Oh ja, de slapstick, de dwarftossing grappen en non-talent Liv Tyler om maar vooral een vrouwenrol extra te hebben. En dan weer beknibbelen op dé scene van Eowynquote:Op dinsdag 17 juli 2012 16:48 schreef Dagonet het volgende:
Nuclear zombies of mass destruction, dat spookleger.
De 'hero-units' bij de orcs vond ik ook storend. Helemaal dat stapje opzij. Stukje slapstick.
En toen moest de Extended Edition nog komen.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 16:52 schreef Dagonet het volgende:
3 kwartier naar een zwijmelende pruillip in de herfstblaadjes kijken terwijl ze pappa fluistert.
Ik verdenk Aragorn er dan ook van dat hij in die zelfverzonnen scene bewust van de klif is gesprongen.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 16:54 schreef Litpho het volgende:
[..]
En toen moest de Extended Edition nog komen.
Ik heb het boek gelezen ná de film en ben gestopt toen de ring in de vulkaan lag. De rest was in de film zó saai, dat ik geen behoefte had een nog langere versie daarvan in het boek te lezen...quote:
Dom dat je daarna gestopt bent, in het boek zitten erna nog wat verrassende en spannende stukjes in tegenstelling tot de film.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 18:12 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Ik heb het boek gelezen ná de film en ben gestopt toen de ring in de vulkaan lag. De rest was in de film zó saai, dat ik geen behoefte had een nog langere versie daarvan in het boek te lezen...
Voor december ga ik de Hobbit en LOTR nog wel eens helemaal (her)lezen.
Het enige ergerlijke vond ik eigenlijk Legolas met een schild als glideboard en zijn Mumakil gevecht. Aan de punten die jij noemt heb ik me niet kunnen storen, Gothmog en die rots vond ik zelfs vrij tof.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 16:48 schreef Dagonet het volgende:
Nuclear zombies of mass destruction, dat spookleger.
De 'hero-units' bij de orcs vond ik ook storend. Helemaal dat stapje opzij. Stukje slapstick.
Vind ik ook, beter dan het boek. Want zó geweldig is LOTR niet als boek, in verhalende zin dan, The Hobbit is eigenlijk beter.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 20:17 schreef Jivis het volgende:
Wel een beetje puristisch geneuzel hier hoor. Tolkien heeft nou ook niet echt een makkelijk stuk proza geschreven met Lotr. Zeer knap dat PJ er zulke toegankelijke films van heeft weten te maken, voor elke kijker.
Oh, absoluut. En waar hij de sterke punten van het andere medium heeft weten te gebruiken (zoals bijv. het weglaten van Bombadil) krijgt hij ook echt wel credits. Het zijn de punten waar hij in Michael Bay blockbuster-mode is waar hij kritiek op krijgt. Maken die stukken de film toegankelijker? Tuurlijk. Op dezelfde manier dat McDonalds toegankelijker is voor een groot publiek dan foie gras.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 20:17 schreef Jivis het volgende:
Wel een beetje puristisch geneuzel hier hoor. Tolkien heeft nou ook niet echt een makkelijk stuk proza geschreven met Lotr. Zeer knap dat PJ er zulke toegankelijke films van heeft weten te maken, voor elke kijker.
Het epische uit de oorlog is ook weggelaten, het boek bouwt de spanning in Gondor op door Pippin te laten beschrijven hoe weinig mensen er maar komen om de stad te versterken, om uiteindelijk met het komen van de raiders de hoop de grond in te boren tót de vlag gehesen wordt van de koning.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 20:10 schreef Jivis het volgende:
En de zuivering van de Gouw, tja... Volgens PJ & co was dat omdat ze net een epische oorlog achter de rug hadden. Een soort na-gevecht zou dan wat raar overkomen voor filmkijkers. Kon ik me wel in vinden eigenlijk.
Ik zou de bioscoopversies van de films (in plaats van de EE's) misschien weer moeten kijken om het helemaal zeker te weten, maar naar mijn weten zit er toch een zelfde opbouw in? Ook daar worden ze uiteindelijk overspoeld en komt Aragorn de boel redden. Dat je al weet dat de schepen van de raiders Aragorn aan boord hebben en hij een nogal overpowered spookleger heeft, tja, dat is iets om over te twisten misschien. In het boek zitten tijdens Aragorn's inval op de Pelennor Fields ook wel kleine verwijzingen naar het spookleger, dacht ik.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 22:39 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Het epische uit de oorlog is ook weggelaten, het boek bouwt de spanning in Gondor op door Pippin te laten beschrijven hoe weinig mensen er maar komen om de stad te versterken, om uiteindelijk met het komen van de raiders de hoop de grond in te boren tót de vlag gehesen wordt van de koning.
Keypoint van het hele verhaal is namelijk dat het het tijdperk van de mens is, zíj moeten de klus klaren, niet de elven, niet bovennatuurlijke krachten.
