Klopt geen hout van. Zoals eerder gezegd horen de technische varianten veel hoger te staan. Daarnaast plaats je L&R ook veel te laag. Ik kan het weten, want die opleiding doe ik namelijk zelf. En sterrenkunde... doe me een lol zegquote:Op woensdag 21 december 2011 11:37 schreef twaalf het volgende:
1. Natuurkunde
2. Wiskunde
3. Sterrenkunde
4. Technische natuurkunde
5. Technische wiskunde
6. Elektrotechniek
7. Lucht- en ruimtevaarttechniek
8. Econometrie
9. Werktuigbouwkunde
10. Scheikunde / Molecular Technology
Jij doet die studie dus die is het moeilijkstquote:Op donderdag 29 december 2011 14:34 schreef zoem het volgende:
[..]
Klopt geen hout van. Zoals eerder gezegd horen de technische varianten veel hoger te staan. Daarnaast plaats je L&R ook veel te laag. Ik kan het weten, want die opleiding doe ik namelijk zelf. En sterrenkunde... doe me een lol zeg
Wiskunde en natuurkunde of natuurkunde en sterrenkunde.quote:(hij, autist dat hij is, studeert beide).
Een bachelor wis- en natuurkunde in Utrecht is maar 220 studiepunten.quote:Op donderdag 29 december 2011 17:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wiskunde en natuurkunde of natuurkunde en sterrenkunde.
Het tweede ligt meer voor de hand aangezien sterrenkunde (astrofysica) een specialisatie is binnen de natuurkunde (fysica).
Een brede studie is niet per definitie zwaarder dan een diepe studie... Verder roept je verhaal een beetje het 'Wij van WC-eend'-gevoel op.quote:Op donderdag 29 december 2011 17:14 schreef zoem het volgende:
Vergeet niet dat L&R een combinatie is van zowel technische natuurkunde als wiskunde. En het gaat soms best ver. Wij worden geacht om zo'n beetje elke wiskunde te snappen, zolang het een zinnige toepassing kent op het gebied van L&R. Zelfde geldt voor natuurkunde. Daarnaast is aerodynamica een heel erg lastig fenomeen en wordt binnen onze faculteit gezien als één van de zwaarste mastervariant.
Let wel op dat je kennisgebrek in een bepaald vakgebied niet moet verwarren met de moeilijkheidsgraad van de opleiding. Dat zie ik hier namelijk een aantal keer voorbij komen als argument, maar die vergelijking gaat scheef. In de bachelor kom je amper in aanraking met zulke diepgaande problemen. Die komen pas in je master of soms pas in je Ph.D. aan het licht.
Veel mensen dénken dat een opleiding moeilijk is, omdat ze daar een bepaald beeld van hebben. Dat beeld wordt onbewust beïnvloed door persoonlijke voorkeur, door meningen van anderen, of doordat je zelf altijd al moeite hebt gehad met een vakgebied en er daardoor ontzag voor hebt. En hier gaat het fout. Je weet pas hoe zwaar een (technische) studie is op het moment dat je zelf iets in die richting gedaan hebt.
De bachelor? Toch wel discipline en motivatiequote:Op donderdag 29 december 2011 16:52 schreef DanielBackward het volgende:
Wat zijn de grootste probleem punten bij rechten? Wat maakt het moeilijk? (behalve motivatie en discipline natuurlijk)
Wat hij zegt:quote:Op donderdag 29 december 2011 17:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wiskunde en natuurkunde of natuurkunde en sterrenkunde.
Het tweede ligt meer voor de hand aangezien sterrenkunde (astrofysica) een specialisatie is binnen de natuurkunde (fysica).
Ik zat al op deze reactie te wachtenquote:Op donderdag 29 december 2011 17:41 schreef Physics het volgende:
[..]
Jij doet die studie dus die is het moeilijkst
Dat is ook zo, maar ik probeerde juist duidelijk te maken dat L&R zowel breed als diepgaand is. En die combinatie maakt het nou juist zo moeilijk.quote:Op donderdag 29 december 2011 17:50 schreef wimjongil het volgende:
[..]
Een brede studie is niet per definitie zwaarder dan een diepe studie...
Ik kan me voorstellen dat de eerste alinea dat gevoel oproept, maar de tweede en derde alinea staan er compleet los van. Citeer me dan wel goedquote:Verder roept je verhaal een beetje het 'Wij van WC-eend'-gevoel op.
Zeer bedankt voor je reactie! Kan niet wachten om te beginnen (:quote:Op donderdag 29 december 2011 17:52 schreef Ryon het volgende:
[..]
De bachelor? Toch wel discipline en motivatie
Het omslachtige, precieze en stoffige taalgebruik kan ook een belemmering zijn. Wat mensen daarnaast moeilijk vinden is de koppeling van theorie en wetgeving binnen de praktijk. Daarnaast moet je steeds verschillende deelgebieden in je vingers krijgen voordat je echt aan de slag kan met moeilijkere zaken en situaties. De casussen zijn dan ook niet erg lastig in de bachelor waardoor sommige tentamens makkelijk zijn als je aanleg hebt, je bent alleen steeds bezig met het aanleren van een 'trucje'. Wat tijd kost en vermoeiend kan zijn.
Mwoah, helemaal losstaan doen je alinea's niet. Hoezo geef ik mijn mening een kleurtje? Ik zou liever stellen dat jíj je mening een kleurtje geeft, door aan te geven L&R te doen en L&R als de moeilijkste studie te betitelen.quote:Op donderdag 29 december 2011 18:06 schreef zoem het volgende:
[..]
Dat is ook zo, maar ik probeerde juist duidelijk te maken dat L&R zowel breed als diepgaand is. En die combinatie maakt het nou juist zo moeilijk.
[..]
Ik kan me voorstellen dat de eerste alinea dat gevoel oproept, maar de tweede en derde alinea staan er compleet los van. Citeer me dan wel goedOnbewust geef je je mening toch snel een kleurtje...
Maar zo is het wel bedoeld en zo is het vaak ook. Het lijkt me sterk dat je als bachelorstudentje moet werken aan baanbrekende oplossingen in de natuurkunde, wiskunde of wat dan ook. Dat komt pas veel later (master, PhD). Dat heeft helemaal niets met L&R te maken, maar met de opbouw van een (technische) opleiding.quote:Op donderdag 29 december 2011 20:20 schreef wimjongil het volgende:
Mwoah, helemaal losstaan doen je alinea's niet.
Sorry, het kleuren ging ik over mezelf en in het algemeen, dat je dat onbewust toch snel doet. Het staat er alleen een beetje onhandig. Ik zal het zo aanpassen.quote:Hoezo geef ik mijn mening een kleurtje? Ik zou liever stellen dat jíj je mening een kleurtje geeft, door aan te geven L&R te doen en L&R als de moeilijkste studie te betitelen.
Er wordt al steen en been geklaagd over het feit dat het curriculum overvol is. Zowel door studenten als docenten(!). Er wordt zoveel mogelijk stof in een ECTS geperst. De ene ECTS is de anderen niet. Maar ik snap wel wat je bedoelt hoor en daar geef ik je wel gelijk in.quote:Overigens lijkt het me sterk dat L&R even diep gaat als wiskunde en natuurkunde. Mocht dit zo zijn, dan zijn die laatste twee praktisch overbodig, aangezien L&R dan objectief 'beter' zou zijn. Dat het diep gaat, soit. Daar is het WO voor. Maar je kunt niet in het zelfde aantal ECTS even diep ingaan op de stof van verschillende studies, waar die andere dan veel meer tijd voor zouden hebben.
Elektrotechniek heb ik van mogen proeven met een minor, maar toen kreeg ik geen elektrodynamica. De -dynamica vakken zijn meestal de moeilijkstenquote:Op donderdag 29 december 2011 17:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Exact hetzelfde verhaal kan je houden voor elektrotechniek, maar dan moet je aerodynamica vervangen door elektrodynamica. Overigens hebben beide opleidingen ook vakken waar niet zoveel wiskunde en natuurkunde bij komt kijken.
De daling van het niveau, zou dat niet samen kunnen hangen met het feit dat scholen steeds meer studenten aan willen trekken? Want dat gevoel krijg ik wel de laatste jaren. Het aantal eerstejaars neemt nog steeds elk jaar toe. Hiermee trekt je ook de mindere/minder geinteresseerde studenten aan en zodoende worden de examens milder om het slagingspercentage op peil te houden. Of zou er iets anders spelen?quote:Het niveau van L&R is trouwens de laatste 10 jaar gedaald maar dat geldt dus ook voor die andere studierichtingen. Ik heb het van meerdere L&R-studenten (begonnen in mid 2000) gehoord dat hun examens zwaarder waren en dat de examens van de generatie voor hen zwaarder waren dan die van hen. Dat schijnt wat te maken te hebben met het feit dat de meesten minstens 6 jaar doen over deze studierichting en eerder 7 jaar dan 6 jaar (nog een overeenkomst).
Het zou natuurlijk logischer zijn wanneer de overheid toestaat om de nominale studieduur met 1 jaar te verlengen maar ja, de Nederlandse overheid en investeren in onderwijs en onderzoek gaat nu eenmaal niet samen zoals we weten.![]()
quote:Op woensdag 21 december 2011 22:17 schreef Warren het volgende:
[..]
Ik denk weinig haalbaar. Wiskunde is echt voor de aller slimsten, althans de "theoretische" variant. Wiskunde op de universiteit is echt veel zwaarder wiskunde B.
Dit vind ik wat negatief bekeken. Ik studeer theoretische wiskunde en volgens mij zijn er genoeg mensen in mijn studie die ook ongeveer een 7 stonden voor hun examen. Ik denk niet dat de wiskunde op de universiteit veel zwaarder is maar vooral anders, als je dat ligt en je er hard voor wilt blijven werken zijn er heus wel kansen. Je hoeft absoluut geen genie te zijn om wiskunde te studeren, misschien wel om met hele hoge cijfers wiskunde te studeren maar dat is een ander verhaal. Ik wil niet zeggen dat het makkelijk voor je wordt, maar ik zou het niet bij voorbaat al opgeven, vraag anders eens aan je docent hoe die er over denkt, die heeft vaak wel een beeld van je kunnen en van de studie.quote:Op woensdag 21 december 2011 21:39 schreef kwaliteit. het volgende:
Weet niet helemaal of het in dit topic thuis hoort, maar aangezien het over de "zwaarte" van studies gaat, en ik dit topic interessante vind post ik 'm toch maar.
Ik heb interesse in de studie Wiskunde (dus niet de technische variant.) Maar het probleem is dat ik hard moet werken voor een 7/7.5 voor wiskunde b (vwo.) Wat zou je hier uit kunnen concluderen/zeggen over de haalbaarheid voor mij mocht ik met de studie Wiskunde beginnen?
Bij 4 en 5 heb je meer projecten, bij 1 en 2 meer theorie en bredere theorie (bij W bijv. ook meetkunde en bij TW niet, bij N meer M-theorie dan bij TN) voor zo ver ik het begrijp.quote:De nummers 1 en 2 kun je overigens wel samenvoegen met 4 en 5, want dat valt onder hetzelfde.
Ik heb al van meer mensen gehoord over verschillende minoren dat minoren in het algemeen heel wat lichter zijn door de beperkte omvang, en dit aan meerdere universiteiten (UTwente en TU/e).quote:Elektrotechniek heb ik van mogen proeven met een minor, maar toen kreeg ik geen elektrodynamica. De -dynamica vakken zijn meestal de moeilijksten![]()
Ik denk dat jij het juist ziet, op mijn faculteit wordt het zelfs gezegd door docenten en ouderejaarsstudenten dat het een en ander is aangepast omdat ze bang zijn anders te weinig studenten aan te trekken om financieel gezond te blijven, ook die ZIjlstarboete speelt een rol. Het gaat om milde aanpassingen maar al die milde aanpassingen bij elkaar verlagen toch wel het niveau.quote:De daling van het niveau, zou dat niet samen kunnen hangen met het feit dat scholen steeds meer studenten aan willen trekken? Want dat gevoel krijg ik wel de laatste jaren. Het aantal eerstejaars neemt nog steeds elk jaar toe. Hiermee trekt je ook de mindere/minder geinteresseerde studenten aan en zodoende worden de examens milder om het slagingspercentage op peil te houden. Of zou er iets anders spelen?
Ik ben het met je eens. Voor veel technische opleidingen zou eigenlijk de studieduur moeten worden verlengd, zeker nu studenten zo hard worden afgerekend op de nominale studieduur!quote:De gemiddelde studieduur is op zich ook wel een aardige indicator voor de zwaarte van een opleiding. Je hebt studies van 4 jaar die mensen in 3 jaar doen en studies van 5 jaar die mensen in 7 jaar doen.
oneens, wiskunde is per definitie abstracter, en daardoor moeilijker dan natuurkunde. de beste natuurkundige moest z'n (niet uberspeciaal slimme) wiskundige mattie erbij halen om z'n relativiteitstheorie door te rekenen.quote:Op woensdag 21 december 2011 11:37 schreef twaalf het volgende:
1. Natuurkunde
2. Wiskunde
3. Sterrenkunde
4. Technische natuurkunde
5. Technische wiskunde
6. Elektrotechniek
7. Lucht- en ruimtevaarttechniek
8. Econometrie
9. Werktuigbouwkunde
10. Scheikunde / Molecular Technology
Ofdat wiskunde abstracter is weet ik niet, ik denk dat quantummechanica en de relativiteitstheorie toch behoorlijk abstract zijn. Voor fysica moet je een hoog abstractieniveau combineren met een flinke dosis creativiteit, dat maakt fysica pittig. bovendien is al uit onderzoekjes gebleken dat de fysicastudenten het hoogste gemiddelde behaalden op het VWO (toendertijd), dat zegt misschien ook iets?quote:oneens, wiskunde is per definitie abstracter, en daardoor moeilijker dan natuurkunde. de beste natuurkundige moest z'n (niet uberspeciaal slimme) wiskundige mattie erbij halen om z'n relativiteitstheorie door te rekenen.
Econometrie is een vreemde eend in de bijt, wat betreft de overlap. De overige 3 richtingen (ik studeer een van deze richtingen) kan je m.i. goed met elkaar vergelijken qua studielast al ben ik geneigd om elektro en L&R als iets zwaarder in te schatten dan werktuigkunde aangezien het abstractieniveau bij een brede waaier van vakken wat hoger ligt, bij werktuigkunde zijn er natuurlijk ook zeer zware vakken zoals mechanica.quote:Dat zijn subsecties van de kassieke wetenschappen, en hebben erg veel overlap. Vaak zijn ze ook multidisciplinair, en hoewel iemand die ze studeert het er met me oneens zal zijn, gaan ze toch minder diep in de stof als de pure wetenschap. Daarnaast vind ik dat je 6 t/m 9 mag opvullen met computer science, neuroscience, etc. etc. In essentie zijn die takken van sport op dezelfde manier opgebouwd.
Dat probleem heb je bij de andere technische opleidingen ook.quote:Lucht- & ruimtevaarttechniek is zonder twijfel een erg zware studie op hoog niveau. In mijn ervaring waren het niet de theoretische vakken die het erg moeilijk maakte, maar vooral de projecten en ontwerpopdrachten waardoor je simpelweg weinig tijd over hebt om te studeren. In projectgroepen zitten bovendien altijd wel mensen die minder hun best doen, wat weer extra werk kost. Meestal volg je 6 of 7 vakken tegelijk en dan zal je snel kiezen om eerst aan de deadline voor de volgende week te gaan werken. Die 1 of 2 weken die je aan het eind van de periode dan nog over houdt om eens rustig voor een ander vak te gaan zitten, is vaak te weinig. Vrienden die studies deden waar je maar 2 vakken tegelijk volgt, vonden het veel makkelijker om de tijd te verdelen en hoge cijfers te halen.
Moet je voor chemie niet wat meer memoriseren en minder wiskundig werken?quote:Overigens heb ik mastervakken gevolgd bij onder andere elektrotechniek, scheikunde en werktuigbouwkunde. Ik zou niet durven zeggen dat ik het niveau van de ene discipline nou bijzonder veel hoger vond dan van de ander.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |