abonnement Unibet Coolblue
pi_105938556
Hoi SES,

Momenteel zit ik in de 3e klas van het gymnasium. Latijn gaat mij erg goed af en bovendien vind ik het erg leuk. Daarom had mijn docent mij een tijdje terug een stuk origineel Latijn van Livius (Ab urbe condita 1.58) gegeven, dat ik vertaald heb. Nu vraag ik mij af; wat is er aan grammaticaal niet al te moeilijke, maar wel leuke, oorspronkelijke, Latijnse teksten? Livius vond ik best moeilijk, maar wel te doen. Ik prefereer proza boven poëzie, en qua genres lijken filosofie en historie mij leuker dan epiek en retorica. Wat is er aan teksten voor mij? En waar kan ik die teksten verkrijgen/zien? In de boekhandel verkopen ze geen Latijnse boeken...

Alvast bedankt!
pi_105938940
ejaculato et retracto !
pi_105939028
Ik heb hier nog wel een aantal teksten van Cicero liggen, laat maar weten als je interesse hebt.
  donderdag 22 december 2011 @ 22:51:15 #4
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_105940725
Lorem ipsum dolor sit amet...
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_105941625
Cicero is dus niet al te moeilijk neem ik aan? En wat is verder qua grammatica niet zo moeilijk? Caesar, Ovidius, Catullus, Seneca?
pi_105942653
Momenteel bezig met Catullus, geen proza maar poëzie. Docent heeft ons verteld dat dit beneden het examenniveau is.

Ook kun je Martialis proberen, zijn vooral wat kortere gedichten maar ik had er niet veel moeite mee. (niet zo moeilijk dus :))
pi_105947464
Veni Vidi Vagina.

Hilarisch, 1995, alles.
  vrijdag 23 december 2011 @ 02:01:53 #9
323372 DikBoek
Ook lekker met kaas.
pi_105949461
Klassiek beginnen de meeste scholieren met als eerste 'echte auteur' met Caesar, in het bijzonder De Bello Gallico (over de gallische oorlogen) omdat dit verslagen van de gallische oorlogen zijn die caesar schreef voor het algemene volk van rome zijn ze niet heel moeilijk, komen maar iets van 2000 verschillende woorden in voor geloof ik. Verder zijn sommige stukken van Ovidius niet al te moeilijk, maar dat is wel voornamelijk poezie. Dus ik zou zeggen: begin eens met Caesar.
Overigens vind ik je mentaliteit enorm te prijzen! Laudatio!
Maar laten we wel wezen, dat was natuurlijk al lang duidelijk.
  vrijdag 23 december 2011 @ 02:03:30 #10
323372 DikBoek
Ook lekker met kaas.
pi_105949496
Overigens, Cicero wisselt erg. Zijn redevoeringen zijn vaak goed te volgen, zijn meer filosofische werk (dat hij schreef tijdens zijn otium cum dignitate), dat is best pittig.
Seneca is geloof ik vrij goed te doen.
Maar laten we wel wezen, dat was natuurlijk al lang duidelijk.
pi_105949514
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 02:03 schreef DikBoek het volgende:
Overigens, Cicero wisselt erg. Zijn redevoeringen zijn vaak goed te volgen, zijn meer filosofische werk (dat hij schreef tijdens zijn otium cum dignitate), dat is best pittig.
Seneca is geloof ik vrij goed te doen.
Pro Caelio is een prima stuk dunkt me.
pi_105957558
Ik heb Pro Caelio van Cicero voor mijn eindexamen gedaan, qua grammatica valt het erg mee. Sowieso is het niet echt lastig te begrijpen. Ik vond het alleen niet de meest interessante van de Latijnse teksten.

Seneca is erg interessant, wel grammaticaal iets lastiger.

Ovidius is ook leuk, dat heb ik in de 4de klas gedaan dus grammaticaal zal het ook niet al te moeilijk zijn.
pi_105963405
Bedankt voor de website superdrufus, ik kende 'm nog niet!

Bedankt iedereen voor alle suggesties, ik denk dat ik me eens op Caesar ga storten!
  vrijdag 23 december 2011 @ 17:20:09 #14
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_105968968
Wat een instelling, ik wou dat mijn studenten zo waren :)
Inderdaad is Caesar wel het makkelijkste denk ik. Cicero's speeches zijn leuk en redelijk makkelijk, zijn brieven zijn ook leuk, maar je moet veel van de context weten om te begrijpen waar het over gaat. Sallustius is ook leuk (Catilina of Jugurtha). Als je van landbouw houdt kan je ook Varro's of Columella's De agricultura proberen, of Plinius de Oudere. Plinius de Jongere heeft ook veel brieven geschreven die redelijk makkelijk zijn.
Qua poezie is Ovidius redelijk makkelijk, bijvoorbeeld de Ars amatoria of de Amores. Catullus en Martialis zijn ook leuk en redelijk te doen.
Je kan ook de Latijnse Bijbeltekst proberen, dat is prima te doen en een historisch interessante tekst (bijv. de Evangelien en de Handelingen).
Hier staan nog een heleboel Latijnse teksten (met vertaling als je er niet uit komt): http://penelope.uchicago.edu/Thayer/E/Roman/home.html
Succes, en laat even weten hoe het gaat! :)
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  vrijdag 23 december 2011 @ 17:35:26 #15
189229 Eva4Evah
Niet teveel zuipen
pi_105969509
En je hebt natuurlijk altijd nog Jippus et Jannica! :P
  vrijdag 23 december 2011 @ 17:37:24 #16
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_105969564
Of Harrius Potter, al is dat niet eens echt simpel Latijn!
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_105973940
Zijn er nog belangrijke/speciale/leuke stukken in DBG? Anders ga ik gewoon het examencurriculum van 2001 af; om alles te gaan vertalen vind ik ook weer zo overdreven...

Nu heb ik btw 1.1 en 1.2 vertaald, niet al te moeilijk en te doen. Het wordt wel moeilijker omdat ik geen aantekeningen heb...
  † In Memoriam † vrijdag 23 december 2011 @ 19:39:03 #18
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_105973996
Vertaal een pauselijke bul uit de middeleeuwen :P
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  zaterdag 24 december 2011 @ 00:44:25 #19
323372 DikBoek
Ook lekker met kaas.
pi_105989223
Wij hebben ooit het stuk over de invasie van Engeland vertaald. Dat was wel leuk. Maar waar dat precies staat weet ik helaas niet.
Maar laten we wel wezen, dat was natuurlijk al lang duidelijk.
pi_105990577
Wat ook leuk is om te lezen is 'Historia Francorum qui ceperunt Jerusalem' een verslag over de eerste kruistocht, hiervan heb ik zelf stukken vertaald in de 4e klas als ik het me goed herinner. Ze zijn niet heel erg makkelijk omdat het uit de middeleeuwen komt dus een aantal dingen ziet er net anders uit maar het is op zich wel goed te volgen.
Beneath the gold, bitter steel
pi_106081711
Probeer Vergilius :) Die is, naar mijn kennis, makkelijker dan Livius. Livius is mijn examenonderwerp van dit jaar en die is niet de makkelijkste^^. Ik weet dat het examen van vorig jaar, onderwerp Vergilius, makkelijk(er) was. :)

Edit: Ik weet toevallig ook dat de bibliotheek Jip en Janneke in het Latijn heeft x). Catullus en Ovidius hebben wij in de 4de/5de gedaan, misschien dat je hun wat interessanter vindt? Catullus is wel een zeikerd moet ik zeggen, dus als je niet houdt van die liefdesverhalen die het ene moment liefdevol zijn en het andere moment vol haat is dat saai om te lezen. Ovidius Metamorphoses zit wat meer fantasie in. :)
The search for perfection begins with detecting imperfection
pi_106312831
Even een update:

Nadat ik eerst wat overmoedig aan Caesar was begonnen, heb ik gemerkt dat ik toch best wel wat grammatica miste (Futurum, Coniunctivus, Passivum, Abl. Abs., gerundivum, PPP, etc.), dus heb ik in zes dagen het lesboek Disco 2 uitgewerkt (zo'n 2 hoofdstukken per dag) :P

Ik ben toen wat Caesar gaan lezen, wat op zich best te doen is, maar ik merk dat sommige dingen toch wel erg krom worden in mijn vertaling omdat ik geen aantekeningen heb. Ik heb, om te kijken of het niet aan mijn vertaalvaardigheid lag, twee proefvertalingen van het eindexamen Caesar 2001 (tijdvak 1 nieuw en tijdvak 2 nieuw) gemaakt. Het resultaat daarvan is een 9,8 en een 10,0. Ook het stuk Livius dat ik had gekregen vond ik, met aantekeningen, goed te doen.

Het probleem is echter vooral dat Caesar me, na een stuk of tien van die blokjes gelezen te hebben, erg verveelt. Qua onderwerpen lijken Ovidius, Livius, Seneca en Vergilius mij de leukste schrijvers. Van Ovidius heb ik gehoord dat het makkelijk is, van Livius en Seneca gemiddeld en van Vergilius moeilijk. Ik ga me dus eerst eens storten op Ovidius, misschien samen met wat Catullus en Martialis :)

En op school ga ik weer wat tekstjes van mijn docent vragen :)

Zijn er nog bepaalde metamorfosen aan te raden? :P
pi_106316797
Livius vond ik zelf erg leuk. Was ook mijn eindexamenschrijver (2006).
Heb ooit ook een stuk Cicero gehad dacht ik in de 5e ofzo, dat was echt dodelijk saai. Die zou ik niet pakken, beetje van die verhaaltjes over rechtzaken en dat soort dingen.
  zaterdag 7 januari 2012 @ 13:30:38 #24
323372 DikBoek
Ook lekker met kaas.
pi_106522263
Goed bezig MP, en dank voor de update. Leuk om te horen. Ik geloof dat Ovidius veel verschilt qua niveau, maar de Metamorphosen idd goed te doen zijn. Zoek eens die van Apollo en Leto op, die vond ik wel leuk. Met als metrisch hoogtepunt:
quam sint sub aqua, sub aqua maledicere temptant.
Maar laten we wel wezen, dat was natuurlijk al lang duidelijk.
  zaterdag 7 januari 2012 @ 14:17:39 #25
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_106523659
Mooi om een beetje enthousiasme te zien. De meeste mensen van jouw leeftijd (derde klas) moet je de -o/-s/-t/-mus/-tis/-nt rijtjes er nog met flink wat geweld inmeppen. Dit terwijl Latijn pas echt leuk wordt als je er met wat passie ingaat en de teksten in gaat duiken. Ik kwam er zelf pas heel erg laat (eigenlijk te laat) achter dat latijn ook erg leuk kan zijn.

Als je tienen haalt voor het vwo eindexamen dan ben je dit niveau al voorbij ( :') ) omdat het gericht is op de derde klas (en lager). Maar het is wel een boekje/methode waar ik graag even 'reclame' voor wil maken aangezien het een methode is waar ik meer tevreden over ben dan veel van die nieuwe meuk die tegenwoordig gebruikt wordt. Namelijk: Tirocinium latinum. Een methode van de oude stempel, zonder plaatjes en dergelijke. Maar wel heel uitdagend, overzichtelijk en lekker compact. Ideaal om de grammatica erin te krijgen. Daarnaast is er nog aandacht voor het schrijven en spreken van Latijn. Iets dat in de nieuwe methodes over het algemeen niet meer aanbod komt (omdat er ook niet meer op getoetst wordt) maar voor het begrip van het Latijn wel zeer waardevol is. En ook lekker praktisch.

Maar goed: Livius en Ovidius worden gelezen in de bovenbouw van de middelbare school omdat ze erg leuk en erg toegankelijk zijn. Het grootste deel van de metamorphoseon en ars amatoria zijn leuk om te lezen. Wat ik wel zou doen is hiervoor geen internettekst gebruiken omdat deze, zoals je ook al merkte bij Ceasar, niet is genoteerd. Wat vrij vervelend kan zijn. Je docent heeft ongetwijfeld teksten en methodes liggen die in de vijfde en zesde klas gebruikt worden. Vraag of je daar al mee aan de slag mag. Daar zitten sowieso de leukste Metamorfoses (Apollo, Narcis etc) bij.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')