In de film komt Aragorn met een zooi spokerige pacmans die alles sneller opvreten dan de langoliers.
Ik kan me hier wel in vinden, hoewel ik wel heb doorgezet. Die kutbomenquote:Op dinsdag 17 juli 2012 22:22 schreef __Saviour__ het volgende:
Ik heb de boeken ook geprobeerd, maar in deel 2 liep ik vast.
Kwam er gewoon niet meer doorheen. Te beschrijvend, te langdradig.
De stukken met Frodo en Sam in deel 3 duren toch ook echt veel te lang.quote:Op woensdag 18 juli 2012 09:41 schreef Klipnap het volgende:
[..]
Ik kan me hier wel in vinden, hoewel ik wel heb doorgezet. Die kutbomen
Deel 3 blijft het meest epische met Minas Tirithoorlog.
True that.quote:Op woensdag 18 juli 2012 11:35 schreef FrankRicard het volgende:
[..]
De stukken met Frodo en Sam in deel 3 duren toch ook echt veel te lang.
Trouwens, dat stukje dat ook nog in de film gaat komen is niet echt van de appendices. Ik heb het afgespeurd namelijk, maar jammer genoeg stond er niets in over the White Council en de Necromancer. Het zit in Unfinished Tales. (ook maar gelijk besteldquote:Op dinsdag 17 juli 2012 07:33 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Extra materiaal is niet zozeer van de Hobbit maar uit de aanhangselen van In de ban van de Ring. Dat is ook de reden dat ze er nu al twee films van maken.
Het wordt wel zijdelings genoemd ergens volgens mij, misschien zelf in de hobbit maar op deze manier kunnen ze het uitbreiden en een sterkere band bouwen tussen de twee filmseries.quote:Op woensdag 18 juli 2012 17:56 schreef Poemgirl het volgende:
[..]
Trouwens, dat stukje dat ook nog in de film gaat komen is niet echt van de appendices. Ik heb het afgespeurd namelijk, maar jammer genoeg stond er niets in over the White Council en de Necromancer. Het zit in Unfinished Tales. (ook maar gelijk besteld)
Ik heb alleen gevonden hoe Thorin en Gandalf elkaar tegenkwamen en waarom Bilbo werd gekozen, wat Dwergengeschiedenis (ook veel over de Lonely Mountain), hoe families in elkaar zaten en wat over vrouwelijke Dwergen. Het stukje van de White Council was ik juist nieuwsgierig naar, en heb even rondgevraagd toen omdat ik het niet kon vinden en het zit dus blijkbaar in de UT. Ach ja. Vind 't wel leuk dat het er bij is toegevoegdquote:Op woensdag 18 juli 2012 17:58 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Het wordt wel zijdelings genoemd ergens volgens mij, misschien zelf in de hobbit maar op deze manier kunnen ze het uitbreiden en een sterkere band bouwen tussen de twee filmseries.
Dat spookleger is ook alleen maar in een paar regels aanwezig, hij haalt ze op, ze verslaan de raiders, de schepen worden gevuld met het leger van Gondor dat in het zuiden zat ingesloten, de spookjes gaan weer weg.quote:Op woensdag 18 juli 2012 08:06 schreef Jivis het volgende:
[..]
Ik zou de bioscoopversies van de films (in plaats van de EE's) misschien weer moeten kijken om het helemaal zeker te weten, maar naar mijn weten zit er toch een zelfde opbouw in? Ook daar worden ze uiteindelijk overspoeld en komt Aragorn de boel redden. Dat je al weet dat de schepen van de raiders Aragorn aan boord hebben en hij een nogal overpowered spookleger heeft, tja, dat is iets om over te twisten misschien. In het boek zitten tijdens Aragorn's inval op de Pelennor Fields ook wel kleine verwijzingen naar het spookleger, dacht ik.
Het is eigenlijk überhaupt een nogal apart en out of place onderdeel van Tolkien's boek, dat hele spookleger.
PJ zal dat spookleger ook wel met beide handen aangegrepen hebben omdat de heroïsche redding van Aragorn anders wel erg zou lijken op de heroïsche redding van Gandalf die met de Rohirrim komt, in de Two Towers-filmquote:Op woensdag 18 juli 2012 18:05 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Dat spookleger is ook alleen maar in een paar regels aanwezig, hij haalt ze op, ze verslaan de raiders, de schepen worden gevuld met het leger van Gondor dat in het zuiden zat ingesloten, de spookjes gaan weer weg.
En in de boeken vind ik het veel beter naar voren komen dat het een hopeloze zaak is, dat Minas Tirith het niet gaat redden. Helemaal niet als je bedenkt dat dat leger niet eens het grootste leger van Mordor was dat ten strijde trok..
Ook dat is trouwens een stuk volwassen wording van een Hobbit dat tot volle uiting komt in The Scouring..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |