Top 5:
* (5) The Elder Scrolls: Skyrim (PC)
- Het blijven toch die werelden van TES die je wilt verkennen en die je blijven opslokken. Maar het is achteraf toch een teleurstelling. De toevoeging van de perks bij je skills was leuk en de soundtrack van Jeremy Soule was prachtig als altijd, maar waar het in zo'n game vooral om draait zijn de quests. En die waren verre van memorabel imo. Behalve de Dark Brotherhood en de thievesguild maakte het voor de rest, incl. de main quest, weinig indruk. Daarbij waren er een 50-tal followers die je konden vergezellen, maar die hadden totaal geen diepgang, wat prima had gekund. Dus hoewel ik me er prima mee vermaakt heb, vind ik dit een game van gemiste kansen.
* (4) Deus Ex: Human Revolution (PC)
- Hoe maak je een vervolg op één van de meest legendarische games ooit?
Zo memorabel als deel 1 is DE:HR niet, maar Eidos Montreal verdient wel hulde voor deze poging. Een verhaal dat geloofwaardig verteld wordt, uitgebreide gameplay, met speelstijl naar keuze, goeie sfeer mede door het uiterlijk van de game + de soundtrack. Het was alleen jammer dat je tegen het einde van de game alle handige augs in je bezit had, zodat je gekozen speelstijl er weinig meer toe deed. En het gebrek aan persoonlijkheid van je tegenstanders was ook zonde. Maar al met al was het zeker geen miskoop.
* (3) Portal 2 (PC)
- De manier hoe ze van Portal een volwaardige game hebben kunnen maken, die blijft boeien, is prijzenswaardig. Prachtige vertolkingen van met name Stephen Merchant, die als Wheatly ronduit brilliant was. Het was niet zo zeer een moeilijke game, maar het bleef uitdagend. Gewoon logisch blijven nadenken bij de meeste puzzels.
* (2) Uncharted 3: Drake's Deception (PS3)
- Een evenaring van deel 2, maar dan op bepaalde momenten wat meer karaktervorming, wat dit deel ten goede komt. Prachtige en gevarieerde lokaties, ondanks wat AI-problemen erg soepele gameplay, plus een aantal leuke plottwists in het verhaal. Maar de Uncharted serie blijft toch de voorloper op het gebied van Voice-acting (+ mo-cap) en hoe alle cutscenes vlekkeloos overgaan in de gameplay. Naughty Dog bewijst met deze game maar weer dat ze een van de vooruitstrevendste developers zijn qua aanpak.
* (1) The Witcher 2: Assassin's Of Kings (PC)
- Pure (hardcore) pc-game, en mooiste game dusver. Fantastische presentatie, het episch opgezette verhaal wordt op een prachtige manier verteld, sfeervolle soundtrack, goede uitgebreide gameplay, als je er eenmaal aan gewend was. Het laatste hoofdstuk was wat kort, maar dat komt volgens mij ook doordat ik gewoon méér wilde. Dus dat zegt voor mij alles over deze game. Deel 3 kan niet snel genoeg komen. Terechte nummer 1!