abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 7 januari 2012 @ 16:48:59 #276
262 Re
Kiss & Swallow
pi_106528117
Dat laatste gaat over een oordeel, lijkt me gewoon een prima instrument om iets te toetsen, toch? Dus prima regulatie
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  † In Memoriam † zaterdag 7 januari 2012 @ 16:57:05 #277
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_106528349
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 16:48 schreef Re het volgende:
Dat laatste gaat over een oordeel, lijkt me gewoon een prima instrument om iets te toetsen, toch? Dus prima regulatie
Daaruit blijkt we dat de regulering op zich laat wachten en voornamelijk plaatsvindt door concurrerende bedrijven in hetzelfde veld. Zie ook de andere uitspraken.

1. Het was alleen maar om aan te tonen dat als wat eerder beweerd werd over dat onderzoek in het Ntvg dat als het gedegen was, de reclame het niet is, of dat als het niet gedegen was dat het Ntvg dus zelf niet gedegen onderzoeken plaats en de waarde van dat blad ook niet veel voorstelt.

2. Dat er dus prima reclame geplaatst mag worden in publiekstoegankelijke media en dat voor medicatie geldt op voorschrift dat daar ook gewoon 'informatie' geplaatst mag worden. Daarnaast laat de zelfregulering wel degelijk te wensen over als het zover is dat een van de hoogste organen een uitspraak erover moet doen. (Het leed is dan al geleden, want dan zit de reclame-campagne er al op.).

Men is hier echter weinig kritisch, dat had ik al begrepen of juist te paranoïde. :P
  zaterdag 7 januari 2012 @ 17:05:14 #278
262 Re
Kiss & Swallow
pi_106528554
Nou ja NtvG is toch wel een flutblad met veel onderzoeksresultaten die elders rejected waren. Ik gebruik het nooit iig.
  † In Memoriam † zaterdag 7 januari 2012 @ 17:10:52 #279
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_106528694
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 17:05 schreef Re het volgende:
Nou ja NtvG is toch wel een flutblad met veel onderzoeksresultaten die elders rejected waren. Ik gebruik het nooit iig.
En hoe weet je dat die elders eerst zijn afgewezen? Doorgaans wordt van afgewezen artikelen geen melding gemaakt. Plaats daar even de bron van? (Dat mag ook uit een vakblad zelf zijn, daar heb ik toch volledige inzage in).
  zaterdag 7 januari 2012 @ 17:16:01 #280
262 Re
Kiss & Swallow
pi_106528834
Ik begrijp even niet wat je wil, maar idd je hoeft niet te vertellen waar je allemaal naar gesubmit hebt. Dus noem het maar ervaring
  † In Memoriam † zaterdag 7 januari 2012 @ 17:21:56 #281
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_106529010
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 17:16 schreef Re het volgende:
Ik begrijp even niet wat je wil, maar idd je hoeft niet te vertellen waar je allemaal naar gesubmit hebt. Dus noem het maar ervaring
Gewoon een bron naar een ander vakblad waarin vermeld wordt dat het Nvgt wel zaken plaatst die eerder door dat blad zijn afgewezen. Niet eentje want dat zegt niets. 3 van dergelijke artikelen lijkt me wel voldoende. Jij maakt een bewering maar je hebt er geen bronnen van? Dus je maakt net gewoon een argument argumentum ad verecundiam?. Sorry Re, geen bronnen = geen toevoeging.
  FOK!fotograaf zaterdag 7 januari 2012 @ 17:22:30 #282
13368 NiGeLaToR
pi_106529027
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 16:48 schreef Re het volgende:
Precies, ik zie het juist wel functioneren. En sponsoring van patienten organisaties werkt ook anders dan Tros radar en co schetst - farmaceuten krijgen tientallen sponsoringsverzoeken per jaar van patientorganisaties, die op die manier patienten bij elkaar kunnen krijgen, om ervaringen te delen. Ongetwijfeld zijn er farmaceuten die zelf clubjes benaderen, maar andersom gebeurt het net zo hard. Schijnbaar zijn er toch wederzijdse belangen ipv de eenzijdige belangen die steeds benadrukt worden.

Overigens is er een nuance in je opmerking over 'patientinformatie mag wel'. Als er patientinformatie wordt gegeven over een medicijn moet de volledige bijsluiter erbij, incl de bijwerkingen etc. Dan nog kun je de pilletjes alleen via een arts krijgen. De enige weg die bewandelt kan worden is patienten attenderen op het feit dat er *iets* te doen is aan een bepaalde aandoening, te adviseren naar een dokter te gaan en dan te zorgen dat die dokter weet welk medicijn tegen de kwaal helpt. Dat is volgens mij echt iets anders dan zoals in de VS; waar men een diagnose stelt op tv (zo van 'heeft u ook wel eens kortademigheid? en het idee dat uw bloeddruk hoog is? Dan kan product X uw leven 101x beter maken!', dan zegt, oh je hebt ons pilletje nodig en die kun je halen bij de Walmart of via je dokter.
  † In Memoriam † zaterdag 7 januari 2012 @ 17:33:18 #283
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_106529399
quote:
Nadere invulling van het onderscheid tussen reclame en informatie voor geneesmiddelen

Onderscheid tussen informatie en reclame

Reclame

1

Reclame kenmerkt zich door het aanprijzende karakter van de uiting. Of er sprake is van informatie dan wel reclame moet van geval tot geval worden beoordeeld, waarbij de volgende factoren een rol (kunnen) spelen:

a. de geadresseerde;
b. de inhoud, de presentatie en de opmaak van de uiting;
c. de context van de uiting

Informatie

2

Onder informatie wordt in elk geval verstaan:

a. informatie betreffende de volksgezondheid, therapeutische klasse, indicatiegebied of menselijke ziekten, voor zover die geen verwijzing, zelfs niet indirect, naar een geneesmiddel bevat;
b. informatie die door daartoe bevoegde autoriteiten (zoals het CBG of EMEA) is goedgekeurd (zoals SPC, bijsluiter, etikettering);
c. informatie van algemene en technische aard die relevant is voor het gebruik van het betreffende middel, waarbij de (merk)naam van het betreffende middel genoemd kan worden;
d. correspondentie, eventueel vergezeld van informatie waarmee geen reclame-doeleinden worden nagestreefd, ter inwilliging van een specifiek verzoek om informatie over een bepaald geneesmiddel.

Veelgestelde vragen (FAQ’s)

3

Veelgestelde vragen over een geneesmiddel (FAQ’s) en de antwoorden op deze vragen zijn te beschouwen als informatie, mits deze vragen en antwoorden:

a. betrekking hebben op het juist, veilig en verantwoord gebruik van geneesmiddelen; en
b. gezien de inhoud, presentatie en opmaak niet als reclame moeten
worden beschouwd.

Eisen aan informatie

Eisen informatie

4

Informatie over geneesmiddelen:

a. mag niet in strijd zijn met de informatie in de SPC en de bijsluiter;
b. moet gebalanceerd en genuanceerd zijn.

Verantwoordelijke en datum wijziging

5

Iedere uiting met informatie over een bepaald geneesmiddel moet in ieder geval bevatten:

a. de naam en het adres van de verantwoordelijke voor de informatie;
b. de datum waarop de informatie voor het laatst is bijgewerkt.

Antwoorden op specifieke vragen

6

Op antwoorden op specifieke vragen over een geneesmiddel is artikel 5 niet van toepassing. Indien wenselijk of noodzakelijk dient de aanbeveling te worden opgenomen om contact op te nemen met degene die het geneesmiddel heeft voorgeschreven cq. afgeleverd.

Vastgesteld door het Bestuur van de CGR op 13 juni 2002.
http://www.cgr.nl/259/Onderscheid-reclame-en-informatie.html
@NiGeLaToR: Het is dus niet juist dat men verplicht is de bijsluiter en alle bijwerkingen te plaatsen. Dat is wel toegestaan overigens maar niet noodzakelijk conform de regels. Ik zie nergens vermeld staan bij de eisen aan de informatie dat het allemaal geplaatst moet worden (het mag er wel niet mee in tegenstrijd zijn). Dit zijn mijn bronnen waar ik mij op gebaseerd heb. Plaats je eens de bronnen waar jij je op baseer zodat we kunnen zien waar die bronnen elkaar tegenspreken?
  zaterdag 7 januari 2012 @ 17:33:37 #284
262 Re
Kiss & Swallow
pi_106529412
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 17:21 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Gewoon een bron naar een ander vakblad waarin vermeld wordt dat het Nvgt wel zaken plaatst die eerder door dat blad zijn afgewezen. Niet eentje want dat zegt niets. 3 van dergelijke artikelen lijkt me wel voldoende. Jij maakt een bewering maar je hebt er geen bronnen van? Dus je maakt net gewoon een argument argumentum ad verecundiam?. Sorry Re, geen bronnen = geen toevoeging.
Duh, je hoeft niet te vermelden dat je studie al 4x is afgewezen voordat je resubmit. NTvG heeft een IF van niets dus vreemd is het niet als last resort. Beetje zoals Clin. Ther.

