rouwe111 | vrijdag 23 december 2011 @ 18:59 |
Ik heb een vraag. Mijn vader heeft een Renault Laguna. Deze auto heeft ipv een distributieriem een distributieketting. Deze keuze is door Renault gemaakt, omdat een distributieketting onderhoudsvrij zou zijn. Ook bij de dealer werd mijn vader verteld dat deze ketting onderhoudsvrij is en dat er eigenlijk niks mis mee kan gaan. Hij heeft de auto nu een half jaar en de ketting is twee weken geleden geknapt. Na onderzoek is gebleken dat het complete motorblok vervangen moet worden door de schade die de ketting heeft aangericht. Dit kan oplopen in de duizenden euros en zou dus meer gaan kosten dan de auto waard is. De auto valt buiten de fabrieksgarantie, waar Renault zich achter verschuild. De dealer heeft dit nog nooit meegemaakt en wilde het eerst zelfs niet eens geloven. Kan mijn vader stappen ondernemen tegen Renault of de dealer ? | |
kikoooooo | vrijdag 23 december 2011 @ 19:00 |
Uh nee. Alles kan kapot. Dat zo'n ketting minder snel kapot gaat, betekent niet dat hij niet kapot kan. Misschien direct contact opnemen met Renault en hopen op enige coulance? | |
rouwe111 | vrijdag 23 december 2011 @ 19:01 |
Bedankt voor de reactie. Dat gaan we zeker doen ![]() | |
error_404 | vrijdag 23 december 2011 @ 19:03 |
Een ketting is, wat mij altijd is verteld, onderhoudsarm en gaat ongeveer 2 ton mee. Lijkt mij dat er iemand niet de juiste info voor zich had liggen en niet goed onder de motorkap heeft gekeken. Aan de andere kant, ga er maar aanstaan om de garage verantwoordelijk te stellen. Dat gaat hem nooit worden. Je kunt het het beste op de goodwill van Renault aan laten komen. Wellicht dat zij zich verantwoordelijk voelen en een deel van de kosten voor hun rekening willen nemen. | |
Compoantje | vrijdag 23 december 2011 @ 19:08 |
Is het het laatste model Laguna? Het model van 2002? En later? Deze auto's staan bekend om hun problemen met motoren. Sommige bronnen zeggen zelfs dat het gaat om 3000 bekende problemen. Renault weet er zelf ook van, maar dit ontkennen ze natuurlijk. | |
HellRaver | vrijdag 23 december 2011 @ 19:10 |
Een distributieketting is nooit onderhoudsvrij maar onderhoudsarm... dus die gaat langer mee dan een riem maar zal dus bijvoorbeeld na 2 ton vervangen moeten worden. Dit kun je in het onderhoudsboekje terug vinden. Je geeft aan dat de auto een half jaar oud is maar ik neem aan dat hij toen 2e hands is gekocht? Wellicht kan je wat meer achtergrond info geven zoals hoe oud de auto is en hoeveel km er op de teller staat. | |
rouwe111 | vrijdag 23 december 2011 @ 19:11 |
Het gaat om een Laguna Type 3 Diesel Bouwjaar 2008. De Km stand is op dit moment 131000. | |
Doodloper | vrijdag 23 december 2011 @ 19:18 |
Hoeveel km is ermee gereden sinds de aankoop? @ kenners: kun je zien of zo'n ding bijna versleten is? | |
HellRaver | vrijdag 23 december 2011 @ 19:26 |
Zo'n riem slijt, en als je hem een half jaar geleden hebt gekocht neem ik aan dat de dealer er een APK + beurt bij doet. Dan had hij eigenlijk ook even naar de ketting moeten kijken. Die is namelijk ook aan slijtage onderhevig. 200.000 km is meestal het uiterste wat ze er mee rijden maar vaak wordt hij bij 150.000 km al vervangen aangezien ze het risico niet willen lopen dat hij breekt (dan slaat zo'n ding namelijk dwars door je motor, met alle gevolgen van dien) Bij sommige auto's doen ze het al bij 100.000 mocht het een "pittige" auto zijn. Garantie vanuit Renault op slijtage onderdelen is bijna niet te doen MAAR de dealer had het in mijn ogen moeten zien. Al zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen waarbij de ketting zonder reden knapt. Dat de dealer zegt dat hij nooit vervangen hoeft te worden, en voor het eerst een geknapte ketting zitn zegt mij overigens genoeg... | |
jitzzzze | vrijdag 23 december 2011 @ 19:32 |
Ben benieuwd, maar ik vrees dat je pech hebt. | |
IBAZ | vrijdag 23 december 2011 @ 19:40 |
Gelul, vroeger had je alleen maar kettingen en die moesten ook gewoon vervangen worden. | |
rouwe111 | vrijdag 23 december 2011 @ 19:41 |
Toen de auto gekocht werd stond er 114000 op de teller. We hebben er dus zelf zo'n 16000 km mee gereden. | |
Sjeen | vrijdag 23 december 2011 @ 19:42 |
Op internet ervaringen zoeken, Renault Nederland bellen en het verhaal uit de doeken doen. Daar heb je meer kans op coulance regeling dan bij de dealer (die de verkeerde informatie heeft gegeven). Succes ermee! | |
draaijer | vrijdag 23 december 2011 @ 19:51 |
Wat ik zou doen is kijken of de auto alle originele beurten bij de Renault dealer heeft genoten. Je mag er namelijk vanuit gaan dat de auto die in onderhoud is bij de merkdealer probleemloos van beurt naar beurt moet kunnen rijden binnen de aangegeven kilometerheffing tussen de beurten. | |
draaijer | vrijdag 23 december 2011 @ 19:53 |
Zo heb ik een keer alle kosten vergoed gekregen toen mijn distributieriem knapte. Altijd bij de VW dealer geweest en altijd tijdig de beurten genoten en slechts 115k km gereden | |
lyolyrc | vrijdag 23 december 2011 @ 20:01 |
Bij mijn weten moet een distributieketting een autoleven meegaan, waarmee autofabrikanten 200.000 mijl ofwel 320.000 km bedoelen. Met 140.000 km zit je nog niet eens daarbij in de buurt. Onderzoek van de onderhoudshistorie, zoals draaijer suggereert, is inderdaad het eerst wat je moet doen. | |
HellRaver | vrijdag 23 december 2011 @ 20:46 |
Dat is echt grote onzin! Het is een slijtage onderdeel en dus ook afhankelijk van diverse invloeden van buitenaf zoals bijvoorbeeld de bestuurder, klimaat e.d. Er bestaat geen personenwagen in Nederland met een ketting die 320.000 km mee zou gaan. | |
2cv | vrijdag 23 december 2011 @ 20:58 |
Goh, laatst toch gehoord van en Mercedes waarbij na 800.000km de ketting er eens af geplukt werd. Die ketting werd toen gemeten (om te kijken hoeveel die opgerekt is) en dat was slechts 10% van de maximaal toegestane rek. Die ketting ging dus fijn weer terug op het blok. | |
suri | vrijdag 23 december 2011 @ 21:21 |
Als het goed is dan heb je ook garantie op je reparatie | |
Doodloper | vrijdag 23 december 2011 @ 21:36 |
Hm, dan is het dus de vraag of je aan die riem kon zien of hij bijna zou knappen of niet... Het zou zomaar dwaling kunnen zijn (garage had moeten weten dat die riem bijna stuk was, daar zijn ze deskundig genoeg voor - en jij had die auto niet gekocht/riem laten vervangen als je wist dat die riem bijna stuk was), maar ik ben heel benieuwd of je je gelijk zou kunnen krijgen. Ik lees nu dat het vervangen van een distributieriem in een Renault Laguna iets van 900 euro kost, het kan dus best zijn dat die garagehouder wist dat die riem aan z'n end was. Heb je een rechtsbijstandverzekering, TS? Wat heb je voor de auto betaald? | |
2cv | vrijdag 23 december 2011 @ 21:50 |
Riem ? Ketting ! En aan en riem kan je niet zien of die al 'op' is (tenzij hij geknapt is uiteraard). | |
sijs | zaterdag 24 december 2011 @ 00:01 |
Als de auto altijd zijn normale onderhoud heeft gehad, en als volgens het instructieboekje de ketting "onderhoudsvrij" is mag dit niet voorkomen. en kan je een beroep doen op de importeur, dit is namelijk iets wat niet te voorzien en te voorkomen is, dus een productfailure en daar dient een fabrikant soepel mee om te gaan zou wel even contact op nemen met bijvoorbeeld de ANWB (ben je daar lid van) en ook eens op sites als tros radar of vara kassa kijken en vragen stellen..hoe meer "lotgenoten"je kunt ginden, hoe sterker je staat enn hoe meer kabaal je maakt, hoe sneller een fabrikant /cq importeur/garage genegen is om het goed op te lossen [ Bericht 0% gewijzigd door sijs op 24-12-2011 03:32:08 ] | |
Chuck-N0rr1s | zaterdag 24 december 2011 @ 00:02 |
betreft het een 2.0 DCI of een 1.9 DCI ? de 2.0 DCI is idd een ketting, een enkele keer wil de ketting oprekken waardoor de spanner dit niet meer kan behappen de en de boel kapot draait. maar dit hoor je al tijden van te voren door een ratelend geluid net na het starten. de 1.9 DCi wil idd nog wel eens knappen, maar gebeurt meer door achterstallig onderhoud | |
klusfoobje | maandag 26 december 2011 @ 04:37 |
ik zou niet zo hard schreeuwen als ik jou was.... Ik weet voldoende franse wagens aan te wijzen die meer dan 3ton gelopen hebben en nog steeds draaien als een zonnetje. En dat betreft dat v6 motoren. Waar je met dergelijke motoren, met ketting dus, erg op moet letten zijn de kettingspanners. Dat is een soort armpje met aan de ene kant een sterke veer en aan de andere kant een stuk kunststof. Deze spanners slijten wel. Dat kun je overigens ook horen en je kunt het ook een beetje zien. Iig bij de v6 motoren die ik bedoel, door de olie dop eraf te halen en naar de spanner te kijken. Wat ook zeer van belang is is het regelmatige olieverven en de kwaliteit en juistheid van de olie. overigens is de ketting echt geknapt of is de ketting eraf gelopen ? dat laatste kan zeer goed namelijk bij een versleten spanner. Voor het resultaat maakt het geen verschil, blok is dan echt wel gaar. De toleranties bij een diesel zijn minimaal. Als de ketting geknapt is en de spanner is echter nog in orde zou dit echt nog niet mogen bij deze kmstand. Is de spanner echter de oorzaak dan zou achterstallig onderhoud best eens de boosdoener kunnen zijn. kettingen worden overigens wel degelijk geacht zeer lang mee te gaan. het vervangen van een ketting is namelijk echt serieus meer werk dan het vervangen van de, tegenwoordig normale, distributieriem. De laatste zit buiten het blok, de eerste in het blok. | |
dop | maandag 26 december 2011 @ 07:16 |
om het te zien zul je hem moeten meten (veel monteurs weten of kunnen dat niet omdat ze gewoon weg geen ervaring hebben met een versleten ditributie ketting) , maar over het algemeen kun je er niet goed bij omdat hij in het motorblok zit. als hij versleten is maakt hij in zijn vrij bij een laag toerental wel wat herrie , verder zal de motor niet regelmatig stationair lopen reden dat een kortere levensduur kan hebben is vaak dat er met een te laag olie peil een poosje is door gereden, daar door kan de ketting oprekken , een ketting heeft een spanveer die de rek gedurende levensduur opvangt , maar op een gegeven moment is de ketting zover opgerekt dat hij niet strak meer staat , dat is ook het punt dat hij kan breken. ik las iemand kosten noemen van ¤900 , dat klopt meestal , mits heel vaak het motorblok uit de auto moet om het ketting deksel vrij te kunnen maken en bij de ketting te kunnen. daar door zit er veel arbeidsuren in, kun je er zonder het blok te lichten bij dan zullen de kosten voor vervanging ongeveer de helft van die ¤900 zijn. [ Bericht 6% gewijzigd door dop op 26-12-2011 07:45:40 ] | |
dop | maandag 26 december 2011 @ 07:40 |
hier volg ik je even niet , bij te laag olie nivo of slechte olie kan de ketting sneller oprekken , en de spanner gewoon heel blijven. het is dus zeker niet gezegt dat een spanner die niet versleten is betekend dat er wel voldoende onderhoud is geweest. verder klopt je verhaal helemaal ![]() | |
mrPanerai | maandag 26 december 2011 @ 09:24 |
Als je vader de auto bij een dealer heeft gekocht zegt Europa dat er een jaar garantie op moet zitten. | |
kikoooooo | maandag 26 december 2011 @ 10:09 |
LOL. Bron aub. | |
jitzzzze | maandag 26 december 2011 @ 12:49 |
![]() | |
HellRaver | maandag 26 december 2011 @ 13:13 |
En ik heb gehoord dat de Paashaas echt bestaat... ![]() | |
HellRaver | maandag 26 december 2011 @ 13:21 |
Ik zeg toch dat het een slijtage onderdeel is en dus afhankelijk is van diverse externe factoren. Je kunt dus niet zeggen dat een ketting een x aantal km moet halen, je zult tijdens onderhoud moeten luisteren en vervolgens je klant een keuze moeten voorleggen of hij het risico wil nemen of toch het blok wil openen. Als het blok al open is dan wordt meestal de ketting ook vervangen aangezien de arbeid de grootste kostenpost is. Maar goed jij zult het ongetwijfeld, als monteur zijnde, beter weten... | |
mrPanerai | maandag 26 december 2011 @ 13:35 |
Ik was verkeerd, 't is de wet in België http://www.carguide.be/da(...).php?id=118_0_34_0_C Ik dacht dat ze door europa was opgelegd. Daar sta je dan met je ![]() | |
jitzzzze | maandag 26 december 2011 @ 13:36 |
Beter een ![]() | |
Light | maandag 26 december 2011 @ 13:57 |
Ik zie daar niets staan over een garantie van 1 jaar. | |
BlueMage | maandag 26 december 2011 @ 15:33 |
Zo zou 't moeten zijn, idd, toch leert ervaring met een Hyundai dealer anders, die weigerden gewoon banden van m'n ouders auto te vervangen ook al was heel duidelijk dat ze helemaal op waren. ![]() ![]() | |
klusfoobje | dinsdag 27 december 2011 @ 04:47 |
@dop,het komt er kortweg op neer dat als die spanner nog in orde is qua kunstof en qua armstand dat het echt een garantie zaak zou moeten zijn bij een dergerlijk km stand. @Hellraver, vooraf even, ik ben helemaal geen monteur, maar rijd zelf ook met een kettingmonster ( v6) en weet waar ik iig op moet letten bij dat ding.( soms even je kop onder de kap houden is handig) Ik verwacht van een goede monteur dat hij/zij zeer duidelijk een advies geeft aan een eigenaar maar bovenal deze attent maakt op zaken waar een gewone bestuurder echt niet aan denkt. Van een moderne motor mag je verwachten dat deze km standen van ver boven de 2 ton kunnen halen. Een ketting die goed in de (schone)olie loopt slijt niet veel hoor. Dat is juist het hele punt van een dergelijk onderdeel. Olie is dus sowieso een essentieel iets waar je niet op moet bezuinigen. Hoe de constructie van de betreffende motor is weet ik niet maar een blok openmaken op een dusdanige manier dat de ketting eruit kan is geen doorsnee onderhoudsreparatie. Met het huidige garage tarief is dat eigenlijk een einde oefening verhaal voor een auto. | |
error_404 | dinsdag 27 december 2011 @ 09:12 |
Dit topic staat in WGR, niet in PTA ![]() Ik ben wel erg benieuwd hoe het er inmiddels voor staat TS. De opmerking van draaijer vind ik trouwens een erg goed, is daar iets over bekend? |