van een jaar met 11 goede feedback verslagen. Normaal haal ik af maar net voor kerst en het gaat al zo lang goed, laat ik het hem maar opsturen naar mijn ouders in Nederland na dat ik vooruit betaald heb. Ik krijg netjes de track en trace code en het pakketje komt na een dag ook netjes binnen. Ook geeft hij een adres bij zijn bankrekeningnr.
Echter je voelt hem al aankomen. Er zat dus geen iphone in maar een euroshopper energy drink blikje, een leeg iphone doosje en een krant uit Veendam. Pakket is onbeschadigd maar heeft wel 2 lagen plakband maar het is dan ook een gebruikt doosje. De zending was ook niet aangetekend verzonden zoals afgesproken.
![WP_000074-1.jpg]()
Na mijn eerste teleurstelling te hebben verwerkt ga ik toch een diplomatiek mailtje naar de verkoper sturen met een beschrijving van mijn bevindingen waarna hij direct terug reageert dat hij net zo verbaasd is en geeft ook zijn gsm nummer. Eerste indruk van mij op dit moment is dan ook dat dit geen oplichter kan zijn aangezien ik niet verwacht dat die zo netjes reageren met contact gegevens. Ik bel hem op en kort gezegd legt hij mij uit dat zijn vriendin het pakket heeft verzonden en is vergeten dit aangetekend te doen. Hij zal contant opnemen met postNL en de zaak aanhangig maken. Ik krijg kort daarop een screenshot van zijn gsm met de gespreksduur en een beschrijving van zijn gesprek met postNL. Zijn reeds uitgesproken vermoedens klopten, veel tijdelijke krachten en minder controle op de sorteercentra en dus waarschijnlijk daar de inhoud verwisseld. Ze maken een zaak aan bij PostNL en over een paar weken krijgen we antwoord. De heer S.V. zoals hij heet, snapt mijn vragen en zegt toe mij te helpen deze zaak op te lossen.
Ondertussen had ik al direct een advertentie rapport gemaakt op Tweakers waar direct bericht van terug kwam via een medewerker met de volgende passage:
quote:
"Helaas is dit een bekend persoon bij ons die niet meer welkom was. Hij heeft ongemerkt zich toch weer geregistereerd. In elk geval is hij nu weer verwijderd. De politie kan op verzoek onze gegevens ontvangen."
Daar ga je toch wel even twijfelen,... het zal toch niet dat ik alsnog rond de tuin geleid wordt? Ik bel S.V. daar nog eens over op en hij had ook een bericht ontvangen dat hij geband was. Totaal onterecht in zijn ogen en hij zou graag willen dat ik hem zou vrijpleiten bij tweakers. Hiertoe heb ik toegezegd dit te doen als de zaak duidelijk is voor mij. Dat begreep hij vooralsnog.
Toen is Sherlock Holmes er maar bij betrokken en ben ik het pakket gaan onderzoeken. Allereerst het gewicht. De sticker van het inname punt toont 490 gram en de sorteerscan bij PostNL geeft 495 gram online. Oftewel het gewicht is nagenoeg constant gebleven. Weging van het pakket met alle inhoud zoals ontvangen komt ook exact overeen met het label en de sorteerscan. Een reconstructie met een andere iphone (4s dus 3 gram zwaarder) levert 468 gram op. Dit is een feit dat mij nog meer vraagtekens doet plaatsen.
"valse" pakket:
![WP_000078.jpg]()
Gereconstrueerd "correcte" gewicht:
![WP_000082.jpg]()
Ondertussen ook nog wat andere zaken overdacht en/of geconstateerd:
• Bijgesloten iphone doosje is van alle nummers gestript inclusief imei sticker op de achterzijde.
• Kans dat dit doosje in een sorteercentrum eruit wordt gepakt en men een blikje van nagenoeg hetzelfde gewicht bij de hand heeft is nagenoeg nihil.
• Verkoper werd erg snel kriebelig en was niet gecharmeerd van mijn confrontatie met mijn bevindingen. Het kwam hem over als beschuldiging en dat heb ik dan ook maar beaamd. Ik begrijp zijn reactie maar hij wordt erg fel in zijn derde mailtje en dat komt bij mij ook wel erg vreemd over. Hij draait om antwoorden heen of krijg antwoorden als: "dan heeft die PostNL medewerker vast een weegschaaltje in de auto gehad ofzo"
Dan blijft er nog 1 gegeven over en dat is zijn adres. Ik heb contact met mensen waarmee S.V. zaken heeft gedaan en die zijn overwegend positief al waren er wel wat eigenaardigheden. Een persoon heeft vorige week wat afgehaald bij hem en kwam met hetzelfde adres als ik van S.V. heb gekregen maar hij vertelde ook dat het huis leeg was waar hij hem heeft ontmoet. S.V. gaf aan dat hij aan het verhuizen was. Als ik op dit adres google kom ik op een verzorgingstehuis waar ook een invalide parkeer vergunning voor is verleend in 2010. Er komt ook een andere naam voor op dat adres met hetzelfde nummer.
S.V. geeft als verklaring:
"Het is inderdaad zo dat ik ga verhuizen, zoals ik al zei woon ik in een studentenhuis en dit al middels 2/3 jaar, een keer heb je dat wel gezien. Neemt niet weg dat ik er nog steeds woon en nog geen definitieve verhuisplannen heb, die kunnen desondanks wel snel komen. Als ik verhuis in korte termijn krijg je mijn nieuwe adresgegevens ook gewoon hoor, daar hoef je niet bang voor te zijn." Dit is toch vreemd als je huis al leeg staat en het als verzorgingstehuis op internet staat.
Heb ik nu te maken met een zeer gehaaide oplichter of zie ik teveel spoken en beticht ik hem onterecht?
Morgenvroeg heb ik een afspraak voor de aangifte. Ondertussen heb ik S.V. gevraagd op alle punten concreet te reageren aangezien hij veel zaken onbeantwoord laat in zijn mails.
[ Bericht 3% gewijzigd door jpjedi op 27-12-2011 14:41:20 ]