Het is meestal wat lokaal, minder belangrijke resultaten wat hier gepubliceerd wordt, geen hoogstaande wetenschap
  † In Memoriam † zaterdag 7 januari 2012 @ 17:34:49 #285
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_106529455
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 17:33 schreef Re het volgende:

[..]

Duh, je hoeft niet te vermelden dat je studie al 4x is afgewezen voordat je resubmit. NTvG heeft een IF van niets dus vreemd is het niet als last resort. Beetje zoals Clin. Ther.

Het is meestal wat lokaal, minder belangrijke resultaten wat hier gepubliceerd wordt, geen hoogstaande wetenschap
Geen bron = geen toevoeging Re. Dus je hoeft niet te stampvoeten. Plaats een bron of laat het zitten.
  zaterdag 7 januari 2012 @ 17:39:19 #286
262 Re
Kiss & Swallow
pi_106529588
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 17:34 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Geen bron = geen toevoeging Re. Dus je hoeft niet te stampvoeten. Plaats een bron of laat het zitten.
Als er iemand loopt te stampvoeten ben jij het wel hoor :')

Het is geen Lancet of NEJM

Het is gewoon common sense dat een studie zelden in 1 keer wordt geaccepteerd dus kun je wel stellen dat hoe lager de IF hoe vaker er resubmissies naar toe gaan.
  zaterdag 7 januari 2012 @ 18:18:46 #287
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_106530871
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 17:21 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Dat noemen we nou algemene kennis. Dat heb je als je als wetenschapper werkt. Binnen de neurowetenschappen is dat namelijk precies zo. Je probeert het eerst bij een hoog impact factor journal, en als die het afwijzen probeer je het ergens anders nog een keer.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  † In Memoriam † zaterdag 7 januari 2012 @ 21:13:56 #288
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_106537859
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 18:18 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Dat noemen we nou algemene kennis. Dat heb je als je als wetenschapper werkt. Binnen de neurowetenschappen is dat namelijk precies zo. Je probeert het eerst bij een hoog impact factor journal, en als die het afwijzen probeer je het ergens anders nog een keer.
Dat is bij elk vakgebied. Haal je Nature, Science et cetera niet dan kan je artikel nog steeds verschijnen in een prestigieus blad dat meer vak specifiek is. Dat doet ook geen afbreuk aan de kwaliteit van de artikelen. Wat Re daarentegen beweerd is dat het gewoon aan kwaliteit ontbreekt en ook gewoon ook slecht onderzoek plaatst. Dat is weer heel wat anders. Ondanks de IF zou het onderzoek op zijn minst gedegen moeten zijn en tja, dat een onderzoek over reclames in Nederland nooit in het internationaal blad zou komen lijkt mij en ik neem aan voor de auteurs en het Ntvg wel duidelijk. (het Ntvg heeft trouwens geen impact factor, Journal Citation Report Science Edition, 2010)

Kijk Re een voorbeeld van een bron waarin wel onderzoek is gedaan na de publicatie van reeds afgewezen artikelen door het Ntvg-zelf.

http://www.ntvg.nl/public(...)ijdsc/volledig/print

Re, plaats jij eens wat andere bronnen waaruit blijkt dat veel reeds afgewezen artikelen alsnog geplaatst worden in het Ntvg? Je bron: ervaring en iedereen die zich beroept op ervaring is per definitie afgewezen. (geen geldig argumentum ad verecundiam)

Maar als jullie een discussie willen over vakbladen dan mag die wat mij betreft elders plaatsvinden. Maak er maar een topic over.

De borst-borstimplantaten PIP zaak.

http://www.rtl.nl/(/actue(...)borstimplantaten.xml

Duidelijk was al lang dat die dingen niet deugden ondanks dat men dat bestrijdt:

http://www.rtl.nl/(/actue(...)r-implantaat-pip.xml

Het betrof de volgende centra.

http://www.rtl.nl/(/actue(...)eken-implantaten.xml

Voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten en dan achter doen alsof men het zelf ook niet wist. Goedkoop is duurkoop.

In andere getroffen betaalt de overheid de noodzakelijk maatregelen voor gedupeerden. In Nederland beweren de ziekenhuizen dit niet te kunnen vanwege de bezuinigingen en over de prive-klinieken is nog niets bekend. Het Atrium MC heeft al gezegd deze kosten te vergoeden.

http://www.rtl.nl/xl/#/a/132237 (en dan de half acht uitzending)

[ Bericht 2% gewijzigd door De_Kardinaal op 07-01-2012 21:57:08 ]
  zaterdag 7 januari 2012 @ 21:23:43 #289
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_106538265
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 21:13 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Dat is bij elk vakgebied. Haal je Nature, Science et cetera niet dan kan je artikel nog steeds verschijnen in een prestigieus blad dat meer vak specifiek is. Dat doet ook geen afbreuk aan de kwaliteit van de artikelen. Wat Re daarentegen beweerd is dat het gewoon aan kwaliteit ontbreekt en ook gewoon ook slecht onderzoek plaatst. Dat is weer heel wat anders. Ondanks de IF zou het onderzoek op zijn minst gedegen moeten zijn en tja, dat een onderzoek over reclames in Nederland nooit in het internationaal blad zou komen lijkt mij en ik neem aan voor de auteurs en het Ntvg wel duidelijk.

Kijk Re een voorbeeld van een bron waarin wel onderzoek is gedaan na de publicatie van reeds afgewezen artikelen door het Ntvg-zelf.

http://www.ntvg.nl/public(...)ijdsc/volledig/print

Re, plaats jij eens wat andere bronnen waaruit blijkt dat veel reeds afgewezen artikelen alsnog geplaatst worden in het Ntvg? Je bron: ervaring en iedereen die zich beroept op ervaring is per definitie afgewezen. (geen geldig argumentum ad verecundiam)

Maar als jullie een discussie willen over vakbladen dan mag die wat mij betreft elders plaatsvinden. Maak er maar een topic over.

De borst-borstimplantaten PIP zaak.

http://www.rtl.nl/(/actue(...)borstimplantaten.xml

Duidelijk was al lang dat die dingen niet deugden ondanks dat men dat bestrijdt:

http://www.rtl.nl/(/actue(...)r-implantaat-pip.xml

Het betrof de volgende centra.

http://www.rtl.nl/(/actue(...)eken-implantaten.xml

Voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten en dan achter doen alsof men het zelf ook niet wist. Goedkoop is duurkoop.

In andere getroffen betaalt de overheid de noodzakelijk maatregelen voor gedupeerden. In Nederland beweren de ziekenhuizen dit niet te kunnen vanwege de bezuinigingen en over de prive-klinieken is nog niets bekend. Het Atrium MC heeft al gezegd deze kosten te vergoeden.

http://www.rtl.nl/xl/#/a/132237 (en dan de half acht uitzending)
"Kan jij anders even bewijzen dat je nat wordt als iemand een emmer water over je heen gooit? Eigen ervaringen tellen natuurlijk niet..."
Dat is ongeveer even zinnig om te vragen.
Onikaan ni ov dovah
  † In Memoriam † zaterdag 7 januari 2012 @ 21:29:24 #290
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_106538545
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 21:23 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

"Kan jij anders even bewijzen dat je nat wordt als iemand een emmer water over je heen gooit? Eigen ervaringen tellen natuurlijk niet..."
Dat is ongeveer even zinnig om te vragen.
Je mag wel altijd een beroep doen op de ervaring van een ander dan is het wel een geldig argument. (Daarnaast mag het in dan geval wel omdat de objectiviteit niet in het geding brengt) :P
  † In Memoriam † zaterdag 7 januari 2012 @ 21:29:55 #291
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_106538569
Verder nog iets ontopic?

Ik ben de enige die met bronnen werkt, de rest blaat maar wat zonder fundering.
  zaterdag 7 januari 2012 @ 21:35:08 #292
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_106538781
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 21:29 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Je mag wel altijd een beroep doen op de ervaring van een ander dan is het wel een geldig argument. (Daarnaast mag het in dan geval wel omdat de objectiviteit niet in het geding brengt) :P
Prima, dan doet Re toch een beroep op mijn ervaring, of andersom. Zijn we gelijk van dat gedoe af.
Onikaan ni ov dovah
  † In Memoriam † zaterdag 7 januari 2012 @ 21:37:04 #293
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_106538860
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 21:35 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Prima, dan doet Re toch een beroep op mijn ervaring, of andersom. Zijn we gelijk van dat gedoe af.
Dan is de objectiviteit weer in het geding. Lastig niet, argumenteren? Verder mag je altijd elders een topic beginnen over logica en redeneren of posten in het reeds bestaande draadje erover.

Ontopic.
  zaterdag 7 januari 2012 @ 22:01:21 #294
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_106539885
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 21:37 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Dan is de objectiviteit weer in het geding. Lastig niet, argumenteren? Verder mag je altijd elders een topic beginnen over logica en redeneren of posten in het reeds bestaande draadje erover.

Ontopic.
Een paar maanden terug vertelde een oude professor van mij nog dat hij een tijdje terug een paper twee keer onder ogen kreeg, omdat hij reviewer is bij verschillende journals. De paper werd eerst ingestuurd naar de journal met de hoogste impact factor. Het was alleen erg slecht werk, wat nergens op sloeg, dus hij wees het af. Jaar later probeerden ze het dus nog een keer bij een lagere IF journal. Bijna exact dezelfde inzending...
Onikaan ni ov dovah
  † In Memoriam † zaterdag 7 januari 2012 @ 22:03:48 #295
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_106539984
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 22:01 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Een paar maanden terug vertelde een oude professor van mij nog dat hij een tijdje terug een paper twee keer onder ogen kreeg, omdat hij reviewer is bij verschillende journals. De paper werd eerst ingestuurd naar de journal met de hoogste impact factor. Het was alleen erg slecht werk, wat nergens op sloeg, dus hij wees het af. Jaar later probeerden ze het dus nog een keer bij een lagere IF journal. Bijna exact dezelfde inzending...
Dat is doorgaans de praktijk ja. Wederom als je een discussie wil over vakliteratuur en de impact factor dan kan dat best in een ander draadje.

Of je moet het hebben over de vakbladen van bigpharma zoals NAT REV DRUG DISCOV of alles met een mindere impact factor.

[ Bericht 6% gewijzigd door De_Kardinaal op 07-01-2012 22:15:16 ]
  zaterdag 7 januari 2012 @ 23:12:43 #296
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_106543101
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 22:03 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Dat is doorgaans de praktijk ja. Wederom als je een discussie wil over vakliteratuur en de impact factor dan kan dat best in een ander draadje.

Of je moet het hebben over de vakbladen van bigpharma zoals NAT REV DRUG DISCOV of alles met een mindere impact factor.
Dat veel troep in de laag-IF journals terecht komt lijkt me zeker relevant. Waarom doe je daar zo moeilijk over? :?
Onikaan ni ov dovah
  † In Memoriam † zaterdag 7 januari 2012 @ 23:14:45 #297
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_106543192
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 23:12 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Dat veel troep in de laag-IF journals terecht komt lijkt me zeker relevant. Waarom doe je daar zo moeilijk over? :?
Voor de zoveelste keer dan maar: de reclame deugt blijkbaar niet volgens een blad dat volgens jullie niet deugt. Zaak gesloten niet?
  zaterdag 7 januari 2012 @ 23:21:07 #298
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_106543491
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 23:14 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Voor de zoveelste keer dan maar: de reclame deugt blijkbaar niet volgens een blad dat volgens jullie niet deugt. Zaak gesloten niet?
Dat het blad niet deugt vind ik te ver gaan. Ben er gewoon niet zo onder de indruk van, gezien de troep die er in terecht komt.
Onikaan ni ov dovah
  † In Memoriam † zaterdag 7 januari 2012 @ 23:29:50 #299
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_106543894
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 23:21 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Dat het blad niet deugt vind ik te ver gaan. Ben er gewoon niet zo onder de indruk van, gezien de troep die er in terecht komt.
Maar je noemt het net als Re wel een flutblad? Hoe dan ook het is een flutblad dat flut-onderzoek publicieert over flutreclame. Zonder verdere enige onderbouwing met bronnen die jullie mening onderbouwen. Prima hoor, past prima in een alu-hoedje discussie of je nu pro of anti- big pharma bent.
  zondag 8 januari 2012 @ 00:26:45 #300
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_106546230
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 23:29 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Maar je noemt het net als Re wel een flutblad? Hoe dan ook het is een flutblad dat flut-onderzoek publicieert over flutreclame. Zonder verdere enige onderbouwing met bronnen die jullie mening onderbouwen. Prima hoor, past prima in een alu-hoedje discussie of je nu pro of anti- big pharma bent.
Je bent wel veeleisend he? Zie het gewoon als de meningen van twee mensen die ervaring hebben in dat gebied.
Onikaan ni ov dovah
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')